FaberSmid schreef:Nombrado en cherie/modie u doet schrijven over rijden op de zit, maar de optoming doet het tegendeel bewijzen? Waarom heeft u beide optoming nodig met uw wijze van rijden? Voor wedstrijden is onzin, omdat men niet hoeft te trainen zoals op wedstrijden?
Om even uit te leggen.
Het rijden op zit betekend dat je alles via je lichaamshulp kan doorgeven aan het paard.
zowel het verzamelen als de overgangen, zijgangen e.d.
Dat is dus de basisuitgangspunt.
Doe je dat goed? en begrijp je dat als ruiter, heb je een minimale hulp in je hand nodig.
Het komt er dus op neer, dat als je goed met je lichaamshulpen werkt, je zowel bitloos, stang en trens, trensje , stang kan rijden en het paard nauwelijks het verschil in die verschillende optoming merkt.
ALs ruiter moet je je dus bewust zijn van de inwerking van je lichaam op de inwerking op je paard. (op diens buiging in het lichaam)
Ik heb nooit ergens beweerd dat ik zonder bit rijd. Dat is een fabel die ergens ontstaan is.
Ik kan echter mijn paarden bitloos rijden, maar doe dit zeker niet elke dag.
Hoe ik een jong of onbereden paard train, is wel een bit erin (gewoon trens) en de teugels nauwelijks aangenomen. Vervolgens met mijn lichaamshulpen het paard sturen en dus signalen geven wat ik verwacht.
Uiteindelijk neem ik pas later mijn handen er in meegaande beweging (in de beweging van het paardenhoofd) bij. Ik stuur dus niet met handen, maar met de inwerking van mijn lichaam.
Dat doen heel wat klassieke meesters precies zo, als je hun video's bekijkt