Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:40

En als je eenhandig wilt rijden?
Waar gaat dan de voorkeur naar uit?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:41

Maat simpelman. Dat jij die voorkeuren treft betekend toch niet dat t slecht is als een ander zowel mens als vooral paard een afwijkende voorkeur treft?

Zolang het paard licht loopt op een vriendelijke constant contacterende hand is dat toch goed? Ongeacht welk bit het is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:45

Sjolvir schreef:
En als je eenhandig wilt rijden?
Waar gaat dan de voorkeur naar uit?

Waarom zou je eenhandig willen rijden?
Ik vind dat geen toevoeging en het geeft een verstoord beeld,

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:46

Volgens mij bevestigd hij eigenlijk wat ik al dacht, de bitkeuze is een samenspel tussen wat paard én ruiter fijn vinden. En dat is bij iedereen anders maar je ziet dus wel vaker ruiters die altijd bij hetzelfde soort bit uit lijken te komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:48

Eenhandig doen toch alleen de oude meesters en spaanse rijschoolruiters? Vaak ook alleen op dressuurstang.

Ik kan met een ongebroken bit gewoon echt niet lekker sturen, voelt te stug ofzo. Met stang én trens wordt dat weer anders maar dan vraag je ook buiging met de trens en niet met de stang.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:52

Bedankt voor jullie medeleven. De hoef kwam indd hard aan tegen mijn moeders hoofd. Dus die heeft voorlopig rust :(
Ik heb daarom ook nog steeds niet bij kunnen lezen. Bummer!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:57

Anoniem schreef:
Waarom zou je eenhandig willen rijden?
Ik vind dat geen toevoeging en het geeft een verstoord beeld,

Als ik een handpaard meeneem buiten rij ik eenhandig.
Echter hoef ik daar geen ander bit voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:01

Maar dan rijdt je je paard neem ik aan toch ook niet dressuurmatig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:02

Anoniem schreef:
Maar dan rijdt je je paard neem ik aan toch ook niet dressuurmatig?

Geen dressurproef nee, maar wel nageeflijk, vwnw, alle gangen, wijken, lastige bochten tussen bomen door en achterwaarts.
Eigenlijk gewoon alles wat je zo doet in de basis :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:07

Knap hoor. Ik doe het je niet na.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:08

Westernruiters rijden met 1 hand. En vaak met ongebroken scharenbit, toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:10

Anoniem schreef:
Knap hoor. Ik doe het je niet na.

Ach ja, ik kan andere dingen weer niet :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:29

Bij de Working Equitation moet je op masterniveau alles 1 handig rijden zowel de dressuur als de trail. Dat heeft te maken met de oorsprong van de sport, vanuit het stierenhoeden, waarbij je 1 hand vrij moet hebben voor de garoccha, maar, zoals Simpelman dit altijd noemt, dit is 'gebruikersrijderij'. Wel op een enorm hoog niveau.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:37

Het is ook eigenlijk niet zo moeilijk op een paard dat gewoon netjes aan de hulp staat.
Ik deed ook wel eens zo'n spelletjes rit omdat mijn paard het zo leuk vind om te doen. Dan moet je bijv ook een slalom rijden met 1 hand met een wankel object in de andere bijvoorbeeld. Of in een klein watertje plastic eendjes vangen met een schepnetje. :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:13

Mijn paard heeft een smal mondje.. Wat zou geschikter zijn 16 of 18 mm? Paard heeft zeer fijn hoofdje..past alles van cob maat..
Zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel mm mn huidige bitten zijn..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:26

Ik kom bij mijn huidige paarden op een enkelgebroken watertrens uit. Het zijn bloedbeestjes die heel gevoelig zijn. De dubbelgebroken watertrens versterkt de onrust in de mond en geeft mij een te lichte onvaste aanleuning. Maar bij mijn oudste paard werkt de dubbelgebroken wel fijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 09:55

maralyn schreef:
Maar simpelman. Dat jij die voorkeuren treft betekend toch niet dat t slecht is als een ander zowel mens als vooral paard een afwijkende voorkeur treft?

Zolang het paard licht loopt op een vriendelijke constant contacterende hand is dat toch goed? Ongeacht welk bit het is?

Gaf ik een waardeoordeel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:03

Beide paardjes op een dubbel gebroken watertrens.

Wat doet precies een Myler bit? Dit is toch een bit met van die rolletjes in het midden? Excuses voor de blonde vragen. Ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:04

vur schreef:
Ik kom bij mijn huidige paarden op een enkelgebroken watertrens uit. Het zijn bloedbeestjes die heel gevoelig zijn. De dubbelgebroken watertrens versterkt de onrust in de mond en geeft mij een te lichte onvaste aanleuning. Maar bij mijn oudste paard werkt de dubbelgebroken wel fijn.

Dubbelgebroken geeft meer lichtheid doordat het bit zachter inwerkt, het pard heeft minder verdediging nodig.
Hoe scherper het bit en hoe harder de hand hoe harder het paard, dit is in zijn extremiteit een verdediging in de trend van je kunt er beter maar helemaal tegenin gaan dan er telkens onaangenaam door gekwetst te worden.
Meer lichtheid maakt dat de kaak loslaat en de tong levendiger gaat bewegen.
Het geeft het gevoel alsof je het paard fysiek kwijtraakt, er minder contrôle over hebt, maar dat "gat" wordt gevuld doordat het zich nu edelmoedig begint over te geven.

Zou het kunnen zijn dat die lichtheid/onvastheid voor jou onwennigheid is?
Dat het je uit je comfortzone haalt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:12

Fransje_70 schreef:
Bij de Working Equitation moet je op masterniveau alles 1 handig rijden zowel de dressuur als de trail. Dat heeft te maken met de oorsprong van de sport, vanuit het stierenhoeden, waarbij je 1 hand vrij moet hebben voor de garoccha, maar, zoals Simpelman dit altijd noemt, dit is 'gebruikersrijderij'. Wel op een enorm hoog niveau.

Het elementaire verschil tussen WE en KD is dat in de KD het paard geacht wordt aanleuning te nemen en de hand te volgen, in de WE wordt het paard in een houding gezet.
Dit heeft met het uitwaaieren van de schoft te maken, in de KD wil men daar een volledige contrôle over hebben zodat deze in alle gangen en bewegingen juist geplaatst kan worden, de WE werkt met paarden met een vrijwel gefixeerde romp/schoft.
Iberische paarden zijn daar ook op gefokt.
Je vindt het praktische verschil in het zweefmoment terug.

Het zijn twee verschillende vormen van rijkunst, elk in zijn eigen cultuur.
Fout gaat het wanneer we ze proberen te mengen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:29

Picasso schreef:
Beide paardjes op een dubbel gebroken watertrens.

Wat doet precies een Myler bit? Dit is toch een bit met van die rolletjes in het midden? Excuses voor de blonde vragen. Ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Bij een dubbelgebroken bit wordt een groot deel van de in werking door de relatief soepele tong opgevangen, de rest door de wangen/lippen.
Pas wanneer er grote kracht mee uitgeoefend wordt worden de lippen opzijgedrukt en werkt het in op de lagen maar nog steeds gedempt door de tong.

Bij een enkelgebroken krijgt de tong meer vrijheid en komt er dus meer kracht op de lippen en bij toename van de druk dus sneller op de lagen.

Een Myler bit werkt als een dubbelgebroken maar geeft het paard door zijn schonkige vorm weinig comfort, zo gauw we er echter mee inwerken kantelt het bit en er ontstaat dan een grote tongvrijheid waardoor het midden tussen een enkelgebroken en een ongebroken wordt, de inwerking wordt versterkt doordat de bakstukken en de teugels uit het midden in een uitsparing aan de ogen bevestigd worden, bij inwerking gaat dit als een hefboom werken.
Hoe meer je ermee doet hoe harder het wordt en als je er niets mee doet is het oncomfortabel.

De onbeschermde lagen zijn heel gevoelig, het is het tandvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:33

Hartelijk dank Simpelman voor de uitgebreide uitleg. Duidelijk! :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:37

Simpelman schreef:
Wel interessant.
Allerlei mensen en paarden met verschillende voorkeuren voor verschillende bitten.
Wat bij de ene niet werkt werkt bij de andere wel.

Ik kom altijd op een een kneveltrens uit, dat werkt bij mij, ik heb nu alle maten.
Een watertrensje ook maar daarbij krijg je op den duur dat de haren in de mondhoeken verdwijnen.
Bij een kneveltrens blijft de mond als van een veulentje, een dubbelgebroken vind ik mooier/comfortabeler in de mond liggen dan een enkelgebroken, nog mooier dan een ongebroken met tongboog.
Het ongebroken bit geeft voor mij geen fijne éénzijdige inwerking, het voelt voor mij "bot".

Zou dat komen omdat de haartjes tussen de trens en de ringen komen? Of omdat het bit harder is, omdat het meer door de mond kan dan bij een kneveltrens? Zou bij een watertrens met bitringen dan ook de veulentjes-mond bewaard blijven?

Ik vind een kneveltrens er zo massaal uitzien :o

Zou 14/15 mm een goede dikte zijn?

Starbreeze, had je dat filmpje nog gevonden? :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:44

Simpelman schreef:
vur schreef:

Dubbelgebroken geeft meer lichtheid doordat het bit zachter inwerkt, het pard heeft minder verdediging nodig.
Hoe scherper het bit en hoe harder de hand hoe harder het paard, dit is in zijn extremiteit een verdediging in de trend van je kunt er beter maar helemaal tegenin gaan dan er telkens onaangenaam door gekwetst te worden.
Meer lichtheid maakt dat de kaak loslaat en de tong levendiger gaat bewegen.
Het geeft het gevoel alsof je het paard fysiek kwijtraakt, er minder contrôle over hebt, maar dat "gat" wordt gevuld doordat het zich nu edelmoedig begint over te geven.

Zou het kunnen zijn dat die lichtheid/onvastheid voor jou onwennigheid is?
Dat het je uit je comfortzone haalt?

Wat ik voel en zie, is dat ze met een dubbelgebroken bit heel druk zijn met hun mond en achter de loodlijn kiepen en geen aanleuning nemen. Met een enkelgebroken bit strekken ze hun neus en hals wel naar voren en nemen ze wel aanleuning. Dus zeker is de eerst genoemde situatie oncomfortabel voor me, maar zoals ik het voel, ook voor mijn paarden. Want zonder dat gevoel van aanleuning, zijn ze strak in de rug, kan ik niet lekker zitten, voel ik geen taktmatige beweging en krijg ik ze niet makkelijk met de neus aan of voor de loodlijn. Met de enkelgebroken dus wel. Misschien ga ik wel wisselen als ze verder in de opleiding zijn, dat zou best kunnen, maar voor mijn gevoel hebben ze dit juist nodig om met vertrouwen aanleuning te willen nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:54

Jennyxx schreef:
Zou dat komen omdat de haartjes tussen de trens en de ringen komen? Of omdat het bit harder is, omdat het meer door de mond kan dan bij een kneveltrens? Zou bij een watertrens met bitringen dan ook de veulentjes-mond bewaard blijven?

Ik vind een kneveltrens er zo massaal uitzien :o

Zou 14/15 mm een goede dikte zijn?

Starbreeze, had je dat filmpje nog gevonden? :D

Waarom de haartjes verdwijnen kan ik alleen maar inschatten.
Ik denk doordat de bolle bitringen veel "harder" op minder huid wrijven en misschien de opening tussen bit en de ring.

Een kneveltrens ziet er massaal uit maar dat doet geen kwaad.

De meeste klassieke bitten zijn te dik, vroeger hadden de paarden grotere monden.
14 Mm is vaak al goed.