Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:45

Professor schreef:
Dusa schreef:
Heeft iemand ooit alleen maar gedurende lange tijd continue perfecte bewegingen zonder een moment van tactverlies bij een paard gezien, ik denk het niet.

Paarden zijn ook maar levende wezens en geen uitgebalanceerde machientjes.

Uitgaan van perfectie is denk ik niet zo'n goed uitgangspunt, streven ernaar kan men beter doen en wanneer perfectie er nog bij lange niet is maar er met zorg aan gewerkt wordt wat kan men dan anders doen dan blij zijn met elke verbetering.Dat zullen meerdere methodes zijn, en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk.

Dusa verteld u dan maar eens wat tactverlies is??? Takt ken ik en tact ook, maar verlies daarvan niet.
Dan graag uw onderbouwing van wie er nu het best rijden kan, en met het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk????
Wie bepaald dat u??
Takt kan men niet verliezen, daar gaat een paard in of hij heeft geen takt hij kan een taktfout maken maar verliezen????
Niets is foutloos, maar u haalt veel begrippen door elkaar.

Oke een schrijffout, in dit geval takt en geen tact, komt misschien doordat het woordt tact ook best wel een heel belangrijk woord is, maar in ieder geval met een heel andere betekenis dan takt.
Taktverlies vind ik eigenlijk best wel een woord wat heel goed kan, wanneer een paard enige tijd in een goede takt loopt, maar daarna een aantal taktfouten maakt, dan heb je taktverlies.

Om te onderbouwen wie het best kan rijden en met paarden om kan gaan, kan ik beter de paarden " aan het woord laten", aan de paarden kan je zien of ze goed gereden worden en of er goed met hen omgegaan wordt.
Om dat zelf te onderbouwen, dan moeten er natuurlijk namen genoemd worden, maar dan komen we op een moeilijk punt, wat vind ik goed en wat is voor andere mensen goed, dus dat zou alleen weer een nietes welles spelletje worden.
Laat ik voorop stellen dat bekende namen wel veel rijkunstige techniek en gevoel moeten hebben in verhouding met een doorsnee ruiter, anders zou die geen moeilijke proef door kunnen komen, maar een goede omgang met een paard kan voor iedereen weggelegd zijn.
Ik zal ook geen namen noemen, maar ik wil wel opmerken dat er heel veel ruiters zijn die hun best doen om op een goede en zorgvuldige manier hun paard proberen te rijden en er mee om te gaan, en er een aantal gewoon net wat meer talent hebben, ook al lijkt het op forums wel alsof er helemaal niemand iets goed doet, wat eigenlijk helemaal niet leuk is het neemt zoveel plezier van onbevooroordeeld kijken en genieten van mooie goed gereden paarden weg.
Redelijk goede ruiters zullen ook streven naar perfectie, maar het is al niet eenvoudig om goed te rijden, dus laat staan perfect.
Ik vind dat men teveel uitgaat van perfectie als uitgangspunt, maar het is een doel, met zorg en weloverdacht op weg gaan richting dat doel lijkt me een beter uitgangspunt om dressuur te benaderen dan alleen maar fouten te willen kijken en zien, wat goed is mag ook wel eens opgemerkt worden dat lijkt me een positievere instelling waar een mens meer van opknapt dan alles vanuit een foute cq negatieve hoek te benaderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:54

piepenfiets schreef:
Met haantjes,kipjes en zelfs Nombrado minder moeite dan met al die meeuwen:komen luid schreeuwend aanvliegen,schijten alles onder en gaan dan weer verder...vermoeiend

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Tranen van het lachen piepenfiets!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:00

pien_2010 schreef:
piepenfiets schreef:
Met haantjes,kipjes en zelfs Nombrado minder moeite dan met al die meeuwen:komen luid schreeuwend aanvliegen,schijten alles onder en gaan dan weer verder...vermoeiend

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Tranen van het lachen piepenfiets!

Ik moest er ook wel even om lachen :D

Maar toch klopt het wel, wat peer2005 post

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:24

Na neuh cherie,wat verwacht iemand die met een new-age,nh,spiritueel verhaal in een topic als dit (klassiek,pragmatisch)gaat reageren?
Maar heeft iemand nog een ontopic subject?Het is tenslotte RT-D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:05

Ok, ikke. :D

Ik heb laatst de DVD Klassisch contra Classique - met Christoph Hess & Philippe Karl gezien, en ik moet zeggen dat ik dit zeer interessant gevonden heb. Zijn er hier meer mensen die dit wel eens bekeken hebben?

Er was nl een paard bij die door Philippe Karl werdt gereden, die zo goed begon te bewegen. Paard was eerst flink op de voorhand en zwaar in de hand en hij haalde het paard met zijn methode dus van het bit af. Het eerste stuk leek het niet echt ergens naar, maar op den duur ging het paard toch echt fijn lopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:14

Esperanza schreef:
Ok, ikke. :D

Ik heb laatst de DVD Klassisch contra Classique - met Christoph Hess & Philippe Karl gezien, en ik moet zeggen dat ik dit zeer interessant gevonden heb. Zijn er hier meer mensen die dit wel eens bekeken hebben?

Er was nl een paard bij die door Philippe Karl werdt gereden, die zo goed begon te bewegen. Paard was eerst flink op de voorhand en zwaar in de hand en hij haalde het paard met zijn methode dus van het bit af. Het eerste stuk leek het niet echt ergens naar, maar op den duur ging het paard toch echt fijn lopen.

Ik was vanmiddag nog op zoek naar materiaal van Philippe Karl en kwam informatie tegen over deze DVD.
Dus dvd is inderdaad de moeite waard om te bestellen?
Dus wel van gehoord maar nog niets van gezien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:18

nombrado schreef:

*hatsjie*

ik krijg meteen huiduitslag

*allergische reactie*

:+

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:26

Er staat ook een hoop gesprek en uitleg op, maar beide heren hebben 1 paard mee. Die wordt gereden volgens hun methode. Ze geven daarbij uitleg. Philippe Karl heeft een paard mee dat niet erg getalenteerd is, maar wel ver in de africhting is, om te laten zien dat zijn methode goed werkt.

Maar daarna krijgen ze ieder een paard dat ze niet kennen (met een probleem) om les te geven. Het paard dat Philippe Karl krijgt is een mooi groot dier (deed me aan mijn paard denken) dat erg op de voorhand liep en erg in de hand hing. De amazone had het er moeilijk mee. Hij begon op de grond het paard los te maken van het bit en stapte er vervolgens zelf op. Zag er eerst niet uit, maar na een poosje begon het dier erg fijn te lopen. Daarna mocht de amazone hem narijden en die was erg verrast. Onstpannen, in balans en een fijne aanleuning. Leuk om te zien.

Ook wel wat meneer Hess deed hoor, dat paard wat hij kreeg verbeterde ook heel erg, die amazone dacht er over om haar paard te verkopen omdat het niet fijn ging. Dat paard ging ook lekker lopen, maar dat vond ik minder spannend om te zien, omdat ik die methode natuurlijk al ken.

Ik moet het deel met al dat gepraat nog een keer over kijken hoor, dat blijft niet zo hangen als het beeld :D Maar ik vond het wel erg interessant allemaal.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:30

Dank je wel, voor je uitleg, Esperanza.

Ik ga de dvd in ieder geval aanschaffen.
De dvd's van Ingrid Klimke wil ik ook :j maar da's weer een andere stijl dan van Philippe Karl.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:45

piepenfiets schreef:
Na neuh cherie,wat verwacht iemand die met een new-age,nh,spiritueel verhaal in een topic als dit (klassiek,pragmatisch)gaat reageren?
Maar heeft iemand nog een ontopic subject?Het is tenslotte RT-D

Dat is nl het gekke.
New-age, nh, spiritueel is het niet. Alleen een andere benadering. Die ook nog eens goed werkt.

De grond-gedachte van de Klassieke Dressuur als uitgangs-punt :) zo zie ik het eigenlijk.

Om even terug te komen op het verschil in denkwijze.
Bij veel klassiekers is de gedachte dat een paard losgemaakt moet worden in kaak en nek. Dit wil men bereiken door bv "halve ophoudingen"
Terwijl een paard wat "licht" gereden wordt, zijn kaak en nek helemaal niet vastzet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:09

Ik heb hier wel dvds van philippe karl liggen maar nog niet bekeken.
Lijkt me trouwens wel boeiend om die verschillen te zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:11

Arabesk schreef:
nombrado schreef:

*hatsjie*

ik krijg meteen huiduitslag

*allergische reactie*

:+

:D ook hier?? :D Of toevallig de naam KFH horen vallen?
*mist cassidy nog.... ook al zo'n fan van hem :D *

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:29

cherie78 schreef:
.
De dvd's van Ingrid Klimke wil ik ook :j maar da's weer een andere stijl dan van Philippe Karl.

Heeft zij ook eigen dvd's dan? Ik heb die van Reinier Klimke wel, Dressuur im detail. En ja, dat is de stijl die wij gewend zijn hier. Heel mooi om naar te kijken. Maar als je Klimke ziet rijden, dan ziet het er allemaal zo simpel uit. Ik ben laatst ook op een clinic van Rien van der Schaft geweest. Zijn dochter en zijn vrouw reden (en nog een ander meisje) paarden in verschillende africhtingsniveaus, maar dan lijkt het allemaal zo makkelijk.

De pest is dat bij mij nooit zo makkelijk gaat. :o

Klopt wat je zegt hoor, die methode gaat er vanuit dat een paard met een gesloten kaak, ook zijn gewrichten gesloten houdt. Dus nooit lekker gaat bewegen.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:03

Ik zou dan wel eens willen weten hoe een paard wat niet op teugelhulpen gereden wordt zijn hoofd houdt? naar voren net als dat hij los loopt.

Het is al zo lang bekend dat een paard op lichte teugelhulpen mooi los en lichtvoetig in een mooie houding van de hand kan lopen.
Hoe komen mensen erbij die zonder zichtbare teugelhulpen, ik zeg zichtbare, want wanneer je zo voor niet helemaal aan de mond komen bent dan zou ik zeggen rijdt dan bitloos of zelfs zonder optoming aan het hoofd, wanneer men toch met bit rijdt dan rijdt men eigenlijk gewoon licht op de hand zoals zovelen.
Misschien soms iets te licht omdat men van dat zonder hand een heel prestigespel ervan aan het maken is en het paard daardoor eigenlijk uit elkaar loopt, zonder verbinding, aanleuning en schwung.
Wij zullen dat niet weten omdat men zich niet bloot wilt geven dmv foto's of filmpjes, dus hoe kunnen we dan zeggen dat het goed is, of dat er zonder handhulpen gereden wordt.
Men kan wel van alles op z'n computer intypen, het beeldscherm is natuurlijk geduldig, maar ik zou liever zien waar men zo achter staat, of eigenlijk ook niet omdat ikvoor een gedeelte al ongeveer weet hoe zo'n manier van rijden eruit ziet.
Er wordt dan voorgedaan dat men heel licht is met rijden en andere mensen eigenlijk niet, maar zou in veel gevallen bij veel andere ruiters die niet echt op druk rijden het paard ook niet net zo licht lopen, of misschien nog wel lichter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:14

Esperanza schreef:
cherie78 schreef:
.

Heeft zij ook eigen dvd's dan? Ik heb die van Reinier Klimke wel, Dressuur im detail. En ja, dat is de stijl die wij gewend zijn hier. Heel mooi om naar te kijken. Maar als je Klimke ziet rijden, dan ziet het er allemaal zo simpel uit. Ik ben laatst ook op een clinic van Rien van der Schaft geweest. Zijn dochter en zijn vrouw reden (en nog een ander meisje) paarden in verschillende africhtingsniveaus, maar dan lijkt het allemaal zo makkelijk.

De pest is dat bij mij nooit zo makkelijk gaat. :o

Klopt wat je zegt hoor, die methode gaat er vanuit dat een paard met een gesloten kaak, ook zijn gewrichten gesloten houdt. Dus nooit lekker gaat bewegen.

Ingrid Klimke heeft inderdaad ook een eigen dvd-serie. Die zijn in het nederlands vertaald.

Ik heb Rien van der Schaft les zien geven aan een leerlinge van hem die meedeed aan de indoor-kampioenschappen.

Het is inderdaad niet de bedoeling dat een kaak gesloten blijft.
Maar door specifieke oefeningen ontspant het paard van "binnenuit" en niet alleen aan de buitenkant.

Maar de narigheid is natuurlijk om het altijd voor elkaar te hebben :+ en dat lukt natuurlijk niet.
Soms is de concentratie op de ruiter ver te zoeken.
Het zijn en blijven ook "persoonlijkheden" /3

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:22

Dusa schreef:
Oke een schrijffout, in dit geval takt en geen tact, komt misschien doordat het woordt tact ook best wel een heel belangrijk woord is, maar in ieder geval met een heel andere betekenis dan takt.
Taktverlies vind ik eigenlijk best wel een woord wat heel goed kan, wanneer een paard enige tijd in een goede takt loopt, maar daarna een aantal taktfouten maakt, dan heb je taktverlies.

Om te onderbouwen wie het best kan rijden en met paarden om kan gaan, kan ik beter de paarden " aan het woord laten", aan de paarden kan je zien of ze goed gereden worden en of er goed met hen omgegaan wordt.
Om dat zelf te onderbouwen, dan moeten er natuurlijk namen genoemd worden, maar dan komen we op een moeilijk punt, wat vind ik goed en wat is voor andere mensen goed, dus dat zou alleen weer een nietes welles spelletje worden.
Laat ik voorop stellen dat bekende namen wel veel rijkunstige techniek en gevoel moeten hebben in verhouding met een doorsnee ruiter, anders zou die geen moeilijke proef door kunnen komen, maar een goede omgang met een paard kan voor iedereen weggelegd zijn.
Ik zal ook geen namen noemen, maar ik wil wel opmerken dat er heel veel ruiters zijn die hun best doen om op een goede en zorgvuldige manier hun paard proberen te rijden en er mee om te gaan, en er een aantal gewoon net wat meer talent hebben, ook al lijkt het op forums wel alsof er helemaal niemand iets goed doet, wat eigenlijk helemaal niet leuk is het neemt zoveel plezier van onbevooroordeeld kijken en genieten van mooie goed gereden paarden weg.
Redelijk goede ruiters zullen ook streven naar perfectie, maar het is al niet eenvoudig om goed te rijden, dus laat staan perfect.
Ik vind dat men teveel uitgaat van perfectie als uitgangspunt, maar het is een doel, met zorg en weloverdacht op weg gaan richting dat doel lijkt me een beter uitgangspunt om dressuur te benaderen dan alleen maar fouten te willen kijken en zien, wat goed is mag ook wel eens opgemerkt worden dat lijkt me een positievere instelling waar een mens meer van opknapt dan alles vanuit een foute cq negatieve hoek te benaderen.

Een heel verhaal maar u begrijpt niet wat takt is een paard loopt niet in takt omdat hij dan al niet in takt is, een paard gaat in takt.
En dat is geen muggenziften omdat de Duitse uitdrukking voor takt hier verkeerd vertaald is in Nederland, wanneer men het woord takt in de mond neemt dient men ook de bewoordingen te gebruiken die bij het woord takt horen.
De weg is het doel niet het doel het eind, omdat men nooit aan het eind komt omdat dan alles perfect is.
Dat alles is hier al eens door en door beschreven.
Takt:
Dit is de regelmatigheid van de beweging en dit is de basis van een zuivere gang.
Geen takt is dus geen zuivere gang.
Stap: 4 takt eenvoudig gezegd, links achter, rechtsvoor, linksachter, linksvoor,

Draf : 2 takt linksachter +rechtsvoor, rechtsachter+linksvoor

Galop: 3 takt. b.v. rechtsgalop: linksachter, rechtsachter+ linksvoor, rechtsvoor, zweefmoment, enz.

Alle ledenmaten maken de zelfde en gelijkmatige beweging, in idere takt der beweging.
Dit geld ook voor het achterwaarts gaan wat een tweetakt is, dezelfde beweging als draf maar dan zonder zweefphase.

Dit hierboven is dus de Duitse uitleg hiervan.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:37

Wat takt is dat weet ik dus wel professor, en of het nu duitse of nederlandse takt is, dat is om het even en mij bekend.
Wanneer een paard vooruit of achteruit beweegt, dan loopt of gaat hij, men begrijpt in Nederland hier de bedoeling best van, alhoewel gaan naar mijn idee een ouderwets nederlandse term is die eigelijk niet echt meer in gebruik is.
Taal evolueert ook, ik denk echt niet dat er nog hetzelfd gesproken wordt als 100 jaar geleden, het is maar dat men begrijpt wat men bedoelt.
En wanneer men dan hier in Nederland dan nog eens al die dialecten die er geproken worden in ogenschouw neemt dan denk ik dat iemand uit Friesland ook heel weinig begrijpt van iemand uit Limburg die in zijn streektaal lesgeeft, en dat wordt echt gedaan zo krijgt men in iedere streek zo zijn eigen uitdrukkingen en wanneer je in zo'n bepaald gebied woont dan raak je daar best wel aan gewend.
Het gaat er toch om dat de bedoeling begrepen wordt.
Waarschijnlijk is de nederlandse stijl van zich uitdrukken net wat makkelijker dan de duitse, naar mijn idee houdt men zich daat strikter aan de aloude termen.
Kijk maar naar je eigen schrijfstijl professor, die klopt hier in Nederland ook in de meeste antwoorden die je geeft niet.
Neem bijvoorbeeld al maar wat je schrijft zweefphase, dan moet ik al even goed kijken maar in gewoon ABN is dat zweeffase, en zo val je over dat iemand bepaalde termen verkeerd opschrijft of niet weet wat het betekend, maar voor men zoiets zegt moet men zelf toch ook foutloos schrijven.

En je kan wel schrijven dat de weg het doel is, wat ik overigens ook vind, maar waarom gaat men dan verder alleen maar en echt tot in de uiterste details van een ideaalbeeld uit om daar iets van goedkeuring over uit te spreken, en meestal is dat een persoonlijk ideaalbeeld, meestal van een ruiter, of paard, of type paard, of instructie welke die bepaalde ruiter heeft om daar eigenlijk vaak met liever niets negatiefs van te willen zien alleen maar lovende woorden te spreken.
Net zoals meestal gebeurd dat bepaalde ruiters of ruiters die van een bepaald iemand instructie krijgen bij voorbaat negatief bekeken worden.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 16-04-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:42

Dusa schreef:
Wat takt is dat weet ik dus wel professor, en of het nu duitse of nederlandse takt is, dat is om het even en mij bekend.
Wanneer een paard vooruit of achteruit beweegt, dan loopt of gaat hij, men begrijpt in Nederland hier de bedoeling best van, alhoewel gaan naar mijn idee een ouderwets nederlandse term is die eigelijk niet echt meer in gebruik is.
Taal evolueert ook, ik denk echt niet dat er nog hetzelfd gesproken wordt als 100 jaar geleden, het is maar dat men begrijpt wat men bedoelt.
En wanneer men dan hier in Nederland dan nog eens al die dialecten die er geproken worden in ogenschouw neemt dan denk ik dat iemand uit Friesland ook heel weinig begrijpt van iemand uit Limburg die in zijn streektaal lesgeeft, en dat wordt echt gedaan zo krijgt men in iedere streek zo zijn eigen uitdrukkingen en wanneer je in zo'n bepaald gebied woont dan raak je daar best wel aan gewend.
Waarschijnlijk is de nederlandse stijl van zich uitdrukken net wat makkelijker dan de duitse, naar mijn idee houdt men zich daat strikter aan de aloude termen.

Ook in de Nederlandse taal loopt een paard in de wei en wanneer het verkeerd bereden wordt, het gaat onder de ruiter.
De vaktaal evolueert niet, zowel in het Buitenland zowel in de Nederlandse taal.
Dit is een groot misverstand, vakmensen moeten zelfs Technisch Engels leren omdat dat in de "gewone" dus veranderende taal niet te beschrijven is.
Helaas zit u dan op een verkeerd topic, hier gaat het over Klassieke Rijkunst en AR, en daar worden de uitdrukkingen wel gebruikt en dat doet men om deze niet te hoeven uitleggen, waardoor elle lange discussies ontstaan die niet nodig zijn, dan moet men uitleggen wat men bedoeld en dat is juist zo fijn met de vaktaal.
En uit uw hele betoog kan ik lezen dat u het juist niet begrijpt wat ermee bedoeld wordt anders haalt u Takt en tact niet door elkaar het zijn niet dezelfde begrippen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:47

Dusa schreef:
Ik zou dan wel eens willen weten hoe een paard wat niet op teugelhulpen gereden wordt zijn hoofd houdt? naar voren net als dat hij los loopt.

Het is al zo lang bekend dat een paard op lichte teugelhulpen mooi los en lichtvoetig in een mooie houding van de hand kan lopen.
Hoe komen mensen erbij die zonder zichtbare teugelhulpen, ik zeg zichtbare, want wanneer je zo voor niet helemaal aan de mond komen bent dan zou ik zeggen rijdt dan bitloos of zelfs zonder optoming aan het hoofd, wanneer men toch met bit rijdt dan rijdt men eigenlijk gewoon licht op de hand zoals zovelen.
Misschien soms iets te licht omdat men van dat zonder hand een heel prestigespel ervan aan het maken is en het paard daardoor eigenlijk uit elkaar loopt, zonder verbinding, aanleuning en schwung.
Wij zullen dat niet weten omdat men zich niet bloot wilt geven dmv foto's of filmpjes, dus hoe kunnen we dan zeggen dat het goed is, of dat er zonder handhulpen gereden wordt.
Men kan wel van alles op z'n computer intypen, het beeldscherm is natuurlijk geduldig, maar ik zou liever zien waar men zo achter staat, of eigenlijk ook niet omdat ikvoor een gedeelte al ongeveer weet hoe zo'n manier van rijden eruit ziet.
Er wordt dan voorgedaan dat men heel licht is met rijden en andere mensen eigenlijk niet, maar zou in veel gevallen bij veel andere ruiters die niet echt op druk rijden het paard ook niet net zo licht lopen, of misschien nog wel lichter.

Bedoel je dit in het verband methode van Phililpe Karl? Kijk, ik ben geen expert op dit gebied, mijn instructrice gebruikt hier wel eens wat hulpen van, maar dat maakt me geen expert. ;) voor zover ik kan beoordelen gebruiken zij hier zeker wel teugelhulpen. Al was het maar hulpen om het paard blijvend van het bit te houden. Zonder teugelhulpen kun je IMO geen dressuur rijden. Het is het communicatiemiddel met je paard en je besturing van het achterbeen. Ik ben alleen niet van de zgn, kneepjes om de kop naar beneden te frunnikken. ;)

Op die dvd van Philippe Karl zie je zeker wel verbinding, eerst misschien even niet als hij met een nieuw paard begint, maar later zeer zeker wel, een normale fijne aanleuning (voor zover ik dat kan zien he)

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:54

Professor schreef:
Dusa schreef:

Ook in de Nederlandse taal loopt een paard in de wei en wanneer het verkeerd bereden wordt, het gaat onder de ruiter.
De vaktaal evolueert niet, zowel in het Buitenland zowel in de Nederlandse taal.
Dit is een groot misverstand, vakmensen moeten zelfs Technisch Engels leren omdat dat in de "gewone" dus veranderende taal niet te beschrijven is.
Helaas zit u dan op een verkeerd topic, hier gaat het over Klassieke Rijkunst en AR, en daar worden de uitdrukkingen wel gebruikt en dat doet men om deze niet te hoeven uitleggen, waardoor elle lange discussies ontstaan die niet nodig zijn, dan moet men uitleggen wat men bedoeld en dat is juist zo fijn met de vaktaal.
En uit uw hele betoog kan ik lezen dat u het juist niet begrijpt wat ermee bedoeld wordt anders haalt u Takt en tact niet door elkaar het zijn niet dezelfde begrippen.

Wat betreft het woord takt heb ik mezelf toch al gecorrigeerd!

En natuurlijk moet een instructeur die buitenlanders les geeft de betreffende termen in die tal leren, dat is in elk beroep dat men de specifieke vaktermen moet kennen wanneer men met mensen die een andere taal spreken te maken hebben..
Maar elke nederlander weet dat gaan lopen is, het zou wel zielig zijn als iemand in Nederland die ABN spreekt dat niet zou weten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:58

Esperanza schreef:
Dusa schreef:

Bedoel je dit in het verband methode van Phililpe Karl? Kijk, ik ben geen expert op dit gebied, mijn instructrice gebruikt hier wel eens wat hulpen van, maar dat maakt me geen expert. ;) voor zover ik kan beoordelen gebruiken zij hier zeker wel teugelhulpen. Al was het maar hulpen om het paard blijvend van het bit te houden. Zonder teugelhulpen kun je IMO geen dressuur rijden. Het is het communicatiemiddel met je paard en je besturing van het achterbeen. Ik ben alleen niet van de zgn, kneepjes om de kop naar beneden te frunnikken. ;)

Op die dvd van Philippe Karl zie je zeker wel verbinding, eerst misschien even niet als hij met een nieuw paard begint, maar later zeer zeker wel, een normale fijne aanleuning (voor zover ik dat kan zien he)

Nou eigenlijk zou Philippe Karl dan onder de mensen vanllen die met een lichte teugelvoering van de hand rijden, dus eigenlijk met een teugelvoering die men graag ziet ,wel aanleuning, halve ophoudingen om attent te maken maar zonder echte druk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:58

Er zijn in de Klassieke Dressuur 2 hoofd opvattingen, die van de Franse en die van de Duitse, inwezen zijn ze gelijk, met het verschil dat op de rechtelijn de Duitse opvatting is dat men het paard licht in stelling rijdt, de Franse dit niet doen.
Alles andere komt eigenlijk op het zelfde neer:la Légèreté is niet anders dan Durchlässigkeit.
Wat Phillippe Karl ook betoont, en waarmee hij in de clinch ligt met FN Warendorf over het feit dat zij niet op wedstrijden dit meer op de voorgrond laten komen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 16-04-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:00

Citaat:
En natuurlijk moet een instructeur die buitenlanders les geeft de betreffende termen in die tal leren, dat is in elk beroep dat men de specifieke vaktermen moet kennen wanneer men met mensen die een andere taal spreken te maken hebben..
Maar elke nederlander weet dat gaan lopen is, het zou wel zielig zijn als iemand in Nederland die ABN spreekt dat niet zou weten

En die ken ik in het Nederlands en het Duits en het Frans.
U schijnbaar niet en gebruikt de Anky uitdrukkingen uit het Noord Brabantse, en schakelt er rustig op los.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:02

Esperanza, wat bedoel je als je schrijf: "al zijn het maar de hulpen om het paard blijvend van het bit te houden"?
En Duza, je hebt blijkbaar een deel van het topic gemist maar een paard laten lopen is wezenlijk anders als een paard laten gaan. Dat heeft niets met Nederlands te maken! Deze twee begrippen zijn zeer uitgebreid aan bod gekomen binnen dit topic.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:33

wel eens gehoord van bestlopend rijpaard?