Professor schreef:Dusa schreef:Heeft iemand ooit alleen maar gedurende lange tijd continue perfecte bewegingen zonder een moment van tactverlies bij een paard gezien, ik denk het niet.
Paarden zijn ook maar levende wezens en geen uitgebalanceerde machientjes.
Uitgaan van perfectie is denk ik niet zo'n goed uitgangspunt, streven ernaar kan men beter doen en wanneer perfectie er nog bij lange niet is maar er met zorg aan gewerkt wordt wat kan men dan anders doen dan blij zijn met elke verbetering.Dat zullen meerdere methodes zijn, en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk.
Dusa verteld u dan maar eens wat tactverlies is??? Takt ken ik en tact ook, maar verlies daarvan niet.
Dan graag uw onderbouwing van wie er nu het best rijden kan, en met het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk????
Wie bepaald dat u??
Takt kan men niet verliezen, daar gaat een paard in of hij heeft geen takt hij kan een taktfout maken maar verliezen????
Niets is foutloos, maar u haalt veel begrippen door elkaar.
Oke een schrijffout, in dit geval takt en geen tact, komt misschien doordat het woordt tact ook best wel een heel belangrijk woord is, maar in ieder geval met een heel andere betekenis dan takt.
Taktverlies vind ik eigenlijk best wel een woord wat heel goed kan, wanneer een paard enige tijd in een goede takt loopt, maar daarna een aantal taktfouten maakt, dan heb je taktverlies.
Om te onderbouwen wie het best kan rijden en met paarden om kan gaan, kan ik beter de paarden " aan het woord laten", aan de paarden kan je zien of ze goed gereden worden en of er goed met hen omgegaan wordt.
Om dat zelf te onderbouwen, dan moeten er natuurlijk namen genoemd worden, maar dan komen we op een moeilijk punt, wat vind ik goed en wat is voor andere mensen goed, dus dat zou alleen weer een nietes welles spelletje worden.
Laat ik voorop stellen dat bekende namen wel veel rijkunstige techniek en gevoel moeten hebben in verhouding met een doorsnee ruiter, anders zou die geen moeilijke proef door kunnen komen, maar een goede omgang met een paard kan voor iedereen weggelegd zijn.
Ik zal ook geen namen noemen, maar ik wil wel opmerken dat er heel veel ruiters zijn die hun best doen om op een goede en zorgvuldige manier hun paard proberen te rijden en er mee om te gaan, en er een aantal gewoon net wat meer talent hebben, ook al lijkt het op forums wel alsof er helemaal niemand iets goed doet, wat eigenlijk helemaal niet leuk is het neemt zoveel plezier van onbevooroordeeld kijken en genieten van mooie goed gereden paarden weg.
Redelijk goede ruiters zullen ook streven naar perfectie, maar het is al niet eenvoudig om goed te rijden, dus laat staan perfect.
Ik vind dat men teveel uitgaat van perfectie als uitgangspunt, maar het is een doel, met zorg en weloverdacht op weg gaan richting dat doel lijkt me een beter uitgangspunt om dressuur te benaderen dan alleen maar fouten te willen kijken en zien, wat goed is mag ook wel eens opgemerkt worden dat lijkt me een positievere instelling waar een mens meer van opknapt dan alles vanuit een foute cq negatieve hoek te benaderen.