Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 22:21

Je loopt bij kunsstof bitten het risico dat je paard er op gaat bijten en dan komen er allemaal kepen en punten aan, het wordt dan ruw.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:22

Had ze niet dat bit van Trust?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:22

Vriendelijkste bit is een bit die anatomisch gezien van het paardenmond zelf. En dit verschild per paard. Daarnaast kunnen ze ook een voorkeur hebben naar materiaal en vorm.

Hier alleen een ongebroken met tongboog geliefd. Na wel 5 verschillende te hebben geprobeerd.

Hou er rekening mee dat een paardenmond vaak maar 16 mm aan ruimte bied voor een bit. Enkelingen iets dikker of zelfs smaller!

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:24

Hebben jullie als ruiter ook een voorkeur? Ik vind watertrensen fijn want dat voelt losser en ook gebroken bitten hebben mijn voorkeur. Met een ongebroken trens kan ik maar slecht overweg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:27

Toevallig niet... ik rijd verschillende paarden met verschillende bitten waar de paarden voorkeur naar strekken.

Ik pas me aan en ben flexibel.
Meeste werk is toch met de bips en benen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:27

Ik blijf ook wel echt fan van de dubbel gebroken watertrens.. gister was mijn heethoof weer behoorlijk pittig en dan is de kneveltrens toch wat minder..Toch minder inwerking..
Vind de kneveltrens trouwens wel super met longeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:28

Ik verkies een dubbelgebroken anatomische gevormde watertrens. Gewoon RVS. Aurigan of Argentan vind ik geen toevoeging hebben.
De stang en trens heb ik sinds enkele jaren in de kast gehangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:34

Hier alleen Sprenger bitten in Argentaan en Sensogan. Oh ja en een myler en rvs pelham. Die laatste gebruik ik alleen in het bos of als meneer té afgeleid is. Doe er weinig mee maar alleen het feit dat ie erin hangt is dan al voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:42

Myler is heel scherp. Daar verkloot je echt je paardenmond mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:44

Mijn fries liep er heel goed op, mijn huidige paard vind hem niet prettig. Hij hangt dus in de kast. Ik denk wel dat het vooral de hand van de ruiter is, want lomp doen met een 16 mm dik bit zal heus ook wel pijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:45

Ik heb er ooit eens een tijdje mee gereden. Mijn paard is nog nooit zo bang geweest.
Was ook niets meer mee te beginnen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:49

Dat hoor ik idd wel vaker, zelf niet zo ervaren.
Bij die van mij kan ik vanalles inhangen, de verschillen zijn heel klein. Maar bij de dubbelgebroken kk ultra neemt hij het bit het beste aan. Bij enkelgebroken merk je vooral in galop verschil, krult hij sneller op of komt dan wat achter het bit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:04

Anoniem schreef:
Ik heb er ooit eens een tijdje mee gereden. Mijn paard is nog nooit zo bang geweest.
Was ook niets meer mee te beginnen.

Dat kan met elk bit gebeuren volgens mij. Er zijn ook paarden die tot rust komen met een meyler.

Mijn stippie is niet met een dubbelgebroken te rijden, dan loopt ze alleen maar achter het bit.
Frietje slaat gevaarlijk met het hoofd met een enkel gebroken.

Ik heb een tuigertje gehad die het beste liep op een Robart onderlegtrens (of bitloos kaakgekruist).

Zoveel paarden zoveel bitten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-12-15 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:06

Heeft 1 van jullie al ervaringen met de anatomische hoofstellen van Ps of sweden of de goedkopere versie van westeind ( de laatste heb ik net aangeschaft )Afbeelding
Wil eens proberen of dat prettiger voor het paard is..Er staat een uitgebreid verhaal op de site van westeind..Wil eens kijken of ik verschil merk..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:08

Anoniem schreef:
Myler is heel scherp. Daar verkloot je echt je paardenmond mee.

Is ook mijn ervaring.
Ik heb een keer een level 2 besteld om te proberen (40 bitten in de kast), afgaand op het mooie verhaal.
Het paard dat ik ermee reed nam geen aanleuning aan het Myler bit, het ligt nu ook in de kast.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:11

Sizzle super dat je echt zo je best doet, duim voor je dat aanpassingen wat voor je paard gaan doen.

Milkberry, beterschap met je mams.

Handig trouwens zo'n zoontje! En gokje die had ook de dag van zijn leven, mocht hij eindelijk eens gek doen bij de paarden.

Anatomische hoofdstellen, zou graag de micklem waar van ik de naam altijd verkeerd schrijf hebben.
Bitten, heel saai, hier is het wat er nog lag en wat past of waar ze mee gereden werden voor ik ze kreeg. Maar moet zeggen kan hier eigenlijk ongestraft bitten wisselen zonder dat dat dramatische gevolgen heeft.
(Sjol heeft wel gruwelijke hekel aan stang met tongboog en liever een bokkebit licht gebogen dan een liverpool, maar trensjes maakt niet veel uit)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:14

Die dubbele neusriem is leuk bedacht maar werkt ontzettend sterk in. In de springsport heb je een vergelijkbare neusriem.
Ik heb een IR hoofdstel van Jeffreys met anatomisch kopstuk voor Friet. Dit maakte voor haar een gigantisch verschil. Ze was gewoon met fasen eng en gevaarlijk wat uiteindelijk vooral aan de druk achter de oren lag (en ook een deel mentaal).

Had vandaag longeerdag (erg laat thuis). Dan mogen ze altijd samen mee in de bak van mij. Dallas wilde ook gelongeerd worden (lees: kwam zich bijzonder veelzeggend opdringen en het andere paard bij me uit de buurt houden), dus heb ik de longeerlijn er maar aan geklikt. Uit puur enthousiame daagde ze als vanouds uit en bokte ze een keer of 6., Ze was daarna zo buiten adem dat ze enkel nog wilde/kon stappen. Na 10 minuten stappen was ze tervreden en heb ik haar weer losgelaten en de ander gelongeerd.
Ik werd er een beetje emotioneel van dat dat paard zo vreselijk graag wil maar gwoon niet kan.

Milkberry, gelukkig goed afgelopen :oo
Dat kan flink aankomen %)

Soms zijn kinderen op stal dus nog best handig _O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:14

Bij mijn fries verbeterde de aanleuning juist ineens met Myler. Die liep altijd te kwallen met andere bitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:16

Moest even teruglezen Milkberry, had je verhaaltje gemist denk ik. Maar jeetje zeg! Beterschap Y;(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:18

Starbreeze schreef:
Mijn fries liep er heel goed op, mijn huidige paard vind hem niet prettig. Hij hangt dus in de kast. Ik denk wel dat het vooral de hand van de ruiter is, want lomp doen met een 16 mm dik bit zal heus ook wel pijn doen.

Mee eens.
En een 18 mm in een 16 mm paardenmond is ook verreweg van goed. Niet te spreken hoeveel ruuters dan de mond ook nog dicht snoeren.

Je moet een bit bij het paard zoeken en niet op de naam.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:21

Sneu idd Sizzle :( hopen op een klein wondertje dan maar...

Moet nu wel opletten dat ie niet zomaar bij anderen gaat rennen en springen, had dat er al wel uit gedrilt eigenlijk. NIET RENNEN ~~}>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:22

Hihi, ik heb een meisje. Die gaat gewoon rustig in een hoekje zitten scheppen en steentjes zoeken :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:23

maralyn schreef:
Starbreeze schreef:

Mee eens.
En een 18 mm in een 16 mm paardenmond is ook verreweg van goed. Niet te spreken hoeveel ruuters dan de mond ook nog dicht snoeren.

Je moet een bit bij het paard zoeken en niet op de naam.

Absoluut! Ik vind het bij de bitfitters dan vaak wel raar dat die meestal met die neue schule bitten aankomen. Allemaal vrij dun volgens mij.

Die ik nu heb is een 16mm.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:23

Sizzle schreef:
Hihi, ik heb een meisje. Die gaat gewoon rustig in een hoekje zitten scheppen en steentjes zoeken :D

:P boys will be boys :D
Op een gegeven moment klom ie op de bakrand, kroop erover, en sprong weer terug. Toen zakje eerst erover toen hij weer haha. Paard had een wtf momentje :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:35

Wel interessant.
Allerlei mensen en paarden met verschillende voorkeuren voor verschillende bitten.
Wat bij de ene niet werkt werkt bij de andere wel.

Ik kom altijd op een een kneveltrens uit, dat werkt bij mij, ik heb nu alle maten.
Een watertrensje ook maar daarbij krijg je op den duur dat de haren in de mondhoeken verdwijnen.
Bij een kneveltrens blijft de mond als van een veulentje, een dubbelgebroken vind ik mooier/comfortabeler in de mond liggen dan een enkelgebroken, nog mooier dan een ongebroken met tongboog.
Het ongebroken bit geeft voor mij geen fijne éénzijdige inwerking, het voelt voor mij "bot".