Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:06

Airborn schreef:
nombrado schreef:

erg knap wat die meneer laat zien. Maar.... als je er een hoofdstel met teugels bij denkt, zou iedereen roepen dat het paard in de krul is getrokken. Dat is hij duidelijk niet, ik weet het, maar wel iets om in gedachten te houden: dat zn houding dus niet (altijd) van trekken komt...

edit, takt matig lopen de paarden niet overal correct trouwens. De diagonaal in draf klopt her en der niet.

Het "voordeel" van die "in de krul houding" in vrijheid, is dat het maar even is.
En dat is het bij de "in de krul" ruiters eigenlijk niet, daar is het bijna altijd zo.

Het ligt er maar net even aan, wat er her en der niet klopt in de draf.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:16

cherie78 schreef:
Airborn schreef:

erg knap wat die meneer laat zien. Maar.... als je er een hoofdstel met teugels bij denkt, zou iedereen roepen dat het paard in de krul is getrokken. Dat is hij duidelijk niet, ik weet het, maar wel iets om in gedachten te houden: dat zn houding dus niet (altijd) van trekken komt...

edit, takt matig lopen de paarden niet overal correct trouwens. De diagonaal in draf klopt her en der niet.

Het "voordeel" van die "in de krul houding" in vrijheid, is dat het maar even is.
En dat is het bij de "in de krul" ruiters eigenlijk niet, daar is het bijna altijd zo.

Het ligt er maar net even aan, wat er her en der niet klopt in de draf.

ergens halverwege het filmpje is duidelijk te zien dat het achterbeen in de draf ruim voor het diagonale voorbeen land. Dus geen correcte takt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:20

Airborn schreef:
ergens halverwege het filmpje is duidelijk te zien dat het achterbeen in de draf ruim voor het diagonale voorbeen land. Dus geen correcte takt.

Ik had het filmpje nog niet helemaal bekeken, want darts begon :j

Nu wil ik al wel zeggen, dat ik het minder erg vind, dat een achterbeen eerder landt dan het diagonale voorbeen.
Ik zie dat toch nog liever dan zo'n voorbeenlander.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:24

oh ik ook, maar muggenziften doen we toch allemaal in dit topic :P (daar mee aangevende dat ik dat dus misschien wel doe in dit geval) Het viel me gewoon op.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:31

Airborn schreef:
oh ik ook, maar muggenziften doen we toch allemaal in dit topic :P (daar mee aangevende dat ik dat dus misschien wel doe in dit geval) Het viel me gewoon op.

Het is je "vergeven" :D

Het is natuurlijk een tact-fout(je) maar andere tact-fouten zijn eigenlijk inderdaad erger.

Het verschil in paslengte bv, of een voorbeenlander, of een piaffe op de voorbenen of.......

En dan komen we bij het feit: of dat door het moment van opleiding komt? Of echt een fout in de basis-opleiding.
En daardoor fouten bij de verdere opleiding van paarden.
Want als ik filmpjes bekijk van vroeger en nu, valt me ook op dat er ook in de GP behoorlijke fouten werden/worden gemaakt.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:35

Heeft iemand ooit alleen maar gedurende lange tijd continue perfecte bewegingen zonder een moment van tactverlies bij een paard gezien, ik denk het niet.

Paarden zijn ook maar levende wezens en geen uitgebalanceerde machientjes.

Uitgaan van perfectie is denk ik niet zo'n goed uitgangspunt, streven ernaar kan men beter doen en wanneer perfectie er nog bij lange niet is maar er met zorg aan gewerkt wordt wat kan men dan anders doen dan blij zijn met elke verbetering.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 06:51

Dusa schreef:
Heeft iemand ooit alleen maar gedurende lange tijd continue perfecte bewegingen zonder een moment van tactverlies bij een paard gezien, ik denk het niet.

Paarden zijn ook maar levende wezens en geen uitgebalanceerde machientjes.

Uitgaan van perfectie is denk ik niet zo'n goed uitgangspunt, streven ernaar kan men beter doen en wanneer perfectie er nog bij lange niet is maar er met zorg aan gewerkt wordt wat kan men dan anders doen dan blij zijn met elke verbetering.Dat zullen meerdere methodes zijn, en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk.

Dusa verteld u dan maar eens wat tactverlies is??? Takt ken ik en tact ook, maar verlies daarvan niet.
Dan graag uw onderbouwing van wie er nu het best rijden kan, en met het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk????
Wie bepaald dat u??
Takt kan men niet verliezen, daar gaat een paard in of hij heeft geen takt hij kan een taktfout maken maar verliezen????
Niets is foutloos, maar u haalt veel begrippen door elkaar.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:50

Wat Hempfling doet is iets unieks.Het heeft niets te maken met kr.Ook is wat hij doet niet te leren.Mooi hoor Nombrado,zie alleen niet zo goed waarom je dit zou plaatsen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:55

jammer dat niemand de text die ernaast te voorschijn komt is opgevallen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:09

Jawel hoor maar zie dan nog steeds niet te toegevoegde waarde of relevantie met dit topic.We hebben het toch over rijden?En nogmaals,wat Hempfling doet is uniek en niet reproduceerbaar.Vind die tekst overigens heel algemeen en poezelig.Is dit wat u met uw paarden probeert te doen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:15

Ik kende het filmpje en tekst al. De meeste filmpjes van hem overigens. Net als zijn boeken en dvd's (zoals ik boeken en dvd's van de meest uiteenlopende trainers heb) Hij kan hele mooie filmpjes maken, is vast en zeker ook knap met paarden,(ik doe het hem in de verste verte niet na) maar verliest mij in de lange monologen van zelfverheerlijking. Was nederigheid niet ook een belangrijke eigenschap van de echte meesters?
Overigens is hij over een ding wel heel duidelijk. De mens dient het paard te leiden, altijd, elk moment, elke seconde. Kleine foutjes daarin lopen uit in gevaarlijke situaties. En daarin heeft hij in ieder geval wel gelijk.

Maar dat buiten beschouwing gelaten. Ik neem aan dat het plaatsen van het filmpje nav mijn vraag was om filmpjes te plaatsen die vlgs plaatser correcte gangen/bewegingen aangeven. Ik mis hierbij nog de onderbouwing waarom ze deze mening is toegedaan. (was de vraag he; filmpje met mening van plaatser over het hoe en waarom)
Maar dergelijke filmpjes zijn leerzaam in combi met de discussie waar de gang/beweging van het paard goed/niet goed zijn en waarom. Zoals eigenlijk dus al een beetje is ontstaan.
Persoonlijk vind ik dat leerzaam, omdat je dan beter leert zien wat je wil zien in een paard en waarom.

Alleen al omdat ik toch wel regelmatig wedstrijden bezoek vanwege fanatieke familieleden en ik het heel boeiend vindt om de verschillende paarden onder verschillende ruiters te zien en daarover na te denken.
Zo zie ik soms dingen die me helemaal niet of juist wel bevallen, maar kan ik niet altijd precies de vinger erop leggen waarom.

Ik verwacht dus niet met de kennis zelf heel goed te worden (ben zoals gezegd hobbyist en boshobbelaar) maar gewoon mijn kennis beetje uit te breiden 'voor de leuk'

En natuurlijk... als ik grondwerk met de paarden doe of in later stadium oefeningetjes onder het zadel doe, is het leuk te weten wat goed/niet goed is.
Behalve dan de basiskennis die je vroeger op ponyclub en rijvereniging meekreeg en dus beperkt blijkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:17

piepenfiets schreef:
Jawel hoor maar zie dan nog steeds niet te toegevoegde waarde of relevantie met dit topic.We hebben het toch over rijden?En nogmaals,wat Hempfling doet is uniek en niet reproduceerbaar.Vind die tekst overigens heel algemeen en poezelig.Is dit wat u met uw paarden probeert te doen?

Ik denk dat een discussie over gangen van een paard/welke beweging je wil terugzien onder het zadel/aan de longe wellicht wel zinvol is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:29

piepenfiets schreef:

het is voor mij duidelijk, dat het paard alles , maar dan ook alles ziet en voelt van zijn of haar begeleider.
dus ook grote ego's :+
in die zin, zijn dus de paarden de meesters en niet de begeleiders

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:10

nombrado schreef:
het is voor mij duidelijk, dat het paard alles , maar dan ook alles ziet en voelt van zijn of haar begeleider.

Heb je het filmpje geplaatst ter verheerlijking van hempfling, of om daadwerkelijk in te gaan op de vraag: hoe loopt een paard correct en waarom?
In dat geval mis ik dus de onderbouwing mbt gangen/bewegingen.
Ik las wel je oordeel over de foto, dus lijkt het mij boeiend om te vernemen of dit paard in jou ogen correct beweegt en waarom.
Dan kan een discussie ontstaan omtrent dat wat we in de dressuur willen zien en waarom.

Discussies over Hemfling en alle andere trainers zijn er meer dan voldoende in andere topics en doen in dit topic niet ter zake. Denk ik.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:30

En Nombrado, waarom plaats je een filmpje hoe je tekenfilmpaarden moet maken?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:32

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:47

xmarliez schreef:
nombrado schreef:

Wat deze zweefkees doet heeft helemaal niets te maken met correct dressuurmatig paardentrainen. Ik mag hopen dat je dat zelf ook wel inziet?

:') zweefkees...
Ik had gisteren een discussie met een springruiter(in real life)en zij was van mening dat je je handen doodstil moet houden.
Zij heeft volgens haar zeggen voor haar springleven erg hoog dressuur gedaan...piaffe,passage.
Tja...je kunt natuurlijk vanalles zeggen :D , helemaal als het 50 jaar terug zich heeft afgespeelt.

Volgens mij moet je helemaal niet je handen doodstil houden...een stille hand is een harde hand...die geeft namelijk niet mee.
Ik bedoel je moet geven,dus handen iets naar voren doen(heb het niet over zagen uiteraard,maar meer de ruimte even)
Zij is van mening dat je alles met je zit moet doen,niets met de teugels.
Daar was ik het dus absoluut niet mee eens.
Ben ik nu gek?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:52

geerke schreef:
Ben ik nu gek?

Jep :D :D :=

Nee hoor. Volgens mij dient de hand de beweging van het paard te volgen en in te spelen op de situatie.
Iemand hier had daar een mooie quote over?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 10:02

'Der hand steht still, und bewegt immer - Egon von Neindorff' zoiets stond er toch eerst in Moll zijn onderschrift? Naar mijn mening staat een hand wel stil maar staat hij niet vast. Meebewegen gaat dus niet zoals je op een manege leert (van voren naar achter, mee gaan met de beweging) dat stoort een paard alleen maar.
Je kunt veel vanuit je zit doen maar als je paarden correct wilt trainen heb je hand, been en zit hulpen nodig (niet dat het mij overgens nu al lukt hoor :o maar dit is zoals ik het theoretisch hier heb opgevangen, kan het natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:09

xmarliez schreef:
'Der hand steht still, und bewegt immer - Egon von Neindorff' zoiets stond er toch eerst in Moll zijn onderschrift? Naar mijn mening staat een hand wel stil maar staat hij niet vast.

Die bedoelde ik.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:12

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

Wel,ze lijken i.i.g. geen moeite te hebben met het enorme ego van Hempfling.Nog steeds begrijp ik niet welke relevantie dit heeft.
Wederom niet concreet.

De "stille"hand is uitgebreid besproken in dit topic

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:28

Op zich een interessant topic, los van het haantjes/kipjes gedrag. Vind het wel apart en storend hoe Nombrado gebashed wordt eigenlijk, dat valt nogal op.... Krijg het idee dat zij (hij?) een wat sneller en creatiever brein heeft dan de meesten hier, en dat wordt slecht geaccepteerd? Ook zij heeft nuttige bijdragen, en geeft food for thought. Gelukkig lijkt ze niet te snel uit het veld te slaan ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:35

Met haantjes,kipjes en zelfs Nombrado minder moeite dan met al die meeuwen:komen luid schreeuwend aanvliegen,schijten alles onder en gaan dan weer verder...vermoeiend

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:18

whahahahahaha, ok, dat gaf me de slappelach, dank u piepenfiets, plesante manier van wakker worden, lol. hihi, je moet natuurlijk meeuwen ook niet voeren he :P dan blijven ze terug komen. Oh hemel, wat een heerlijk droge opmerking.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:46

Zeker gevat zeg! Maar pas op, ik ben een hoogvlieger ;) Ga nu ff verder met het kippenhok verkennen.