[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:14

Naomi: ik hoop dat je snel weer op je paardje kunt stappen. Ik rij veel buiten, vaak alleen en gelukkig zijn er veel mensen die wél rekening houden met zijn medemens. Maar ook ik maak wel eens vervelende situatie's mee.

Renske: Inderdaad is er een enorm verschil te zien op je foto's! Ook leuk (en leerzaam) dat je 2 zulke verschillende paarden rijdt.

Zelf heb ik ruim een half jaar niets anders gedaan dan basis werk, ik noem het maar "heb opnieuw leren rijden". Zeker de laatste 2 maanden gaat ze als een speer vooruit. Afgelopen weekend nog gelest bij Mireille en omdat ze zo recht is en los, kunnen we nu veel sneller oppakken en rijden nu weer proefgerichte oefeningen. Usha zal in de bak denk ik nooit super gemotiveerd worden maar het verschil met een jaar geleden is een verschil van dag en nacht. Vroeger kwam ik nat van zweet van mijn pard, vaak gefrustreerd omdat madame gewoon echt niet voorwaarts was. Nu is ook rijden in de bak genieten en laat ze dingen zien die ze normaal alleen in het bos doet!

Cinnepin: geweldig dat je zo geniet, je zult elke keer weer een verbetering voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:39

CaroVDG ja zeker, ik geniet elke dag weer van mn merrie :) Zo trots ben ik op dr :)
En ik kan voelen dat zij ook geniet! Ze doeot zo ontzettend haar best ookal vind ze t soms erg moeilijk!
ooh kan er nie over uitgepraat raken hahahaa

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:04

hoi, allemaal,

inmiddels ben ik mijn paardje alweer aan het rijden,
heel voorzichtig aan het opbouwen, en alles gaat goed,
maar ik had even een vraag, mijn paard is linksgebogen, dus ik rijd als eerste op links met stelling naar buiten en mijn gewicht meer op de binnenbeugel,
dat werkt perfect en na een minuut of 10 kan ik haar super rondrijden met alles recht en af en toe bijsturen naar buiten als ze weer naar binnen valt, ze loopt dan super los en zuiver,

maar op rechts zit ze zo vast dat ik niet goed weet wat te doen,
ik probeer hoofd er recht voor te houden en te voelen wanneer ze over de schouder wegloopt en dan bij sturen,
maar zo goed als het op links gaat zo slecht gaat het op rechts, een normale volte rijden is er nog niet bij, alleen heel af en toe een stukje,
wat doen jullie met zo een extreem linksgebogen paard?,
of moet ik gewoon maar blijven oefenen op links tot er hulp bij is?
en in stap op rechts proberen?

(ik krijg deze week wel hulp hoor van een de Bodt trainer, maar ik wil haar niet stil laten staan tot het zover is!)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:13

Veel van volte verwisselen en veel oefenen door middel van groot sturen, mijne was extreem rechtsgebogen en kon eigenlijk geen een kant op buigen. Juist door groot sturen, correcte stap en veel van hand verwisselen op de volte is dit goed gekomen. Slingerlijnen (of hoe ze ook heten) zijn ook erg goed om te doen.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:23

Inderdaad, slingerlijnen rijden met weinig buiging. Dus de bogen heel vlak rijden. Verder kan je proberen om je teugels in 1 hand te nemen (teugels op contact houden maar geen druk geven!) en dan in een flinke draf de bak door, gewoon de hoefslag volgen. Als het lukt om op de binnenhoefslag te rijden heeft dat de voorkeur. Wanneer je paard wat gaat duwen doe je je hand naar voren en zal ze je hand volgen. Daarmee bereik je ontspanning in de rug. Verder zou ik niet te veel doen en echt je les afwachten!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:35

okee,
ik ga voorzichtig verder,
deze manieren had ik nog niet geprobeerd,
en slingerlijnen vind ik in draf ook erg moeilijk,
de bak is dan zo kort :D

bedankt voor jullie hulp

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:38

Verstandig :)

Gewoon in stap beginnen met die lijnen. Dan de draf oefening die ik hierboven heb beschreven en daarnaa evt. de slingerlijn in draf doen. Dan gaat ie hopelijk wat beter. Vlakke bogen geven je ook meer meters :D

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:47

oepsie,

Ik denk dat ze het gisteren te goed heeft gedaan,

ze was niet echt voorwaaards op links en na een tijdje ging ik op rechts en in stap wat bochtlijnen maken,
en toen werd ze weer staatsgevaarlijk (gelukkig ben ik dat gewend) en heb haar snel omgetrokken, maar ik denk dat ze een beetje spierpijn had,

toen ben ik maar even gaan loswerken aan de lange lijnen dubbel, daar heb ik alle kanten even losgewerkt,
dat zal ik morgen ook maar doen,
dan zal ze wel weer opklaren,
het is ook 5 maanden geleden dat ze echt wat gedaan heeft, dus best wel logisch
ik had trouwens ook spierpijn zelf.......

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:52

Ben ziek geweest dus een tijdje niet gepost. Zal proberen overal op te antwoorden... :+

Cinnepin schreef:
[RT-HAW] fjord in training Antoine de Bodt methode bitloos.
dat is mijn laatste topic

en heb daarna nog recentere foto's 2 dat zijn deze :

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/27/1233076763-410.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/27/1233076830-870.jpg

en eerst keek ze dus sterren en zette ze zich compleet vast

Hey, veel hetse om jou op bokt heb ik gezien...
vind t er goed uitzien, nog wel op de voorhand (waar bokt dus over struikelt) maar eerst verticaal recht dan pas het gewicht verplaatsen naar 50-50 en dan naar 40-60 :D
Leuke fjord heb je!

Succubi schreef:
Ik heb 2 kleine voorbeeldjes van les bij de da, dit was de inval lesgeefster en ik vond haar lessen zelfs prettiger dan de vaste lesgeefster.
Maar ik hoor bijna alleen maar "binnenbeen". Ik kon harder trekken en harder trappen maar ze wou (kon!) alsnog niet "om" mijn been vouwen.
De draf: Let vooral op waar ik mijn handen hou :o! En daar kreeg ik niks op te horen! :(
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V00684.flv
Galop, let vooral op het schudden van haar hoofd, ja, dat is door mijn toedoen :o
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V00137.flv

Klein voorbeeldje van onze 1e les bij Laura via AdB.
Let vooral op dat het tempo lager ligt in deze les dan bij die van de dierenarts!
En ja, aan dat drijven aan het einde van het filmpje word hard aan gewerkt! :o
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V01793.flv

Hele verbetering! Ben erg benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet!

Naomi_Star schreef:
Ik ben er in het bos afgevallen, was een buitenritje maken met een stalgenoot en zo ontspannen als naomi nu buiten liep heeft ze nog nooit gedaan (om het toch nog een beetje over AdB methode te hebben ;) ) Lekker los teugeltje en hoofdje naar beneden! En toen we op de terug weg waren deden we nog een klein galopje, paard van stalgenoot voor op en toen kwam er ineens een man met een hond uit de bosjes, daar schrok dat paard van (dat paard is 1,80 en meisje dat erop zat heeft vorig jaar haar nek/rug gebroken) en dat paard dook de bossen in dus de eerst volgende boom die ze tegen kwamen kletste mijn vriendin met der hoofd tegen aan en viel er zo af. Maar ik was zo met haar bezig dat ik zelf niet inde gaten had dat ik ook nog langs die boom moest, en toen was het al te laat en bleef ik met mijn been hangen achter de boom en toen lag ik ook op de grond. Paarden rende weg maar ik kon ze gelukkig al snel weer vangen. Die man is overigens gewoon doorgelopen met zijn hond terwijl wij op de grond lagen!

Wat naar!
Sterkte! Sommige mensen en honden :Z

Renske_ schreef:
foto's
Wis(probleempaard, kreupel maar qua botten/pezen/spieren etc 100% oke, DA's wisten t ook niet meer en extreem in verzet met rijden, ik heb er al onder gelegen en ze liet opzadelen nog maar amper toe)
in het begin: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXCEAN3P.jpg
Dat lijkt niet veel, maar ze laat weer een ruiter op haar rug én ontspande!
ietsje later http://www.mijnalbum.nl/Foto-SU66YIM3.jpg
en voor het eerst weer thuis, na 2 mnd training
Dit is geen échte rijfoto, maar belonen na het werk dus qua AdB zie je hier niet echt wat op, wél zie je een ontspannen relaxed paard en daar moet je altijd naar toe terugkunnen en vanuit daar kan je dus steeds verder gaan uitbouwen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VNH3N3JZ.jpg

en de fries, pas een paar lesjes op deze methode gehad maar die heeft geen echte problemen is alleen wat scheef
die wordt wat losgereden dmv stuur oefeningen en gaat daarna direct verder met schoudervoor/schouderbuiten en in de aanleuning
[RIJ-ITP] Knappe fries Hilde weer @ work na blessure (AdB methode)

2 hele verschillende paarden en hele verschillende foto's, maar met dezelfde methode, hetzelfde doel en dezelfde ruiter :)

Ik vind het rijden bij jou er erg netjes uitzien! Had het topic van je fries ook gezien! Wat een mooi beest zeg :j
Zijn maar weinig friezen die zo met de neus eruit lopen! Petje af! :D

@CaroGV; ik zag dat je een WoW zadel hebt! Hoe bevalt deze? Merk je ook verschil bij je paard?
Ik wil er ook erg graag 1 maar ze zijn zo duur! Ik denk dat ik eerst voor de Club ga en er later Flair in laat zetten :)
Heb jij hem bij Arie weg?

@India; Misschien eerst vierkante voltes maken en alleen lichte stelling buiging vragen in de hoeken van t vierkant. De andere tips kunnen je ook goed helpen denk ik! Succes :)

Nou hier dus ziek. Het gaat nu gelukkig wat beter, denk dat ik morgen wel in actie kan komen ;)
Het zadel van Ally is na 3 maanden te krap geworden op de schouder, heel erg balen! Kan dus voorlopig niet rijden (ga sparen voor een Wow :Y) )
Rijden staat dus even stil.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:59

W_W Wij zitten in hetzelfde schuitje :+ Mijn zadel lag ook niet meer goed, kan nu voorlopig een paar keer in de week met een zadel van een stalgenoot rijden die redelijk goed ligt. Maar voor mij is er wel een WOW in de aantocht, wat duur zijn die krengen he := Gelukkig kun je aan de hand ook veel met het paard bezig zijn, ik kan nu dan niet rijden vanwege mijn knie maar longeer dagelijks met enkele of dubbele longe en ze blijft echt ontspannen en correct lopen!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:59

W_W en Naomi: Inderdaad heb ik een WOW zadel. Een fikse investering, maar het is zijn geld dubbel en dwars waard. Het WOW zadel heb ik voor eerst mogen proberen tijdens de (kennismakings)clinic bij Mireille. Arie was hier ook. Na één les was ik om: de filosofie erachter vind ik logisch, perfect voor mijn paard en niet onbelangrijk, ik heb veel minder rugklachten.
De wachttijd is lang maar heb zo lang met mijn oude veelzijdigheidszadel gereden die ik gebruik voor het springen, dus wel kunnen rijden.

Overigens: Ik rij inmiddels al ruim een jaar bij o.a. Mireille en morgen voor het eerst les van Anthoine! Heb er veel zin en ben heel benieuwd hoe het gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:28

Leuk dat je morgen bij Antoine gaat lessen!!
Hoorde van Mireille dat hij morgen bij haar op stal kwam, had graag komen kijken, ben normaal aaaaaaltijd vrij overdag, maar uitgerekend morgen van 7.30-16.00 werken helaas!
Veel plezier morgen!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:38

Renske_: Dank je wel! Normaal gesproken kan ik dit doordeweeks moeilijk plannen ivm werk en of ik de auto kan gebruiken. Ik hoop snel ook eens foto's te kunnen laten maken, vind jou foto's zo goed weer geven hoe snel de paarden vooruitgaan! Enne, misschien spreken we elkaar nog eens bij Mireille!

anuschkaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:51

Hier ook goede ervaringen! Ik rijd nu ongeveer een jaar volgens de AdB methode en les bij Daphne (stond deze en vorige maand in de Horsimo, samen met Mireille) Morgen heb ik weer les van haar en mijn vriendinnetje heeft dan voor het eerst les van Antoine zelf, dus misschien ga ik je daar wel zien CarovdG!

Voor mij bestaat er in ieder geval geen betere manier van rijden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:53

CarovdG schreef:
Renske_: Dank je wel! Normaal gesproken kan ik dit doordeweeks moeilijk plannen ivm werk en of ik de auto kan gebruiken. Ik hoop snel ook eens foto's te kunnen laten maken, vind jou foto's zo goed weer geven hoe snel de paarden vooruitgaan! Enne, misschien spreken we elkaar nog eens bij Mireille!

Thnx! Vooral Hilde gaat echt héél snel vooruit, echt een heerlijk paard!
Wis moet er eind vd maand als t nieuwe zadel er is weer aan geloven, eens zien hoe dat gaat ;)
Ben regelmatig bij Mireille te vinden, tegenwoordig ook weleens op zaterdag dus wie weet komen we elkaar idd wel eens tegen daar, zou leuk zijn :D
Als ik dan mn camera bij heb maak ik meteen wat foto's als je aan t rijden bent!

@anuschkaatje, leuk om te horen dat je ook zo enthousiast bent!!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:57

[/quote]
Thnx! Vooral Hilde gaat echt héél snel vooruit, echt een heerlijk paard!
Wis moet er eind vd maand als t nieuwe zadel er is weer aan geloven, eens zien hoe dat gaat ;)
Ben regelmatig bij Mireille te vinden, tegenwoordig ook weleens op zaterdag dus wie weet komen we elkaar idd wel eens tegen daar, zou leuk zijn :D
Als ik dan mn camera bij heb maak ik meteen wat foto's als je aan t rijden bent!

Wanneer ik les, wisselend nog wel eens, maar bedankt voor je aanbod! Super aardig van je! De ene keer les ik alleen en de andere samen met een vriendin. Wel bijna altijd in het weekend. Ook haar paard gaat met sprongen vooruit. Kort geleden heeft man-lief nog wat kiekjes genomen toen ik met de vorst een keer binnen heb gereden. Maar buiten krijg je toch de mooiste foto's. We hebben net met de meiden van stal afgesproken, elkaar weer eens te filmen en op de foto te zetten. Altijd leuk en leerzaam.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:58

CarovdG schreef:
W_W en Naomi: Inderdaad heb ik een WOW zadel. Een fikse investering, maar het is zijn geld dubbel en dwars waard. Het WOW zadel heb ik voor eerst mogen proberen tijdens de (kennismakings)clinic bij Mireille. Arie was hier ook. Na één les was ik om: de filosofie erachter vind ik logisch, perfect voor mijn paard en niet onbelangrijk, ik heb veel minder rugklachten.
De wachttijd is lang maar heb zo lang met mijn oude veelzijdigheidszadel gereden die ik gebruik voor het springen, dus wel kunnen rijden.

Overigens: Ik rij inmiddels al ruim een jaar bij o.a. Mireille en morgen voor het eerst les van Anthoine! Heb er veel zin en ben heel benieuwd hoe het gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Bij mij is de WOW ook in de aantocht. Ik heb er 2 maanden opgereden toen Naomi bij Mireille stond en het is ook echt het enige zadel dat goed blijft liggen op Naomi, voor mij zit het ook super.. Ik koop hem trouwens niet via Arie, maar mijn eigen zadelmaker gaat per maart ook WOW zadels verkopen en dan ben ik zijn eerste klant.
Gaaf trouwens dat je morgen bij Antoine gaat lessen! Ik heb ook een keer bij hem gelest en vond het erg leuk :j Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden! Helaas moet ik de hele dag naar school, anders was ik ook wel even komen kijken!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:07

Anuschkaatje: wat leuk dat jij ook zo enthousiast bent! Wie weet tot morgen, ik rij al aan het begin van de middag.

Naomi_Star: Het valt mij inderdaad op dat het zadel van Mireille op veel paarden past. Super dat je binnekort ook een WOW zadel hebt. En we komen elkaar vast nog wel een keer tegen bij Mireille. Enne, hoe gaat het trailer laden,alweer geoefend?

anuschkaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:12

Ik heb geen idee hoelaat we waar zijn. Ik heb smorgens eerst les bij Daphne en daarna gaan we op pad. Of Maaike of Daphne begint om 13:00 uur geloof ik.

Voor mij was het wel heel erg wennen, zeker in het begin. En ik heb nog weleens dat ik me echt een kneus op het paard voel, dat ik denk, ik dacht dat ik kon paardrijden maar toch niet haha! Nee hoor, ik ben helemaal om en vind het inmiddels geweldig! Maar dat heeft wel een paar lesjes geduurd voor ik dat gevoel kreeg!

Misschien een stomme vraag, maar wat is een WOW zadel??

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:40

anuschkaatje schreef:
Ik heb geen idee hoelaat we waar zijn. Ik heb smorgens eerst les bij Daphne en daarna gaan we op pad. Of Maaike of Daphne begint om 13:00 uur geloof ik.

Voor mij was het wel heel erg wennen, zeker in het begin. En ik heb nog weleens dat ik me echt een kneus op het paard voel, dat ik denk, ik dacht dat ik kon paardrijden maar toch niet haha! Nee hoor, ik ben helemaal om en vind het inmiddels geweldig! Maar dat heeft wel een paar lesjes geduurd voor ik dat gevoel kreeg!

Misschien een stomme vraag, maar wat is een WOW zadel??

Stomme vragen bestaan niet. Ik had overigens tot een jaar geleden ook nog nooit van een WOW zadel gehoord, hoor! Kijk voor informatie op www.zadelmakerijboer.nl
Binnenkort heeft Arie een Open Dag voor alle bezitters en geinteresseerden voor WOW zadels georganiseerd. Het meest bijzondere vind ik dat er geen wol of iets dergelijks in de kussens zit maar lucht!

Enne, soms voel ik mij ook onhandig hoor! Maar je moet veel afleren en echt open staan voor wat je doet. Misschien tot morgen!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:53

Die WOW zadels beginnen wel in te raken! :)
Ik heb net een Massimo gekocht, ook héél erg blij mee :D

Vanavond weer gelest... Pffff, moeilijk dit keer.
Ik vind het lastig om een methode te leren op een paard dat zo scheef is.
Je voelt natuurlijk wel snel wanneer je haar goed rijdt en wanneer ze scheef is maar om én jezelf een nieuwe methode aan te leren én je paard meteen goed te rijden is zo moeilijk!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:39

Succubi, dat heb ik ook hoor :D
Met Wis dan he, met Hilde heb ik het idee dat ik het ineens wél kan, maar Wis is ook extreem scheef en daarnaast ook gewoon gevaarlijk als je haar niet optijd kan corrigeren, en dan zit ik soms een partij te stuntelen op haar :=
Was heel blij dat ik voor ik op Wis ging een paar keer op Mireille's paarden had gereden om te voelen hoe het moet.
En het geeft wel een extra grote kick als het met je moeilijke eigen paard dan ook lukt :D
Maar makkelijk is het dan zeker niet nee...

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:07

Ik heb inderdaad ook een paar keer op paarden van Mireille gelest voordat ik echt op naomi ging rijden, daarvoor had ik haar al wel een paar keer uitgewerkt, maar het echte werk heb ik geleerd op paarden van Mireille!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:51

Mireille's paarden zijn ook echt heerlijke paarden!
U-star en de Rechter kan je werkelijk alles fijn mee doen, heb laatst even op de nieuwe en op de Rechter gereden en een tijd terug in Oss op U-star, en heb toen meer gedaan dan alleen ontspanning zoals ik in het begin deed toen ik alles nog moest leren, maar ook in de aaneluning en met zijgangen en schakelen enz zijn het heerlijke paarden om te rijden!!
Toen viel me pas echt op hoe makkelijk alles gaat vergeleken met hoe veel ik moest doen op Quentin toen ik daar Z mee reed!

Mn 1e lesje en dus het eerste begin van de ontspanning en kwartlijnen enz heb ik op de Ferro geleerd, erg leuk dier! Wel moeilijker dan de rest, is net mijn Wisje qua reactie die hij soms geeft als hij het moeilijk vind zoals bv de aanleuning.
Vind hem zo veel vooruit gegaan de laatste tijd, wat een gaaf dier is dat!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:15

Ik heb toen mireille nog in oss stond een proefles op de Rechter gehad. Daarna ook besloten om Naomi in training te doen bij mireille en toen naomi bij mireille was heb ik 3 keer les gehad op de Ferro! Dat is echt een geweldig dier, hij kent ontzettend veel maar zal het niet zomaar voor je uitvoeren en je merkt zo goed wanneer je iets fout doet aan zijn gedrag. Vind het ook echt een gaaf paard :D