Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:35

Ik vind het persoonlijk niet zo erg als iemand blatend een mening verkondigd, wat ik wel erg vind is als die mening op onzin is gebouwd en echt technisch helemaal nergens op slaat Lachen Lachen

In het geval van heiditjj die beweerd de Z oefeningen op een halsring te kunnen rijden (en ondertussen met zoveel onzin over de brug komt Lachen dat je echt bij jezelf denkt....... "dat boek moet ik ook aanschaffen " ) maar hiervan geen beeld materiaal wil laten zien........ tja, hoe moet je dat dan serieus nemen.... Hoe kan je daar nou mee discuseren, en hoe meer er weerlegd wordt hoe groter de onzin die TS uitkraamt........

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:36

Horsey, ik ben het helemaal met je eens.
Het gaat niet om met bit of zonder ik denk dat de kern van het hele verhaal is dat er bij vele gebrek is aan ruiterkunst, goed instructie en gezond verstand.
Daarnaast is het een gegeven dan mensen die redelijk onzeker zijn graag houvast hebben aan een stroming en dat is iets wat op bokt maar al te duidelijk naar boven komt.

Een paardenmens leert van alle stromingen die er zijn en combineert het tot een werkbaar geheel voor ruiter en paard.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:38

horseyfries schreef:
Waarom zo'n discussie niet normaal kan verlopen en men elkaar niet kan respecteren? Omdat ik dit soort antwoorden krijg misschien?
Als iemand zonder blikken of blozen beweert dat een slechte ruiter met een bitloos hoofdstel ineens een fijne hand krijgt, dan dwingt dat bij mij bepaald geen respect af. Met zo'n antwoord laat je in mijn ogen zien dat je je hersenen niet gebruikt maar ze met vakantie hebt gestuurd omdat je koste wat het kost het zwart/wit wilt zien.

Sorry, ik heb je antwoord verkeerd gelezen. Ik las iets anders (wat waarschijnlijk door mijn dyslexie komt wat geen excuus is). Wat ik denk en weet is dat het zo is dat bitten kneuzingen en beurse huid veroorzaken. Ik bedoel hier echter niet mee te zeggen dat een ruiter die met bit zijn paard verneukt dat zonder bit niet doet. Nu gelooft men mij niet omdat het erg leuk is iemand op zijn woorden te vatten en doordat iemand zich verspreekt gelijk te krijgen. Denk je serieus dat ik zo stom ben om aan te nemen dat iemand met bit ineens DE ideale ruiter is?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:44

Je bedoelt zonder bit waarschijnlijk?

Tsja, blijkbaar geloof je wel dat een bit altijd kneuzingen veroorzaakt, hoe de ruiter ook rijdt, ook als ik al eerder genoemd heb dat een bit op de tong ligt en niet rechtstreeks op de lagen terwijl een neusriem wel rechtstreeks op het neusbeen ligt. Hoe KUN je dan blijven beweren dat elk bit kneuzingen veroorzaakt? Doe eens moeite en probeer eens objectief na te denken?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:45

Citaat:
Wat ik denk en weet is dat het zo is dat bitten kneuzingen en beurse huid veroorzaken.

op zich ben ik het eens met deze zin maar dan moet ik er 1 woord aan toevoegen....

Citaat:
Wat ik denk en weet is dat het zo is dat bitten kneuzingen en beurse huid KUNNEN veroorzaken.

hoe kan jij zien als ik mn paard voor 1 uurtje bit in hang en er niet mee rijd, dus gewoon zo in de mond hang.....beurse plekken en kneuzingen veroorzaakt??

als ik in de mond kijk zie ik niets.....nl....

geef mij eens een paar tips waar ik aan kan zien, dat de mond beschadigd...

ik wil zelfs mn 2 jar merrie die nog nooit bit in heeft gehad, wel als test gebruiken..die mond is "onbeschadigd"..haar elke dag bit voor 15 min in hangen en zo in box zetten, dan wil ik graag na week van de bitlozen graag weten waar de beschadigingen in de mond dan precies zitten....

ik heb t nl nog nooit gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:46

En met al die beurse plekken eet hij gewoon zijn appel en hooi weg zonder moeilijk te kijken...

Rare knollen hebben wij toch Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:10

nu niet alle bitloze over 1 kam scheren he Nors opkijken

ik ben net bitloos,en heb jaren met een gewoon bit en alle soorten bitten gereden en dat ook nooit gezien.
en ook niet opgelet Knipoog mischien had mijn draver wel beurse plekken die trok regelmatig mijn armen uit de kom Clown en dat zal hij best gevoelt hebben in z`n mond Ach gut

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:12

Ik rijd graag dressuur! Maar ik rijd wel bitloos, omdat mijn pony het bit echt verschrikkelijk vind, heb ik daar uiteindelijk toch voor gekozen. Ookal rijd ik nog zo graag dressuur, het welzijn van mijn pony gaat voor!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:55

sigrid1182 schreef:
ik wil zelfs mn 2 jar merrie die nog nooit bit in heeft gehad, wel als test gebruiken..die mond is "onbeschadigd"..haar elke dag bit voor 15 min in hangen en zo in box zetten, dan wil ik graag na week van de bitlozen graag weten waar de beschadigingen in de mond dan precies zitten....

Waarom nou weer De Bitlozen? De meeste beweren niet dat je je paard op die manier beschadigd hoor

En met betrekking tot de druk van een neusriem op het neusbeen, dat is met een stalhalster niet anders, en daar hoor je niemand over...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:02

Miran schreef:
sigrid1182 schreef:

Waarom nou weer De Bitlozen? De meeste beweren niet dat je je paard op die manier beschadigd hoor

En met betrekking tot de druk van een neusriem op het neusbeen, dat is met een stalhalster niet anders, en daar hoor je niemand over...

Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:04

Aan een stalhalster trek je over het algemeen helemaal niet.
Beetje normaal opgevoed paard loopt gewoon mee en staat ook zonder druk vast Lachen

Ik denk dat de meeste ruiters met rijden iig meer druk gebruiken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:18

horseyfries schreef:
Tsja, blijkbaar geloof je wel dat een bit altijd kneuzingen veroorzaakt, hoe de ruiter ook rijdt, ook als ik al eerder genoemd heb dat een bit op de tong ligt en niet rechtstreeks op de lagen

En dit is dus vaak niet zo, dat het bit alleen op de tong ligt en alleen maar dat. En dat is juist bij veel paarden het 'probleem' en het is gebleken dat bij veel paarden het bit wèl op de lagen ligt..

Van dit artikel: http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000458.pdf :
Er komt veel ontstoken botvlies op de onderkaak (soms ook bovenkaak) voor bij paarden, gevolg van pijnlijke botwoekeringen die ontstaan zijn door verwondingen. Het gebied dat het vaakst beschadigd is, zijn de lagen. Deze verwondingen kunnen o.a. veroorzaakt worden door het rijden/trainen met bit. Andere oorzaken zijn bijv. paarden die op de teugels stappen en paarden die zijn vastgezet aan het bit.
Ik zal de nederlandse vertaling van dit artikel nog even opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:25

Andere oorzaken zijn bijv. paarden die op de teugels stappen en paarden die zijn vastgezet aan het bit.

Daarmee krijg je natuurlijk erg grote en lompe krachten.
Ik kan me zeker voorstellen dat de mond daarvan kapot gaat. Ja

Maar je wilt toch niet zeggen dat mensen die met een bit rijden ook deze lompe krachten hebben? Nors opkijken
Natuurlijk zal er eens zo'n griezel tussen zitten, maar die maakt nog geen regel voor alle bit ruiters mag ik hopen Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:40

Interessante discussie, helaas leidt het toch altijd tot hetzelfde: een eindeloze (en vaak respectloze) discussie.

Om even op de stelling "niet bitloos voor de wedstrijden = egoistisch" terug te komen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je paard om wat voor reden dan ook echt niet goed tegen een bit kan en je gaat wel wedstrijden rijden met bit omdat je dat zo leuk vind ben je in mijn ogen redelijk egoistisch.

horseyfries schreef:
Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

Als het goed is komt trekken al helemaal niet aan de orde tijdens het rijden. Maar zoals RK al zegt hebben de meeste mensen meer druk tijdens het rijden dan wanneer ze met een paard aan het halster lopen. Er zijn trouwens nog heel veel andere bitloze optomingen dan het dr Cook systeem dat jij hier beschrijft.

Overigens is het wel zo dat de meeste bitten niet alleen druk op de tong geven maar ook op de lagen en het gehemelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:45

@runningkawa:
De link die ik gaf is een veterinaire handleiding. Deze meneer verricht deze operaties bij paarden.
Als je het artikel gelezen had, had je kunnen lezen dat het voorkomt bij paarden waarmee sport beoefend wordt. En het wordt over het algemeen dus veroorzaakt door bitgebruik. De twee eventuele andere oorzaken heb ik ter volledigheid ook even genoemd, voor iedereen die zou reageren met "ja maar".
Botwoekeringen zijn veelal niet met het blote oog te zien, dus vandaar dat mensen vaak denken dat er bij hun paard in de mond niks aan de hand is. Maar er is dus niks te zien (wel te merken).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:32

horseyfries schreef:

Er zijn wel meer soorten bitloze optomingen dan die jij nu beschrijft, hoor, met een geheel andere inwerking. Knipoog
Overigens hoor je met die bitloze hoofdstellen niet met zoveel druk te rijden (net als met bit, lijkt mij). Knipoog

Als ik trouwens in jouw profiel zie hoe de teugelvoering is op jouw profielfoto's, zou ik zeker niet bitloos gaan rijden.
Met mijn bitloze hoofdstellen mag je niet met zulke korte teugels rijden. Knipoog
Mijn paard zal het meteen afstraffen. Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:57

Op jouw profielfoto's is duidelijk te zien hoeveel je van dressuur kent, dus aan dat soort opmerkingen heb ik echt geen boodschap. Rondsloffen aan een lang touwtje is nu eenmaal niet mijn interpretatie van dressuurrijden.
Je paard zou je trouwens nog wel eens kunnen verbazen als ik erop reed....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:59

Ik heb even naar beide profielfoto's gekeken... Wie zegt dat een Fries niet kan strekken, moet dat profiel even bekijken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:05

Hele mooie foto's Ja
Die van aise V vind ik erg mooi
Geen druk, maar wel een heel mooi "zittend" paard Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:11

horseyfries schreef:
Op jouw profielfoto's is duidelijk te zien hoeveel je van dressuur kent, dus aan dat soort opmerkingen heb ik echt geen boodschap. Rondsloffen aan een lang touwtje is nu eenmaal niet mijn interpretatie van dressuurrijden.
Je paard zou je trouwens nog wel eens kunnen verbazen als ik erop reed....

Zoals je kan lezen in haar profiel was ze hem op die foto's aan het inrijden...
En dan hebben we het over het over kortzichtigheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:22

inrijden?
Het kan zien dat ik er overheen lees, maar waar staat dat?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:26

profiel van Nadya schreef:
Het spelenderwijs inrijden (bitloos & boomloos)

Midden onderaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:28

ow...sorry
Ik ben blonT
dacht dat je het profiel van horseyfries bedoelde
sorry

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:29

runningkawa schreef:
Hele mooie foto's Ja
Die van aise V vind ik erg mooi
Geen druk, maar wel een heel mooi "zittend" paard Lachen

Idd, totaal van de hand af en toch een heel mooi gesloten paard. Dat kunnen maar weinig ruiters ( met of zonder bit ) haar na doen denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:31

Dank denk ik ook...durf eigenlijk wel te zeggen dat ik zeker weet dat weinig ruiters dat na doen Lachen