Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:28

ik hou niet van de paarden die bij mij binnenkwamen, ik moest ze slechts weer "in het gareel" krijgen Lachen

en zoals je leest, sla ik niet door Lachen ik doe het een keer goed......... en dan is het niet meer nodig....

Voorlopig heb ik ze allemaal (behalve een, en die is naar de slager gegaan) goed gekregen.

en geloof me baasjes hadden het slechter bij me dan de paarden zelf hoor Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:39

Ik ben het ermee eens dat er een grens moet zijn; maar ik vind dat er een aanal wel erg ver in gaan.
En tussen de oren slaan; dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Overigens ligt dat gedeelte in zone 2; de gevoelige zone, dat maakt het dus nog eens extra zo erg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:47

waarom?? Ik bedoel...... ik rij zelf nooit met zweep........ dus als ik een draai om de oren geef dan is het met het handje Lachen en mijn handje kan niet zoveel schade aanrichten, maar wel even de boel weer rechttrekken

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:43

KiWiKo schreef:
waarom?? Ik bedoel...... ik rij zelf nooit met zweep........ dus als ik een draai om de oren geef dan is het met het handje Lachen en mijn handje kan niet zoveel schade aanrichten, maar wel even de boel weer rechttrekken

ik ben het helemaal met je eens!!
Vork,

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:56

Suelza schreef:
Hmmm... ik zou een paard niet zo snel alle hoeken van de stal laten zien. Dat doet een kuddeleider ook niet. Die jaagt een ongehoorzaam paard de kudde uit. Zij slaat hem niet totall loss, echt niet... Dan ga je eerder de positie van de 'hengst' overnemen die zijn kudde verdedigd tegenover een andere hengst die merries wilt stelen of zijn positie wilt overnemen.

Dat heeft op geen enkele wijze te maken met correctie van ongehoorzaamheid.

Natuurlijk mag je corrigeren als een paard 'te ver' gaat, maar blijven slaan is nooit goed te praten en op het hoofd slaan zeer zeker niet!!!

En dan heb ik het niet over een flinke tik op de neus als het dier bijt oid...

Paar dingen:
1 Ik ben geen kuddeleider
2 Mijn paard loopt niet in een kudde
3 Ik kan als kuddeleider mijn paard dus niet de kudde uitgooien
Beetje rare vergelijking dus lijkt mij Knipoog

En ik heb het idee dat als ik zeg dat ik mijn paard wel eens een corrigerende tik geef, dat iedereen direct denkt dat ik (als mijn paard ongehoorzaam is) hem begin te slaan met een zweep Verward

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:04

jori_X schreef:
Suelza schreef:
Hmmm... ik zou een paard niet zo snel alle hoeken van de stal laten zien. Dat doet een kuddeleider ook niet. Die jaagt een ongehoorzaam paard de kudde uit. Zij slaat hem niet totall loss, echt niet... Dan ga je eerder de positie van de 'hengst' overnemen die zijn kudde verdedigd tegenover een andere hengst die merries wilt stelen of zijn positie wilt overnemen.

Dat heeft op geen enkele wijze te maken met correctie van ongehoorzaamheid.

Natuurlijk mag je corrigeren als een paard 'te ver' gaat, maar blijven slaan is nooit goed te praten en op het hoofd slaan zeer zeker niet!!!

En dan heb ik het niet over een flinke tik op de neus als het dier bijt oid...

Paar dingen:
1 Ik ben geen kuddeleider
2 Mijn paard loopt niet in een kudde
3 Ik kan als kuddeleider mijn paard dus niet de kudde uitgooien
Beetje rare vergelijking dus lijkt mij Knipoog

En ik heb het idee dat als ik zeg dat ik mijn paard wel eens een corrigerende tik geef, dat iedereen direct denkt dat ik (als mijn paard ongehoorzaam is) hem begin te slaan met een zweep Verward

1. Jij dient wel degelijk als kuddeleider op te treden
2. Jij bent samen met jouw paard al een 'kudde'
3. Jij kunt dus wel degelijk jouw paard uit 'jouw' kudde zetten

Wel degelijk een goede vergelijking dus...

Misschien eens verdiepen in NH?!?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:10

Suelza schreef:

Sorry, maar ik zie maar paard en ik eerder als een combinatie. En als hij iets doet waardoor het gevaarlijk wordt, corrigeer ik hem. Hij moet geen loopje met me nemen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:19

jori_X schreef:
Suelza schreef:

Sorry, maar ik zie maar paard en ik eerder als een combinatie. En als hij iets doet waardoor het gevaarlijk wordt, corrigeer ik hem. Hij moet geen loopje met me nemen.

En juist daarom gaat het zo vaak fout. Clown

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:24

Omdat ik mijn paard en mij zie als combinatie? Of omdat ik niet wil dat mijn paard een loopje met me neemt.
Als mijn paard bijna met de voorbenen over de bakrand hangt of als ik bijna achterover sla, zeg ik niet foei. Ik sla hem ook neit in mekaar, maar een tik vind ik dan wel op zn plaats.
(Ik rij btw nooit met zweep, vind ik te veel in mn handen. Alleen als het echt moet pak ik hem erbij, anders word het gewoon gevaarlijk)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:24

O, vergeet ik helemaal te vertellen wat ik vind van tussen de oren slaan.
Ik vind het fout!!
Het is niet nodig, je paard doet dit niet zo maar!
Als de verhoudingen goed zijn gebeurd zoiets niet!

O gelijk gepost, als jouw paard een loopje met je neemt liggen de verhoudingen niet goed bij jullie!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:26

Ik zeg ook niet dat je pard niet mag slaan (corrigeren) maar niet tussen de oren slaan!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:36

Misschien ligt de verhouding ook niet altijd 100% goed. Maar ik denk dat als ik hem niet corrigeer de verhouding nog schever wordt.
Zoals hier ook al eerder gezegt; Ik wil dat hij respect voor me heeft, ik laat hem ook in zn waarde. De goede dingen die hij doet beloon ik. Maar ik vind consequent zijn belanglijk.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:42

Dat is ook heel belangrijk, dat ontken ik toch niet!
Maar je moet je paard niet tussen de oren slaan, daar gaat deze discussie toch over, ik val jou niet aan hoor.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:50

ik ben tegen.. als er wat gebeurd geef ik een tik op zen kont voordat ik er erg in heb.. dingen als bokken omdat ie iets moet en niet wilt,, bok omdat ik een klein aanwijzend tikje gaf,, stilstaan en vervolgens nergens op reageren..
dan wordt ik boos en krijgt ie een tik ook..

als een paard mij bijt , krijgt ie ook een lel / grote mond (meteen als die het doet anders word de lel / klap niet begrepen)

maar tussen de oren sla ik niet,, ik zou ook niet op het id komen om het te doen :S

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:08

ik vind dat ieder wel weet hoe ie zijn paard moet corrigeren. Elk paard is anders, en daarom moeten mensen zich aanpassen aan hun eigen paard. Het ene paard zal een hardere aanpak nodig hebben dan het andere, en als je een goed met je paard om kan gaan, weet jij ook welke aanpak voor jou werkt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:16

pinuts schreef:
ik vind dat ieder wel weet hoe ie zijn paard moet corrigeren. Elk paard is anders, en daarom moeten mensen zich aanpassen aan hun eigen paard. Het ene paard zal een hardere aanpak nodig hebben dan het andere, en als je een goed met je paard om kan gaan, weet jij ook welke aanpak voor jou werkt.

Dat ben ik dus helemaal niet met jou eens...

Juist doordat mensen vaak niet weten wat ze moeten doen, of gefrustreerd raken, corrigeren ze op de verkeerde wijze.

Met als gevolg dat de paarden als levensgevaarlijk worden bestempeld en de ruiters maar roepen dat het vooral niet aan hun gelegen heeft.

Het feit alleen al dat mensen het slaan tussen de oren, op wat voor wijze dan ook, goedpraten, zegt daarbij al genoeg.

Besef heel goed dat een paard spiegelt...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:01

x_Daphne_x schreef:
Waarom kan je niet even geduldig doen en moet je persé slaan? Met geduld bereik je veel meer.

Als 680 kilo op de achterbenen staat verlies ik mijn geduld, sorry! Haha!

Kijk, hier mijn verhaaltje: Ik reed de ruin Expression, een voormalig Gran Prix dressuurpaard die een bekende ruiter voor zijn vrouw had gekocht...
Maar Sperzie was niet de liefste, een knoppenpaard misschien, maar voordat je aan die knoppen mocht zitten moest je eerst laten zien dat je kon rijden Haha!

Toen ik hem onder het zadel kreeg waren er al een aantal "ruiters" op hem wezen rijden. Ritueel: Paard steigert, ruiter doet het in zijn broek, hij haalt het zadel van het paard en zet hem snel weer op stal....

Ik ging erop, het ging allemaal lekker, mooi lekker ingewerkt met een lange teugel. Ik wil de teugels opnemen en meneer denkt : Neeeeee, ik heb dit al tijden niet meer hoeven te doen en ik doe het ook niet voor jou en whoppa: 1.78 m. en 680 kilo op de achterbenen (WHAAAAAH Wow! ). Ik doe braaf het boekjesritueel: Ik hang naarvoren, handen op zijn halsen, drijf dat paard vooruit, doe nog een poging hem zijwaarts om te trekken. Het paard komt met de voorbenen op de grond, 1 seconde, en hij staat als weer op twee benen. Nu ging hij zo hoog dat ik dacht dat wel elk moment achterover gingen klappen. Ik dacht en kon nog maar 1 ding: een tik tussen de oren! (lees; een tik, geen knal alla Mohammed Ali 'En ik sla je de schedel in GVD!!!' Boos! Knipoog ) .

Nu, ik gaf hem een tik tussen de oren, het paard schrikt, een soort 'wegduikreactie' was het gevolg en hij komt weer op vier benen te staan en zo bleef hij staan.

Nou, waneer je zo'n situatie meemaakt vind ik dat een tik tussen de oren best moet kunnen. Voor de rest heb je een paard op zo'n manier van begin of aan op te voeden dat je dit soort situaties kunt vermijden.

Voor bijtende paarden: probeer je paard meteen bij de neus te pakken en even vast te houden, het werkt bij mij altijd super!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:31

Idd, als je WEET hoe het moet moet je het zo doen (ook reactie op suelza..) Ik ga er vanuit dat deze ruiters hier het wel weten, want zo praten ze erover.. Maar ik ben het eens met adil..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:35

pinuts schreef:
Ik ga er vanuit dat deze ruiters hier het wel weten, want zo praten ze erover.. Maar ik ben het eens met adil..

Daar durf ik zo maar eens mijn vraagtekens bij te zetten...

Hoe rot een paard ook is (ook ik heb ze meegemaakt die kaarsrecht omhoog kwamen én daar bleven staan, of die zich gewoon lieten vallen, just name it... ). Ik sla NOOIT tussen de oren... Dat is niet de oplossing van een steigerprobleem...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:37

Maar zoals in adils geval werkte het, en daar gaat het toch om? Zolang je je paard er even mee corrigeerd en hij hiernaar luisterd is het toch goed? ( Als het niet helpt, moet je er idd niet mee doorgaan) Maar snap het probleem niet.. paard steigert, jij geeft een corrigerende tik, paard luisterd en is zo geschrokken dat hij het niet weer doet.. Dus why not?

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:46

Citaat:
Als 680 kilo op de achterbenen staat verlies ik mijn geduld, sorry!

Kijk, hier mijn verhaaltje: Ik reed de ruin Expression, een voormalig Gran Prix dressuurpaard die een bekende ruiter voor zijn vrouw had gekocht...
Maar Sperzie was niet de liefste, een knoppenpaard misschien, maar voordat je aan die knoppen mocht zitten moest je eerst laten zien dat je kon rijden

Toen ik hem onder het zadel kreeg waren er al een aantal "ruiters" op hem wezen rijden. Ritueel: Paard steigert, ruiter doet het in zijn broek, hij haalt het zadel van het paard en zet hem snel weer op stal....

Ik ging erop, het ging allemaal lekker, mooi lekker ingewerkt met een lange teugel. Ik wil de teugels opnemen en meneer denkt : Neeeeee, ik heb dit al tijden niet meer hoeven te doen en ik doe het ook niet voor jou en whoppa: 1.78 m. en 680 kilo op de achterbenen (WHAAAAAH ). Ik doe braaf het boekjesritueel: Ik hang naarvoren, handen op zijn halsen, drijf dat paard vooruit, doe nog een poging hem zijwaarts om te trekken. Het paard komt met de voorbenen op de grond, 1 seconde, en hij staat als weer op twee benen. Nu ging hij zo hoog dat ik dacht dat wel elk moment achterover gingen klappen. Ik dacht en kon nog maar 1 ding: een tik tussen de oren! (lees; een tik, geen knal alla Mohammed Ali 'En ik sla je de schedel in GVD!!!' ) .

Nu, ik gaf hem een tik tussen de oren, het paard schrikt, een soort 'wegduikreactie' was het gevolg en hij komt weer op vier benen te staan en zo bleef hij staan.

Nou, waneer je zo'n situatie meemaakt vind ik dat een tik tussen de oren best moet kunnen. Voor de rest heb je een paard op zo'n manier van begin of aan op te voeden dat je dit soort situaties kunt vermijden.

Voor bijtende paarden: probeer je paard meteen bij de neus te pakken en even vast te houden, het werkt bij mij altijd super!

ik heb het zelfde mee gemaakt. paard kwam in staking dus omhoog steeds al wat dreigen maar door hem naar voren te schoppen kon ik het toen de tijd nog oplossen tot hij het in zen hoofd haalde het dus wel een keer te doen, ik ben er af gesprongen, heb een zweep gepakt en hem een lel tussen de oren gegeven. hij heeft het nooit weer gedaan.! maar ik ben mischien in sommige gevallen wel hard voor me paarden maar ook liefdevol als ik zie wat ik er voor terug krijg denk ik dat ik de juiste manieren heb gekozen. de band die je met je paarden opbouwt is bij iedereen anders en denk ik bij iedereen speciaal

een paard hoord niet te steigeren als er een ruiter op zijn rug zit,! dat is gewoon, STAKEN. dus met andere woorden onder het werk uit komen. en het is voor een paard lekker makkelijk om omhoog te komen maar het gaat bij velen goed maar hoe vaak hoor je niet dat ze wel achter over geklapt zijn ?

trouwens bij mij werkte het bij de neus pakken ook mijn 3 jarige probeert elke keer zijn dekens te slopen hoe hij het doet ik weet het niet maar ik heb hem bij zen neus gepakt hem op zen donder gegeven en de rest van de dekens leven nog. hij heeft er geen 1 meer kapot gemaakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:52

Ik heb een paard die iedereen meteen ''uitprobeert'', zoals velen van jullie zouden zeggen. Ja
Ikzelf heb het meer over dat hij het leiderschap niet zo maar uit handen geeft, als diegene niet goed genoeg op hem overkomt, om het leiderschap uit handen te geven'. En echt goed leiderschap heeft niets te maken met meppen, laat staan tussen de oren slaan. Daar bereik je alleen maar wrok mee bij mijn paard. En mijn paard is daar heus niet heel anders in, dan veel andere paarden. Knipoog
Ben blij dat velen van jullie helemaal niets met mijn sensitieve paard te maken hebben, want ik vermoed dat je dan zo een probleempaard hebt, als je niet wat verder kunt kijken dan je neus lang is. Nagelbijten / Gniffelen
Of je krijgt een paard wat zich compleet voor je afsluit. Die van mij is echt een enorme spiegel, dus tja, dat kan confronterend zijn. Clown

Ik kan me wel in de woorden van Suelza vinden. Ik ga ook niet zo met paarden om, dat ik ze tussen de oren mep of wat dan ook. Ik ben overtuigd (in de afgelopen 31 jaar) dat de meeste paarden graag met je samen willen werken en als er iets fout gaat is het 9,5 van de 10x de schuld van de ruiter/begeleider. Mag je niet zeggen, maar zo ervaar ik het wel in het dagelijks leven, als ik zo om me heen kijk. Tong uitsteken

Mensen overvragen het paard, nemen de tijd niet om een band op te bouwen en meppen er wat op los en vaak ook nog op het verkeerde moment. En ze hebben het natuurlijke leiderschap niet in zich. Ik zeg ook niet dat ik dat per definitie heb, maar met mijn huidige eigen jonge paard kan ik lezen en schrijven. Terwijl een ander hem best moeilijk zou kunnen vinden. Haha!

Ja, een paard kan ineens gaan ''luisteren'' na wat meppen, maar de kans is groter dat je op die manier je paard onder dwang dwingt iets te doen. Lekker basis als 'team' heb je dan eigenlijk Scheve mond . Ik ga zelf liever een paar stappen terug met een paard wat steigert of ander probleemgedrag vertoont i.p.v. te gaan slaan om mijn zin te krijgen. Je geduld verliezen is sowieso een hele slechte zaak als je met paarden bezig bent!!!
Dat zegt dan meer over jezelf dan over het paard. Ja

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:32

Nadya schreef:
Ik heb een paard die iedereen meteen ''uitprobeert'', zoals velen van jullie zouden zeggen. Ja
Ikzelf heb het meer over dat hij het leiderschap niet zo maar uit handen geeft, als diegene niet goed genoeg op hem overkomt, om het leiderschap uit handen te geven'. En echt goed leiderschap heeft niets te maken met meppen, laat staan tussen de oren slaan. Daar bereik je alleen maar wrok mee bij mijn paard. En mijn paard is daar heus niet heel anders in, dan veel andere paarden. Knipoog
Ben blij dat velen van jullie helemaal niets met mijn sensitieve paard te maken hebben, want ik vermoed dat je dan zo een probleempaard hebt, als je niet wat verder kunt kijken dan je neus lang is. Nagelbijten / Gniffelen
Of je krijgt een paard wat zich compleet voor je afsluit. Die van mij is echt een enorme spiegel, dus tja, dat kan confronterend zijn. Clown

Ik kan me wel in de woorden van Suelza vinden. Ik ga ook niet zo met paarden om, dat ik ze tussen de oren mep of wat dan ook. Ik ben overtuigd (in de afgelopen 31 jaar) dat de meeste paarden graag met je samen willen werken en als er iets fout gaat is het 9,5 van de 10x de schuld van de ruiter/begeleider. Mag je niet zeggen, maar zo ervaar ik het wel in het dagelijks leven, als ik zo om me heen kijk. Tong uitsteken

Mensen overvragen het paard, nemen de tijd niet om een band op te bouwen en meppen er wat op los en vaak ook nog op het verkeerde moment. En ze hebben het natuurlijke leiderschap niet in zich. Ik zeg ook niet dat ik dat per definitie heb, maar met mijn huidige eigen jonge paard kan ik lezen en schrijven. Terwijl een ander hem best moeilijk zou kunnen vinden. Haha!

Ja, een paard kan ineens gaan ''luisteren'' na wat meppen, maar de kans is groter dat je op die manier je paard onder dwang dwingt iets te doen. Lekker basis als 'team' heb je dan eigenlijk Scheve mond . Ik ga zelf liever een paar stappen terug met een paard wat steigert of ander probleemgedrag vertoont i.p.v. te gaan slaan om mijn zin te krijgen. Je geduld verliezen is sowieso een hele slechte zaak als je met paarden bezig bent!!!
Dat zegt dan meer over jezelf dan over het paard. Ja

AMEN! Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:38

Citaat:
Ik ga zelf liever een paar stappen terug met een paard wat steigert of ander probleemgedrag vertoont i.p.v. te gaan slaan om mijn zin te krijgen. Je geduld verliezen is sowieso een hele slechte zaak als je met paarden bezig bent!!!

Zit inderdaad wat in maar is niet helemaal waar, een paar stappen terug zie je als....? ik vind aandraven al behoorde de basis. En verder ik verlies niet mijn geduld, ik wil alleen niet nog een keer een verschoven wervel Knipoog. Dus ik sla niet om mijn zin te krijgen maar om mijn lichaam te sparen en een ritje ziekenhuis.. Vork . Over het algemeen heb ik engelen geduld en zal ik zeker mijn paard niet onnodig straffen Ach gut

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:49

Maar mensen komop! Wat doe je een paard kwaad als je m eens een tikje geeft? het is geen porselijn!