Ik heb een paard die iedereen meteen ''uitprobeert'', zoals velen van jullie zouden zeggen.
Ikzelf heb het meer over dat hij het leiderschap niet zo maar uit handen geeft, als diegene niet goed genoeg op hem overkomt, om het leiderschap uit handen te geven'. En echt goed leiderschap heeft niets te maken met meppen, laat staan tussen de oren slaan. Daar bereik je alleen maar wrok mee bij mijn paard. En mijn paard is daar heus niet heel anders in, dan veel andere paarden.
Ben blij dat velen van jullie helemaal niets met mijn sensitieve paard te maken hebben, want ik vermoed dat je dan zo een probleempaard hebt, als je niet wat verder kunt kijken dan je neus lang is.
Of je krijgt een paard wat zich compleet voor je afsluit. Die van mij is echt een enorme spiegel, dus tja, dat kan confronterend zijn.
Ik kan me wel in de woorden van Suelza vinden. Ik ga ook niet zo met paarden om, dat ik ze tussen de oren mep of wat dan ook. Ik ben overtuigd (in de afgelopen 31 jaar) dat de meeste paarden graag met je samen willen werken en als er iets fout gaat is het 9,5 van de 10x de schuld van de ruiter/begeleider. Mag je niet zeggen, maar zo ervaar ik het wel in het dagelijks leven, als ik zo om me heen kijk.

Mensen overvragen het paard, nemen de tijd niet om een band op te bouwen en meppen er wat op los en vaak ook nog op het verkeerde moment. En ze hebben het natuurlijke leiderschap niet in zich. Ik zeg ook niet dat ik dat per definitie heb, maar met mijn huidige eigen jonge paard kan ik lezen en schrijven. Terwijl een ander hem best moeilijk zou kunnen vinden.
Ja, een paard kan ineens gaan ''luisteren'' na wat meppen, maar de kans is groter dat je op die manier je paard onder dwang dwingt iets te doen. Lekker basis als 'team' heb je dan eigenlijk

. Ik ga zelf liever een paar stappen terug met een paard wat steigert of ander probleemgedrag vertoont i.p.v. te gaan slaan om mijn zin te krijgen. Je geduld verliezen is sowieso een hele slechte zaak als je met paarden bezig bent!!!
Dat zegt dan meer over jezelf dan over het paard.