Uppojono schreef:Had al eerder gereageerd in dit topic, maar vandaag leidt het vast tot reacties, want ja: Ik heb een 9 maand oud veulen/enter geslagen. Staan met z'n vieren in een groepshok en gaan elke dag even buiten. Elker keer pakken we een andere aan het halster, zodat ze in handen komen en de anderen er los achteraan lopen, welliswaar het stuk naar de wei toe afgezet. Vandaag was Crystal aan de beurt en mits ik haar het halster omdoe, krijg ik een hap in m'n arm.. Dus na een harde corrigerende schreeuw, halster omgedaan en liep ze braaf mee. Na verloop van tijd blijft ze staan en krabbel ik haar even, weer een beste hap, nu in mijn schouder, toen kreeg ze hem dus terug. Ik vind dat bijten gestraft moet worden, nu is het nog een veulen/enter, maar straks als 2,5 jarige word ik niet graag gebeten.
Zo heb ik een paar jaar geleden een 6 maand oud veulen een keer kennis laten maken met mijn maat 38 en dan binnen 5 seconden op 3 plaatsen op zn lichaam.........
Ding was gruwelijk dominant, eigenaren konden er niks mee.. ... ik kom aan, en echt niks mee aan te vangen..... ding bepaalde...
Probleem was dat hij de stal niet uitwilde, en dus al een x aantal dagen op hok stond....... goed na vriendelijk geprobeerd, nope nada ziltz zero, dus dan ga je vriendelijk doch dwingend te werk... met de langen lijnen dus druk van achteren...... zo een paar keer de stal uit gekregen...... totdat de lange lijnen even wat gewend waren en het dier tegen de lijnen inging (want dat was de "dwingende" factor..... dier glijd uit... in de stal.... is 5 minuten later buiten en ik wil even het achterbeentje nakijken omdat lijnen best kunnen snijden........ ik til het pootje op, ding gaat stribbelen...... geeft niks want Kimmetje laat niet los
en tijdens dat stribbelen kan ik ook heel goed kijken of er iets niet goed is...
Maargoed we gaan dus uiteindelijk gezamelijk tegen de grond, ik met nog steeds dat pootje in mijn hand
dier stond wat eerder op dan ik natuurlijk.... ben bijna 40 en niet zo lenig meer 
Dus ik sta op, haalt hij voluit uit naar me, een poot boven op mijn borstkas, en een bovenop mijn bovenbeen....... door die klap op mijn borstkas had ik echt even geen lucht meer (bijna een kwartier) en toen was hij mijn......
Natuurlijk kan ik niet een kwartier later als ik eindelijk weer wat lucht heb dat ding zomaar aan gaan pakken... dat gaat niet goedkomen..
Dus ik ga met het jonkie aan het grondwerken, met in mijn achterhoofd "kijk naar naar me, make my day"..... hij was braaf, liep me niet voorbij als ik stil ging staan, boog makkelijk mee naar links en rechts..... TOTDAT hij dacht....... OOOO Eitje dat wijf... en dus wel aanstalte maakte om dwars door mij heen te denderen...... Toen heeft hij in 5 seconde tijd (en ik ben dan echt razendsnel) 3 skuppen gehad, uit volle kracht gegeven... Jullie hadden die kop moeten zien......... sprak boekdelen
nog iets grondwerk gedaan, ding in de paddoc gezet om het wat bij te laten komen, ding weer naar stal gebracht (ging er natuurlijk zo in,) ding er weer een paar keer in en uit gehaald....... niks nada geen enkel probleem, zo gruwelijk gefocussed op wat ik vroeg en wilde..... en zo ontzettend benen maken om het toch vooral goed te doen.....
Ben naar de eigenaren gegaan, en heb gezegd........ Zo, en morgen de opfok in met dat dier