Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:57

Nadya schreef:
Ik heb het over mensen die al jaren in de paarden zitten. Geloof me, ik kan hele verhalen gaan vertellen, maar dan ben ik over 100 jaar nog niet uitgepraat, vrees ik.

Ja, dus? Sommige leren het nooit. So be it. Wat heeft het voor zin om daar steeds naar te wijzen?

Nadya schreef:
Overigens moet ik wel lachen om je commentaar op mij. Je doet zelf net zo goed alsof jij het allemaal zo geweldig aanpakt.

Misschien moet je dan even terug lezen... (over dat jonge paard met het zadel onder zijn buik?) Ik ben denk ik een van de weinige hier die toegeeft door schade en schande wijs te zijn geworden (of liever gezegd wijs aan het worden ben Knipoog )

Nadya schreef:
Ik zeg niet voor niets 'ieder zijn ding' in mijn post.

Sja, je zegt eerst met enige vorm van sarcasme van 'die moeten er zo nodig meteen op gaan zitten' en vervolgens zeg je 'ja ieder zijn ding'. Shoot me, maar dat komt op mij ietwat veroordelend over. Ieder zijn ding, maar wat ik doe is beter. Zo komt dat over.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:07

jasmijn78 schreef:
Misschien moet je dan even terug lezen... (over dat jonge paard met het zadel onder zijn buik?) Ik ben denk ik een van de weinige hier die toegeeft door schade en schande wijs te zijn geworden (of liever gezegd wijs aan het worden ben Knipoog )

Vaak aan de dood onsnapt? Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:08

LDRD schreef:
jasmijn78 schreef:

Huilen van het lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:11

LDRD schreef:

Wel een paar keer ja Knipoog

Van die momenten dat je denkt 'oei, dat was niet zo handig...'

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:14

Herkenbaar.
Zeer blij dat je weer met 2 benen op de grond staat Tong uitsteken .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:15

Jasmijn78, ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb zelf inderdaad geen verhalen van jonge paarden met zadels onder hun buik etc. Hooguit dat ik vroeger tig keren van paarden gevallen ben, omdat ik veel zonder zadel reed (ook sprong) en ik op vrij 'eigenwijze' paarden reed. Of dat ik getrapt werd, omdat ik zelf niet goed oplette. Ik zie dat meer in de trant van 'ik was een kind en zag geen gevaar'. Ik had bv geen verstand van het juiste rug- en beengebruik bij paarden, dat soort zaken. Hoorde je ook niet veel over in de jaren 70 en 80. Lekker interessant. Clown
Ik ben in 1977 gaan rijden als 6, bijna 7-jarige, lang geleden. En ik had goede begeleiding destijds, leerde ook van alles over de verzorging en andere zaken, wat je tegenwoordig op de gemiddelde manege niet leert, helaas. Ik ben daar heel dankbaar voor en hoop mijn dochter straks hetzelfde mee te geven, als haar paardenliefde doorzet (en die kans is nogal groot met een eigen paard thuis). Lachen

Dat ik in mijn leven nare zaken heb zien gebeuren met paarden is voor mij juist heel bepalend geweest. Zo bepalend dat ik een tijdje gestopt ben met de paarden. Toen ik het weer oppakte ben ik me in de diverse NH-stromingen gaan verdiepen en alles wat erbij komt kijken. En zo besloot ik alsnog mijn eigen jonge paard te kopen, hem zelf te beleren met een andere methode. Want hoe je het went of keert, als NHer ben je toch in de minderheid in het paardendorp waar ik in woon. Knipoog

Mijn persoonlijke voorkeur is inderdaad om je paard eerst vanaf de grond te leren kennen. Bij jonge paarden is dat sowieso handig, maar ook bij oudere paarden. Nogmaals, dat er andere meningen zijn, prima, ieder zijn ding. Het is al fijn om te horen dat iemand op een paardvriendelijke manier paarden beleert Ja . Verder stop ik met deze hele discussie. Het heeft niets meer met het topic te maken, volgens mij. Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:16

LDRD schreef:
Herkenbaar.
Zeer blij dat je weer met 2 benen op de grond staat Tong uitsteken .

Ik sta dan altijd direct al te piepen dat ik er weer op wil.
Anders ben ik bang dat ik niet meer durf.
Zo hebben ze me een keer er echt op moeten hijsen omdat ik dat zelf niet meer kon.
Had 2 ruggenwervels aan puin zegmaar en m´n arm gebroken...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:20

Op gescheurde enkelbanden na en wat blauwe plekken ben ik er altijd goed afgekomen, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Sigaar
Ben er ook altijd weer op gegaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:23

Alleen als het een harde klap is geweest ben ik soms wat dizzy en dan moet ik even denken aan welke kant ik er ook al weer op moet. Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:26

Ach, als t paard het nog maar weet Clown

facet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:31

Ben er ooit afgevallen dat ik niet meer wist waar ik was

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:48

LDRD schreef:
Ach, als t paard het nog maar weet Clown

Ja die stond echt zo te kijken van (mijn dubbele puntjes doen het niet meer... Boos! )
Wat doe jij nou? Eerst spring je eraf en dan ga je ook nog eens aan de verkeerde kant staan. Amateur!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:06

De discussie dwaalt af..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:29

Puchje schreef:
De discussie dwaalt af..

Oeps...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:42

Is er nog wat aan toe te voegen dan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:46

Vast wel Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:50

Dat iedereen zijn eigen mening heeft, elkaar in zijn waarde laat, maar toch graag wel zelf het gelijk wil halen? Clown Tong uitsteken

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:18

LDRD schreef:
Dat iedereen zijn eigen mening heeft, elkaar in zijn waarde laat, maar toch graag wel zelf het gelijk wil halen? Clown Tong uitsteken

Ja van dattum. Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:53

weer even ontopic...

Ik ben niet van de losse handen, maar als het nodig is dan is het nodig....ik heb mijn paard éen keer echt héééél erg op zijn donder gegeven en dat is een paar weken geleden geweest.
Ik was zijn dek om aan het doen en op het moment dat ik zijn singel onder zijn buik door haal bijt hij mij ernsig hard in mijn hoofd...( weet nu trouwens wel wat het is om sterren te zien..) en toen ben ik echt uit mijn slof geschoten, hij heeft het echt geweten, en sindsdien heeft hij enigzins respect voor mij.
Moet er wel bijzeggen dat mijn paard erg dominant is en totaal, maar dan ook totaal nergens van onder de indruk is...maar toen wel...eindelijk!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:58

zo zie je maar, als je paard maar weet waarom hij gestraft wordt is het helemaal niet erg om eens uit te halen.
En bij sommige paarden is het idd zo dat ze pas onder de indruk zijn als je ze eens op hun donder geeft.

Ik tolereer het absoluut niet als een paard mij bijt, ik heb dan ook nog nooit een bijtend paard gehad... Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:08

precies...alleen is het dus altijd een probleem geweest dat hij nergens van onder de indruk is, geef je hem op zijn donder staat hij je aan te kijken van....goh...dat is eigenlijk wel prettig, doe nog eens...met zo'n paard is het moeilijk om hem in het "gareel" te houden, maar die ene keer ben ik echt zóóóó boos geworden...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:29

Had al eerder gereageerd in dit topic, maar vandaag leidt het vast tot reacties, want ja: Ik heb een 9 maand oud veulen/enter geslagen. Staan met z'n vieren in een groepshok en gaan elke dag even buiten. Elker keer pakken we een andere aan het halster, zodat ze in handen komen en de anderen er los achteraan lopen, welliswaar het stuk naar de wei toe afgezet. Vandaag was Crystal aan de beurt en mits ik haar het halster omdoe, krijg ik een hap in m'n arm.. Dus na een harde corrigerende schreeuw, halster omgedaan en liep ze braaf mee. Na verloop van tijd blijft ze staan en krabbel ik haar even, weer een beste hap, nu in mijn schouder, toen kreeg ze hem dus terug. Ik vind dat bijten gestraft moet worden, nu is het nog een veulen/enter, maar straks als 2,5 jarige word ik niet graag gebeten.

bilridder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:36

Voor dat ik op bokt kwam kende ik zulk soort mensen helemaal niet. Ik lees al een tijdje mee en heb nu maar een account aangemaakt. Bij ons is het heel gebruikelijk dat paarden 'opgevoed' worden door een tik of wat dan ook. Zowel onder het zadel als aan de hand. We hebben een paard op stal staan dat als we het voer in de bak doen een stap achteruit zet, omdat hij van z'n oude eigenaar moest wachten tot het voer erin lag en deed ie dat niet, kreeg ie een klap.

Verder ligt het ook aan het paard natuurlijk. De pony die ik nu heb ik goudeerlijk en als die ineens vervelend doet ga ik eerst eens uitzoeken wat er is, maar een oude pony van mij bokte vrij regelmatig zo maar of schopte naar je hulpen. Dan werd ie altijd wel op z'n plaats gezet met de zweep.

Ook als ik een volte reed en hij pakte het bit vast en rende de andere kant op, voelde ie dat wel.

Evenals weigeren werd 'beloond' met een paar fikse klappen.

bilridder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:37

Onze hoefsmid schopt bijvoorbeeld ook terug als mijn paard hem een trap probeert te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:55

Uppojono schreef:
Had al eerder gereageerd in dit topic, maar vandaag leidt het vast tot reacties, want ja: Ik heb een 9 maand oud veulen/enter geslagen. Staan met z'n vieren in een groepshok en gaan elke dag even buiten. Elker keer pakken we een andere aan het halster, zodat ze in handen komen en de anderen er los achteraan lopen, welliswaar het stuk naar de wei toe afgezet. Vandaag was Crystal aan de beurt en mits ik haar het halster omdoe, krijg ik een hap in m'n arm.. Dus na een harde corrigerende schreeuw, halster omgedaan en liep ze braaf mee. Na verloop van tijd blijft ze staan en krabbel ik haar even, weer een beste hap, nu in mijn schouder, toen kreeg ze hem dus terug. Ik vind dat bijten gestraft moet worden, nu is het nog een veulen/enter, maar straks als 2,5 jarige word ik niet graag gebeten.

Zo heb ik een paar jaar geleden een 6 maand oud veulen een keer kennis laten maken met mijn maat 38 en dan binnen 5 seconden op 3 plaatsen op zn lichaam.........

Ding was gruwelijk dominant, eigenaren konden er niks mee.. ... ik kom aan, en echt niks mee aan te vangen..... ding bepaalde...

Probleem was dat hij de stal niet uitwilde, en dus al een x aantal dagen op hok stond....... goed na vriendelijk geprobeerd, nope nada ziltz zero, dus dan ga je vriendelijk doch dwingend te werk... met de langen lijnen dus druk van achteren...... zo een paar keer de stal uit gekregen...... totdat de lange lijnen even wat gewend waren en het dier tegen de lijnen inging (want dat was de "dwingende" factor..... dier glijd uit... in de stal.... is 5 minuten later buiten en ik wil even het achterbeentje nakijken omdat lijnen best kunnen snijden........ ik til het pootje op, ding gaat stribbelen...... geeft niks want Kimmetje laat niet los Lachen en tijdens dat stribbelen kan ik ook heel goed kijken of er iets niet goed is...

Maargoed we gaan dus uiteindelijk gezamelijk tegen de grond, ik met nog steeds dat pootje in mijn hand Lachen dier stond wat eerder op dan ik natuurlijk.... ben bijna 40 en niet zo lenig meer Lachen

Dus ik sta op, haalt hij voluit uit naar me, een poot boven op mijn borstkas, en een bovenop mijn bovenbeen....... door die klap op mijn borstkas had ik echt even geen lucht meer (bijna een kwartier) en toen was hij mijn......

Natuurlijk kan ik niet een kwartier later als ik eindelijk weer wat lucht heb dat ding zomaar aan gaan pakken... dat gaat niet goedkomen..

Dus ik ga met het jonkie aan het grondwerken, met in mijn achterhoofd "kijk naar naar me, make my day"..... hij was braaf, liep me niet voorbij als ik stil ging staan, boog makkelijk mee naar links en rechts..... TOTDAT hij dacht....... OOOO Eitje dat wijf... en dus wel aanstalte maakte om dwars door mij heen te denderen...... Toen heeft hij in 5 seconde tijd (en ik ben dan echt razendsnel) 3 skuppen gehad, uit volle kracht gegeven... Jullie hadden die kop moeten zien......... sprak boekdelen

nog iets grondwerk gedaan, ding in de paddoc gezet om het wat bij te laten komen, ding weer naar stal gebracht (ging er natuurlijk zo in,) ding er weer een paar keer in en uit gehaald....... niks nada geen enkel probleem, zo gruwelijk gefocussed op wat ik vroeg en wilde..... en zo ontzettend benen maken om het toch vooral goed te doen.....

Ben naar de eigenaren gegaan, en heb gezegd........ Zo, en morgen de opfok in met dat dier Lachen