Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:45

Briennepien schreef:
ik wil nog even toevoegen dat er weldegelijk een GP amazone enige tijd volgends de klassieke methode heeft getraind! als ik me niet vergis was dat tinikke bartels!:)

Tineke Bartels komt uit de military...
QQQQ schreef:
Een zéér duidelijke 4-takt zoals in breda wordt getoond, bij niet eens een heel klein gereden pirouette is ook niet vloeiend.

Je bedoelt Den Bosch? Indoor Brabant? Waar Anky voor de 9e keer wereldkampioen werd? Met een proef waarmee ze de juryleden, de concurrentie, de complete Nederlandse top én het publiek overtuigde? Behalve jou. Als Anky je niet weet te overtuigen met zó'n perfectie in haar proef, ga ik het niet eens proberen.
Ik heb er wel weer huiswerk aan gehad! Erg inspirerend. Vooral de pirouettes...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:49

Vido schreef:
Je bedoelt Den Bosch? Indoor Brabant? Waar Anky voor de 9e keer wereldkampioen werd? Met een proef waarmee ze de juryleden, de concurrentie, de complete Nederlandse top én het publiek overtuigde? Behalve jou. Als Anky je niet weet te overtuigen met zó'n perfectie in haar proef, ga ik het niet eens proberen.
Tip: Kijk er nog eens naar met bovenstaande info in je achterhoofd. Misschien dat je dan ziet wat ik bedoel - het is namelijk overduidelijk te zien Ja .

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:52

QQQQ/Kurt schreef:
The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such.

"though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such" slaat op de "FEI" stijl priouette die als drietakt zou moeten doorgaan. Dan is vaak niet of nauwelijks te zien dat het geen zuivere drietakt is. Het slaat niet op de schoolcanter en ook niet op de bewust als scoolcanter pirouette gereden pirouette. Die is heel duidelik te herkennen.

QQQQ/Paul Belasik schreef:
Bij deze viertakt heeft de galop ook absoluut geen zweefmoment meer (zie uitleg Paul Belasik hierboven).

Dat is inderdaad zo! Doordat deze galop geen zweefmoment heeft zijn wissels om de pas in deze gang dan ook niet mogelijk. De "eners" zijn dus ook geen " klassieke" oefening! Het is een circuskunstje dat is uitgevonden door de roemruchte Baucher! In "wenen" is heel lang weerstand geweest, juist omdat daar in schoolgalop gereden werd.

Woodstock schreef:
4-takt kan 2 kanten op.
Positieve dissociatie: achter land eerder dan voor (schoolcanter)
Negatieve dissociatie: voor land eerder dan achter (fout, paard op de voorhand)

Klopt, bedankt voor deze aanvulling. Bij de viertakt die we bedoelen landt het voorbeen later dan het achterbeen. Het paard zakt achter veel meer en verheft zich meer in de voorhand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:44

Vido schreef:
Briennepien schreef:
ik wil nog even toevoegen dat er weldegelijk een GP amazone enige tijd volgends de klassieke methode heeft getraind! als ik me niet vergis was dat tinikke bartels!:)

Tineke Bartels komt uit de military...
QQQQ schreef:
Een zéér duidelijke 4-takt zoals in breda wordt getoond, bij niet eens een heel klein gereden pirouette is ook niet vloeiend.

Tsss, dat jij daar je inspiratie uit haalt! Kijk hier maar eens naar, dit is pas top! Altijd taktzuiver, altijd mooi voor de loodlijn, echt duidelijk afdruk in de passage, genieten gewoon!
http://www.youtube.com/watch?v=TmX7UdkWvJg

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:47

Ik zie er daar ook anders genoeg achter de loodlijn gaan en dan heb ik echt niet zo lang gekeken. Bloos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:01

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:20

Vido schreef:
Je bedoelt Den Bosch? Indoor Brabant? Waar Anky voor de 9e keer wereldkampioen werd? Met een proef waarmee ze de juryleden, de concurrentie, de complete Nederlandse top én het publiek overtuigde? Behalve jou.

QQQQ, ik heb toch sterk het gevoel dat jij alles aangrijpt om maar aan te kunnen tonen dat Anky (en de rest van de nederlandse en buitenlandse topruiters) er niks van bakt. Het komt op mij gewoon echt niet meer geloofwaardig over. Waar komt die aversie tegen wedstrijd/topdressuur/topruiters toch vandaan?

Natuurlijk mag je altijd je mening geven op bokt, want nederland is een vrij land en je mag zeggen wat je wil dus ook op bokt en cap is eigen keus Clown Maar imo is een mening nog altijd een bewering en wat jij beweerd gaat er bij mij niet in.

horseyfries schreef:
Tsss, dat jij daar je inspiratie uit haalt! Kijk hier maar eens naar, dit is pas top! Altijd taktzuiver, altijd mooi voor de loodlijn, echt duidelijk afdruk in de passage, genieten gewoon!

ROFL Maar goed; met alle respect. Met al de kritiek die hier door de 'klassiekers' wordt geuit op top GP ruiters heb ik vooralsnog geen enkel voorbeeld voorbij zien komen van klassieke ruiters die het beter doen. Dat wordt dan een beetje slap afgedaan met 'ik ben niet zo van de digitale film etc.' Die filmpjes van die Bent aanhangers leken ook nergens naar als we het over takt, aanleuning, impuls etc. hebben. Als ik dat naast de top 5 van de wereldbeker zet, dat vallen de klassiekers wat mij betreft totaal in het niet.

Ik wil het nog wel herhalen: ik laat mij graag overtuigen door een beter voorbeeld! Kom met voorbeelden van klassieke ruiters die (graag alle) oefeningen van de GP beter doen (wij kunnen ook wel een filmpje laten zien van een topruiter die 1 enkele oefening goed uitvoert, de kunst is om in 6 minuten alle gevraagde onderdelen naadloos aan elkaar te plakken, en niet gewoon een goed moment af te wachten of er uit pikken)

En nee; hiermee wil ik niet zeggen dat de topruiters geen fouten maken. Er is nog geen topruiter geweest dat 100% scoorde, dus er is kennelijk altijd nog ruimte voor verbetering. Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:25

QQQQ schreef:
Vido schreef:
Tip: Kijk er nog eens naar met bovenstaande info in je achterhoofd. Misschien dat je dan ziet wat ik bedoel - het is namelijk overduidelijk te zien Ja .

Het is overduidelijk voor kenners dat de moeilijkheidsgraad heel hoog ligt door vanuit een fantastische uitgestrekte galop die veel bodem dekt terug te komen tot in zo'n mooie pirouette ja.
Als je dat bedoelt met "het tempo voor de pirouette komt zwaar terug" en als je dat vergelijkt met dat filmpje van de spaanse rijschool, waarin ze al op de lange zijde aan het verzamelen zijn om uiteindelijk na de het afwenden op de korte zijde de pirouette te doen, dan zie jij dus niet het verschil tussen uit uitgestrekte galop een pirouette ingaan of vanuit een ellenlange voorbereidende verzamelde galop een pirouette ingaan?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:00

jasmijn78 schreef:
horseyfries schreef:

ROFL

..Jasmijn, je haalt me de woorden uit de mond...
Mooi om naar te kijken, dat wel. Maar ik zie me zondag niet zo de ring in komen. Bovendien ben ik het niet met je eens dat de paarden altijd taktzuiver zijn (bijv. een piaffe met meerdere taktfouten en steeds zie ik paarden aandribbelen in de stap).
Altijd mooi voor de loodlijn is blijkbaar ook vatbaar voor verschil in mening.
Afdruk in de passage is in de GP niet genoeg: wij moeten meer impuls tonen (maar dat verschil hadden we al pagina's terug geconstateerd).
Het meest opvallend in mijn ogen dat ik veel paarden erg kort in de hals vind.

Er zijn mooie onderdelen te zien. Bij het rijden van een proef komt nog wat meer kijken.

horseyfries schreef:
Het is overduidelijk voor kenners dat de moeilijkheidsgraad heel hoog ligt door vanuit een fantastische uitgestrekte galop die veel bodem dekt terug te komen tot in zo'n mooie pirouette ja.
Als je dat bedoelt met "het tempo voor de pirouette komt zwaar terug" en als je dat vergelijkt met dat filmpje van de spaanse rijschool, waarin ze al op de lange zijde aan het verzamelen zijn om uiteindelijk na de het afwenden op de korte zijde de pirouette te doen, dan zie jij dus niet het verschil tussen uit uitgestrekte galop een pirouette ingaan of vanuit een ellenlange voorbereidende verzamelde galop een pirouette ingaan?

Precies.
Mooie pirouette in het laatste filmpje, niets mis mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:28

Citaat:
Kijk hier maar eens naar, dit is pas top! Altijd taktzuiver, altijd mooi voor de loodlijn, echt duidelijk afdruk in de passage, genieten gewoon!

Ik vond dit in de Ahoy eerlijk gezegt een aanfluiting. Veel paarden met de kin op de borst, juist totaal niet voor de LL. Veel taktloze overhaaste stap met aandribbelen. Paarden die zich eruit proberen te drukken door naar voren te hupsen, weinig impuls, eindeloze voorbereiding voor de oefeningen. En nog mijn grootste probleem met ze, ze zijn amper recht op een rechte lijn in een verzamelde gang. Ze zwaaien vaak naar links en naar rechts in afwachting op wat voor zijgang ze nu weer moeten laten zien. Dat vind ik geen beste basis.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:47

Moet ik nu werkelijk nog gaan uitleggen dat ik dat niet serieus meende van de takt en de neus voor de loodlijn?
Ik heet Jenny, geen Penny!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:47

Sizzle schreef:
Veel taktloze overhaaste stap met aandribbelen. Paarden die zich eruit proberen te drukken door naar voren te hupsen, weinig impuls, eindeloze voorbereiding voor de oefeningen. En nog mijn grootste probleem met ze, ze zijn amper recht op een rechte lijn in een verzamelde gang. Ze zwaaien vaak naar links en naar rechts in afwachting op wat voor zijgang ze nu weer moeten laten zien. Dat vind ik geen beste basis.

MAAR.... het is wel klassiek! Clown

Maargoed, ik ga er van uit dat er ook goede voorbeelden zijn. Het filmpje van de pirouette was erg mooi. Lachen

Echter, als je het gaat vergelijken met de proef van Anky ga ik hierin volledig mee:
horseyfries schreef:

Daarom verzoek ik ook al meerdere maken om voorbeelden van klassieke ruiters te plaatsen die ook meerdere onderdelen direct achter elkaar rijden en niet aan het freewheelen zijn. Dan kunnen we die met de proef van Anky vergelijken. Anders zijn we steeds appels en peren aan het vergelijken Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:49

horseyfries schreef:
Moet ik nu werkelijk nog gaan uitleggen dat ik dat niet serieus meende van de takt en de neus voor de loodlijn?

ROFL Het wordt steeds leuker hier Haha! Clown

horseyfries schreef:

Haha! Hou jij niet van mooie witte prinsessepaarden dan? Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:50

horseyfries schreef:

Blond
sorry dat ging inderdaad even langs me heen. Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:55

Vido schreef:

Ik ben inmiddels overtuigd dat er naast de roze bril ook nog een Anky bril bestaat. Ik begrijp dat jullie geweldig trots op haar zijn (terecht), maar dat wil niet zeggen dat alles wat er getoond wordt, "foutloos" is. Dat hoeft ook niet -als gezegd doet ze soms geweldig lastige dingen- maar het is apart dat men doet alsof het wel zo is, omdat men het zo graag wil.
Als iemand wint, wil dat zeggen dat die de hoogste score van die groep had. Niet dat iets foutloos was. De score is uiteindelijk de som van alles bij elkaar. Juist in dressuur worden zwakke punten zoveel mogelijk vermeden en sterke punten zoveel mogelijk uitgebuit om een hogere score te krijgen.

Even iets anders, ik zag een video van een amazone op een groot (Deens) paard waarvan de commentator zei dat het wel een erg groot paard was en hij zulke meisjes toch liever zag op een klein heet ding...
Is dat een moderne gedachte? (paard was trouwens niet zozeer werkelijk te groot voor amazone)
Gaat het nu om waar men op zit of wat men neerzet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:18

Hey Lusitana Doei!

Allereerst: Zou je voor ons mijn vragen nu willen beantwoorden? Lachen Zie post hieronder Lachen

Lusitana schreef:
Ik ben inmiddels overtuigd dat er naast de roze bril ook nog een Anky bril bestaat. Ik begrijp dat jullie geweldig trots op haar zijn (terecht), maar dat wil niet zeggen dat alles wat er getoond wordt, "foutloos" is.

jasmijn78 schreef:
En nee; hiermee wil ik niet zeggen dat de topruiters geen fouten maken. Er is nog geen topruiter geweest dat 100% scoorde, dus er is kennelijk altijd nog ruimte voor verbetering.

Lusitana schreef:
Dat hoeft ook niet -als gezegd doet ze soms geweldig lastige dingen- maar het is apart dat men doet alsof het wel zo is, omdat men het zo graag wil.

Dat je bewondering voor iemand hebt, wil niet zeggen dat je dan alles maar door de vingers zien. Maar met een score van 84% en een proef om van te kwijlen kun je gewoon stellen dat er absoluut een goede prestatie is neergezet. Je kan het ook omdraaien: waarom moet een goede prestatie altijd gebagetaliseerd worden? IK heb nog nooit iemand het beter zien doen. JIJ wel Lusitana? Zo ja, laat ons dan meegenieten en verras ons dan met filmpjes!

Lusitana schreef:
Juist in dressuur worden zwakke punten zoveel mogelijk vermeden en sterke punten zoveel mogelijk uitgebuit om een hogere score te krijgen.

Dan snap jij niet zo veel van wedstrijddressuur, want ze moeten ALLEMAAL vastgestelde onderdelen laten zien. Over meerdere proeven. En alleen in de KUR is de VOLGORDE van de VERPLICHTTE onderdelen vrij. Dus in wedstrijddressuur kunnen in tegenstelling tot klassieke freewheeldressuur GEEN moelijke oefeningen vermeden worden en vallen op DAT niveau zwakke punten meteen op. Kijk naar Imke; die kelderde drastisch in het klassement na fouten in de series. Lachen

Lusitana schreef:
Even iets anders, ik zag een video van een amazone op een groot (Deens) paard waarvan de commentator zei dat het wel een erg groot paard was en hij zulke meisjes toch liever zag op een klein heet ding...
Is dat een moderne gedachte?

*zucht* Verdrietig Wat denk je zelf? Wat geaccepteerd/goed/normaal is wordt bepaald door wat 1 iemand (een commentator nog wel) zegt? En als hij dat LIEVER ziet, dan is dat zijn goed recht natuurlijk. Dat mag hij vinden. Dat is dan wel weer modern he, anno 2008; je mag overal wat van vinden Lachen
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-04-08 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:19

Lusitana: Ik herhaal de vragen nog even die we je gesteld hebben. Voor het geval je ze vergeten was Vork

jasmijn78 schreef:
Lusitana; nu je toch weer teruggekeerd bent in het topic, zou ik je weer willen vragen mijn vragen te beantwoorden Lachen Ik neem aan dat jou terugkeer betekent dat jij onze wensen respecteert om inhoudelijk in te gaan op wat anderen zeggen? En gewoon vragen te beantwoorden die je gesteld worden? Lachen

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.

Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!

Lusitana schreef:

Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen

Waaraan dan?

Lusitana schreef:

en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.

Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?

Lusitana schreef:

Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.

Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt

Lusitana schreef:

De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.

Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?

Kun je dan aub wel even quoten? En kortere concrete/specifiekere antwoorden geven? Dat houdt de discussie helder Lachen
[/quote]

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:21

Voor als je het vergeten was, jij krijgt geen antwoorden van mij... dus je kunt stoppen met herhalen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:23

Lusitana schreef:
Voor als je het vergeten was, jij krijgt geen antwoorden van mij... dus je kunt stoppen met herhalen.
.

Doe het dan voor Horseyfries en Vido Lachen Die wachten ook op je antwoord.

BTW: ik snap niet dat je zo gepikeerd reageerd? Ik/we stellen je toch gewoon normale vragen? Allemaal over de inhoud van jouw eigen posts? Niet over jouw persoonlijk, enkel over wat jij vertelt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:28

jasmijn78; heb jij überhaupt wel door dat je énorm aanvallend over kan komen op mensen?
Over het algemeen trek je wat ze zeggen uit elkaar, geeft er een andere betekenis aan en stelt alleen vragen, en ik moet zeggen dat ik jouw posts over het algemeen ook niet zo enorm informatief vind.

(Voor het geval dit aanvallend overkomt, zo is het in ieders geval niet bedoelt) Lachen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:23

Ik lees hier graag mee, maar stoor me ook aan het 'executieverhoor' van Jasmijn. Respecteer een ander een beetje meer en dring mekaar je eigen regels toch niet zo op: je MOET dit en je MOET dat wanneer je hier wilt posten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:49

Al moet ik zeggen dat ik nog steeds benieuwd ben naar de klassieke GPérs op de wereldranglijst.

In dit topic vind ik het juist zo fijn dat dingen uit elkaar geplozen worden en specifiek gemaakt.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:53

horseyfries schreef:

Clown Vergeet steeds weer dat jij zo heerlijk in overdrachtelijke zin kunt spreken... Sorry!

Speelt bij mij steeds een vraag in mijn hoofd (of 2 eigenlijk), feitelijk ons discussie-onderwerp:
- Wat zou een GP ruiter moeten doen om aan de maatstaven van klassiek te kunnen voldoen?
- Wat moet een klassieker doen zeg maar 60% in de Grand Prix te kunnen scoren?
(Ja Lusitana, volgens jou gebeurd dat regelmatig, maar ik heb nog steeds geen naam gehoord).

Stel dat ik een clinic kreeg van een klassieker...
- De 4-takt galop. Dat zou lukken. Te makkelijk zelfs. Enige probleem hierbij is dat Vido wat teveel wil opdrukken (niet in zijn aanleuning, maar puur zijn voorbeen van de grond) aan de voorkant, te grote sprongen wil maken (is ook mijn probleem in de pirouettes). Of willen klassiekers dat juist zien?
- Meer gedragen, minder impuls. Vido is absoluut geen heet paard, ik moet veel impuls erin rijden door schakelen en snel houden. Voor veel GP paarden zou dit echter wel een klus zijn.

Andersom geldt denk ik voor een klassieker die een GP proef in zou gaan:
- meer impuls
- overgangen scherper markeren
- hals op lengte
Lusitana schreef:
Vido schreef:

Ik ben inmiddels overtuigd dat er naast de roze bril ook nog een Anky bril bestaat. Ik begrijp dat jullie geweldig trots op haar zijn (terecht), maar dat wil niet zeggen dat alles wat er getoond wordt, "foutloos" is. Dat hoeft ook niet -als gezegd doet ze soms geweldig lastige dingen- maar het is apart dat men doet alsof het wel zo is, omdat men het zo graag wil.
Als iemand wint, wil dat zeggen dat die de hoogste score van die groep had. Niet dat iets foutloos was. De score is uiteindelijk de som van alles bij elkaar. Juist in dressuur worden zwakke punten zoveel mogelijk vermeden en sterke punten zoveel mogelijk uitgebuit om een hogere score te krijgen.

Niet foutloos, alleen maar naderend tot perfectie Haha! . Anky zegt zelf toch ook dat ze ooit nog die 'perfecte proef' wil rijden? Maar als je commentaar wilt geven op haar laatste proef, dan wordt het geneuzel in de marge, geen duidelijke storingen of fouten.

Een optelsom van onderdelen klopt. Op de Nederlandse Kampioenschappen heb ik even de protocollen van Anky (met Painted) en van Adelinde in handen gehad. Pffff Negens! Maar niet de hele protocol vol nee. Dat dan weer niet.
Ik heb die wedstrijd benut om kritisch te kijken (voor mezelf) wáár nou het grote verschil zit in mijn proef en die van hen. En ik heb het gezien hoor, reken maar Koe . Tjee wat leer je daar veel van! Met name van die negens van hen!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:20

Nou, persoonlijk vind ik het best knap wat ANky doet, maar niet alles vind ik even mooi om naar te kijken. Naar mijn idee gaat met enige regelmaat nu wel de naam voor de prestatie an sich. En dat vind ik jammer, juist ook voor andere ruiters (minder bekende) die ook goede onderdelen (soms betere!) laten zien. Het is wat dat betreft wel mooi dat je nu de scores te zien krijgt op het bord.

Ging toen ook voor de eerste keer met haar nieuwe kür. Was duidelijk dat het een veelbeloven de kür gaat worden, maar er zaten duidelijke opstartfoutjes in die ik niet terugzag in zo´n mega hoge score... Dat is in mijn ogen niet meer reel.

Maar wie in de GP is dan een klassiek rijdende ruiter...Zullen we er maar een naam ingooien? Vinden jullie Rini van der Schaft dan een klassiek rijdende ruiter?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:09

Wat vinden jullie van Ingrid Klimke.
Waar viel haar vader onder? Klassiek of GP?
Kyra Kirklund?