Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mikey_

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:58

ik rijd er nu een die moeilijk deed met zijn voetjes. We vermoeden door een slechte ervaring met een smid. Uithalen bij hoeven krabben en strijklappen omdoen.

We hebben 2 maanden lang elke gelegenheid aangegrepen om iets om zijn benen te hangen en werkelijk elke gelegenheid aangegrepen om voetjes te vragen. Hoeven krabben en beenbescherming omdoen ging elke dag beter. Vorige week is hij voor het eerst in tijden weer bekapt. Geen centje pijn en in 10 minuten klaar. Bescherming omdoen is ondertussen de normaalste zaak van de wereld. Bij dit paard was bescherming niet nodig tegen aantikken of strijken, maar een perfect opvoedmiddel om gehannes aan zijn benen de normaalste zaak van de wereld te maken. En met succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:31

Dat kan idd goed werken :D

Ik doe bij mijn merrie regelmatig beenbescherming om, ook voor het plaatje, maar ook omdat ze zich bij het longeren nog weleens aantikt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:39

Ik rijd niet met peeskappen, ponybeestje heeft geen ijzers en tikt niet aan. Hij heeft sterke benen en ik vind het voor nu niet nodig om hem volledig in de beschermers te zetten. Hij doet gekker in de wei dan onder het zadel, dus als ik hem tijdens het rijden zou beschermen moet ik hem al helemaal in de wei zetten met beschermers om, dus ik vind het een beetje onnodig. Wanneer paarden zichzelf aantikken of strijken snap ik dat er beschermers omgaan, of wanneer ze echt waanzinnig gek doen. Maar ik denk dat veel paarden en pony's onnodig met beschermers lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:13

Ik doe er liever bescherming om vóórdat ze zich aantikken eigenlijk.......

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:18

Mijn paard heeft altijd peesbeschermers om, mocht hij ergens langs tikken is hij in elk geval gedeeltelijk beschermt. Peesbeschermers zie ik niet als sierstuk. ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:29

:$ altijd been beschermes om 1keer vergeten kon de dieren arts laten komen had zich zelf getikt stuk hoefbal los
bloed was niet te stoppen moesten verbonden worden dus ik zal dat niet meer vergeten.en dat was ook nog eens laat op de avond in het weekend
dus trek je beurs maar. :$

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:26

Nou kijk ik heb een fjord die de bak uitvliegt soms of die wel eens rare sprongen maakt dus heb ik het wel om eerst zou ik het niet doen maar er zitten toch wel obstakels in de weg als die de bak wel uitgaat. En met rare sprongen is het ook wel handig maar ik zie het idd niet als sierstuk ik vind het wel leuk staan maar daarvoor heb ik ze niet om zijn benen te beschermen hahah.

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:58

xJennifx schreef:
Ik rijd mijn jonge paard wel met peesje en strijklappen, aangezien hij soms nog best onhandig kan wezen.
.
ik vind beschermers ook goed bij jonge ponys/paarden, mijn e-pony van 4 jaar strijkt nog een beetje want hij is nog niet zo stabiel, ik merk dat het heel erg vooruit gaat, maar als ie over een tijdje niet meer strijkt hou ik gewoon nog beschermers om.
niet alleen omdat het veilig is draag ik ze, maar je pony/paard word er ook veel makker van. ze weten dan teminste hoe het is als er iets om hun benen zit... niet dat ie meteen gek word zodra je beschermers om doet ;)

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:45

BentDenz schreef:
xJennifx schreef:
Ik rijd mijn jonge paard wel met peesje en strijklappen, aangezien hij soms nog best onhandig kan wezen.
.
ik vind beschermers ook goed bij jonge ponys/paarden, mijn e-pony van 4 jaar strijkt nog een beetje want hij is nog niet zo stabiel, ik merk dat het heel erg vooruit gaat, maar als ie over een tijdje niet meer strijkt hou ik gewoon nog beschermers om.
niet alleen omdat het veilig is draag ik ze, maar je pony/paard word er ook veel makker van. ze weten dan teminste hoe het is als er iets om hun benen zit... niet dat ie meteen gek word zodra je beschermers om doet ;)

Mijn pony is ook jong hahah die is ook nog geen 4 jaar ihihi

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:56

Hier ook peesbeschermers. Zo goed als altijd. Met crossen of springen waar ik denk dat paard moeilijk kan gaat doen en ik rij met stiften dan gaat alles in de peesbeschermers en voor en achter in de springschoenen.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:32

ik rijdt ook altijd met peesbeschermers, en met strijklappen alleen als het nodig is.

ik vind het altijd wel komisch om te zien wat sommige mensen omhebben bij hun pony/paard: strijklappen die achterlangs de achterbenen gaan (zonder dat ze weten waarom ze die gebruiken) en springschoenen omdoen als de pony geen ijzers heeft ed :+

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:34

mijn jonge paard staat wat frans en zwabbert nog een beetje, hij tikt zichzelf daardoor wel eens aan. daarom rij ik met peesbeschermers, maar alleen voor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:57

Ik vond het voorheen altijd maar onzin al die beschermers maar sinds ik deze aflevering heb gezien van Inside nature giants, Racehorse:

let op filmpje bevat autopsie beelden van een paard
http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE en dan vanaf 16.00 minuten vind ik pees bescherming toch niet zo verkeerd.

PS: Erg intressant om de hele aflevering te kijken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:01

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet dagelijks doe.. Heel stom, gewoon luiheid denk ik.. De ene dag rol ik hem in bandages andere dag pees kappen strijk lappen etc.. Het enige wat ik wel ALTIJD om heb zijn spring schoenen omdat anders de ijzers er in 5 min af liggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:12

In de meeste gevallen lijken mij de peesbescherming overbodig.
Bij een heel slap paard of een paard met een afwijkende beenstand/loop, of probleem met ijzers, kan het inderdaad zinvol zijn.
Zeker wanneer veel inspanning van ze wordt gevraagd (zware training e.d.)

Maar niet standaard...
Volgens mij worden paarden minder oplettend door al die poespas.
Straks moeten paarden ook een bodyprotector, helm en zwembandjes om.... voor het geval dat :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:25

Dan moet je even dat filmpje bij 18 min aan zetten.. Als een paard dus zo ver buigt tijdens het galoperen bijv met springen en met het achterbeen 1x aan tikt dan kan het zo gesprongen zijn... Zo zie je maar weer... voortaan peesjes om :')

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:30

Cowgirl schreef:
Ik vond het voorheen altijd maar onzin al die beschermers maar sinds ik deze aflevering heb gezien van Inside nature giants, Racehorse:

let op filmpje bevat autopsie beelden van een paard
http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE en dan vanaf 16.00 minuten vind ik pees bescherming toch niet zo verkeerd.

PS: Erg intressant om de hele aflevering te kijken.

Zeker een interessant filmpje..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:41

Ik gebruik het zelf niet (meer). Alleen tijdens het inrijden van mijn jonkie deed de stal waar hij ingereden werd wel rondom beschermers om. Dat heb ik thuis een tijdje doorgezet totdat zijn ijzers er onder vandaan gingen, maar inmiddels doe ik dat dus ook niet meer. Ik zie er voor mijn paarden niet de toegevoegde waarde van in eerlijk gezegd. Ze lopen de hele dag buiten en zijn dan meer aan het springen en gek doen dan wanneer ik met ze aan het werk ben. Kans op blessures is imo los veel groter, maar ik ga ze niet de hele dag beenbescherming omdoen. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:43

Ik reed altijd zonder bescherming. Maar momenteel strijkt hij af en toe en vergeet nog wel eens voor op tijd weg te zetten als achter ver naar voren grijp.
Dus rijd ik nu met peeskappen en strijklappen.
Heb ze nieuw gekocht en aan de beschadigingen te zien geen overbodige luxe.
Niet heel heftig, maar wel te zien dat ze gebruikt zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:47

Al onze paarden/ponys hebben met training altijd peeskappen en indien nodog strijklappen/springschoenen aan.

Te warm en dus schadelijk geloof ik niet in. Wat is nu 3 kwartier met kapjes omlopen....

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:12

Ik rij mijn paard nooit met beenbescherming ondanks dat ze zich zelf soms aantikt! Ik maak aardig wat km's en de warmte moet goed weg kunnen! Ook het zand wat ertussen gaat zitten en schuren vind ik niet echt een voordeel! Veel rijden op het harde, daar krijgt je paard harde pezen van! Mijn paard heeft nog nooit kreupel gelopen door het aantikken of wat dan ook!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:19

Ik rij altijd met peeskappen voor, bij dressuur vaak van die wraps, en met springen peeskappen rondom en springschoenen, met crossen ook, maar dan de crossbeschermers. Met longeren ook peeskapjes.

Ik was nooit zo fanatiek met die dingen, maar inmiddels ben ik 4! schiefels verder ;( (op ieder voor been 1, waarvan op 1 been een dubbele, en achter ook nog een kleine) en zo lomp is hij niet eens. hij is er gewoon extreem gevoelig op. Waarschijnlijk allemaal op de wei opgelopen. Ik heb hem na die dubbele van afgelopen jaar ook de laatste maanden met peeskappen in het land gezet (hij staat 3 uur op het land) volgens de DA kon het voor de pezen geen kwaad, en was het juist linker als hij de schiefels opnieuw zou raken. Nu zit ik dus met een dilemma voor volgend weideseizoen, want ik ben er echt niet blij mee als hij steeds met kappen het land op moet :n

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:27

ik rij met mijn 4 jarige pony eigenlijk ook altijd met peeskappen en strijklappen.
eerst deed ik het niet maar dan had hij af en toe wel een klein wondje dus nu rij ik er eigenlijk altijd mee.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:38

Als een paard of pony geen ijzers heeft vind ik het persoonlijk onzin. Mijn jonge paard krijgt met de dressuur trainingen niets om zijn benen, met spring en crosstraining wel. Hij heeft ook geen ijzers. Mijn anders paard heeft altijd peesbeschermers en strijklappen om, wel de ventilerende Dalmar Speed peesbeschermers.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:44

die van mij krijgt met buitenrijden wel peesbeschermers om, omdat we buiten graag een sprongetje maken. met springen ook alleen springschoenen en peesjes, en alleen bij de sirieuzere (hogere) keren en crossen krijgt hij ook die dingen achter om (strijklappen ofzo?) hij vind dingen aan zijn achterbenen heel vervelend :+
voor de rest moet hij zelf maar opletten waar hij zijn voeten neerzet, hij heeft geen ijzers dus als hij lomp doet dan valt de schade mee, hij heeft nog nooit iets aan zijn benen gehad dus volgens mij valt de schade meestal wel mee :P
paarden in de wei met beschermers om vind ik ook echt onzin, ze zijn niet van suiker