duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:21

stomp, mooi dat je ze zo hebt vast weten te leggen, hele mooie foto's, paard loopt er goed en relaxed bij, complimenten !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:23

garny95 schreef:
stomp, mooi dat je ze zo hebt vast weten te leggen, hele mooie foto's, paard loopt er goed en relaxed bij, complimenten !

dank je maare...tis KLomp Tong uitsteken Clown ROFL

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:24

o sorry Klomp, foutje....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:25

no problemo!
fijne avond iedereen, ik ga nog even bankhangen! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:53

Echt een leuk topic dit Ja

Ik zou zeggen, val aan, brand los, ik kan tegen een stootje (hoop ik Clown )
foto's zijn van vorige week
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet de dingen die anders moeten op deze foto, maar ben benieuwd wat jullie van het ruggebruik e.d vinden.
Bij voorkeur heb ik nog een filmpje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:55

De eerste foto is moeilijk te beoordelen maar hij loopt iig te diep en hij lijkt ook wat op de voorhand te vallen. De tweede foto is heel mooi, goede aanleuning(de neus zou 2cm meer naar voren mogen evt.) en een heel mooi rug en achterhand gebruik. Bovendien heeft hij ook duidelijk sprong in de galop.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:58

Dat te diep is vaak een probleem bij ons geweest...
Op de eerste foto heb ik hem nog niet in de oprichting die ik altijd tijdens het rijden heb, was net na de warming up, kan wel een foto plaatsen van normaal? Lachen
Misschien dat dat het ook verklaard van op de voorhand lopen? Want dat heeft hij iig nog nooit gedaan Clown

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:46

Citaat:
juist omdat een Fries bepaalde kenmerken heeft die een warmbloed niet heeft, vergis je je sneller in of hij nou wel of niet goed loopt.

Ff zeuren over de Fries hoor. Haha!
Een Fries is een warmbloed paard, wel met andere kenmerken dan een WPN-er, dat ben ik met je eens. Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:10

daarom noemde ik het in eerste instantie ook 'standaard sportpaard' maar dat is zo'n mond vol. Ik bedoel er dus gewoon alles mee wat tussen een Welsh pony en een KWPN'er in zit. Een haf is ook nog wel vergelijkbaar maar een Fries heeft een totaal andere bouw, kun je niet met dat soort paarden vergelijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:47

Waarom niet? Principe wordt er niet anders niet door. De weg zal wat langer zijn en mischien anders, maar het plaatje zit geen verschil in hoor. Behalve dan zwart paard en lange manen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:50

Klomp
Ik wil je gewoon een algmeen compliment geven
Wat heb jij je paard lekker aan de gang
Echt heerlijk om te zien
Bij jullie beide straalt het plezier er vanaf Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:51

klomp schreef:
ok testje voor jullie in de oprichting;
ontspannen of niet, over de rug of niet, achterhand, etc...Haha!

Afbeelding
poeh, mijn onderbenen mochten hier wel wat naar achter Bloos!
Afbeelding
ben benieuwd Tong uitsteken

Ik vindt dat hij op beide foto meer de bovenlijn mag gebruiken. Ik vindt haast dat hij zij onderhals uitdrukt en dus haast zijn rug wegdrukt.
Dus wel goed op letten in de training dat hij dat niet daadwerkelijk gaat doen. Dit is een grensgevalletje Haha! 2e foto vindt ik beter dan de 1e

Zie zo moeilijk is het niet, je kijkt naar dezelfde dingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:16

klomp schreef:
ok testje voor jullie in de oprichting;
ontspannen of niet, over de rug of niet, achterhand, etc...Haha!

Afbeelding
poeh, mijn onderbenen mochten hier wel wat naar achter Bloos!
Afbeelding
ben benieuwd Tong uitsteken

De 2e foto is beter als de 1e. Op de 2e foto zie je dat de hals echt uit de schoft komt, op de 1e foto is dat net iets na de schoft (of zo lijkt het in ieder geval op de foto). Op de 1e foto is hij niet zo los als op de 2e foto.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:34

Heerlijk om na een lange dag gisteren op te staan en lekker 2 pagina's van dit topic door te lezen Lachen het gaat lekker snel zo en ik leer er super veel van! Bedankt allemaal, en in het bijzonder klomp voor de vette foto's (zo wil ik het ook!!!) en winbinches, je commentaar en hulp is super!!

Woont er toevallig iemand van jullie dichtbij Wijhe? Ik kom er niet helemaal goed meer uit met me paardje denk ik. Ik weet het eigenlijk niet en heb geen instructie..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:05

moguh! Haha!

@winbinches en angela; de eerste foto is inderdaad een foto waar hij meer gespannen is, goed gezien! hij mag daar nog meer over de rug en wat betreft het commentaar van angela, klopt ook helemaal! ook weer goed gezien! Haha!
op de 2de foto is hij goed over de rug, de neus is iets voor de loodlijn en komt van voor mooi opwaarts en zakt achter. het voorbeen komt hier ook mooi naar voor en hij draagt zich aardig.

Goofy (onze opper deskundige Haha! ) komt later de foto's analyseren om te kijken of onze beweringen tot nu toe goed zijn geweest.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:06

@jethafa; ik woon niet in de buurt, maar wat weet je niet meer zo goed met je paardje, wat gaat er niet goed?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:42

Ik ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden
Afbeelding
dit is mijn nieuwe paard, heb haar net 2 week. Ze is 6 jaar, maar het laatste jaar niet heel erg fanatiek bereden.
Ik ben hard aan het werk met alle tips en uitleg die hier wordt gegeven

Zelf moet ik erg op mijn armen letten dat mijn ellebogen niet te veel achter mijn rug komen zeg maar
heeft iemand daar ook nog tips voor, want mijn houdings in nog niet optimaal en dat is wel heel belangrijk natuurlijk
en dat ik niet ga hangen Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:47

Op deze foto hang je erg naar achteren en heb je pianohandjes. Ik heb het gevoel alsof je paard aan het terughangen is in jou handen. Ga er goed op oefenen om rechter in je zadel te gaan zitten, maar wel los te blijven.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:56

_angela_ schreef:
Op deze foto hang je erg naar achteren en heb je pianohandjes. Ik heb het gevoel alsof je paard aan het terughangen is in jou handen. Ga er goed op oefenen om rechter in je zadel te gaan zitten, maar wel los te blijven.

jah daar ben ik zeker mee aan het oefenen, heb je misschien ook tips daar voor?
en wat vind je van het paard zelf, als je mij weg denkt, qua beengebruik en het door de rug lopen? ik kan het vaak nog niet goed zien

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:58

@Rk; bedankt voor je leuke compliment trouwens!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:14

Phylos schreef:
_angela_ schreef:

jah daar ben ik zeker mee aan het oefenen, heb je misschien ook tips daar voor?
en wat vind je van het paard zelf, als je mij weg denkt, qua beengebruik en het door de rug lopen? ik kan het vaak nog niet goed zien

recht zitten doe je door iemand langs de kant te zetten die constant met je meekijkt. En bij iedere neiging achterover weer roept "recht zitten". Je voelt zelf wanneer je los bent, ga op zoek naar de houding waarin je en los bent, en recht zit. Als je heel uitgebreid wilt leren hoe je nou een goede zit en houding krijgt, dan vindt ik het boek van mijn instructrise een erg goede: Anne Muller, basis rijkunst, wat beweegt de ruiter.

edit: je paard lijkt de achterhand goed te gebruiken, het valt naar mijn mening niet echt op de voorhand, al hangt het zo te zien wel een beetje in je handen (maar dat voel je zelf beter als ik van de foto af kan halen). Het gewicht in je handen zou mogen aanvoelen als 100 gram, dus ongeveer alsof je een appel tilt.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:20

klomp schreef:
@jethafa; ik woon niet in de buurt, maar wat weet je niet meer zo goed met je paardje, wat gaat er niet goed?

Uhm, hij loopt gewoon niet zo mooi als die van jullie!! Hij probeert me uit alsof ik echt niets te zeggen heb, valt naar binnen, zodra ik hem een beetje op wil pakken aan de voorkant komt hij helemaal terug. Zodra ik hem dan aanspoor om bijvoorbeeld in draf te blijven, dan zet hij z'n mond keihard tegen het bit (neus zo ver mogelijk omhoog en naar voren) en gaat onder mij uit rennen. Hij spring ook, op het moment dat ik hem een beetje naar beneden rijd meteen in galop vanuit de draf. Hij kan eigenlijk niet gewoon netjes op een goed tempo draven met zijn hoofdje netjes ontspannen. Ik probeer hem wel te ontspannen (hals strekken, weer oppakken, weer strekken) maar dan gaat hij steeds langzamer en als ik hem weer even aanspoor dan vliegt hij weer in zo'n hoofd-naar-voren-vlieg-tempo zeg maar. Hij draaft dan echt keihard. De keren dat hij dat niet doet, springt hij in galop. Wel netter aanspringen dan wanneer ik hem in galop zet, want dan bokt hij vaak even en gaat hij voltes galoperen meteen. Ach, en het gaat wel steeds beter, we leren wel snel, maar het voelt op moment even alsof hij zo veel minder kan als alle anderen Boos! Hij is pas 5 en ik rijd hem pas 2 maanden, tuurlijk, we leren het wel, maar ik ben een beetje ongeduldig, ik wil dat hij het nu kan... En aan de teugel, dat doet hij niet, of in ieder geval, hij komt uiteindelijk wel naar beneden, maar ik heb helemaal niets in mijn handen, ik draag hem niet (wat ik bij een vorig bijrijdpaard altijd voelde). Hij houdt gewoon, naar mijn idee, zijn hoofd iets meer in, wel omhoog maar zijn neus ietsje inhouden. Ik kan ook eigenlijk niet zo mijn teugels er aanhouden, want bij iedere kik die hij voelt valt hij of terug, of vraagt hij meteen keihard heel veel teugel (trekt je uit het zadel). Hij loopt dus meestal met een (te) lange teugel. Hoe kan hij dan ooit netjes aan de teugel lopen? Ach, en buiten de stap op kan ik hem ook nauwelijks sturen, dat is gewoon vervelend, hij gaat steeds maar voltes draaien. Nu weet ik wel, hij zoekt zijn balans nog en vindt het moeilijk om recht te blijven, maar het is irritant om steeds in draf te draaien en te draaien.. Of is dat goed? Men, ik weet nog weinig...

Nou ja, dat was dus mijn frustratie... Ik vind het gewoon jammer om er niemand bij te hebben die zegt zo is het goed, zo is het niet goed. En mijn vroegere instructrice heeft geen tijd om hierheen te komen en daarheen kan niet, want ik heb niet zo'n rijbewijs en eigenaresse is zwanger. Helemaal niet handig dus. Ik weet ook wel dat het goed komt, maar soms...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:28

mijn tip; doe even helemaal niks meer met de voorkant, alleen maar aanleuning. zorg dat je paard eerst goed aan je been staat en ook reageert op je zit met terugkomen. ook zo ik me niet te druk maken aangezien je pas 2 maandjes bezig ben, al is les wel eigenlijk een vereiste! verder kun je ook met de longe aan de slag gaan, om je paard zo zonder belasting van de ruiter, het paard te leren lang en laag te lopen en dus te ontspannen. zelf gebruik ik met jonge paarden een gogue. deze werkt alleen in als dit nodig is, zodra het paard nageeft en ontspant is de druk eraf. een pessoa werkt op zich ook goed, maar ik ben erg gehecht geraakt aan de gogue Haha! die tevens ook een stuk goedkoper is.Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:32

hmm, een gogue, das misschien wel een idee. Longeren vind het paard niks, maar daar moet hij dan maar aan geloven Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:33

ik vind longeren ook niks, maar soms is het even niet anders.
laat je wel even voorlichten in de ruitersportzaak hoe je de gogue moet bevestigen (al spreekt het vanzelf voor zich).