Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:44

Detour: Geen idee weet alleen dat kwa botten e.d. ze zo goed als hetzelfde groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:07

detour schreef:
Vinden jullie wagenklaar maken op hun tweede jaar te vroeg?

Mits je een goed ontwikkeld tuigpaard hebt of andersoortig paard is er niks mis mee. Wel uitkijken dat je het kwa tijdsduur kort houdt, en geen zware lasten laat slepen. Maar in tuig wordt een paard totaal anders belast dan onder het zadel, met name de rug. Wij hebben het jarenlang gedaan en het is ten eerste altijd zonder problemen gegaan, ten tweede zijn die paarden gewoon oud geworden, zonder problemen.
Geen zware wagen er achter knopen natuurlijk, maar af en toe even een kwartiertje voor een lichtrijdend menwagentje is heel goed te doen.
Mijn familie heeft nog een merrie in bezit, tuigergefokt, en met twee jaar in tuig beleerd. Ze is de twintig alweer even gepasseerd. Nog altijd keihard beenwerk en geen fysieke zwakheden. Goed, je kunt zien dat ze geen vijf meer is, maar dat is ook logisch.
Ze is officieel al een paar jaar met pensioen, maar wordt af en toe nog wel eens ingespannen voor een bosritje en dan is ze niet te houden!!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:31

En word ze dan belerd na de 2,5 jaar of er voor?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:36

suleilitha schreef:
detour schreef:
Vinden jullie wagenklaar maken op hun tweede jaar te vroeg?

Mits je een goed ontwikkeld tuigpaard hebt of andersoortig paard is er niks mis mee. Wel uitkijken dat je het kwa tijdsduur kort houdt, en geen zware lasten laat slepen. Maar in tuig wordt een paard totaal anders belast dan onder het zadel, met name de rug. Wij hebben het jarenlang gedaan en het is ten eerste altijd zonder problemen gegaan, ten tweede zijn die paarden gewoon oud geworden, zonder problemen.
Geen zware wagen er achter knopen natuurlijk, maar af en toe even een kwartiertje voor een lichtrijdend menwagentje is heel goed te doen.
Mijn familie heeft nog een merrie in bezit, tuigergefokt, en met twee jaar in tuig beleerd. Ze is de twintig alweer even gepasseerd. Nog altijd keihard beenwerk en geen fysieke zwakheden. Goed, je kunt zien dat ze geen vijf meer is, maar dat is ook logisch.
Ze is officieel al een paar jaar met pensioen, maar wordt af en toe nog wel eens ingespannen voor een bosritje en dan is ze niet te houden!!!

Klinkt imo dus als een prima en goed geschoold paard die het dus aankon.
Dus heel zwart wit kun je niet stellen dat een paard voor de wagen als het 2.5 is- slecht af is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:36

Hangt van het paard in kwestie af, LADPR. De merrie in bovenstaande post, daar zijn we een paar weken na haar tweede verjaardag mee begonnen. Maar paarden die heel vroeg in het voorjaar waren geboren, gingen niet voor mei in het tuig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:37

Sommige dravers zijn ook nog in prima conditie als ze oud zijn, die hebben niks opgelopen aan hun baancarriere.

Die zijn soms amper twee volgens mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:38

suleilitha: Oke interessant. En vanaf wanneer werden er dan echt ritjes gemaakt en de echte training zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:40

Klopt Detour, wij deden het ook altijd echt wel met beleid. En als je het kalmpjes aan doet, kunnen ze een heel lang leven mee.
Het voordeel is dat een tweejarig paard makkelijker te overdonderen is met tuigmak maken. Zowiezo is het voor een paard eng, omdat ze niet goed kunnen zien wat er precies gebeurt en nog wel eens willen schrikken van het geluid wat het een en ander maakt.
Op tweejarige leeftijd betuigen zegt ook niet dat ze gelijk volop in het werk worden gesmeten, wat echter vroeger bij de boeren wel gebeurde. Had men een paard te weinig en toevallig nog een twenter staan, dan werden ze doodleuk in het span met een oud paard zo out of the blue hele dagen voor de maaimachine gezet.
Gek genoeg werden ook die paarden gewoon oud en werden vaak zat tot hun 20ste ingezet voor het boerenwerk. Ik praat nu wel over de ouderwetse zware Bovenlandertypen. Die gingen niet zo snel "stuk".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:41

LADPR schreef:
suleilitha: Oke interessant. En vanaf wanneer werden er dan echt ritjes gemaakt en de echte training zeg maar?

Kleine ritjes vanaf het moment dat ze goed mak zijn, echt trainen vanaf drie jaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:42

Oke. Ik zou het nog niet doen maar blijkbaar kan het dus prima inderdaad

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:43

Ach, dat is dus eigenlijk hetzelfde liedje als renpaarden die met beleid worden getraind; hier vlakbij staat bv een Volbloed van 22, keihard beenwerk, heeft derby's gewonnen, Boekelo gelopen etc; mankeert geen drol. En het is echt de enige niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:45

Het kan inderdaad prima. En het wordt nog steeds veelvuldig gedaan in tuigerland.
Kijk maar eens naar de ereklassepaarden op de grote concoursen, die worden allemaal met twee jaar beleerd. Niet omdat ze zo nodig klaar moeten zijn als ze drie zijn, maar dit keer met reden dat de gemiddelde tuiger die genoeg aanleg heeft om concoursen te lopen, op tweejarige leeftijd een stuk makkelijker te hanteren is dan wanneer je wacht tot ze drie zijn. Verder kun je het kwa slijtage niet vergelijken met onder het zadel rijden.
Je zult verstelt staan tot op welke leeftijd deze paarden nog met groot succes in de baan worden gebracht. Er zijn erbij die op achttienjarige leeftijd nog met de top mee kunnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:46

Prachtig is dat om te lezen, idd!
kennelijk kan men het dus niet zo zwart wit stellen dat het te vroeg is om ze klaar te maken als ze twee zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:50

detour schreef:
Ach, dat is dus eigenlijk hetzelfde liedje als renpaarden die met beleid worden getraind; hier vlakbij staat bv een Volbloed van 22, keihard beenwerk, heeft derby's gewonnen, Boekelo gelopen etc; mankeert geen drol. En het is echt de enige niet.

Komt inderdaad op hetzelfde neer.
Het valt mij bovendien op dat Volbloeds en de ouderwetse paarden met een hoog percentage Gelders of Gronings vele malen harder zijn dan het mooie KWPN-sportpaardje.
Natuurlijk is de Volbloed al eeuwen geselecteerd op hardheid en binnen de Gelderse fokkerij werd er met paarden die niet goed waren, ook niet gefokt omdat men een in- en in betrouwbaar en kerngezond werkpaard nodig had, met een ijzeren constitutie.
Wederom blijf ik er bij dat de omvorming van dit type paard naar het moderne sportpaard, niet echt heeft bijgedragen aan een ijzeren gestel en een hoge houdbaarheidsdatum. Ik beschouw het KWPN ook niet als een ras, maar meer als een type, daarentegen is de Volbloed echt wel een geconsolideerd ras. Gezien het feit dat de KWPNer een mengelmoes is van Gelders, Gronings, Volbloed, Frans bloed, Arabisch en niet te vergeten verschillende Duitse rassen, ben ik er ook bang voor dat daardoor echt wel waardevolle eigenschappen verloren zijn gegaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:52

Misschien is dat dan ook wel waarom ze de Volbloed inzetten in het fokken van KWPN paarden, wegens de ghardheid. De renpaarden waar ik in Ierland mee werkte hadden een enorme werkmentaliteit en waren gek op de training.

Hoe zit het dan met dravers? Die vind ik overall ook vrij gehard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:55

Ja, zo komt een draver op mij ook over. No-nonsense paarden. Vooral de kleintjes zijn volgens een collega van mij het hardst. Beenproblemen schijnen toch meer voor te komen bij de grote exemplaren.
Gezien het feit, dat men het KWPN-paard steeds groter tracht te fokken, zou daar heel goed de sleutel kunnen liggen voor wat betreft slechte benen.
En inderdaad heeft een Volbloed een geweldige mentaliteit. Voor de ervaren paardemens is er geen beter!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:58

Volgens Steffi zijn de paarden tot ongeveer 1.60 het taaist qua hardheid. Zij was mijn docente en osteopate. Dus het zal idd wel zo zijn dat de kleintjes taaier zijn.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:58

mijn ventje is 3 maar staat nu nog in de opfok, zodra het zomer seizoen is afgelopen ga ik hm op stal zetten en wat beginnen met hem. Gewoon lekker rustig aan, mits hij er aan toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:06

Ik zit even te zoeken. Just in Time was tot zijn zeventiende een top tuigpaard, is inmiddels met pensioen. Renovo is 25 jaar geworden en naast dat hij een zeer succesvolle dekhengst was, heeft hij vele overwinningen en eretitels op zijn naam gezet. Alfred B van Koos van de Bunt werd op hoge leeftijd nog eens paard van het jaar, die liep ook gewoon rond een jaar of achttien nog op hoog nivo. Dan nog good old Fabricius, die in 2004 in Amerika overleed op 17-jarige leeftijd, onverwacht. Gelukkig heeft hij geweldige zonen nagelaten!

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:37

Ik denk dat je het beste als je pony 3 jaar oud is hem/haar zadelmak maken. En rond 3/4 jaar beginnen met longeren en inreiden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:33

detour schreef:
Sommige dravers zijn ook nog in prima conditie als ze oud zijn, die hebben niks opgelopen aan hun baancarriere.

Die zijn soms amper twee volgens mij.

Kennis van mij heeft er eentje uit de VS en die is op zijn 17e helemaal op en versleten. Staat nu al op pensioen, waar ze nooit rekening mee gehouden had, want 17 is wel erg jong.......

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:44

volgens mij is dat per paard verschillend.. de een is 3 de ander is 10.. hangt er van af lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:52

Er zijn wel meer paarden die met 17 jaar op en versleten zijn, dat komt ook voor bij paarden waar erg weinig mee wordt gedaan.
Als je vergelijkt wat paarden vroeger moesten doen, 8 tot 10 uren per dag werken, en nu elke dag hooguit een uur rijden, met eens of twee keer in de week uitschieters van enkele uren, vind ik het bedenkelijk dat paarden momenteel vaak als versleten worden afgedaan en er zoveel worden afgekeurd. Terwijl ze vroeger dus met name in de landbouw al vroeg aan de bak moesten en alleen op zondag iets minder hoefden te doen, hooguit een sjees of koetsje naar de kerk heen en terug trekken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:54

Hmm.. 3 jaar, zadeltje op etc zal niet zoveel schade aanrichten.. 3,5 beetje longeren nog niet te serieus.. Misschien keertje hangen, even zitten enz. en vanaf 4 echt wat serieuzer beginnen lijkt mij wel een mooie basis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt