Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joepju

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:47

Joepju schreef:
Hmm....erg vriendelijk weer...
Ik had zo'n reactie wel kunnen verwachten natuurlijk...Het is natuurlijk erg zielig voor het paard dat ik zonder krukje opstap. Is het al bewezen dat het slecht is voor de rug van het paard? Zoja; dan geef ik je meteen gelijk, en zal ik voortaan het krukje gaan gebruiken... Haha! En waarschijnlijk geloof je het niet aangezien je mij al bestempeld hebt als zo'n 'man'...maar als er 1 paardvriendelijk is, dan ben ik het wel...

waratje schreef:
Schaf dan maar een krukje aan, want het is inderdaad bewezen dat het beter is voor de rug van het paard. Enne, mijn vriend stapt ook vaak op via een krukje, dus ook kerels kunnen dat gewoon doen Duivel

O; ik ben ook echt niet te beroerd om met krukje op te stappen hoor. ik wil alleen even bewijs zien dat het idd slecht is voor het paard. Als dit idd het geval is, dan pas ik mijn gewoonte gelijk aan; beloofd... Haha! Ik weeg trouwens 69 kilo...
Laatst bijgewerkt door Joepju op 22-01-08 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:51

daniella74 schreef:
De ene stond op Indoor Friesland in de hoek bij het losrijterrein en de andere is iemand die zadels repareert. Een zadel kan niet tegen hijsende mensen daar is het niet voor gemaakt.

ok, mocht ik ooit nog een zadel gaan kopen, dan haal ik ze iig niet daar.... Knipoog
Als je een wilt buitenritje maakt, en je moet in een spannende bocht even op 1 beugel steunen omdat je er anders naast ligt, dan vind ik het toch wel een prettig idee dat mijn beugel daar even tegen kan....toch danielle? Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:54

Ik denk dat je e.e.a. uit zijn verband trekt letterlijk en figuurlijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:55

mijn vriendin heeft een plastice stoel daarvoor altijd gebruikt,
1 keer is er doorheen gezakt,
was niks meer van over,
toen heeft ze zich toch maar geleerd om zo op te stappen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:56

Wij stappen áltijd op vanaf een verhoging. Vanwege het rijden met ruiters met een beperking hebben wij een opstapplateau op 80 cm. Zelf kan ik best gewoon opstappen, maar gebruik ook altijd de verhoging. Net uit gemakszucht, maar omdat het veel beter is voor je paard. Of je nu veel of weinig weegt, dat gewicht hangt toch even aan één kant van die wervelkolom. Je merkt het a als je de beugelriemen niet regelmatig wisselt, die worden dan links steeds een beetje langer. Dus voor het welzijn van het paard héél goed dat je zo opstapt!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:05

Is zo, maar ik ben ook van mening dat je normaal zonder krukje op moet kunnen stappen. Op wedstrijden bijvoorbeeld of op buitenrit is het geen doen als niet zonder op kunt stappen. Lachen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:08

Yvonnelind schreef:
Is zo, maar ik ben ook van mening dat je normaal zonder krukje op moet kunnen stappen. Op wedstrijden bijvoorbeeld of op buitenrit is het geen doen als niet zonder op kunt stappen. Lachen

Natuurlijk moet je het kúnnen (tenzij een handicap dat helemaal niet mogelijk maakt) Maar heb je wel een opstaphulp in de buurt dan zou ik die altijd gebruiken.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:13

De meeste topruiters krijgen een voetje als ze opstijgen. Zal wel niet alleen in het belang van de ruiter zijn. Niet?

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:14

Ik gebruik ook altijd een krukje,
kan er ook wel zonder op, maar het is fijner voor mijn pony als ik met een opstapje opstap.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:15

Ik stap de laatste tijd vaker met kruk op. Omdat we meestal in de ochtend rijden en dan ben ik zo stijf als een hark.. Dus dan stap ik voor mezelf en voor het paard liever met een krukje op. En heb regelmatig last van mij rug. Dus dan is dit iets vriendelijker Lachen Stap ook vaak genoeg zonder kruk op hoor. Net hoe het uitkomt Lachen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:18

ik stap ook op met een krukje
omdat het beter voor zyn rug, en ik kom er anders niet zo makkelijk op (hy is 1.72, ik 1.76 Nagelbijten / Gniffelen )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:19

Ik ken echt mensen die niet op hun paard kunnen komen zonder opstapje. Zelfs met een voetje geven lukt het ze niet, zo groot is het paard/zo stijf zijn ze... Vind ik slecht. Maar opstappen met krukje is inderdaad beter voor het paard. Knipoog
Tsjah, dat zou ik niet willen. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:23

daniella74 schreef:
Een zadel kan niet tegen hijsende mensen daar is het niet voor gemaakt.

Nou wordt ie helemaal mooi....

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:24

Yvonne, een kennisje van mij neemt op wedstrijd altijd een opstapje mee (en ja, zonder komt ze er ook op), kan prima Lachen . En met buitenrijden heb ik mezelf tot nu toe ook altijd prima weten te redden, is best te doen Lachen . (Mits je niet alleen maar vlak grasland in de buurt hebt dan).

En hoezo 'moet je het natuurlijk kunnen, tenzij je gehandicapt bent'? Mag ik niet paardrijden als ik niet zonder opstapje boven kom? Natuurlijk, het is veel makkelijker als je het wel kunt, absoluut Ja , maar da's nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Om dat dan maar meteen 'slecht' te noemen vind ik eerlijk gezegd een beetje lüllig overkomen. Dat je het zelf niet zou willen, begrijpelijk Ja , maar om een ander dan maar even 'slecht' te noemen als hij het toevallig niet kan, neuh, dat gaat me wat te ver.

Maar om on topic te blijven, ik ben nog steeds van mening dat een krukje beter is voor jezelf, voor de paardenrug en voor het zadel (o.a. uitrekkende beugelriemen) wanneer je niet in staat bent zonder hulpmiddelen snel en soepel op te stappen.

Overigens wisselde ik de beugelriemen om de zoveel tijd van plaats, bij een van mijn vorige bijraadpaarden was de linker riem een stuk uitgerekter dan de rechter, dat rijdt niet prettig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:30

Ik vind dat als je je paard wilt trainen, dat je dan ook wel wat aan je eigen conditie kan doen. Het is voor een paard een stuk prettiger dat de berijder redelijk soepel kan mee bewegen...
Ik kan het weten, want ik heb vaan reumatische klachten in mijn benen. Als ik stijf ben in mijn heupen, dan rijd ik gewoon niet. Daar ga ik het paard niet mee opzadelen zeg maar. Haha! Maar goed, niet iedereen durft kritisch en eerlijk naar zichzelf te kijken... Lachen Ik bedoel het niet verkeerd en heb niet de bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar geef gewoon mijn mening. Je mag het gerust niet met mij eens zijn. Knipoog

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:40

Simone, er is een groot verschil tussen echt jezelf omhoog moeten hijsen en even de voorkant en lepel vastpakken om snel op te stappen. Vind ik tenminste Lachen . Natuurlijk kan een zadel best wat hebben, maar het is gemaakt op gewichtsverdeling evenredig over het hele zadel. Omdat iedereen bijna altijd links opstapt hang je altijd aan dezelfde kant en dan zou het kunnen zijn dat je de boel geleidelijk een beetje uit het verband trekt. Maar nogmaals, zelf denk ik dat de soepelheid en snelheid waarmee je opstapt daar wel behoorlijk wat invloed op heeft.

Yvonne, ik begrijp jou punt wel, hoor, maar niet soepel op kunnen stappen is imo niet helemaal hetzelfde als niet soepel kunnen lichtrijden/doorzitten e.d. Da's toch wel een heel andere beweging met een totaal andere belasting.

Zelf heb ik mijn enkelbanden regelmatig gescheurd, daarom kan ik niet kortstondig relatief veel gewicht er op hebben en de hoek waaronder je enkel beweegt is bij het opstappen heel pijnlijk, net als bijvoorbeeld het rijden met een te korte stijgbeugelriem. Verder ben ik nu weliswaar te zwaar, maar ik ben sowieso erg kort en stevig van bouw, en ik heb altijd een beetje moeite gehad met opstijgen. Dan komt het best een beetje bot over als iemand dat slecht noemt en min of meer lijkt te zeggen dat ik dan maar gewoon meer conditie op moet doen Lachen .

Da's altijd het lastige met dit soort dingen, ieder gaat uit van zijn eigen mogelijkheden en ervaring, en dan ga je soms voorbij aan bepaalde dingen Lachen .

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:44

Mee eens, maar een zadel moet toch wel bestand zijn tegen normaal soepel opstappen vanaf de grond. Ik heb voor onze ijslander een duur zadel, maar het goedkope Pagonyzadel van onze fjord is na jarenlang gebruik nog gewoon prima in orde en zeker niet scheef, ondanks elke dag weer vanaf de grond opstappen. En dat is dan een zadel van nog geen 500 euro...

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:48

Sim0ne schreef:
Mee eens, maar een zadel moet toch wel bestand zijn tegen normaal soepel opstappen vanaf de grond. Ik heb voor onze ijslander een duur zadel, maar het goedkope Pagonyzadel van onze fjord is na jarenlang gebruik nog gewoon prima in orde en zeker niet scheef, ondanks elke dag weer vanaf de grond opstappen. En dat is dan een zadel van nog geen 500 euro...

Tuurlijk; een zadel moet daar ook makkelijk tegen kunnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:50

en de rug van het paard ook is er tenslotte ook voor gemaakt Clown Zou zeggen ga voor een spiegel staan en stap op en zonder je gewicht in je rechter stijgbeugel te verleggen kijk of je zadel nog recht ligt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:01

Simone en Joepju, dat is toch precies wat ik zeg Lachen ?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:02

Dinopino schreef:
en de rug van het paard ook is er tenslotte ook voor gemaakt Clown Zou zeggen ga voor een spiegel staan en stap op en zonder je gewicht in je rechter stijgbeugel te verleggen kijk of je zadel nog recht ligt.

Dat zeg ik niet. Ik heb nooit beweerd dat het goed voor je paard is, maar je zadel moet er echt wel tegen kunnen, dat mag echt niet scheef worden.

En mijn zadels liggen inderdaad nog recht als ik ben opgestapt.
Zou trouwens niet best zijn als je dat niet elke keer zou controleren na het opstappen trouwens, dat is nou echt een automatisme bij mij. Ik denk trouwens dat bij normaal en snel opstappen de belasting voor de paardenrug echt wel meevalt. Ik denk dat van de auto naar mijn voordeur lopen met twee zware ongelijke boodschappentassen heel wat slechter is. Mijn paardjes zijn trouwens 1.45 en 1.37, dus dat scheelt natuurlijk ook veel met een paard van 1.70 ofzo.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:06

Op de manege moest het altijd, maar dat is niet zo gek. Die paarden moeten soms ook dikke/zware mensen dragen. Als een zwaarder persoon in de beugel gaat hangen, trekt het zadel snel scheef, is niet fijn voor het paard lijk mij zo. Maar om alleen zware mensen op te laten stappen met krukje is nogal l*llig. dus iedereen stapt op met krukje.

Inmiddels in bezit van eigen pony, sja ze is niet echt groot, dus ik zit er zo op. Nu vind ik het wel fijn als er iemand is die kan 'hangen' zodat het zadel ook netjes op zn plek blijft. is er niemand, dan jammer hoor... zit er binnen een paar seconden op, zo slecht is dat vast niet.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:14

Gwen schreef:
Yvonne, een kennisje van mij neemt op wedstrijd altijd een opstapje mee (en ja, zonder komt ze er ook op), kan prima Lachen . En met buitenrijden heb ik mezelf tot nu toe ook altijd prima weten te redden, is best te doen Lachen . (Mits je niet alleen maar vlak grasland in de buurt hebt dan).

En hoezo 'moet je het natuurlijk kunnen, tenzij je gehandicapt bent'? Mag ik niet paardrijden als ik niet zonder opstapje boven kom? Natuurlijk, het is veel makkelijker als je het wel kunt, absoluut Ja , maar da's nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Om dat dan maar meteen 'slecht' te noemen vind ik eerlijk gezegd een beetje lüllig overkomen. Dat je het zelf niet zou willen, begrijpelijk Ja , maar om een ander dan maar even 'slecht' te noemen als hij het toevallig niet kan, neuh, dat gaat me wat te ver.

Maar om on topic te blijven, ik ben nog steeds van mening dat een krukje beter is voor jezelf, voor de paardenrug en voor het zadel (o.a. uitrekkende beugelriemen) wanneer je niet in staat bent zonder hulpmiddelen snel en soepel op te stappen.

Overigens wisselde ik de beugelriemen om de zoveel tijd van plaats, bij een van mijn vorige bijraadpaarden was de linker riem een stuk uitgerekter dan de rechter, dat rijdt niet prettig.

Om daar even antwoord op te geven, het is wel handig als je op buitenrit bent en je valt of moet er om een andere reden af, dat je er dan ook weer op kan komen. Moeten is sterk uitgedrukt maar zeker als je buitenritten rijd is het wel heel handig.

Zelf stap ik bij mijn eigen pony (155 en ik ben 169) niet op met krukje. Ik kan soepel opstappen en zit binnen een seconde in het zadel. Eerder had ik een bijrijdpaard van 184, toen heb ik wel een krukje gebruikt omdat ik anders echt moest klimmen.
Mijn mening is dus, gebruik een krukje als het nodig is. Als je snel en soepel opstijgt vind ik het overbodig, ben je niet zo lenig of is je paard heel groot dan gewoon doen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:23

Boev schreef:
Om daar even antwoord op te geven, het is wel handig als je op buitenrit bent en je valt of moet er om een andere reden af, dat je er dan ook weer op kan komen. Moeten is sterk uitgedrukt maar zeker als je buitenritten rijd is het wel heel handig.
Dat zeg ik ook al enkele keren een paar stukjes terug Ja . 'Moeten' nee, maar handiger? Ja, zeker Ja . Ik moet toch een verrekkes eind terugwandelen als ik er niet meer op zou kunnen komen. Is weliswaar goed voor de lijn, maar toch *LOL* .

Voor een paard van 1.84m heb ik een touwladder nodig ipv een krukje Clown .

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:26

[quote="Boev]Mijn mening is dus, gebruik een krukje als het nodig is. Als je snel en soepel opstijgt vind ik het overbodig, ben je niet zo lenig of is je paard heel groot dan gewoon doen.[/quote]

Maar zelfs als je soepel opstijgt, belast je het paard nog aan één kant; dus is een krukje eigenlijk wel ooit overbodig?