Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lysannehooi

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:50

zweepjj..,,
ben niet zo van de sporen.
keer paard gesien dat zoo geschopt was dat buik open was,
nou hoord dit natuurlijk nietzoo,,
als je er 'goed' mee om gaat zal het wel werken.
alleen prettig lijkt het me niet.
Gestoord Nerd

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:05

ik rij altijd met sporen en met trainen als ie niet helemaal opzij gaat met bv wijken gebruik ik me zweep voor een klein tikje...ik vind dat het geen nut hebt om met je spoor er in gaan zitten te prikken bv met wijken als ie niet reageerd kan ik beter meteen een tikje geven reageerd ie ook meteen!!!als je het goed gebruikt kan het makelijk......

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:24

het liefst rij ik natuurlijk met niks, maar als het echt moet rij ik toch liever met zweep Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:05

CiiSau schreef:
het liefst rij ik natuurlijk met niks, maar als het echt moet rij ik toch liever met zweep Knipoog

Hoezo rijd je het liefste met niets? Bij goed en normaal gebruik zij beide geen enkel probleem. Zelfs een stuk beter dan bijv. je hak erin douwen omdat 'ie niet reageerd (voorbeeld he).

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:10

Ik rij soms alleen met sporen en soms alleen met zweep, soms met beide en soms met geen van beide. Het ligt er niet aan wat ik wil gaan doen en of het echt nodig is. Lachen

En ik zelf schop nooit met mijn sporen, ik gebruik het alleen als verfijning van de hulpen en mijn zweep gebruik ik als een paard even alert moet blijven.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:36

Meestal rij ik met spoortje.
Die zitten me niet in de weg, en als ik ze niet nodig heb gebruik ik ze niet.
Met een zweep heb ik altijd ruzie, dat is voor mij niet weggelegd Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:41

Op advies van mijn instructrice begon ik met een zweepje en kort daarna kwam er ook een spoortje, hier koos ik wel de kleinste knopspoor.
Inmiddels rijd ik zonder zweep en de spoor mag ook lekker in de kast blijven.

Bij mijn paard gebruik ik geen van beide.

Over het algemeen geef ik liever de voorkeur aan de zweep, ik ben bang dat als ik een spoor omdoe ik per ongeluk 'prik', een zweep kan ik wat meer zijwaards houden zodat ze er niet door wordt geraakt. Ik wil dat het paard op mijn benen reageerd, reageerd ze niet, dan een tikje met de zweep dat ze wel moet opletten. Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:42

Spoortje, van een zweepj word mijn pony helemaal gek, en het is handiger met vasthouden ect, krijg complimenten van mensen dat ik ze z netjes gebruik:D

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:58

soms gebruik ik wel eens sporen als het echt nodig is

maar ik zal zelf nooit sporen gebruiken bij een jong paard

al raden ze mij dat aan, want ik vind zelf dat zo'n jong beestje nog van die hulpen moet leren gebruiken Knipoog

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:21

ik heb beide
ik heb een volboed arabier mar hij is ook zeer voorwaats
maar ik heb stompe spoortjes (knop) en die gebruik ik voor de oefeningen en om het iets meer te laten buigen en hij reageert er sneller op en een zweep om hem van achteren iets bij te werken(biij te laten lopen)

dat schreef ik eerst,,
maar kijk ,
ik bedoel dus eigenlijk mijn paard loopt zeer goed enzo maar ik heb een spoortje (knop)
om hem toch meer de oefeningen beter te laten doen en als je de spoortjes op een goeie manier gebruikt is er niets mis mee,
ik snap niet dat mensen zo raar doen over spoortjes als je ze goed gebruikt is er toch niets aan de hand? mensen die zo slaan met een zweep vind ik erger als mensen met een spoor !!
ik gebruik zelf ook wel een zweepjee maar alleen om hem van achter een beetjee beter te laten lopen dus ik sla hem niet ofzo ik geef hem een klein tikjee dat hij zijn achter kant ook moet gebruiken ,,
maar mensen die tegen sporen zijn heb ik een vraag voor..
waarom zijn jullie zo tegen sporen? wat als je ze nou goed gebruikt dan is er toch echt helemaal niets aan de hand?

Of zijn jullie het hier niet mee eens?

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:41

Ik zit sinds kort in een carousselles, daar moeten we allemaal sporen om, gewoon de kleinste, omdat sommige pony's het wel nodig hebben in de caroussel. En het is of allemaal wel sporen of allemaal niet.
Daarvoor reed ik alleen met zweep.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:49

wat een onzin zeg robbedoes_ waarom moeten jullie allemaal sporen om?
voor het plaatje?
vervelend als jouw pony dat niet nodig heeft,en vast niet iedereen zal er zo netjes mee omgaan

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:07

liever met sporen. je paard moet op je been reageren, doet hij/zij dat niet dan kun je iets met spoortje drukken. als je met zweep een tik wilt geven trekken mensen in het algemeen de teugel naar achter ofterwijl ze verplaatsen de hand waardoor de rust in de mond van het paard verstoord wordt!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:01

een zweep word ook wel voor andere doeleinden gebruikt

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:05

Licht eraan. Toen ik op een jonge pony reed, reed ik liever met zweep.. Zweep is gewoon makkelijker vind ik. Ik heb wel eens de neiging om met een spoor in de beugel te blijven haken, als ik even een stuk naar voren schiet met me voet (niet dat ik dat doe, maar soms). Ik kies liever voor een zweep. Bij mij ligt het aan de pony die ik rij. Maar mijn voorkeur gaat uit voor een zweep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:10

Zelf rijd ik op dit moment met ienieminiestompe spoortjes omdat ik met het viertal M ga rijden. Het is eigenlijk niet nodig. Soms zie je mensen die met zweep rijden en de achterhand mee tikken. Ik vind dat je dit ook met je benen moet kunnen doen. Verder rijd ik zonder zweep omdat Vinet bang is van de zweep Knipoog Maar het is wel een handig hulpmiddel bij jonge paarden zadelmak maken, om ze goed voor de been te krijgen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:54

Naooom schreef:
waarom zijn jullie zo tegen sporen? wat als je ze nou goed gebruikt dan is er toch echt helemaal niets aan de hand?

Iedereen roept dat hij ze goed gebruikt, niemand geeft van zichzelf toe dat hij eigenlijk met sporen rijdt terwijl het niet goed is Tong uitsteken

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:10

Ik heb geen ervaring met sporen, liever heb ik er helemaal geen zweep oid bij omdat ze naar jou moeten luisteren en niet naar de zweep oid.
Maar als ik rij en ik moet kiezen tussen sporen of een zweep dan wordt het wel een zweep.

xxzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:57

Ik rijd altijd met zweep. Knipoog
Gewoon, dat vind ik wat fijner. En me pony reageert heel fel op sporen.

Amigoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:19

Mijn verzorgpaard rijd ik met een zweepje. Allereerst omdat de eigenarresse dit het liefst heeft.
En omdat mijn benen nog niet altijd op de plaats blijven liggen en ik dit toch eerst wel voor elkaar
wil hebben voordat ik met spoortjes zou gaan rijden. Knipoog

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:33

Ik rijd met sporen, maar ik denk dat ik als ik weer ga rijden weer eens zonder sporen ga, als me pony echt niet luistert gebruik ik me zweep, maar die gebruik ik eigenlyk amper..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:25

Snoevie schreef:
wat een onzin zeg robbedoes_ waarom moeten jullie allemaal sporen om?
voor het plaatje?
vervelend als jouw pony dat niet nodig heeft,en vast niet iedereen zal er zo netjes mee omgaan

Toen ik nog carroussel reed deed ook iedereen een spoor om. Zweep is niet mogelijk (sla je elkaar mee om de oren, bij bepaalde figuren heb je per ongeluk een ander paard te pakken). Toch zijn er dan paarden die dan erg laks gaan reageren. Ik zeg niet dat dat goed is, maar op het moment dat je echt naar voren wil of wat voor een reactie dan ook nodig hebt, dan wil je die reactie ook meteen krijgen (anders zien je oefeningen er niet uit).

Wie op een paard zit die geen spoor nodig heeft, rijdt wel met spoor maar gebruikt dat spoortje dan gewoon helemaal niet. Dat je een spoor om hebt wil niet zeggen dat je daarmee in je paard moet gaan zitten hakken. En waarom ga jij er meteen maar van uit dat vast niet de hele carrousselgroep het spoortje goed kan gebruiken? Wie zijn benen niet stil kan houden, hoort niet in zo'n groep thuis.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:55

Ik kies voor het zweepje.
Sommige ruiters gebruiken hun spoor bij iedere stap om hun paard vooruit te prikken. Dan geef ik liever een keertje een tikje bij. Mijn pony reageert overigens ook heel heftig op sporen. Dan kan ik mijn benen er echt niet meer aanleggen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:03

Ik rijd zelf nooit met sporen, omdat ik dat liever niet wil. Ik heb tot nu toe ook altijd paarden gereden die voorwaarts waren en waar ik het af kon met gewoon been geven en af en toe een corrigerend tikje met de zweep. De zweep heb ik vaak wel bij me, gewoon om wat extra overtuiging te laten zien. Als het paard dan niet aan de hulpen is, krijgen ze een tikje.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:08

Hoi,
ik rijd met zweep.Want ik rijd nog niet lang paard en sporen zijn voor gevorderde amazones en ruiters.En ik rijd op een manege en daar zijn bijna geen moeilijke ponys en op de pony die wel moeilijk is doe ik gewoon nog een tikkeltje beter mijn best en gebruik ik mijn zweep soms meer.
met vriendelijke groet,

Tinkervosje