heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:18

@ rianneke: haha!! nee..ze zijn juist hardstikke lang! Tong uitsteken en zit enorm in de weg..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:23

hmm afknippen dan als je ze toch niet gebruikt Clown

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:29

Ja.. inderdaad.. daar heb je een punt..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:37

ik heb dat ook wel is gedaan Clown en mijn moeder heeft em daarna met zoon tornmesje ofzo helemaal mooi weggehaald Haha! had ik gewoon een glad dekje zonder zoon stom sprietje die je toch niet gebruikt! voor mij is dat bij alles eigenlijk! als het niet goed is pas ik het aan of ik koop wat anders wat wel goed is Haha!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:21

Er is nog 1 ding wat ik even wil vragen: Ik heb een paar dikke dekjes zoals onder andere van anky maar omdat mijn zadels op maat zijn gemaakt zit het niet fijn hebben jullie hier ook last van?
Ik ben nu haast verplicht om van die dunne (zomer) dekjes te kopen omdat het anders helemaal opbolt onder het zadel.
Het zelfde met de zadelbontjes ik heb zo'n mooie dikke gekregen voor mijn verjaardag maar kan 'm dus niet gebruiken omdat het heel krap word bij de schoft.Het nadeel aan die dunne dekjes vind ik dat ze heel snel slijten omdat ik ze dus ook veel was.

Over al het voorgaande ben ik uitgesproken, ik ben altijd heel spontaan tegen andere ruiters en zover ik weet heeft niemand een hekel aan me. Laten we maar ophouden over de setjes discussie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:31

Anky dekjes zijn niet dik.... ze zijn wat meer puffy, zien er dikker uit. Juist fijngestepte dekjes zijn stugger en kunnen drukplekken geven.

Een goede bontonderlegger is evenmin dik, maar wel fluffy...
neem een houten bankje/kruk/stoel leg een dekje er half op, zodat je half op het dekje zit en half op de stoel (andere manier is leg het dekje op een tafel en leg er een potlood onder en voel met je plattehand hoe duidelijk je het potlood voelt, hoe meer je voelt hoe minder het dekje vult) en voel zelf hoe dik een dekje is Haha!

En als je dan al hebt over gebruik en misbruik van oa bandages/hulpteugels ed... dan weet je ook dat een dekje opzich er alleen is voor de luie ruiter, want het dekje beschermt alleen het zadel en een andere functie heeft die niet Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:20

wendyashley schreef:
Er is nog 1 ding wat ik even wil vragen: Ik heb een paar dikke dekjes zoals onder andere van anky maar omdat mijn zadels op maat zijn gemaakt zit het niet fijn hebben jullie hier ook last van?
Ik ben nu haast verplicht om van die dunne (zomer) dekjes te kopen omdat het anders helemaal opbolt onder het zadel.
Het zelfde met de zadelbontjes ik heb zo'n mooie dikke gekregen voor mijn verjaardag maar kan 'm dus niet gebruiken omdat het heel krap word bij de schoft.Het nadeel aan die dunne dekjes vind ik dat ze heel snel slijten omdat ik ze dus ook veel was.

Over al het voorgaande ben ik uitgesproken, ik ben altijd heel spontaan tegen andere ruiters en zover ik weet heeft niemand een hekel aan me. Laten we maar ophouden over de setjes discussie.

als jou zadel op maat is gemaakt kan het best zijn dat zoon dik dekje en bontje niet passen... zoon bontje is ook nergens voor nodig als je zadel goed past Haha!
mag ik trouwens vragen wat voor dunne dekjes jij hebt? want ik heb niet het idee dat de mijne ook zo snel slijten namelijk... Bloos

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:12

Ik heb dekjes van diverse merken o.a HH en juist die van HH slijten best snel. Ik heb er ook een paar van equi-theme en die zijn beter. Ik was ze na 2x gebruiken maar gebruik ze voor alle 3 mijn paarden, 1 zadel (dressuur) is vrij lang en schuurt op de een of andere manier de onderkant stuk.Het zadel zit wel goed dus daar zit het ´m niet in.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:21

Alane schreef:
Anky dekjes zijn niet dik.... ze zijn wat meer puffy, zien er dikker uit. Juist fijngestepte dekjes zijn stugger en kunnen drukplekken geven.

Een goede bontonderlegger is evenmin dik, maar wel fluffy...
neem een houten bankje/kruk/stoel leg een dekje er half op, zodat je half op het dekje zit en half op de stoel (andere manier is leg het dekje op een tafel en leg er een potlood onder en voel met je plattehand hoe duidelijk je het potlood voelt, hoe meer je voelt hoe minder het dekje vult) en voel zelf hoe dik een dekje is Haha!

En als je dan al hebt over gebruik en misbruik van oa bandages/hulpteugels ed... dan weet je ook dat een dekje opzich er alleen is voor de luie ruiter, want het dekje beschermt alleen het zadel en een andere functie heeft die niet Haha!

Ik gebruik altijd een dekje omdat mijn zadel anders vies word (ze hebben wel een deken op maar toch met huidvet etc.), maar ik heb gewoon gemerkt dat die dikkere dekjes niet zo mooi liggen, en dan vooral die van anky die blijven niet mooi liggen, ik heb al van een paar mensen gehoord dar zij dat ook hebben maar ik ken ook mensen die geen last hebben.Het zou ook kunnen komen door de bouw, 1 van mijn paarden heeft een hele rechte rug en een andere een hele breede rug. Ik gebruik ze nu voor mijn e-pony van 28 die heeft niet zo´n geweldige bouw meer en dan komen ze wel van pas.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:22

wendyashley schreef:
Ik heb dekjes van diverse merken o.a HH en juist die van HH slijten best snel. Ik heb er ook een paar van equi-theme en die zijn beter. Ik was ze na 2x gebruiken maar gebruik ze voor alle 3 mijn paarden, 1 zadel (dressuur) is vrij lang en schuurt op de een of andere manier de onderkant stuk.Het zadel zit wel goed dus daar zit het ´m niet in.

Wil er nog even bij zeggen dat ik per paard een dekje gebruik, niet dat jullie denken dat ik per dag 1 dekje gebruik voor 3 paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 08:25

Alane schreef:
Juist fijngestepte dekjes zijn stugger en kunnen drukplekken geven.

Ik weet niet goed wat je beoélt, maar er stáát natuurlijk onzin. Een dekje geeft geen drukplekken.

Een drukplek is een plek waar weefselschade is opgetreden ten gevolgen van een te zware belasting door de combinatie van druk en stuwkracht. Maw. een drukplek is een plek waar spier en huid van het paard zijn beschadigd door er te lang te hard op de drukken. Dit is een resultaat van onvoldoende gelijkmatige gewichtsverdeling.

Zacht verdeelt geen gewicht en een dekje heeft dus geen effect op de druk onder het zadel. Wel heeft de dikte van het dekje invloed op de pasvorm van een zadel en kunnen daardoor de plaatsen van de eventuele drukplekken verschuiven.
Bij extreem dikke dekjes van specifieke materialen onder bepaalde zadels vertroebelt dit beeld. Zo reedt met bij de cavallerie met 4 tot 6 lagen wollen deken onder grote panelen zonder veel vulling. De woilach vervulde de rol van de paneelvulling.

Afhankelijk van het materiaal, of beter de eigenschappen daarvan (veerkracht en hardheid), van het dekje zal dit wel meer of minder dempen. Dit heeft geen invloed op de gemiddelde druk doch wel op de piekbelastingen. Hoe beter een dekje dempt hoe dichter de krachten bij het gemiddelde liggen. De eigenschappen van een natuurlijke schapenvacht (en nóg sterker lams-) maken dat deze uitstekend dempt.

Het is volledig van de constructie van het zadel afhankelijk of demping door een dekje-pad nodig is. Een zadel met kussens onder de gewichtsverdelende panelen heeft functioneel geen dekje nodig. De functie is dan alleen het isoleren van het leer en paardenzweet. Hier in spanje heet een dekje dan ook sudadero, 'zweterd' omdat de iberische zadels bedoeld zijn om zonder enige hulp van wat voor dekje ook op het paard gelegd te worden. Een sudadero is een extra voor de fijnpoeperd die de linnen onderzijde van het zadel fris wil houden.

Onder een zadel met een boom van het type 'engelse' veerboom zitten per definitie dikke kussens. Hieronder is functioneel geen dekje nodig. Eventueel alleen om het paardenzweet van het leer te houden en een sponsornaam op te dragen. Dit laatste is overigens een gebruik dat ontstaan is tijdens de eerste kruistocht naar Jerusalem Knipoog

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 08:39

Inmiddels overigens een tweetal bijpassende, een setje, fluwelen rokoko rij-jassen gekocht op ebay.
Mijn lief heeft me vanuit NL gemailed dat ze daar een bijpassende fluwelen broek, - bokaten gilet en kanten blouse, gekocht, een setje, gekocht heeft.
Ik heb net een weer dáárbij passende driespits-hoed met bontafzet voor haar gekocht Haha!

Het ultieme setje gecombineerd met nh-voorbij = 'Marie Antoinette' optomingsloos te paard door de andalusische bergcampo Knipoog

Ik zie het inmiddels gloren in het oosten achter de bergen dus ik ga naar buiten Doei!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

Afbeelding

Afbeelding

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:33

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
Juist fijngestepte dekjes zijn stugger en kunnen drukplekken geven.

Ik weet niet goed wat je beoélt, maar er stáát natuurlijk onzin. Een dekje geeft geen drukplekken.

pfffff, cursus alles lezen en dan gillen zou je ook niet misstaan ..

het ging over dikke dekjes versus dunne dekje onder een op maat gemaakt zadel.... waarbij een Ankypad als dik wordt bevonden en een hh dun, hoe fijner de stepping hoe stugger het dekje, hoe dunner het aan voelt, maar hoe groter de kans dat het dukplekken veroorzaakt (en een extra toevoeging speciaal voor HC, waar hij waarschijnlijk gewoon overheen leest) ONDER HET ZADEL.

Is het nu carnaval bij jullie HC Clown
Ik vind dat helemaal geweldig Ja wel foto's laten zien als je het aan hebt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:35

Neem het dan maar gewoon Alane, dat een dekje waar dan ook geen drukplekken verÓÓrzaakt. De óórzaak is .... Pling niet, nooit, het dekje, of dat nu dun, dik, zwart, wit of gestreept en 'gestept' is.

Jouw opmerking m.b.t. 'carnaval' raakt een ander punt van de kern Alane. Dat is subjectief. Als een pinguin met een hoge hoed is ook maar één perceptie van conventie en net zo functioneel.

Deze twee punten vatten het hele 'probleem' van dit topic mooi samen. Er is geen substituut voor kennis en conventie is subjectief.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:10

mijn beste HC omdat jij selectief leest moeten de topicgenoten alles uitkauwen omdat jij het anders niet geheel meekrijgt?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:36

Alane schreef:
mijn beste HC omdat jij selectief leest moeten de topicgenoten alles uitkauwen omdat jij het anders niet geheel meekrijgt?

misschien moet jij beter lezen... wat voor dekje er ook onder het zadel ligt, het zadel is degene die de drukplekken veroorzaakt en daar doelt HC op naar mijn idee Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:00

Rianneke schreef:
Alane schreef:

misschien moet jij beter lezen... wat voor dekje er ook onder het zadel ligt, het zadel is degene die de drukplekken veroorzaakt en daar doelt HC op naar mijn idee Knipoog

pffffff, nogmaals, moet ik dan in iedere zin alles erin zetten omdat er een paar selectief lezende deelnemers zijn?

de vraag/opmerking was deze:
Citaat:

en mijn antwoord dus dat fijngestepte dekjes dan eerder kans geven op drukplekken, ONDER DAT OP MAAT GEMAAKTE ZADEL (even voor de selectief lezende onder ons)

vooral voor mensen die alleen bepaalde kleuren kopen en tegelijktijd roepen dat ze niet aan setjes doen Clown selectief denken en selectief lezen Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:15

Alane schreef:

pffffff, nogmaals, moet ik dan in iedere zin alles erin zetten omdat er een paar selectief lezende deelnemers zijn?

de vraag/opmerking was deze:
Citaat:

en mijn antwoord dus dat fijngestepte dekjes dan eerder kans geven op drukplekken, ONDER DAT OP MAAT GEMAAKTE ZADEL (even voor de selectief lezende onder ons)

vooral voor mensen die alleen bepaalde kleuren kopen en tegelijktijd roepen dat ze niet aan setjes doen Clown selectief denken en selectief lezen Haha!

dekjes geven geen drukplekken als ie maar goed ligt! dikke dekjes geven die net zo hard als je zadel niet goed ligt Haha! denk daar maar eens over na!

maar goed vooral jij doet het super goed met al je setjes en dikke dekjes dat je er niet over nadenkt wat anderen van bepaalde dingen vinden! iedereen heeft een mening alleen accepteer jij meningen van anderen niet Ach gut

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:23

je hebt het echt niet gelezen he???
speciaal voor Rianneke:
het ging over de vulling van de kamer van het zadel door het dekje....

[quote= "Alane"]het ging over dikke dekjes versus dunne dekje onder een op maat gemaakt zadel.... waarbij een Ankypad als dik wordt bevonden en een hh dun, hoe fijner de stepping hoe stugger het dekje, hoe dunner het aan voelt, maar hoe groter de kans dat het dukplekken veroorzaakt ONDER HET ZADEL.
[/quote]

Trouwens knap dat je aan de hand van enkele berichten, een paar foto's in mijn profiel (die daar om bepaalde redenen staan) weet welke dekjes ik heb, hoe dik ze zijn etc....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:32

dekjes met fijne setpping hoeven echt niet stugger te zijn hoor! maar als jij goed bezig denkt te zijn met je fluffy Clown dekjes dan is het toch goed! geef mij die stugge drukplekgevoelige dingen dan maar! Haha! als je dekje goed onder een op maat gemaakt zadel ligt krijg je nooit drukplekken! wat voor dekje er ook onder ligt...wat is daar nou zo moeilijk aan om te snappen? Ach gut

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:42

je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb... maar daar ben je gezien, de rest van het topic, niet echt vies van..
Doei, doei

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:54

Alane schreef:
je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb... maar daar ben je gezien, de rest van het topic, niet echt vies van..

moet ik anders gaan citeren dan wat jij hebt gezegt? je hebt echt meerdere malen gezegt dat die fijne stepping dekjes sneller drukplekken vooroorzaken als dikke dekjes... en tsjah als je zadel gewoon goed ligt is dat gewoon niet zo Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:41

Wat ik al schreef Rianneke, kennis en smaak....

Weet nog wel wat voor mijn setje trouwens.

Afbeelding

Krék goed, tot en met het colichemarde blad en de destijds populaire riemclip.

Helaas niet functioneel, net zo min als de erg fraaie sporen die ik gezien heb, dus beiden NoNo's. Jammer hoor.
De bestelling voor de tuigleren halsringen echter is bevestigd. Nu de 'pistool'houders voor de drinkflessen nog Haha!

HC

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:12

kom ffe binnenvallen Haha!
maar valt mij indd op
als ik gewoon buitenrijd wordt er wel op me neer gekeken als ik een ruiter tegen kom die wat duurdere spullen hebt
vraag ik me af je paard wordt er tog niet gelukkiger van duurdere spullen
trouwens een ouder zadel vind ik persoonlijk convertabeler zitten dan een nieuwe Tong uitsteken