Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:24

Sammie schreef:
ruitje schreef:
Verder worden dravers niet ingereden maar voor de kar gezet en ik denk dat er qua belasting toch een verschil zit in het erop zitten en het trekken

Dat dravers niet ingereden worden weet ik, maar ze worden wel op die leeftijd aan het werk gezet en ik ga niet een heel zinnetje ertussen vrotten zodat ie niet meer loopt omdat iemand het weer precies zo moet zien anders zijn ze op hun teentjes getrapt of voelen ze zich persoonlijk aangevallen.. Het lijkt mij dat de gemiddelde bokker zelf wel kan snappen dat daar 'voor de kar' wordt bedoeld.

Een beetje jammer, hoe je reageerd. Ik bedoelde het totaal niet persoonlijk naar jou toe. Ik weet ook wel dat jij bedoeld dat ze voor de kar komen maar het lijkt mij in deze discussie heel zinvol om te weten of erop zitten schadelijker is dan trekken.
Dat was het enige wat ik wilde bereiken met het 'aanpassen' van jouw verhaal.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:24

Het zal best dat het een andere belasting is om een kar te trekken voor een draver, maar dat neemt nog niet weg dat ze al heel vroeg versleten zijn (Net als rijpaarden die te vroeg ingereden zijn). En ik denk dat ar altijd naar de draf- en rensport wordt gewezen omdat over het algemeen de paarden daar nog een jaar eerder aan het werk worden gezet dan 'gewone' paarden. En dat komt gewoonweg omdat het daar bijna alleen om geld gaat... dat is eigenlijk altijd de reden dat paarden te vroeg worden ingereden. Ik wil niet zeggen dat het bij jou (ruitje) ook zo is, maar dat is gewoon mijn beeld daarvan...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:30

Ook onze dravers zullen voor jullie ideeën te vroeg beleerd worden ja Lachen . Daar ben ik gewoon eerlijk in.
De organisaties over de hele wereld in de draf en rensport zijn gewoon niet helemaal goed in hun hoofd. Alles is zo uitgeschreven dat als 2 en 3 jarige het meest te verdienen is. Op die manier promoot je het jong naar de klote rijden van paarden natuurlijk.

Maar in Nederland gaat het minder om het geld dan in de rest van de wereld. De drafsport ligt hier namelijk totaal op zijn gat en er moet voor 90 procent van de paarden geld bij elke maand.
Als iemand dus geen liefhebber is maar geld wil verdienen doet hij er beter aan zijn draver meteen te verkopen.

Ik denk dus alleen dat het beeld iets genuanceerd mag worden, omdat ze niet allemaal vroeg versleten zijn zoals het beeld ook hier leeft.
Dat ze op hun 5e klaar zijn met de topsport wil niet zeggen dat ze geen jaren meer meekunnen voor recreatief gebruik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:32

Ik vind het ook niets om een 2-jarige voor een kar te zetten. Of in te rijden. Het is gewoon te vroeg, wat de belasting ook is. En inderdaad, het gaat dan vooral om het commerciele, het geld dus. Ik heb daar helemaal niets mee, kan het ook niet begrijpen. Gelukkig is mijn 2-jarige bij mij en die geniet voornamelijk nog van weidegang en af en toe wat grondwerk en wandelen. Maar goed, ik hoef geen geld aan mijn paard te verdienen, ik ga voor het plezier dat we samen hebben.

En Ruitje, ik ben blij dat je zelf wel erkend dat ze te vroeg 'aan het werk' moeten. Dat vind ik wel erg eerlijk van je in elk geval. Dat kan ik alleen maar waarderen.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:34

Ik vind 2.5 veel te vroeg.
aan een lange longeerlijn longeren; 1 keer per week oke, daar kan ik inkomen.
Maar waarom zo'n jong paard zijn rug al belasten omdat JIJ niet een paar maanden kunt wachten?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:21

Wij beleren onze dravers als jaarling (zelf of door een trainer), daarna gaan ze het land weer in. Maar zo weten ze in ieder geval wat het is en zijn ze een stuk makkelijker als ze twee of drie zijn en je wil er mee aan het werk. Ik zie het in ieder geval niet zitten om een driejarige uit het weiland te trekken en ze dan nog eens iets aan te leren, als ze lekker groot en sterk zijn....
De paarden die we nu thuis hebben staan zijn allemaal als jaarling beleerd. Tammy (nu 5) hebben we zelf beleerd en heeft als tweejarige en driejarige gekoerst. Dat bleek echter niets te zijn, heeft afgelopen jaar een veulen gekregen en is nu mijn rijpaardje aan het worden. Rival (nu 7) is als jaarling beleerd, als twee en driejarige in training geweest maar kan beter tölten dan draven, dus dat was ook niets Haha! Ik heb haar nu een paar jaar onder het zadel bereden, ze is dit jaar voor het eerst drachtig. To The Point is als jaarling beleerd, is als tweejarige niet in de baan geweest, maar is als driejarige voor het eerst gestart. Hij is nu 5 en heeft zo'n 15.000 euro verdiend. Hij loopt mee in de subtop en ik denk dat we met hem net quitte spelen, we verdienen er in ieder geval niet aan. Yanna is onze laatste aanwinst, die is nu een jaar oud en staat nu in training om beleerd te worden.

Voor het geld doen we het dus niet Knipoog Het is puur hobby en ze gaan net zo lang mee als wanneer ze later beleerd zullen worden. Het scheelt alleen ontzettend in de omgang. Je hebt in ieder geval een twee of driejarige die netjes opgevoed is en waar je wat mee kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:30

tja, dan zeg je hetzelfde als ruiters die op een paard gaan zitten die zo'n 2,5 jaar oud is...dan is ie nog lekker gemakkelijk en niet zo sterk....Vind het eigenlijk best shockerend dat je een enter al zo beleerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:31

zo'n onderzoek zou wel erg interessant zijn, hoe is de belasting van het lichaam van een ingespannen paard...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:04

Ik weet niet beter dan dat je een paard pas op zijn tweede voor de kar mag zetten. En dat vind ik persoonlijk echt al veel te vroeg, hoor.

En hoezo een jaarling of twee-jarige al beleren, omdat ze anders niet opgevoed en/of te sterk zouden zijn?
Je kunt ze toch ook opvoeden zonder al te belastend werk?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:45

En dat doen we nu dus ook. Beleren en daarna weer het weiland in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:21

Ik vind 2,5 al veel te vroeg, laat staan een jaar. ook al is het voor de kar, maar toch...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:14

Tja, vele meningen en voor mij is het gevoelsmatig ook niet goed om voor het 3e jaar te beginnen. Maar 4 of 5 zoals sommigen menen vind ik ook wel weer wat overdreven hoor. Over het algemeen beschouwd dan he, want je kan idd een 3-jarige hebben die nog heel erg slap is en dan moet je daar echt mee wachten.
Maar om te beweren dat die paarden allemaal vroeg "kapot" zijn. Mijn vorige paard is ook op 2,5 ingereden(niet door mij overigens en hij was toen ook niet in mijn bezit) en die is toch mooi 23 geworden en daar heb ik tot 3 maanden voor zijn dood op gereden en hij is niet overleden vanwege problemen aan zijn bewegingsapparaat. Nou, was dat op 2,5-jarige leeftij(ik kende hem toen al wel) al een beul van een ruin, lekker stevig op de benen etc. Het gaat dus niet op dat die paarden altijd vroeg versleten zijn.
Ik vind ook niet dat we allemaal roomser dan de paus moeten doen in dit topic, iedereen weet zo goed wat wel of niet kan. Vele mensen, vele meningen.
Het is volgens mij geen trend maar al eeuwenoud dat mensen gewoon doen wat hun goeddunkt(of waar ze zin in hebben).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:58

Laatst was ik bij een lezing van een paardensportfysioloog-iemand en die had het erover dat paarden jonger moeten lopen. Juist om de botten en pezen te laten uitharden. Niet belasten door erop te gaan zitten, maar wel lopen..
En dan lijkt mij dat trekken veeeel minder belastend is dan dragen.
Het euvel met beenproblemen is dat de paarden niet genoeg uitgehard zijn doordat ze te weinig beweging gehad hebben als jong paard en dan vanaf een bepaalde leeftijd wel vol belast worden omdat ze dan oud genoeg zouden zijn.

Het jong laten lopen van een paard, en dan vnl rechtdoor zoals op een drafbaan (en NIET in een bak of aan een longeerlijn met allemaal fijne korte bochten) is waarschijnlijk niet schadelijk. En als het met beleid gedaan wordt al helemaal niet.
Is de conlusie van iemand die ervoor geleerd heeft.

Wat voor jonge paarden, maar ook voor oude paarden belangrijk is, is het contact met soortgenoten. Dus een jong paard uit een kudde plukken, alleen opstallen en aan het werk zetten lijkt mij niet goed voor de psyche. Maar een jong paard met overdachte regelmaat interessante dingen laten doen, naast de tijd die hij met vriendjes doorbrengt (voor zn geestelijk welzijn).. why not?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:08

Cer schreef:
Laatst was ik bij een lezing van een paardensportfysioloog-iemand en die had het erover dat paarden jonger moeten lopen. Juist om de botten en pezen te laten uitharden. Niet belasten door erop te gaan zitten, maar wel lopen..

En dat kunnen ze mooi in de wei doen Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:08

mijn pony wordt in januari 3 en ik wacht lekker totdat ie 3 is...ook met longeren,en dergelijke....sommige mensen op stal kijken mij raar aan..krijg je van die opmerkingen van je kunt allang gaan longeren enzo...nou en als ik dat nou toch niet wil dan niet toch,tis mijn pony weet zelf wel wat goed voor haar is..en toen die van mij pas 2-2,5 was was het nog echt een baby..dus ik ben vanplan het heel rustig aan te gaan doen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:09

Brennie schreef:
Klopt. De hengsten zijn ook nog maar 2,5 jaar en worden al pittig getraind, heb zelf stage bij een hengstenhouderij gelopen en heb dus meegemaakt wat ze allemaal al moeten kunnen. Ze hebben niet voor niets al zo'n mooi gespierd lijf, dit komt echt niet omdat ze een beetje in het land lopen...
Ik longeer wel al een beetje met 2,5 jaar, zodat ze het begrip longeren al kennen, zodat je het makkelijker hebt als je ze zadelmak maakt. Maar dan zonder bijzet en maar 1 keer per week, 10 minuutjes. Ze komen op die manier ook mooi in handen en worden dus makkelijker met zadelmak maken, dit is al een hoop gestress vaak en als ze dan al een beetje kennen scheelt dit allemaal weer.

Al een wat oudere reactie maar wil er toch even op reageren omdat ik hier pas in Duitsland een opmerking over hoorde.
Daar willen ze er vanaf dat 2,5 paarden als ze voor de hengstenkeuring moeten al zo belachelijk zwaar getraind zijn dat ze er voor hun 3e jaar al uitzien als een volledig getraind en volwassen paard.
Ik mag hopen dat hier werkelijk wat aan gebeurd.
Geen enkel paard is met die leeftijd zo ver dat je hem kunt belasten. Laat lekker lopen, de tijd kom te werken komt nog wel.
De KHNS zou hier aan mee kunnen werken door de leeftijd om een paard te mogen starten naar 4 jaar op te krikken. Als 3 jarigen mogen worden gestart vraag je erom dat men er veel te vroeg mee begint. En dan geldt 1 januari ook nog es als uitgangsdatum waarop alle paarden 1 jaar ouder worden. Je zult maar een laat veulen hebben.

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:09

ik vind het aso 2.5dat beessiej is nog in de groei dan...toch?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:14

ja vind ik ook,toch zie je het steeds meer vooral van die boeren/handelaren....koop en voor 1000 euries gooien er een zadel op,rijden hem drie keer en wordt verkocht als beleerde pony voor het dubbele in 2 maanden tijd.belachelijk,dan krijg je van die beestjes die zo wankel op de benen staan als er iemand op zit omdat ze niet goed weten wat ze ineens met dat gewicht aan moeten,en maar voltes draaien..dat snap ik echt niet hoor

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:43

Sammie schreef:

Dat ligt er maar helemaal aan. Wat ze in de wei doen, bestaat vaker uit korte sprints dan uit langere stukken lopen. Deze deskundige had het over een zgn. galopbaan. Dat jonge dieren dus langere stukken achtereen gecontroleerd goed kunnen lopen. Misschien vergelijkbaar met wat ze op een steppe oid doen.
Dus niet vergelijkbaar met wat ze in een weitje van 20x20 doen.
En ook niet vergelijkbaar wat ze in een opfok doen die in de winter gebruikt maakt van losgooipaddocks. Korte piekbelasting is nl slecht voor de ontwikkeling van botten en pezen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:13

Cer schreef:
Sammie schreef:

Dat ligt er maar helemaal aan. Wat ze in de wei doen, bestaat vaker uit korte sprints dan uit langere stukken lopen. Deze deskundige had het over een zgn. galopbaan. Dat jonge dieren dus langere stukken achtereen gecontroleerd goed kunnen lopen. Misschien vergelijkbaar met wat ze op een steppe oid doen.
Dus niet vergelijkbaar met wat ze in een weitje van 20x20 doen.
En ook niet vergelijkbaar wat ze in een opfok doen die in de winter gebruikt maakt van losgooipaddocks. Korte piekbelasting is nl slecht voor de ontwikkeling van botten en pezen..

Er zijn tegenwoordig een aantal opfokbedrijven die jonge dieren naar bv Polen, Frankrijk of Hongarije sturen omdat ze daar veel ruimte hebben, in combi met heuvels en andere afwisseling in het terrein hebben ze daar dan een betere ontwikkeling dan hier in NL op een rechthoekig "biljartlaken" ergens in de polder. Daarnaast schijnen de kosten ook een stuk lager te liggen, zelfs met het transport, etc. erbij.

Verder is bij een paard van 2,5 de skeletrijpheid nog lang niet ver genoeg om er zonder schade op te kunnen gaan zitten. Helaas is een gebrek aan kennis over de skeletontwikkeling van het paard en een gebrek aan geduld/geld/ruimte te vaak de werkelijke reden om toch al zo vroeg op een paard te gaan zitten. Daarnaast geeft ook de combinatie van te heet fokken en een gebrek aan kunde mensen het idee om er dan maar eerder op te gaan. Dan lukt het immers nog wel.

Over het te heet fokken gesproken : is dit misschien ook de reden waarom zoveel fokkers stoppen met rijden en hun merries nog enkel voor de fok inzetten zonder eigenlijk te weten hoe ze onder het zadel zijn en of ze dus wel rasverbeterend aan het fokken zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:44

@Tamary: Heb jij gelezen dat ik het niet over rijden heb?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:55

En weet jij wat alinea's inhouden?

Aniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:02

Ik vind dat je op die leeftijd al best met je paard aan de slag kan gaan zoals longeren, maar echt beginnen met inrijden vind ik nog te vroeg! Wanneer je nog even wacht is dit echt veel beter voor je paard! En ik denk dat dat het halve jaartje wachten wel waard is! Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:35

@Sammie: Oh dank je dat je even wilt toelichten dat de alinea's een ander onderwerp betreffen Ja

Opfok in Polen? Hm, ik weet niet of dat altijd even gunstig is...? Maar zou kunnen...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:16

Ik zie het ook vaak ja. Vaak zie je dat die paarden rugklachten krijgen. Mijn pony was 2,5 jaar toen hij al 1:20 cm sprong! De vorige eigenaar heeft hem dusdanig beschadigd, dat hij nu Hoefkatrol ontsteking gradatie 2 heeft!

Ik ben het er inderdaad mee eens dat het inrijden nog niet plaats mag vinden, maar het is wel goed om je paard wat aan de longe te laten lopen. Niet strak aan de hulpteugels ofzo, maar dat hij wat conditie krijgt.