Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:56

aerdenhout1 schreef:
Maar hier hebben we het toch niet over!! Dikke mensen zijn in mijn ogen net zoveel waard als hele dunne sprietjes!!!! Ik zal ook zeker niemand met overgewicht discrimineren, maar.... ik zal niet iemand van over de 100 kilo op mijn paarden zetten! En dat is niet omdat ik dikke mensen niet aardig vind...maar omdat ik de rug van mijn paarden wil sparen! Ben ik daardoor dan een dikke mensen hater??? Nee toch??? En ik ben dan misschien niet echt dik....maar als ik niet zo'n zware lichamelijke baan had woog ik ook wel veel denk ik! Ook ik weet n.l hoe moeilijk het is om als je te veel weegt weer op je goede gewicht te komen! En zeker naarmate je ouder wordt!

heb je ook wel eens aan gedacht, dat mensen lijken dat ze 100+ zijn maar echt niet zijn.
ik ben andersom, mijn schatten ze rond de 90 en schikken als ik zeg wat ik wel weeg.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:03

rk: jij kent mij en mijn manier van rijden...

ik weet niet hoe jij vind dat ik doorzit, maar ik heb er geen moeite mee.

wel is het zo dat ik soms wel zou willen dat de binnenkant van mn dijen minder "vlezig" waren omdat ik dan imo meer contact met het zadel heb.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:10

Exeption schreef:
Citaat:
Laat mij jou even terug op aarde zetten...mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen...Als er 1 ding blijkt uit dit soort discussies is de geringe tolerantie van anderen tegenover mensen met overgewicht...en de zwaren onder ons zouden zich juist niet hoeven en moeten verdedigen..

Jeskoo: ik weet niet meer wie dit geschreven heeft maar volgens mij was het aardig bedoelt (en onaardig tegen mij)

dat was ik dus.... Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:10

ik ben een periode 10 kg zwaarder geweest (en nog 5 kg lichter....) en merk zeker verschil! Ik beweeg nu veel prettiger.
Het gewicht kwam er langzaam bij en merkte toen ook geen verschil met rijden, daarna dus wel, toen het eraf was.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:15

Citaat:
kees22 geloof ik, op pagina 20 quote hij mijn opmerking en geeft daarin duidelijk een reactie op jou en mij samen. Ik kan best tegen een discussie, maar zoals deze persoon het verwoordt.....belachelijk gewoon. Ik weet waar ik het over heb en begreep jouw opmerking heel goed. Die was gewoon niet lelijk bedoeld. Wie is hij/zij om te bepalen dat mensen met overgewicht geen Topic nodig zouden hebben om zich ook eens te kunnen uiten? Ik heb er in ieder geval enorm veel van geleerd en ben er alleen maar resoluter in geworden om te blijven rijden en weer op wedstrijden te gaan starten.

Ik snap jou onderschrift helemaal...jij kunt beter met paarden hinniken dan lezen...
Ik zeg juist dat het belachelijk is dat zwaardere mensen zich zouden moeten verdedigen.... Bloos

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 18:28

Tja.. kees... wat zullen we hier nu eens op moeten zeggen.

Ik vind het attent van je dat je het opneemt voor mensen met overgewicht maar je kan nou eenmaal niet voor iedereen praten.

-
Aardig zijn is niet zo moeilijk, om voor sommige aardig te zijn, dat kan soms lastig zijn!.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:34

zo ik heb het hele topic doorgelezen.
en heb gelijk mijn bmi getest en heb 27,3 Clown
ben dus te zwaar en zit op een pony van 150cm Clown

en heb ook nog een zadel dat 13 kg weegt[mijn vorige was 17kg]
nu heb ik niet het gevoel dat ik te zwaar ben voor mijn pony en blijf ook lekker rijden Knipoog

ik zou best 20 kg minder willen wegen,maar helaas als je ouder word gaat dat een stuk moeilijker.
toen ik 10jr jonger was woog ik ook 65kg maar die tijd is voorbij
maar ach ik pas nog in maatje 40 dus ik vind het best Sigaar

maar wat een harde woorden zijn er gezegd,erg kwetsend soms,maar goed dat weet je van bokt Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:36

Verdedigen is zou idd niet nodig hoeven zijn, maar eerlijk gezegd is er bij mij ook een grens. Natuurlijk weet ik niet hoeveel iemand weegt zo op het oog, maar een volwassen man schat ik in en niet iedere volwassen man laat ik op mijn paard rijden/zitten. Als een vrouw op het oog een bepaald gewicht heeft dat ik inschat als "zwaar" mag ze ook niet op mijn paard. De vraag of ze wel of niet een lichamelijk ongemak heeft waardoor haar gewicht hierdoor wordt beinvloed is iets wat niet in mij op komt, vind ik ook op dat moment niet van belang, op dat moment gaat het om mijn paard, zijn rug. Dát is voor mij het criterium, verdedigen heeft op dat moment voor mij ook geen zin, mijn beslissing daarover zal niet ineens veranderen als iemand een ziekte of andere oorzaak heeft.

Voor mij in dit topic gaat het om 2 dingen. Wat is je grens wat je vind dat je paard mag dragen. Het 2e punt is dat je vind dat iemand idd zelf mag bepalen welk gewicht hij/zij heeft. Is het door een lichamelijk falen/medicijngebruik/hormonaal of is het omdat eten onbeheerst gaat. Heb je een probleem met je gewicht en je kunt dat zelf beinvloeden, doe er dan wat aan. Heb je een lichamelijke kwestie dan denk ik dat je omgeving dat wel weet en die zullen je zeker hier niet om kwetsen of vermoeien met dieeten. Maar ik ken iemand met suikerziekte en is daardoor dik en die gaat wel naar een dieetist om te proberen zoveel mogelijk af te vallen. En dat is ook aardig gelukt. Die dietist houdt rekening met wat ze moet/mag en bekijkt hoe voedingsmiddelen met elkaar reageren, dat is het hulpje wat ze dan nodig heeft, maar zij is gemakkelijk en praat er gewoon over en zegt ook ik ben nu te dik ik moet er wat aan gaan doen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:41

ik heb zowizo mensen met overgewicht, en dan echt niet alleen amar een vette kont hoor, maar die echt blubber benen/armen/buik ga zo maar door als ze geen ziekte hebben het er niet bij moeten laten zitten. en dan hoeven ze echt geen maatje 32 te passen, maar gewoon dat je er weer een beetje normaal uit ziet. ik vind dat echt raar datg mensen er het zo kunnen bij laten zitten. en dan vragen of ze op een sport zitten? Ja paardrijden, verder niks, dan denk ik ga op fitnis, hardlopen doe IETS.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:48

gekkeils schreef:
ik heb zowizo mensen met overgewicht, en dan echt niet alleen amar een vette kont hoor, maar die echt blubber benen/armen/buik ga zo maar door als ze geen ziekte hebben het er niet bij moeten laten zitten. en dan hoeven ze echt geen maatje 32 te passen, maar gewoon dat je er weer een beetje normaal uit ziet. ik vind dat echt raar datg mensen er het zo kunnen bij laten zitten. en dan vragen of ze op een sport zitten? Ja paardrijden, verder niks, dan denk ik ga op fitnis, hardlopen doe IETS.

en dan nog is het niet aan jou om te oordelen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:50

Hier wordt af en toe 100 kilo als grens genoemd, maar ook dat is arbitrair.

Een beetje stevig gebouwde kerel van in de 1.90 zit al snel op of over de 100kg. Dat zul je er dan niet aan af zien Lachen.

Maar goed, ik mag hopen dat een grote stevige vent ook niet van plan is op een ranke e-pony te gaan zitten Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:50

superwoman schreef:
ik ben een periode 10 kg zwaarder geweest (en nog 5 kg lichter....) en merk zeker verschil! Ik beweeg nu veel prettiger.
Het gewicht kwam er langzaam bij en merkte toen ook geen verschil met rijden, daarna dus wel, toen het eraf was.

Bij mij er ineens veel af gegaan en ineens erg veel bijgekomen in een tijd dat ik nog actief reed.
Maar heb geen verschil gemerkt.
Als dat ik me lelijk vind op de foto op een paard...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:56

kees2 schreef:
Citaat:
kees22 geloof ik, op pagina 20 quote hij mijn opmerking en geeft daarin duidelijk een reactie op jou en mij samen. Ik kan best tegen een discussie, maar zoals deze persoon het verwoordt.....belachelijk gewoon. Ik weet waar ik het over heb en begreep jouw opmerking heel goed. Die was gewoon niet lelijk bedoeld. Wie is hij/zij om te bepalen dat mensen met overgewicht geen Topic nodig zouden hebben om zich ook eens te kunnen uiten? Ik heb er in ieder geval enorm veel van geleerd en ben er alleen maar resoluter in geworden om te blijven rijden en weer op wedstrijden te gaan starten.

Ik snap jou onderschrift helemaal...jij kunt beter met paarden hinniken dan lezen...
Ik zeg juist dat het belachelijk is dat zwaardere mensen zich zouden moeten verdedigen.... Bloos

Haha ja jouw onderschrift past precies bij je. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet nodig zou zijn dat zwaardere mensen zich zouden moeten verdedigen, maar de realiteit is nu eenmaal anders. En als zwaar persoon vind ik het wel eens fijn om mij te verdedigen en dus duidelijk te maken hoe wij ons voelen en wat het commentaar met ons doet. Alleen de manier waarop je communiceert laat te wensen over. Ik heb echt niemand nodig die mij "terug op aarde zet". En ik kan heel goed lezen i.pv. hinniken. Als jij nu eens een cursus sociale vaardigheden ging doen? Dan ga ik graag de discussie met je aan, maar zolang jij minstens zo kwetsend overkomt als degenen die over mensen met overgewicht oordelen, ga ik met jou helemaaaaal geen discussie meer aan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:56

Buiten dat ik het niet goed vind voor de paarden als er mensen met overgewicht op rijden, vind ik het ook nog een risico voor die mensen zelf.
Als ze vallen hebben ze meer kans om iets erg op te lopen dan iemand zonder overgewicht. (Ik hoop dat ik het zo netjes zeg).
Ik geef zelf les en een tijd geleden is er iemand met overgewicht van het paard afgevallen en dat is behoorlijk ernstig. Of alles weer helemaal goed komt is nog steeds de vraag. Een superaardige en gezellige vrouw was het. Maar het overgewicht is haar niet ten goede gekomen.
En natuurlijk kunnen slanke mensen tijdens een val ook iets ernstigs oplopen, maar de kans bij iemand met overgewicht is aanzienlijk groter.

Ook moeten wij de manegepaarden "beschermen" tegen te zware mensen. Ze krijgen er rugproblemen en andere problemen van. Het zijn paarden die je goed wilt houden omdat ze super hun best doen om het iedereen naar hun zin te maken. Dan kun je het gewoonweg niet maken om er te zware mensen op te laten rijden. We hebben alle soorten en maten en hanteren een gewichtstabel.
A-pony tot 30kg
B-pony tot 40kg
C-pony tot 50kg
D-pony tot 60kg
E-pony tot 70kg
Paard (hangt af van de bouw en hoogte) tot max 85 a 90 kg
We hebben ook een paard dat max 65kg mag vanwege een wat vreemde/lastige bouw van de rug en we hebben een pony die iets meer mag omdat het een sterke haflinger is met een korte (dus iha een sterkere) rug.

En je moet er rekening mee houden dat er op manegepaarden ook vaak mensen op rijden die niet altijd even netjes mee zitten. Daarom zijn wij er best streng in. Want het verschilt ook in de manier waarop ruiters rijden en zitten.

Wij hebben dus helemaal niets tegen dikke mensen, maar we moeten wel op het welzijn van onze dieren letten Vork

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:05

Voor een manege kan ik daar nog wel begrip voor hebben. Die beestjes lopen veel meer uren en met veel verschillende mensen dan een privepaardje dat misschien 5 a 6 dagen per week een uurtje moet lopen. Maar het zijn wel je eigen regels die je hier noemt en dat wil niet zeggen dat dat ook de juiste benadering is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:11

De manegepaarden zijn doorgaans beter getraint dan de privepaardjes.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:15

nou duidelijk dus....
jeskoo kan het alleen wel af!!!
ga je gang,dit topic is vanf nu voor jou...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:17

Exeption schreef:
Tja.. kees... wat zullen we hier nu eens op moeten zeggen.

Ik vind het attent van je dat je het opneemt voor mensen met overgewicht maar je kan nou eenmaal niet voor iedereen praten.

-
Aardig zijn is niet zo moeilijk, om voor sommige aardig te zijn, dat kan soms lastig zijn!.

nou show me....waar praat ik voor iedereen???

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:18

gekkeils schreef:

ze. ze. ze. Jij generaliseerd alleen maar!
Ik ben te zwaar, ik werk fulltime in de zorg (ik loop dus de hele dag) rij paard, en ga als ik dan nog tijd heb de bossen in met mn hond.
En mensen als ik moeten gaan fitnessen? iets doen?.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:25

runningkawa schreef:
superwoman schreef:

Bij mij er ineens veel af gegaan en ineens erg veel bijgekomen in een tijd dat ik nog actief reed.
Maar heb geen verschil gemerkt.
Als dat ik me lelijk vind op de foto op een paard...

???? Verward

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:26

Moderatoropmerking:
Dames, heren: het zou fijn zijn als een aantal mensen op een iets minder persoonlijke manier discussiëren. Dit is een ietwat precair onderwerp, behandel het dan ook op die manier in plaats van als een olifant / mug in een porseleinkast te gaan staan stampen. Discussies over het hoe en waarom van aanvallende opmerkingen horen hier ook niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:29

Citaat:
Buiten dat ik het niet goed vind voor de paarden als er mensen met overgewicht op rijden, vind ik het ook nog een risico voor die mensen zelf.
Als ze vallen hebben ze meer kans om iets erg op te lopen dan iemand zonder overgewicht. (Ik hoop dat ik het zo netjes zeg).

Waar baseer je dit op als ik vragen mag?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:30

Ja dat zou ik ook graag willen weten, je hebt dan wel meer gewicht om op te vallen,maar ook meer...eh...kussens Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:35

Inderdaad, het niveau daalt wel weer...

Als we nou eens de hele discussie over max gewicht of erger nog, max BMI loslaten en we kijken gewoon hoe het paard daaronder loopt?

Als je een (dikke) ruiter ziet op een paard dat lekker ontspannen loopt met duidelijk plezier in zn werk, hoe kan iemand dan nog met droge ogen beweren dat er sprake is van dierenkwelling?

Enne, die foto van Kjoetie op die schimmel, dat vind ik er geweldig uitzien! (net als de anderen die hier een foto hebben geplaatst). Daarbij heb ik er respect voor dat je je met zo'n foto zo kwetsbaar op durft te stellen.

gekkeils schreef:
ik vind dat echt raar datg mensen er het zo kunnen bij laten zitten. en dan vragen of ze op een sport zitten? Ja paardrijden, verder niks, dan denk ik ga op fitnis, hardlopen doe IETS.

quotje uit gekkeils profiel;
Citaat:
Sport / hobby : paardrijden natuurlijk, in de rest van mijn tijd kijk ik tv of zit ik achter de computer

Ach Gekkeil, op je 15e is het wel heel gemakkelijk hoor, om te oordelen over een ander. Ik denk dat bijna iedereen hier op zn 15e nog slank was!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:58

Ow ik niet! Ik ben altijd al wat ... 'flinker' geweest! Levenslang mee gepest (nog steeds trouwens, en dat op je 23e Clown )