Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:39

Lusitana schreef:
wat dacht je van aan beide voor of achter benen kreupel zijn? Dan gaat het paard ook voor het oog soms rad

Je moet wel een hele grote bobo zijn om daar niet door heen te kijken. Als een paard voor en achter kreupel is dan mag ik hopen dat je dat echt wel ziet! En dat zie je niet alleen aan de beenzetting, maar in de rug en hele houding vh paard.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:41

guusje schreef:
@ kawa en vvalar: ik vind het zo ontzettend flauw om te zeggen dat de paarden van heel kreupel naar een beetje kreupel gaan lopen.
Wat denken jullie nou, dat die paarden in paar lessen tijd weer helemaal lekker in hun vel zitten?????????? Ontstekingen, bloeduitstortingen, overbelaste spieren etc etc moeten eerst helemaal verdwijnen. Ook moeten de paarden weer vertrouwen krijgen in hunzelf en het rijden, vertrouwen krijgen dat het geen pijn hoeft te doen.

Die filmpjes zijn in de meeste gevallen gemaakt in de periode dat het paard daar op training staat, in die tijd is het paard nog niet volledig hersteld.

Geloof me , ik heb 4 paarden staan die kreupel waren en nu weer 100% zuiver zijn (en ik ben echt niet de enige). En ik ben heel allert op hun gangen want het zou toch weer eens misgaan... Van jury´s krijg ik 7 op zuiverheid (in de oude proefjes). En nou weet ik dat niet elke jury even goed jureert , maar ze zullen het niet allemaal bij het verkeerde eind hebben. Evenals mijn huidige instructrice, da en alle andere mensen die mijn paarden kennen.

Ik quote mezelf maar even want er waren alweer zoveel berichtjes bijgekomen....

@kawa: ben het helemaal met je eens dat de bodt moet zeggen dat het een verbetering is en niet dat ze rad gaan. Hij ziet ook heus wel hoe dat ¨paard loopt, maar volgens mij is hij bang dat mensen er anders geen vertrouwen in krijgen/hebben. Hij weet uit ervaring dat het wel goed zal komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:42

Laat ik het zo stellen
Het maakt mij niet uit hoe je het noemt, welke naam etiketje het heeft

Het gaat erom dat hij paarden goed verklaart die dat (nog) niet zijn.

Misschien kan hij dat wel voor elkaar krijgen in de toekomst (wat ik betwijfel op zijn manier)
Maar in die les is zo'n paard niet goed.
En laat ik zeggen, dat ik niet eens een erg geoefend oog daarvoor heb.
Dus als ik het zie, dan is er echt nog heel wat loos.

Waar het mis zit, doet me er dan niet eens toe.
Mis = mis

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:44

VValar schreef:
Teugelkreupel is een rijtechnische fout, het paard loopt uit zich zelf wel rad maar krijgt tactfouten doordat de ruiter loopt te mutsen. Dus dat telt niet.
Gevoelig lopen noem ik ook niet rad. Valt ook onder het kopje kreupel.

Je hebt in mijn ogen alleen maar kreupel of niet kreupel. Op een niet kreupel paard kun je rijden en op een kreupel paard niet.

Of zoals RK zegt; AdB formuleert het 'schermgebied' als minder kreupel. Dat bestaat eigenlijk niet, want op zo'n dier rijden doe je hem ook geen plezier.

Er is gevoelig ZIJN waarbij een paard niet gevoelig LOOPT.
Een teugelkreupe paard is niet kreupel, maar GAAT kreupel en daarom kun je niet zeggen een paard is kreupel óf rad.
Maar ik kijk dus vanuit een ander standpunt en dat is het GAAN.
Als je kijkt vanuit een knisch beeld, noem een gevoelig paard ook "kreupel", net als iemand met een wondje ook "gewond" is.
Maar dat hoeft niet zijn gaan te beinvloeden.
Het ligt niet zo heel zwart wit. Stel je kunt niets zien, terwijl de ruiter het wel kan voelen. Is zo´n paard dat kreupel of zit de ruiter hem gewoon in de weg?
Als je een paard lang genoeg in de weg zit, gaat hij er naar lopen. Dan gaat hij niet rad, maar niet kreupel. Er is echt wel een gebied waarin het paard niet kreupel is, maar ook niet rad gaat en andersom...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:46

guusje schreef:
guusje schreef:
@ kawa en vvalar: ik vind het zo ontzettend flauw om te zeggen dat de paarden van heel kreupel naar een beetje kreupel gaan lopen.
Wat denken jullie nou, dat die paarden in paar lessen tijd weer helemaal lekker in hun vel zitten?????????? Ontstekingen, bloeduitstortingen, overbelaste spieren etc etc moeten eerst helemaal verdwijnen. Ook moeten de paarden weer vertrouwen krijgen in hunzelf en het rijden, vertrouwen krijgen dat het geen pijn hoeft te doen.

Die filmpjes zijn in de meeste gevallen gemaakt in de periode dat het paard daar op training staat, in die tijd is het paard nog niet volledig hersteld.

Geloof me , ik heb 4 paarden staan die kreupel waren en nu weer 100% zuiver zijn (en ik ben echt niet de enige). En ik ben heel allert op hun gangen want het zou toch weer eens misgaan... Van jury´s krijg ik 7 op zuiverheid (in de oude proefjes). En nou weet ik dat niet elke jury even goed jureert , maar ze zullen het niet allemaal bij het verkeerde eind hebben. Evenals mijn huidige instructrice, da en alle andere mensen die mijn paarden kennen.

Ik quote mezelf maar even want er waren alweer zoveel berichtjes bijgekomen....

@kawa: ben het helemaal met je eens dat de bodt moet zeggen dat het een verbetering is en niet dat ze rad gaan. Hij ziet ook heus wel hoe dat ¨paard loopt, maar volgens mij is hij bang dat mensen er anders geen vertrouwen in krijgen/hebben. Hij weet uit ervaring dat het wel goed zal komen.

Dit berichtje had ik idd gemist

het is idd flauw
Maar ook weer niet
juist omdat het niet kan en hij dat mensen doet laten geloven.
Een paard kan idd niet zo snel genezen, veranderen, na jaren scheef zijn.

Juist doordat hij deze dingen roept, krijgt hij ook tegenstanders.
Mensen die juist geen vertrouwen krijgen, omdat wat hij zegt niet klopt.

In geen 100 jaar dat ik bij iemand ga lessen die iets onwaars roept.

Een paard kan niet recht zijn in een uur les van hem
Een paard kan niet helemaal zuiver lopen in een les van hem

Hij roept dit echter allemaal wel.
En als je logisch na denkt, dan hoef je het niet eens te kunnen zien, weet je dat dit niet kan.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:46

guusje schreef:
@kawa: ben het helemaal met je eens dat de bodt moet zeggen dat het een verbetering is en niet dat ze rad gaan. Hij
ziet ook heus wel hoe dat ¨paard loopt, maar volgens mij is hij bang dat mensen er anders geen vertrouwen in krijgen/hebben. Hij weet uit ervaring dat het wel goed zal komen
.

Kijk, en dat vind ik een zeer slechte beweegreden om te zeggen dat het paard rad loopt. Dat bewijst maar weer eens het niveau lesklanten die AdB bezoeken, die er ten eerste niet door heen kijken, alles voor zoete koek aannemen en ten slotte geen vertrouwen hebben in hun instructeur.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hier echt niet elke lesklant van AdB. Maar het niveau die jij hier aan geeft is dan niet zo best.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:47

Ben het met Vvalar en runningkawa eens. Heb zelf meegemaakt met mijn paard dat ze een keer op wedstrijd een beetje kreupel raakte. Ik staakte meteen mijn proef en ging naar de jury voor overleg, die vond haar niet echt kreupel, eerder een beetje onregelmatig.
Hierop heb ik geantwoord dat onregelmatig voor mij ook kreupel is en dat ze normaal niet zo hoort te lopen. Ik merkte ook aan haar dat ze ècht niet wilde. Mocht uiteindelijk de ring verlaten zonder dat het mij een verliespunt kostte (maar anders had ik ook gegaan).
Paard heeft daarna nog lang lopen kwakkelen, maar uiteindelijk is ze na rust weer goed gaan lopen.
De dierenarts heeft overigens nooit wat kunnen vinden.
Ik heb voor mijn paard in die tijd ook wel eens overwogen om naar AdB te gaan, maar volgens zowel mijn dierenarts, instructrice en stalgenootjes (waaronder ook 1 aankomend dierenarts) had het geen zin, omdat mijn paard w.s. niet kreupel bevonden zou worden.
Toch zou ik het wellicht geprobeerd hebben als het zo met haar was gebleven, maar ik weet niet of we er baat bij hadden gehad.

Je zag er ook bijna niks aan, maar je voelde het wel.
Ik merkte het vooral aan de manier waarop ze haar hoofd wilde bewegen, maar als ik bij wijze van spreken mijn teugels op maat had genomen en haar flink vast had gehouden van voren (waardoor ze op mijn hand kon steunen), was er w.s. bijna niks te zien geweest, zo niet niks, je moest echt goed voelen en kijken om het te weten.

Feit blijft wel dat er volgens mij toch enkele paarden zijn die met deze methode wel weer rad gaan lopen en dat vind ik voor die gevallen dan wel weer heel fijn.

Overigens staat mijn paard nu helaas weer op rust, maar dat heeft hier niet mee te maken, ze heeft een lichte peesblessure opgelopen toen ze opstond na het rollen (ik stond erbij en ik keek ernaar). Hoe onhandig kan je zijn als paard.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:48

runningkawa schreef:
Nee, hij zegt dan dat het paard weer goed loopt

En daarom vind ik het al geen fijne man.

Die ruiters voelen dan idd verbetering, maar zijn misschien net niet kundig genoeg om te voelen, dat het nog steeds niet goed is.
En dat vind ik heel erg

Ik ben het hier helemaal met je eens.
En het geldt voor meer zaken in zijn training, wat betreft het scheefgaan van het paard, het stelling rijden, het door de rug gaan van het paard.
Hij kan je doodleuk vertellen dat je paard recht is terwijl dat niet zo is en zegggen dat je paard door de rug loopt en de achterhand zo goed gebruikt terwijl dat niet zo is etc.

Ik kon het me ook niet voorstellen dat hij dat deed (of hij heeft echt een hele andere kijk op een goedgaand paard), maar gaandeweg kom je daar achter.

Maar dat neemt niet weg dat er een heleboel paarden zijn die wel weer 100% rad gaan door zijn methode.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:49

Lusitana schreef:
Er is gevoelig ZIJN waarbij een paard niet gevoelig LOOPT.
Een teugelkreupe paard is niet kreupel, maar GAAT kreupel en daarom kun je niet zeggen een paard is kreupel óf rad.
Maar ik kijk dus vanuit een ander standpunt en dat is het GAAN.
Als je kijkt vanuit een knisch beeld, noem een gevoelig paard ook "kreupel", net als iemand met een wondje ook "gewond" is.
Maar dat hoeft niet zijn gaan te beinvloeden.
Het ligt niet zo heel zwart wit. Stel je kunt niets zien, terwijl de ruiter het wel kan voelen. Is zo´n paard dat kreupel of zit de ruiter hem gewoon in de weg?
Als je een paard lang genoeg in de weg zit, gaat hij er naar lopen. Dan gaat hij niet rad, maar niet kreupel. Er is echt wel een gebied waarin het paard niet kreupel is, maar ook niet rad gaat en andersom...

Het niet rad gaan en kreupel zijn in mijn ogen nog steeds dezelfde dingen. Ik heb overigens niet beweerd dat paarden die gevoelig op de benen zijn, automatisch kreupel zijn. Maar zodra dit zich uit in de beweging, dan valt dat toch echt onder mijn kopje 'niet rad/kreupel'.
En wanneer duidelijk is dat het paard teugelkreupel is, dan loopt het dier wel rad, maar dan is het overduidelijk dat de ruiter hem in de weg zit.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:49

Maar dan kan je na dat punt toch weer verder gaan met een andere instructie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:50

VValar schreef:
guusje schreef:
@kawa: ben het helemaal met je eens dat de bodt moet zeggen dat het een verbetering is en niet dat ze rad gaan. Hij
ziet ook heus wel hoe dat ¨paard loopt, maar volgens mij is hij bang dat mensen er anders geen vertrouwen in krijgen/hebben. Hij weet uit ervaring dat het wel goed zal komen
.

Kijk, en dat vind ik een zeer slechte beweegreden om te zeggen dat het paard rad loopt. Dat bewijst maar weer eens het niveau lesklanten die AdB bezoeken, die er ten eerste niet door heen kijken, alles voor zoete koek aannemen en ten slotte geen vertrouwen hebben in hun instructeur.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hier echt niet elke lesklant van AdB. Maar het niveau die jij hier aan geeft is dan niet zo best.

Jij verwoord beter wat ik eigenlijk ook bedoelde

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:53

VValar schreef:
Lusitana schreef:
wat dacht je van aan beide voor of achter benen kreupel zijn? Dan gaat het paard ook voor het oog soms rad

Je moet wel een hele grote bobo zijn om daar niet door heen te kijken. Als een paard voor en achter kreupel is dan mag ik hopen dat je dat echt wel ziet! En dat zie je niet alleen aan de beenzetting, maar in de rug en hele houding vh paard.

Ik spreek van OF. Niet EN voor en achter. Ik zeg:Of beide achterbenen, of beide voorbenen. Of iedereen dat ziet? In Amerika blijkbaar niet. Daar heet het een gangenpaard en weg dat ze er van zijn Heel veel van die zogenaamde gangenpaarden worden opzettelijk kreupel gemaakt... en halen de hoogste punten. Maar ja, dat is een andere wereld.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:54

Lusitana schreef:
Ik spreek van OF. Niet EN voor en achter. Ik zeg:Of beide achterbenen, of beide voorbenen. Of iedereen dat ziet? In Amerika blijkbaar niet. Daar heet het een gangenpaard en weg dat ze er van zijn Heel veel van die zogenaamde gangenpaarden worden opzettelijk kreupel gemaakt... en halen de hoogste punten. Maar ja, dat is een andere wereld.

Nou het maakt eigenlijk niet uit om welke benen het gaan (zowel voor, achter of allebei), het principe is nog steeds hetzelfde dat je dat gewoon móet zien. En verder heb ik geen verstand van gangenpaarden

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:58

VValar schreef:
Het niet rad gaan en kreupel zijn in mijn ogen nog steeds dezelfde dingen. Ik heb overigens niet beweerd dat paarden die gevoelig op de benen zijn, automatisch kreupel zijn. Maar zodra dit zich uit in de beweging, dan valt dat toch echt onder mijn kopje 'niet rad/kreupel'.
En wanneer duidelijk is dat het paard teugelkreupel is, dan loopt het dier wel rad, maar dan is het overduidelijk dat de ruiter hem in de weg zit.

Niet rad gaan=kreupel, absoluut.
Maar ik heb het over paarden die WEL rad gaan en toch iets kunnen hebben.In die zin is dus kreupel niet altijd meteen niet rad gaan....

En ik heb het over paarden die onder bepaalde omstandigheden kreupel zijn. Die zijn dan feitelijk niet kreupel, maar lopen niet altijd rad

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:59

wat ik altijd zo naar vind aan z'n lezingen, is dat er een hele clan van z'n aanhangers meekomt, die dan allemaal als briljant voorbeeld aangehaald worden. met alleen klanten in de zaal kan ik ook scoren met m'n verhaal...
verder stoor ik me erg aan z'n uitlatingen dat er bij hem in z'n hele ruitercarrieren nog nooit een paard een dag kreupel is geweest, dat hem dat niet gebeurt. wel eens van een simpele hoefzweer gehoord dan? dat krijgt ieder paard wel eens, kun je niks aan doen. beetje suf dus.
ieder z'n ding, maar naar mijn mening prik je zo door z'n verhaal heen. en tuurlijk knappen er paarden op; wat voor het ene paard funest is, werkt voor het andere paard. dat geldt voor alles, toch?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:00

VValar schreef:
Nou het maakt eigenlijk niet uit om welke benen het gaan (zowel voor, achter of allebei), het principe is nog steeds hetzelfde dat je dat gewoon móet zien. En verder heb ik geen verstand van gangenpaarden

Dat blijkt, want die zijn dus vaak kreupel en toch toont het niet zo...
Kun je even in verdiepen, maar niet te veel, zou ik zeggen, licht misselijkmakend, om het zacht uit te drukken.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:00

@Dierfysio: Wat moet hij dan in de zaal zetten? Het lijkt me logisch dat men voorbeelden wil zien...

Uhm.. hoefzweer? Nee, geen ervaring mee

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:01

VValar schreef:
guusje schreef:

.

Dat is absoluut waar. En zo heeft hij nog wel veel meer slechte beweegredenen om te zeggen dat een paard dit of dat doet, of een ruiter dit of dat doet. OOk al zijn het slechte beweegredenen, hij bedoeld het vaak goed. Maar daardoor vatten mensen wel veel van zijn trainingsmethode verkeerd op. Hij zou veel duidelijker en opener moeten uitleggen wat er precies aan de hand is, dan zal hij een veel betere trainer zijn. Op de manier hoe hij lesgeeft is het heel moeilijk om iets goed te leren en te begrijpen.

Maar goed dat alles, neemt niet weg dat er veel paarden weer 100% rad gaan.
Laatst bijgewerkt door guusje op 15-06-06 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:01

Abo op dit interessante topic

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:03

Lusitana schreef:
Maar ik heb het over paarden die WEL rad gaan en toch iets kunnen hebben.In die zin is dus kreupel niet altijd meteen niet rad gaan....

Kun je daar een voorbeeld van geven? Of bedoel je dan gewoon een medische aandoening (denk HKO) en daar geen last van hebben?

Citaat:
En ik heb het over paarden die onder bepaalde omstandigheden kreupel zijn. Die zijn dan feitelijk niet kreupel, maar lopen niet altijd rad

Ja ok nu snap ik je

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:04

Hoefzweer gelukkig ook nog niet (maar kan altijd wel)
Maar wel een paard wat flink onderuit is gegaan in de wei of een s een klap heeft ontvangen

maar ik heb dan ook geen stalpaard, zoals ADB graag wil

En als je zulke beweegredenen moet hebben om mensen te winnen
deugd er imo iets niet aan wat je doet.
Want die win je toch omdat alles wat je zegt gewoon klopt en werkt?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:05

runningkawa schreef:
maar ik heb dan ook geen stalpaard, zoals ADB graag wil

Wat trek je toch alles vreselijk uit zn verband.....

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:06

guusje schreef:
Dat is absoluut waar. En zo heeft hij nog wel veel meer slechte beweegredenen om te zeggen dat een paard dit of dat doet, of een ruiter dit of dat doet. OOk al zijn het slechte beweegredenen, hij bedoeld het vaak goed. Maar daardoor vatten mensen wel veel van zijn trainingsmethode verkeerd op. Hij zou veel duidelijker en opener moeten uitleggen wat er precies aan de hand is, dan zal hij een veel betere trainer zijn. Op de manier hoe hij lesgeeft is het heel moeilijk om iets goed te leren.

Maar goed dat alles, neemt niet weg dat er veel paarden weer 100% rad gaan.

Oh ik geloof ook meteen dat hij het beste met de paarden, ruiters (en portemonnee ) voor heeft. Maar het is precies zoals jij zegt; hij legt de dingen niet duidelijk uit. Soms is het zelfs gewoon niet logisch of spreekt hij zichzelf tegen. Is niet open in zijn uitleg, kan geen normale antwoorden geven op vragen. Presenteerd zijn methode bijna op het propagandische af.

Cer

Re:

Och, daarin is hij niet de enige....

Huertecilla

Re:

VValar schreef:
Of zoals RK zegt; AdB formuleert het 'schermgebied' als minder kreupel. Dat bestaat eigenlijk niet, want op zo'n dier rijden doe je hem ook geen plezier.

Waarbij je MOET bedenken dat paarden genetisch geprogrammeerd zijn geen zwakheden te tonen.
Dat is een adder onder het gras bij controles bij endurance bijvoorbeeld. Meestal is er op de hartslagmeter al toename van stress te lezen ruim voor het dier ook maar iets in het gangwerk begint te tonen. Daarom zijn keuringartsen nooit overdreven streng op dit punt. Als ze ook maar IETS zien is er echt wat. Dat hoeft niets ernstigs te zijn maar dat is het punt niet.
Beter is een verbetering maar nog niet goed.

Voeg hier aan toe wat Tyrza ook opmerkt, namelijk dat 99% van de ruiters niet perfect zit en het is EN duidelijk waarom zeel paarden niet recht zijn EN duidelijk waarom dat lastig is te herstellen zonder de RUITER bi te scholen.
Beetje ontmoedigend is het dat Steinbrecht schijft dat de meesten het nooit zullen leren
Heb je Schusdziarra nu al gelezen Tyrza? Is echt een leerzaam stukje theorie voor zelfs die ene % die wel goed zit.

Even off-topic. We hadden hier net een beangstigende bui. Van >30 graden stralend ineens donker, rukwinden, donder en bliksem, regen en HAGEL. Als een muur van ijs kwam er een fors pakket naar beneden. Takken sloegen van de bomen en de paarden waren NETaan niet in blinde paniek doch liepen wel verschrikt rondjes te rennen. Ik dus een hoed meegegrepen in het naar buiten rennen en met ze in een hoek schuin onder de bomen bij de rivier gaan staan. Stond met blote armen buiten en begreep de schrik van de paarden goed helaas
Die rivier zwol in luttele minuten van een enkeldiep kabbeltje tot een 3 meter diepe kolkende massa modder, ijs en takken.en
De paarden reageerden goed op mijn aanwezigheid en voor de bui echt over was stonden de al weer sprietjes te zoeken.
Ik ben nog even bij ze gebleven en was blij dat ik naar binnen kon zo KOUD was ik geworden. Woon je een flinke steenworp boven Afrika

HC