Lusitana schreef:Er is gevoelig ZIJN waarbij een paard niet gevoelig LOOPT.
Een teugelkreupe paard is niet kreupel, maar GAAT kreupel en daarom kun je niet zeggen een paard is kreupel óf rad.
Maar ik kijk dus vanuit een ander standpunt en dat is het GAAN.
Als je kijkt vanuit een knisch beeld, noem een gevoelig paard ook "kreupel", net als iemand met een wondje ook "gewond" is.
Maar dat hoeft niet zijn gaan te beinvloeden.
Het ligt niet zo heel zwart wit. Stel je kunt niets zien, terwijl de ruiter het wel kan voelen. Is zo´n paard dat kreupel of zit de ruiter hem gewoon in de weg?
Als je een paard lang genoeg in de weg zit, gaat hij er naar lopen. Dan gaat hij niet rad, maar niet kreupel. Er is echt wel een gebied waarin het paard niet kreupel is, maar ook niet rad gaat en andersom...
Het niet rad gaan en kreupel zijn in mijn ogen nog steeds dezelfde dingen. Ik heb overigens niet beweerd dat paarden die gevoelig op de benen zijn, automatisch kreupel zijn. Maar zodra dit zich uit in de beweging, dan valt dat toch echt onder mijn kopje 'niet rad/kreupel'.
En wanneer duidelijk is dat het paard teugelkreupel is, dan loopt het dier wel rad, maar dan is het overduidelijk dat de ruiter hem in de weg zit.