Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karl66 schreef:Bitloos rijden is niks meer of minder dan op een andere plek druk geven, die minstens zo gevoelig is.
jirina schreef:"http://www.nevzorov-haute-ecole.com"
Over Rusland gesproken..
Niet aan de teugel?
Mireille1970 schreef:Vraag aan Jirina:
Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).
Wat rij je zelf en wat is jouw dressuurambitie?
Mireille1970 schreef:jirina schreef:"http://www.nevzorov-haute-ecole.com"
Over Rusland gesproken..
Niet aan de teugel?
Dit is circus en heeft niets met "aan de teugel rijden" zoals eerder hier bedoelt te maken.
_tarja_ schreef:Mireille1970 schreef:Vraag aan Jirina:
Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).
Ik wil even 1 ding hierop zeggenspaanse pas is veel meer dan alleen een kunstje!!! spaanse pas hoort ook bij de dressuur, hij wordt alleen niet in de wedstrijdsport gebruikt. Ik heb zelfs gehoord (weet niet of het waar is) dat anky bonfire ook spaanse pas heeft geleerd, omdat hij zijn uitgestrekte draf nog niet goed genoeg deed vroeger. Maar buiten dit om, spaanse pas moet je absoluut niet zien als ene kunstje
SuperPepeijn schreef:Inderdaad, bij die hele bitloze hype is de grootste onzin nog
dat gesteld wordt
dat je zonder bit ook áltijd zonder
geweld bezig bent en mét bit altijd met.
Mireille1970 schreef:In vergelijk tot daar waar dit topic daadwerkelijk over gaat is dat circus.
In mijn ogen kun je het daarom niet vergelijken.
VB: Spaanse rijschool rijdt veel van de paarden als 4 jarige in op stang en trens. dat zouden we in NL niet doen en er zou een hetze ontstaan als we dat wel zouden doen.
Het is dus niet minder knap, en zeker dressuur (immers: dressuur is een vertaling van het aanleren van kunsten) maar niet relevant tot wat gesteld wordt in dit topic.
Mireille1970 schreef:Weet je hoeveel gevaarlijker een hackamore (ook geen bit) is... pff
_tarja_ schreef:Mireille1970 schreef:Vraag aan Jirina:
Ik wil even 1 ding hierop zeggenspaanse pas is veel meer dan alleen een kunstje!!! spaanse pas hoort ook bij de dressuur, hij wordt alleen niet in de wedstrijdsport gebruikt. Ik heb zelfs gehoord (weet niet of het waar is) dat anky bonfire ook spaanse pas heeft geleerd, omdat hij zijn uitgestrekte draf nog niet goed genoeg deed vroeger. Maar buiten dit om, spaanse pas moet je absoluut niet zien als ene kunstje
Mireille1970 schreef:Toucheren met een stokje is niet de eerste fase maar een hulpmiddel om ze hoger van de grond te krijgen of langer te laten vasthouden van het bovenbeen.
Net als een longeerzweepje bij een net ingereden paard handig is om het dier zonder teveel been druk doch met dezelfde druk als het is gelongeerd - dus met de bekende longeerzweep - voorwaarts te houden.
Niet rijtechnisch, maar een hulpmiddel.
_tarja_ schreef:Mireille1970 schreef:Toucheren met een stokje is niet de eerste fase maar een hulpmiddel om ze hoger van de grond te krijgen of langer te laten vasthouden van het bovenbeen.
Net als een longeerzweepje bij een net ingereden paard handig is om het dier zonder teveel been druk doch met dezelfde druk als het is gelongeerd - dus met de bekende longeerzweep - voorwaarts te houden.
Niet rijtechnisch, maar een hulpmiddel.
okej...daar kan ik inkomen, alhoewel het in het 2de stadia met stokje dan ook niet rijtechnisch is. Maar ben je het wel met me eens dat spaanse pas meer is als een kunstje? Dat dit zeker wel rijtechtnisch is?
Het zelfde kan je spreken over een levade/pesade. Dit is ook zeker heel rijtechtnisch...maar waarop sommige zullen antwoorden dat dit 'steigeren'zomaar een leuk circuskunstje is.
Mireille1970 schreef:Ik heb handel gedaan met Le Cadre Noir, en heb vroeger een lipizaner bereden van een fokster die ook veel met de Spaanse Rijschool te maken had. En ik hoorde niet anders als dat zij daar geleerd had het paard met stang en trens in te rijden, hetgeen ze later ook met haar kwpner deed. Ook een manier. en inderdaad mits met zachte hand, stem, en wetend wat je doet vast niet verkeerd. Net als alle andere vormen als klassiek, ldr etc etc...
Een vriendin van mij die partner is van een Jockey die meermaals kampioen was (Terry Cain) vond het ook heel normaal dat haar jaarling die ze kocht op Newmarket als jaarling al zadelmak was en de eerste coursen liep. Dat zou ik nooit met mijn kwpner doen, maar wie ben ik om te zeggen dat het slecht is? Ze zal met al haar ervaringen best weten wat ze doet.
Is die onwetendheid van mij stom? Of moet ik het weerspiegelen op wat ik ervan vind ondanks dat ik geen ervaring heb ermee? Moet ik ze dierenbeulen noemen? Ik weet hoe idolaat deze mensen van hun paard zijn en hoe voorzichtig ze er mee omgaan...
SuperPepeijn schreef:Is dát dan wellicht wat het onderscheid maakt tussen circus en de dressuursport.
[edit]
op het achterbeen door de spaanse pas? hoe gaat dat precies in zijn werk?[/edit]