DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:36

Nog bedankt voor je antwoord trouwens...

Nu hns nog...

Huertecilla

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:41

Karl66 schreef:
Bitloos rijden is niks meer of minder dan op een andere plek druk geven, die minstens zo gevoelig is.

Euh... nee, Karl, dan mis je de essentie van weerstandsloos rijden dat bitloos wel en met bit niet mogelijk is volledig. Dat heeft alles met leren door R+ tegenover conditioneren met P+ te maken. Dit is ook gelijk het kernpunt van de klemmen en voetangels onder LDR. De valkui van de schijnbaar snellere weg.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:43

Je touwtje hangt ook nooit helemaal los op de gevoelige neus

fout rijden met bit kan, fout rijden met touw ook
En ga je aan dat touw zitten trekken, doet dat net zo zeer dan dat je trekt aan een bit.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:53

Inderdaad, bij die hele bitloze hype is de grootste onzin nog dat gesteld wordt dat je zonder bit ook áltijd zonder geweld bezig bent en mét bit altijd met.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:20

Weet je hoeveel gevaarlijker een hackamore (ook geen bit) is... pff

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:24

jirina schreef:
"http://www.nevzorov-haute-ecole.com"
Over Rusland gesproken..
Niet aan de teugel?

Dit is circus en heeft niets met "aan de teugel rijden" zoals eerder hier bedoelt te maken.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:27

Mireille1970 schreef:
Vraag aan Jirina:

Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).

Wat rij je zelf en wat is jouw dressuurambitie?

Ik wil even 1 ding hierop zeggen spaanse pas is veel meer dan alleen een kunstje!!! spaanse pas hoort ook bij de dressuur, hij wordt alleen niet in de wedstrijdsport gebruikt. Ik heb zelfs gehoord (weet niet of het waar is) dat anky bonfire ook spaanse pas heeft geleerd, omdat hij zijn uitgestrekte draf nog niet goed genoeg deed vroeger. Maar buiten dit om, spaanse pas moet je absoluut niet zien als ene kunstje

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:31

Mireille1970 schreef:
jirina schreef:
"http://www.nevzorov-haute-ecole.com"
Over Rusland gesproken..
Niet aan de teugel?

Dit is circus en heeft niets met "aan de teugel rijden" zoals eerder hier bedoelt te maken.

Waarom is dit per definitie circus volgens jou? Wat is volgens jou de grens van circus en dressuur? Dit is ook pure dressuur, alleen net ff iets anders dan dat anky het doet!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:51

In vergelijk tot daar waar dit topic daadwerkelijk over gaat is dat circus.
In mijn ogen kun je het daarom niet vergelijken.
VB: Spaanse rijschool rijdt veel van de paarden als 4 jarige in op stang en trens. dat zouden we in NL niet doen en er zou een hetze ontstaan als we dat wel zouden doen.

Het is dus niet minder knap, en zeker dressuur (immers: dressuur is een vertaling van het aanleren van kunsten) maar niet relevant tot wat gesteld wordt in dit topic.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:52

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:
Vraag aan Jirina:

Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).

Ik wil even 1 ding hierop zeggen spaanse pas is veel meer dan alleen een kunstje!!! spaanse pas hoort ook bij de dressuur, hij wordt alleen niet in de wedstrijdsport gebruikt. Ik heb zelfs gehoord (weet niet of het waar is) dat anky bonfire ook spaanse pas heeft geleerd, omdat hij zijn uitgestrekte draf nog niet goed genoeg deed vroeger. Maar buiten dit om, spaanse pas moet je absoluut niet zien als ene kunstje

Ik bedoel dat het niet rijtechnisch wordt aangeleerd maar door je paard terug te houden en het zweepje de spaanse pas aan te laten leren. Het heeft dus niets te maken met wel of niet ldr, zoals in dit topic wordt gevraagd.

Het is knap, maar niet ontopic.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:53

SuperPepeijn schreef:
Inderdaad, bij die hele bitloze hype is de grootste onzin nog
dat gesteld wordt

dat je zonder bit ook áltijd zonder
geweld
bezig bent en mét bit altijd met.

"Dat gesteld wordt"...: door wie en waar? Om dit even zuiver te houden, kun je beter zeggen dat jij ergens van iemand hebt gelezen dat ièmand dat vindt.

En volgens mij wordt er niet gesproken over "geweld" maar over druk.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:56

Mireille1970 schreef:
In vergelijk tot daar waar dit topic daadwerkelijk over gaat is dat circus.
In mijn ogen kun je het daarom niet vergelijken.
VB: Spaanse rijschool rijdt veel van de paarden als 4 jarige in op stang en trens. dat zouden we in NL niet doen en er zou een hetze ontstaan als we dat wel zouden doen.

Het is dus niet minder knap, en zeker dressuur (immers: dressuur is een vertaling van het aanleren van kunsten) maar niet relevant tot wat gesteld wordt in dit topic.

oke, ik snap wat je bedoeld. Bij de spaanse rijschool worden paarden echt niet op stang en trens ingereden. Wel worden ze er vroeg mee geconfronteerd ja, deze mensen weten goed waar ze mee bezig zijn...net zoals anky weet waar ze mee bezig is. Of er in Nederland dan een hoop heisa zou ontstaan...tja dat zou kunnen...maar dat is nu ook al...neem de discussie hier over LDR

Of dit relevant is ten opzichte van dit topic? Miss wijkt het iets af, maar waar het hier omgaat is dat er nog er verschillende methodes zijn en men wil hier de verschillen laten zien waarom ze het wel of niet eens zijn met LDR...daarom komen hier idd andere rijmethodes ook aan de orde.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:57

Mireille1970 schreef:
Weet je hoeveel gevaarlijker een hackamore (ook geen bit) is... pff

die dingen moeten meteen in de prullenbak!!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:58

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:
Vraag aan Jirina:

Ik bedoel dat het niet rijtechnisch wordt aangeleerd maar door je paard terug te houden en het zweepje de spaanse pas aan te laten leren. Het heeft dus niets te maken met wel of niet ldr, zoals in dit topic wordt gevraagd.

Het is knap, maar niet ontopic.
[/quote]

toch is spaanse pas heel rijtechtnisch. Het aanleren kan je misschien zien als kunstje, maar als je paard het kan is het toch iets heel rijtechtnisch. sommige (bekende) ruiters...ik weet niet of anky dat doet...leren passage/piaff met behulp van het toucheren van een zweepje. Is dat dan wel rijtechtnisch aanleren?

[/quote]

edit: heb ff vet gedrukt wat ik zei, me quote ging mis

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:02

Toucheren met een stokje is niet de eerste fase maar een hulpmiddel om ze hoger van de grond te krijgen of langer te laten vasthouden van het bovenbeen.

Net als een longeerzweepje bij een net ingereden paard handig is om het dier zonder teveel been druk doch met dezelfde druk als het is gelongeerd - dus met de bekende longeerzweep - voorwaarts te houden.

Niet rijtechnisch, maar een hulpmiddel.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:05

Mireille1970 schreef:
Toucheren met een stokje is niet de eerste fase maar een hulpmiddel om ze hoger van de grond te krijgen of langer te laten vasthouden van het bovenbeen.

Net als een longeerzweepje bij een net ingereden paard handig is om het dier zonder teveel been druk doch met dezelfde druk als het is gelongeerd - dus met de bekende longeerzweep - voorwaarts te houden.

okej...daar kan ik inkomen, alhoewel het in het 2de stadia met stokje dan ook niet rijtechnisch is. Maar ben je het wel met me eens dat spaanse pas meer is als een kunstje? Dat dit zeker wel rijtechtnisch is?
Het zelfde kan je spreken over een levade/pesade. Dit is ook zeker heel rijtechtnisch...maar waarop sommige zullen antwoorden dat dit 'steigeren'zomaar een leuk circuskunstje is.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:08

Ik heb handel gedaan met Le Cadre Noir, en heb vroeger een lipizaner bereden van een fokster die ook veel met de Spaanse Rijschool te maken had. En ik hoorde niet anders als dat zij daar geleerd had het paard met stang en trens in te rijden, hetgeen ze later ook met haar kwpner deed. Ook een manier. en inderdaad mits met zachte hand, stem, en wetend wat je doet vast niet verkeerd. Net als alle andere vormen als klassiek, ldr etc etc...

Een vriendin van mij die partner is van een Jockey die meermaals kampioen was (Terry Cain) vond het ook heel normaal dat haar jaarling die ze kocht op Newmarket als jaarling al zadelmak was en de eerste coursen liep. Dat zou ik nooit met mijn kwpner doen, maar wie ben ik om te zeggen dat het slecht is? Ze zal met al haar ervaringen best weten wat ze doet.

Is die onwetendheid van mij stom? Of moet ik het weerspiegelen op wat ik ervan vind ondanks dat ik geen ervaring heb ermee? Moet ik ze dierenbeulen noemen? Ik weet hoe idolaat deze mensen van hun paard zijn en hoe voorzichtig ze er mee omgaan...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:09

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:

okej...daar kan ik inkomen, alhoewel het in het 2de stadia met stokje dan ook niet rijtechnisch is. Maar ben je het wel met me eens dat spaanse pas meer is als een kunstje? Dat dit zeker wel rijtechtnisch is?
Het zelfde kan je spreken over een levade/pesade. Dit is ook zeker heel rijtechtnisch...maar waarop sommige zullen antwoorden dat dit 'steigeren'zomaar een leuk circuskunstje is.

Tuurlijk komt er veel rijtechniek bij kijken. Willekeurig een dier op zijn been tikken zal geen spaanse pas of capriool bewerkstelligen. Maar ik vind het niet hetzelfde als LDR rijden. En iemand die ervaring heeft met het één heeft niet automatisch ervaring met het ander. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:17

Mireille1970 schreef:
Ik heb handel gedaan met Le Cadre Noir, en heb vroeger een lipizaner bereden van een fokster die ook veel met de Spaanse Rijschool te maken had. En ik hoorde niet anders als dat zij daar geleerd had het paard met stang en trens in te rijden, hetgeen ze later ook met haar kwpner deed. Ook een manier. en inderdaad mits met zachte hand, stem, en wetend wat je doet vast niet verkeerd. Net als alle andere vormen als klassiek, ldr etc etc...

Een vriendin van mij die partner is van een Jockey die meermaals kampioen was (Terry Cain) vond het ook heel normaal dat haar jaarling die ze kocht op Newmarket als jaarling al zadelmak was en de eerste coursen liep. Dat zou ik nooit met mijn kwpner doen, maar wie ben ik om te zeggen dat het slecht is? Ze zal met al haar ervaringen best weten wat ze doet.

Is die onwetendheid van mij stom? Of moet ik het weerspiegelen op wat ik ervan vind ondanks dat ik geen ervaring heb ermee? Moet ik ze dierenbeulen noemen? Ik weet hoe idolaat deze mensen van hun paard zijn en hoe voorzichtig ze er mee omgaan...

Niet alle mensen van de spaanse rijschool rijden hun paarden in op stang en trens. Mischien zijn er die het wel doen, zoals jij hebt meegemaakt, maar er zijn er zat die het ook niet doen. Of die ontwetendheid van jou stom is? Absoluut niet! Je hebt er immers geen ervaring mee. En om ze dierenbeulen te noemen gaat idd erg ver. Maar ik noem anky bijv. om daar even op terug te komen ook geen dierenbeul, dat gaat mij ook veel te ver. Wat mij niet aanspreekt is de trainingsmethode. Ik heb daar een hele andere mening over. Ik heb dan wel nooit zelf LDR gereden, maar ik heb het wel gezien en ik ken ook andere methoden die mij meer aanspreken. Daarnaast zijn er over LDR veel meer onderzoeken geweest dat over de andere 2 voorbeelden die je noemde. Plus dat het hier om topsort gaat. Ik ken en rijd via een hele andere methode dan anky. Wat het resultaat is met mijn rijmethode en die van Anky is zeer verschillend. Ik vind het via mijn methode een fijner beeld geven wat natuurlijk logisch is omdat ik het zelf toepas. Door deze ervaring en de verschillen te zien kan ik best wat zeggen over waarom LDr mij niet aanspreek, ondanks dat ik er geen praktijk ervaring mee heb. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat anky een dierenbeul is of iets dergelijks. Het gaat mij puur om de manier van trainen en het resultaat daarvan.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:19

Mireille1970: Ik snap je punt bij de spaanse pas wat ik je net vroeg. Wat ik al eerder zei het heeft misschien niks met LDR te maken, maar wel met een andere trainingmethode....en om een discussie over LDR aan te gaan is het ook van belang om andere trainingsmethodes aan de orde te laten stellen, om de verschillen te laten zien en om elkaar beter te begrijpen.

Maar verder zijn we het eens wat de spaanse pas betreft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:34

Even een vraag, wat is trainingstechnisch gezien de toegevoegde waarde van de spaanse pas voor de ontwikkeling van een paard tot rijpaard?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:40

In mijn ogen géén.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:47

Spaanse pas heeft zeker een toegevoegde waar de op rijtechnisch gebied. Door de spaanse pas kan je het paard meer op het achterbeen krijgen (en nu er niet mee komen dat daar ook andere oefeningen voor zijn, het gaat nu om de spaanse pas) Daarnaast krijgt het paard aan de voorkant een grotere schoudervrijheid en krijgt meer oprichting. Allemaal dingen die wij willen zien in de dressuur toch? De spaanse pas is EEN oefening (net zoals er meerdere oefeningen zijn) om dit voor mekaar te krijgen. Daarnaast kan spaanse pas handig zijn bij het aanleren van piaff/passage en kan je je uitgestrekte gangen er enorm mee verbeteren!

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:47

Is dát dan wellicht wat het onderscheid maakt tussen circus en de dressuursport.

[edit]op het achterbeen door de spaanse pas? hoe gaat dat precies in zijn werk?[/edit]

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:53

SuperPepeijn schreef:
Is dát dan wellicht wat het onderscheid maakt tussen circus en de dressuursport.

[edit]
op het achterbeen door de spaanse pas? hoe gaat dat precies in zijn werk?[/edit]

ik snap je vraag ff niet.

hoe dat in zijn werk gaat....het paard komt meer op de achterhand, anders kan hij nooit een spaanse pas correct uitvoeren.