Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:06

Ik vind het alrijd maar weer raar dat mensen te verdediging over het LDR het hebben over ''onze'' top en dat zij echt wel zuinig op hun paarden.
Oke helemaal gelijk aan zullen ze ook zeker wel zijn. Heel mooi dat het werkt.

Maar mensen zeg eerlijk, het is toch een rotgezicht om te bekijken.
Als ik ze zo op het inrijpiste bezig zie ga ik maar snel naar de tribune want ik vindt het een monsterlijk lelijk gezicht en ik kan me best voorstellen dat dat bepaalde gevoelens bij mensen oproept.

Ik heb altijd het idee dat de dieren gedwongen worden terwijl ik best beter weet. Dat het geen kwaad kan is laatst toch al helemaal bewezen

Skribbleee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:09

Ik vind dit een beetje overdreven het lijkt net of ze in de krul worden getrokken..
Een beetje achter de loodlijn vind ik wel mooi maar dit niet
Het loopt toch ook niet lekker voor zo een paard

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:19

Marije1984 schreef:

Ik vind het alrijd maar weer raar dat mensen te verdediging over het LDR het hebben over ''onze'' top en dat zij echt wel zuinig op hun paarden.
Oke helemaal gelijk aan zullen ze ook zeker wel zijn. Heel mooi dat het werkt.

Maar mensen zeg eerlijk, het is toch een rotgezicht om te bekijken.
Als ik ze zo op het inrijpiste bezig zie ga ik maar snel naar de tribune want ik vindt het een monsterlijk lelijk gezicht en ik kan me best voorstellen dat dat bepaalde gevoelens bij mensen oproept.

Ik heb altijd het idee dat de dieren gedwongen worden terwijl ik best beter weet. Dat het geen kwaad kan is laatst toch al helemaal bewezen

ik wil niet l*llig doen ofzoo, maar anky is toch ook eigenlijk "onze top"..?! en als die zo'n methode gebruikt en andere topruiters die ook deel uitmaken van "onze top" diezelfde methode gebruiken dan is het toch al snel zo dat over het algemeen "onze top" deze methode gebruikt..?!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:22

en ik wil er ook nog even bijzeggen, dat niet onze topruiters de meeste problemen veroorzaken met slechte of dierenkwellende methodes, maar de "basisruiters" die denken dat ze het na moeten doen.. en van deze methodes vervolgens slecht uitgevoerde methodes maken die de wereld ingaan als dierenkwellend en zelfs dodelijk..
en niet omdat ze dat zo zeer zijn, maar omdat ze dat worden gemaakt omdat ze slecht worden uitgevoerd of worden na-geaapt worden door minder ervaren of zelfs onervaren ruiters/amazones..

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:33

Justerman beter lezen. Dan zie je dat ik het niet zozeer over ''onze'' top heb maar over het feit dat andere mensen dat als uitvlucht gebruiken om hun manier van trainen goed te pleiten. en dat dat niet zielig is voor de paarden want ''onze'' top rijdt ook zo en ik vindt dat een waardeloze beargumentering.

Ik heb het ook nooit over dierenkwellende dingen gehad (hoe je daar nou weer bij komt)
Ik zeg alleen dat het een rotgezicht is. en iedere zelf respecterende
dressuur ruiter zal dat moeten toegeven. Want hoe het eruit ziet heeft weinig met dressuur te maken. Het ballet in de paardensport.
dat hoort mooi en harmonieus te zien.

Nou dat ziet er echt niet zo uithoor!!!

Nogmaals ik zeg dus niet dat het zo IS!! maar dat het er zo UITZIET

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:05

@ marije: dat het dierenkwelling of wat dan ook zou zijn dat heb jij ook niet gezegd en dat ging ook niet over jou.. en zoals ik al eerder zei betreur ik het ook dat de minder ervaren ruiters deze methodes na-apen en zij vervolgens voor problemen zorgen, waarbij het argument: "ja maar onze topruiters doen het ook, dus het zal wel goed zijn..!" natuurlijk volstrekte onzin is. Daar ben ik het ook zeker wel mee eens, en ik denk dat we daar met zn allen ook niet omheen kunnen..

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:12

ja daar heb je zeker gelijk aan. Mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn kunnen de boel mooi voor een ander, en dan in het speciaal hun eigen paard,verpesten

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:27

Ja ik denk dat daar ook minstens net zo veel problemen in zitten en net zo schadelijk en dierenkwellend is dan het LDR rijden opzich.. ( mits proffessioneel uitgevoerd)

Adil

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:49

Justarman schreef:
Adil18 schreef:
Hahaha, jullie kunnen er ook maar niet over ophouden he

Heel leuk om te zien hoe jullie met totaal tegenstrijdige onderzoeksresultaten aankomen....

Ik ga genieten van het weer en van m'n paarden, maar dan wel zonder LDR he

ehm mag ik even vragen wat dit met deze discussie te maken heeft..?!

@ horseyfries: goede uitleg hoor En ik blijf bij mijn standpunt

Helemaal niks
Vind het gewoon komisch dat jullie nu nog bezig zijn, maar heb er wel bewondering voor hoor

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:01

Ach oooooooit krijgen we nog wel een keer een LDR huiskamertopic

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:23

Karl66 schreef:
Ach oooooooit krijgen we nog wel een keer een LDR huiskamertopic

Hahahaha

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:18

riepertjiep schreef:
Ja, dat zei ik ook al . Het doet er verder weinig toe, dit topic gaat over Laag Diep Rond en niet echt over oprichting .

Ik denk dat het er juist wel veel toe doet, omdat de training en het rijden het ultieme doel van dressuur - voor het paard - ondersteunt.
=-=
Bij paardrijden zie je en voel je veel. Daarop is het leren paardrijden voornamelijk gericht. Aan wat zich onder de motorkap van het paard afspeelt, wordt nauwelijks aandacht besteed. Als we dat een beetje zouden begrijpen, dan zouden er bij het paardrijden, veel minder "basic" problemen zijn. Die problemen zijn onafhankelijk van de trainings- en rijmethode. Als je zelf geen systeem / methode hanteert of dat niet begrijpt, dan wordt het moeilijk om te discussieren en te oordelen over trainingssystemen, - methoden en - technieken.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:12

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:
Dan was die referentie die je aanhaalde dus niet echt eentje waarmee jij je punt kon onderbouwen. Waarom plaats je die dan?

Ligt dat vetgedrukte eens toe? Onderhalsspier trekt hoofd omlaag, dus hoe voorkomt het aanspannen van deze het op de grond vallen??

Zwaartekracht... ken je dat? Ik heb de indruk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

Het beste kan ik het nog vergelijken met gebruik van je buik en rugspieren. Ik zelf kamp nml met behoorlijke rugklachten in mijn onderrug. Dit komt omdat ik een holle rug heb en dus de druk op de holling steeds groter wordt. Nu heb ik buikspieroefeningen gekregen om de last in mijn rug op te vangen met deze buikspieren.

Gebruik ik beide spieren niet, dan stort ik in omdat mijn geraamte niet vastgehouden kan worden.

En zo kan je ook kijken naar de hals: de onderhals kan je bv als mijn onderrugspieren zien, de bovenhals als mijn buikspieren.

Ik zeg niet dat het zo vergeleken moet worden, maar ik noem een tastbaar voorbeeld.
Zeker kan het zo niet worden vergeleken, want de paardenhals staat nooit zo recht als jouw rug hoort te staan.

Een spier kan alleen met kracht samentrekken, of ontspannen, waarbij het door een spier die contra (antagonistisch) trekt weer kan worden uitgerekt.
Een spier aan de onderkant van de hals (die dus onder de halswervels ligt), kan aantrekken en dan alleen het hoofd omlaag trekken (of meer naar de borst toe). Deze onderhalsspieren kunnen dus niet voorkomen dat een paardenhoofd omlaag gaat (tenzij je bedoeld van de borst af (zie TS foto's) omlaag bewegen).

In de verdere discussies over oprichting:
Ik ben van mening dat er teveel waarde aan die oprichting wordt gegeven. Hiervoor zijn inderdaad niet zoveel halsspieren (boven of onderhals) nodig als men wel beweert. Die oprichting moet namelijk van achteruit komen, niet door geforceerd (door ruiter of paard zelf) dat hoofd omhoog te brengen, maar door toenemende verzameling.

Die bovenhalsspier wordt zo graag extra getraind, omdat men het er mooi uit vind zien, niet omdat het functioneel is. Laat ze dan een paard nemen met van nature een zware hals, in plaats van een wat slankere hals proberen op te pompen.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:38

serieus.. dat jullie je hier nog steeds druk over maken.. pff.. ze gaan er toch niet mee stoppen, en je helpt de paarden hier niet mee..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:06

Goofy44 schreef:
Bij verzameling heeft de manier van rijden en dus de manier waarop je het paard zich verzamelt, directe impact op de manier waarop het paard zijn lijf gebruikt en zich opricht. De manier waarop verzameling bereikt wordt, heeft daarom invloed op de resultaten van een onderzoek en de conclusies die je daaruit kan trekken. De ruiter of ruiters oefenen met hun manier van rijden en de technieken die ze hanteren, invloed op de manier waarop het paardenlijf gebruikt wordt.

@horsyfries
Kun je aangeven in welke publicatie van HC wordt aangegeven , dat o.a. de trapezium spier mede voor de oprichting zorgt ? (MEPC - McPhail Chair publicatie, GDF of anders ?) De snelheid van publiceren door HC is erg hoog.

PS:
Aanspannen is iets anders als uitrekken.

Bijgaand een link naar The Mysteries of Collection
Een onderzoek: paard: Ritmeister, ruiter Paul Belasik.
Dezelfde onderzoeker.

link:
http://cvm.msu.edu/Dressage/Upload/Clay ... July03.pdf

Dit waren haar nieuwste ontdekkingen die ze uit de doeken deed op het global dressage forum van afgelopen jaar. Haar nieuwste boek was daar uitverkocht, ik heb the Dynamic Horse, maar daar staat het niet in.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:44

Als jullie alle tijd die aan het praten over LDR hadden gespendeerd in rijles had iedereen daar profijt van gehad. Mijn hemel dat jullie het er nu NOG over hebben.

Het vervelende is namelijk dat eigenlijk iedereen het eens is:

slecht rijden is slecht rijden, en dus schadelijk voor paard en ruiter.

Dit geldt bij strak bovenin geprikte paarden met een daardoor ontstane plankenrug en onderhals en blauwe tong, en laag diep rond nagebootst getrokken paarden ook door het uitschakelen van de motor en het alleen maar van voor naar achter rijden.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:04

Klopt, maar uit al die pagina's die aan deze discussie besteed worden ( en seminars, clinics etc.) blijkt ook wel dat het heel erg leeft. Moet je dat tegenhouden of afkappen? Lijkt mij niet. Ik ben er in ieder geval (inmiddels) een stuk wijzer van geworden! Zolang mensen maar niet teveel 'opgaan' in de discussie is er toch niets mis mee? (ik zou zeggen, kijk bij een gemiddeld HAW topic, is dat zinvolle discussie? 'ik zou je handen iets rechter op houden en probeer te letten op die kapstokken' en dat dan zo'n 5 pagina's lang).

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:21

haha helemaal mee eens renes..!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:24

Ja daar ben ik het ook wel weer mee eens. Of die ellenlange slof, spoor, bit discussies.
etc etc etc

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:27

ja maar daar kun je ook wel urenlang over discusseren maar het veranderd er niet van, iemand die met sporen en slof rijdt stopt daar niet mee door zo'n discussie, maar met LDR rijden natuurlijk ook niet.. maar als je dit als basissport ruiter leest kan het wel bepalend zijn voor je keuze om deze methode niet na te apen.. ( of wel )

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:39

Na-apen is zowiezo slecht.

Neem als basis ruiter les en kijk waar jij en je paard en je instructrice zich het beste bij voelen, want alleen DAT is belangrijk.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:44

Zomaar alles proberen is ook slecht. Kan geen kwaad om te weten waar je aan begint. Zeker als een methode zo omstreden is als LDR, kan het geen kwaad om je hierover eerst goed te laten voorlichten, vóórdat je besluit het in praktijk te gaan proberen.

Hier wordt het van verschillende kanten belicht, en iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat ie met die info doet, toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:50

Afbeelding

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:12

mireille 1970: AMEN!! als we nou eens allemaal gewoon op ons zelf letten ipv op een ander, dan zou er op iedereen gelet worden! en er zou een stúk minder frustratie zijn, je verandert hier toch niets mee!

Dus: let op je zelf!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

DresslOver schreef:
mireille 1970: AMEN!! als we nou eens allemaal gewoon op ons zelf letten ipv op een ander, dan zou er op iedereen gelet worden! en er zou een stúk minder frustratie zijn, je verandert hier toch niets mee!

Dus: let op je zelf!!

DE oplossing voor alle problemen in de wereld. ( )