Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:44

denisesilver schreef:
Ik wil best toegeven dat ik soms gefrustreerd kan reageren en daarbij mijn paard oneerlijk behandel, maar op die momenten stap ik ook af en evalueer ik waarom mijn paard X (niet) doet.

Frustratie is menselijk, maar ook dan moet je eerlijk zijn, jezelf tot bedaren brengen, en even afkoelen.

En vooral die zelf-evaluatie is belangrijk, die fouten bij jezelf halen en niet bij het paard. Dat is iets wat ik altijd heb geleerd, het is altijd de schuld van de ruiter. Iets dat naar mijn idee makkelijk vergeten wordt.

Eigenlijk zouden als die ruiters eerst een Merrie naar het hoogste niveau gereden moeten hebben }:) Zo'n type a la Tante Taart. Die mikt je gewoon eraf als je onredelijk bent :D

Maar feitelijk deed Kaatje op haar manier hetzelfde. Die ging in de staak.
Dat soort paarden krijg je alleen nog maar aan de praat als ZIJ ervoor kiezen het voor je te willen doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:54

ikke schreef:
denisesilver schreef:
Ik wil best toegeven dat ik soms gefrustreerd kan reageren en daarbij mijn paard oneerlijk behandel, maar op die momenten stap ik ook af en evalueer ik waarom mijn paard X (niet) doet.

Frustratie is menselijk, maar ook dan moet je eerlijk zijn, jezelf tot bedaren brengen, en even afkoelen.

En vooral die zelf-evaluatie is belangrijk, die fouten bij jezelf halen en niet bij het paard. Dat is iets wat ik altijd heb geleerd, het is altijd de schuld van de ruiter. Iets dat naar mijn idee makkelijk vergeten wordt.

Eigenlijk zouden als die ruiters eerst een Merrie naar het hoogste niveau gereden moeten hebben }:) Zo'n type a la Tante Taart. Die mikt je gewoon eraf als je onredelijk bent :D

Dat soort paarden krijg je alleen nog maar aan de praat als ZIJ ervoor kiezen het voor je te willen doen.

Waarom moet je daar nou weer een 'moeilijk' paard voor hebben }:0
Ik heb juist een goedzak, vergeeft je een hoop, misschien soms 'te veel'. Maar dat geeft je alle gelegenheid om te leren. Om fouten te maken, zonder ongelukken of er onzeker door te hoeven worden. En dan kun je nog steeds super veel leren. Gewoon uit intrinsieke motivatie. Gewoon omdat je het beter wil doen voor je paard. Gewoon omdat jij er blij van wordt omdat je je paard blijer kunt maken.
Daar heb ik in ieder geval geen negatieve impuls voor nodig.

Ik zou juist meer mensen zo'n goedzak gunnen. Die fijn opgeleid is. Je de kans geeft om te leren dat het ook anders kan. Dan kun je nog meer positiviteit op elkaar stapelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:05

pol013 schreef:
Ik heb juist een goedzak, vergeeft je een hoop, misschien soms 'te veel'. Maar dat geeft je alle gelegenheid om te leren. Om fouten te maken, zonder ongelukken of er onzeker door te hoeven worden. En dan kun je nog steeds super veel leren. Gewoon uit intrinsieke motivatie. Gewoon omdat je het beter wil doen voor je paard. Gewoon omdat jij er blij van wordt omdat je je paard blijer kunt maken.

Ik zou juist meer mensen zo'n goedzak gunnen. Die fijn opgeleid is. Je de kans geeft om te leren dat het ook anders kan. Dan kun je nog meer positiviteit op elkaar stapelen.

Daarbij zijn er maar heel weinig paarden die niet mee willen werken, als ze snappen wat je van ze vraagt en ze dit fysiek ook (al) kunnen.

Heel veel mensen denken dat zij dat ene speciale paard hebben waar niemand anders mee kan rijden...

Wij hebben zo’n 100 tot 150 paarden per jaar op stal, die komen en gaan en er zit eigenlijk nooit een tussen die gewoon gezond is en het toch niet wil doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:10

pol013 schreef:

Er is niks moeilijks aan Tante Taart of Kaatje. Je moet alleen respect hebben voor de persoonlijkheid van een Merrie.

Gevalletje zo je doet zo wordt je gedaan.

Doe je dat goed, heb je er een wereldbeest aan.
Ik weet niet hoe het met Kaatje gaat maar Tante Taart heeft haar eigen fanclub......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:21

996981 schreef:
Heel veel mensen denken dat zij dat ene speciale paard hebben waar niemand anders mee kan rijden...

Wij hebben zo’n 100 tot 150 paarden per jaar op stal, die komen en gaan en er zit eigenlijk nooit een tussen die gewoon gezond is en het toch niet wil doen.

Ik neem aan ruinen en merries :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:23

Babootje schreef:
996981 schreef:

Ik neem aan ruinen en merries :D

En hengsten :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:24

ikke schreef:
pol013 schreef:

Er is niks moeilijks aan Tante Taart of Kaatje. Je moet alleen respect hebben voor de persoonlijkheid van een Merrie.

Gevalletje zo je doet zo wordt je gedaan.

Doe je dat goed, heb je er een wereldbeest aan.
Ik weet niet hoe het met Kaatje gaat maar Tante Taart heeft haar eigen fanclub......

Hihi ja ook veel fans op stal van mevrouw totdat ze zien hoe boos ze kan kijken :')

@babootje, klopt maar ook qua rijden is er het eea mis gegaan. Paard wordt niet zomaar zo onzeker.

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 14:25

Ja sommige paarden hun kracht is tevens hun valkuil.
En ik ben het eens dat eigenlijk bijna elk paard (uiteindelijk) wel doet wat de ruiter van hem wil, zo zijn paarden nou eenmaal, een enorm sterk aanpassingsvermogen.
Daarom gaan ze al eeuwen met de mens

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:28

ikke schreef:
denisesilver schreef:

Moet zeggen, heb nu een tante taart in ruin versie staan, en hij is wel de reden dat mijn visie op het rijden is omgeslagen in positieve zin :+

Ik snap jou wel pol013, maar dan moet je wel in eerste instantie instructie hebben die je ook daadwerkelijk juist leert rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:16

denisesilver schreef:
ikke schreef:

Moet zeggen, heb nu een tante taart in ruin versie staan, en hij is wel de reden dat mijn visie op het rijden is omgeslagen in positieve zin :+

Ik snap jou wel pol013, maar dan moet je wel in eerste instantie instructie hebben die je ook daadwerkelijk juist leert rijden.

Ja, sommige ruinen hebben ook persoonlijkheid. Ook eentje gehad. Dat was een Quarter maar zelfs mensen die hun hele leven met Quarters omgingen, herkenden hem er niet meteen op, zeker niet als ie recht op je af kwam. Hij is uitgemaakt voor leuke merrie: mooie Arabier en grappige E-pony :oo
Z'n bijrijdster kwam ook nooit rijden; die de pony entertainen :D

Als je netjes hebt leren rijden, zijn Tante Taarten niet per se moeilijk. Meestal niet, zelfs.
Mijn bijrijdster was een manege-meisje maar ze heeft die overstap prima gemaakt. Dat was in het begin soms even doorbijten, maar ze bleef eerlijk tegen het paard dus paard deed braaf d'r best. Na een maand, of zo, had ze het door en ging ze als de brandweer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:49

Mijne heb ik afgestaan aan mijn zusje die er op de grond mee kan lezen en schrijven. In het zadel is hij eigenlijk gewoon heel eerlijk, maar op de grond is het echt een ezel. Hij is gewoon heel lomp en reageert heel erg op mij, dus als ik hem wil corrigeren gaat hij makkelijk over de zeik. Zij heeft daar geen last van. Overigens ook iemand die daarvoor alleen een hele brave buitenrijpony had en nooit les heeft gehad, dus wat dat betreft is hij retebraaf.

Ik denk dat een goede klik sowieso bijdraagt aan makkelijker met bepaalde paarden kunnen omgaan. Onder het zadel heb ik er geen kind aan. De pony is op de grond echt enorm braaf, maar onder het zadel vreselijk slim, dus hij had destijds heel snel door dat ik als tienjarige hem niet te baas kon. En nog kan hij eens een schijnbeweging maken als ik volgens hem niet op let. Mijn jaarling heb ik echt op karakter gekocht. Ze is gelukkig nog steeds zo lief en braaf. Ik kijk daar echt naar uit om erop te kunnen.

Ik vraag me af hoe dat voor mensen is, die paarden hebben voor de handel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:12

MarjanB schreef:
Ik heb zo’n verpest paard... op 7e klaar voor zzl en Z2 geklasseerd. Die wilde niet meer, mensen hebben het 3 jaar geprobeerd en ik heb haar uiteindelijk voor weinig gekocht om te proberen of ik haar weer paard krijg.

Paard heeft 2 keer ontsteking in de hals gehad
Had zeer slechte hoeven (zo erg dat er botkneuzingen waren ten tijde van staken)
Niet passend zadel
En toen de tandarts kwam was te zien dat de eerste rechter kies volledig is afgesleten (door bitgebruik)

En dat paard is zo makkelijk qua karakter en doet alle oefeningen met 2 vingers in de neus. Alleen heeft totaal geen basis en geen vertrouwen in haarzelf en laat staan degene die er op zit. Dan denk ik echt bij mezelf waar zijn we met z’n allen mee bezig!? Kan er echt kwaad om worden als ik zie hoeveel druk er op die paarden gelegd wordt, lichamelijk maar ook mentaal. En daar staan ook nog instructeurs en juryleden bij aan de zijlijn die niks zeggen. Paard won alles! Maar als ik filmpjes zie hoe ze als 4 jarige liep en hoe ze in het z liep dan snap ik gewoon niet dat mensen niet zien waar het mis gaat.

Dat is helaas hoe het gaat met "op druk" rijden, forceren is de norm. Daarom keur ik die rijstijl af omdat het niet gezond is voor het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:14

denisesilver schreef:

Heel eerlijk en helemaal mee eens.
Ik heb me er zelf vroeger uiteraard ook weleens schuldig aan gemaakt, op een gegeven moment ging ik maar stappen aan een lange teugel en nadenken wat en waarom het niet wilde lukken. Want het is inderdaad altijd de schuld van de ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:15

996981 schreef:
pol013 schreef:

Daarbij zijn er maar heel weinig paarden die niet mee willen werken, als ze snappen wat je van ze vraagt en ze dit fysiek ook (al) kunnen.

Mee eens, maar wel als je ze "groen" hebt want "verreden" paarden kunnen soms helaas te ver heen zijn..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:18

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Mee eens, maar wel als je ze "groen" hebt want "verreden" paarden kunnen soms helaas te ver heen zijn..

Tja wanneer zijn ze verreden? :)

Ook die paarden willen zodra ze terug zijn in het juiste management en geen last meer hebben van hun lijf gewoon meewerken.

Een paard leeft in het hier en nu en kan gelukkig goed schakelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:21

Klopt maar ik heb er weleens een gehad die niet meer goed te krijgen was..denk nog steeds dat het dier pijn had maar er was niets te vinden. Beest was zo geforceerd (teugels achter de lepel van het zadel met longeren) dat er maar een "trigger" hoefde te zijn en dier raakte volledig in paniek, kwam omhoog en liet zich vallen. Deze was echt extreem..meeste rijtechnische dingen zijn goed te corrigeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:22

Elisa2 schreef:
Ik heb me er zelf vroeger uiteraard ook weleens schuldig aan gemaakt, op een gegeven moment ging ik maar stappen aan een lange teugel en nadenken wat en waarom het niet wilde lukken. Want het is inderdaad altijd de schuld van de ruiter.

Nou nee, daar blijf ik het niet mee eens zijn!

Maar de ruiter is wel de enige in de combi die kan analyseren wat er gebeurt en daar conclusies uit trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:23

Ja en daarom moet de ruiter een betere ruiter worden om met een lastiger paard om te kunnen gaan. ;-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:28

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Maar de ruiter is wel de enige in de combi die kan analyseren wat er gebeurt en daar conclusies uit trekken.

Hoe kan een paard “schuld hebben” van iets waar hij niet om gevraagd heeft?

Het is áltijd de schuld van de ruiter dat hij erop
Is gaan zitten. Die heeft dus te taak te zorgen dat het paard het gevraagde snapt en kan. Als het paard het niet snapt zul je moeten blijven herhalen tot hij het wel snapt. Als hij het niet kan, zul je de basis moeten verbeteren tot hij het wel kan.

Daaraan vooraf gaat een hoop analyseer werk en ontwikkeling van je eigen skills. Alleen zijn veel ruiters daar nog niet ver genoeg in en zijn onbewust onbekwaam. Ze kunnen iets niet, maar weten niet dat ze het niet kunnen.

Dus denken ze dat het de schuld van het paard is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:48

Stelletje Calvinisten....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:52

ikke schreef:
Stelletje Calvinisten....

Lastig hè, zelfreflectie :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:52

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren en schuld is soms niet het goede woord.

Ik hoor tot diegenen die vinden dat paarden goed kunnen denken, maar ze denken wat concreter dan wij: op het moment dat het dier zich niet lekker voelt is het 'er is een probleem, laat ik X doen'.

Wij kunnen veel abstracter denken.
Nuttig, want wat het dier aan pijn etc ervaart moeten we eerst uitknobbelen.
En daarna heeft het zin om het probleem van meerdere kanten te bekijken. Van management, osteopaath, zadelmaker en vierbenige vriendjes, via 'wat merk ik met poetsen', ga ik me afvragen wat Linda Tellington allemaal zou kunnen doen, wat mijn centered riding juf zou zeggen, hoe het zit met de verticale balans, of het qua gymnastiek een kwestie is van kracht of van soeplesse, etc etc etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:14

MarjanB schreef:
Ik heb zo’n verpest paard... op 7e klaar voor zzl en Z2 geklasseerd. Die wilde niet meer, mensen hebben het 3 jaar geprobeerd en ik heb haar uiteindelijk voor weinig gekocht om te proberen of ik haar weer paard krijg.

Paard heeft 2 keer ontsteking in de hals gehad
Had zeer slechte hoeven (zo erg dat er botkneuzingen waren ten tijde van staken)
Niet passend zadel
En toen de tandarts kwam was te zien dat de eerste rechter kies volledig is afgesleten (door bitgebruik)

En dat paard is zo makkelijk qua karakter en doet alle oefeningen met 2 vingers in de neus. Alleen heeft totaal geen basis en geen vertrouwen in haarzelf en laat staan degene die er op zit. Dan denk ik echt bij mezelf waar zijn we met z’n allen mee bezig!? Kan er echt kwaad om worden als ik zie hoeveel druk er op die paarden gelegd wordt, lichamelijk maar ook mentaal. En daar staan ook nog instructeurs en juryleden bij aan de zijlijn die niks zeggen. Paard won alles! Maar als ik filmpjes zie hoe ze als 4 jarige liep en hoe ze in het z liep dan snap ik gewoon niet dat mensen niet zien waar het mis gaat.

Elisa2 schreef:
Dat is helaas hoe het gaat met "op druk" rijden, forceren is de norm. Daarom keur ik die rijstijl af omdat het niet gezond is voor het paard.

Tja en wat is dan "op druk rijden"? Voor sommigen is "op druk rijden" al synoniem met aan elkaar en nageeflijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:28

Dit wordt echt een fijn topic, waarin iedereen het geweldig doet en er eigenlijk nooit iets mis gaat.
Natuurlijk wel bij anderen - maar gelukkig kunnen jullie het meestal weer recht breien *\o/* *\o/* .

Ik haak af, want behoor tot die andere categorie: 'doet goed haar best', schreef de juf altijd op mijn rapport. Dat blijf ik doen. Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:
'We hebben je goed opgefokt, netjes zadelmak gemaakt, alle tijd gegeven, je laten keuren, röntgenen, fysio/osteo/tandarts/zadelmaker op tijd laten komen, een goede ruiter en goed instructie voor je gezocht ..... en toch doe je het niet. Wat kan ik nog meer doen???'

Ik vond het oprecht fijn om te lezen dat dit bij een aantal mensen nooit voorkomt. Wat zou ik graag een tijdje bij jullie op stal rondkijken om te zien hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:38

Kendra schreef:
Dit wordt echt een fijn topic, waarin iedereen het geweldig doet en er eigenlijk nooit iets mis gaat.
Natuurlijk wel bij anderen - maar gelukkig kunnen jullie het meestal weer recht breien *\o/* *\o/* .

Ik haak af, want behoor tot die andere categorie: 'doet goed haar best', schreef de juf altijd op mijn rapport. Dat blijf ik doen. Maar het blijft soms ploeteren. Meestal gaat het goed, maar ik heb toch ook wel eens voor de stal gezeten en één van mijn eigen fokproducten diep in de ogen gekeken:
'We hebben je goed opgefokt, netjes zadelmak gemaakt, alle tijd gegeven, je laten keuren, röntgenen, fysio/osteo/tandarts/zadelmaker op tijd laten komen, een goede ruiter en goed instructie voor je gezocht ..... en toch doe je het niet. Wat kan ik nog meer doen???'

Ik vond het oprecht fijn om te lezen dat dit bij een aantal mensen nooit voorkomt. Wat zou ik graag een tijdje bij jullie op stal rondkijken om te zien hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Dat antwoord is simpel: beter naar het paard luisteren.

Daar zit tevens de grote moeilijkheid; het is heel simpel om te zeggen dat de ruiter altijd schuldig is maar als niemand die ruiter ooit helpt om te luisteren naar het paard, kun je 100.000 keer de schuld bij de ruiter leggen maar oplossen zul je het niet.

Daarom heeft de ruiter niet per se schuld maar nog wel wat te leren.