Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:37

Ik heb ook het elastiekje gebruikt. Elastiekje naar voren: ruime stappen, ontspannen, verende rug (heerlijk doorzitten). Elastiekje terug was een teken van onrust/spanning, door een te grove hulp van mij of door een bijna botsing met een ander paard.
Dit paard is niet in een krul te rijden, dat weigert hij gelukkig, hij loopt altijd voor de loodlijn. Sinds ik hem rij, hoor ik van anderen dat hij zo positief is veranderd (met als opmerking: "jammer dat hij niet wat dieper loopt"). We zijn van ver gekomen: Ik ben begonnen met een vluchtend bokkend paard, dat groot ontzag had voor de andere paarden, alleen overkruist kunnen galopperen. Nu blijft hij rustig ook als er een ander paard vlakbij komt en het galopperen gaat op beide kanten steeds beter. Hij struikelde achter in het begin erg veel, ik maakte me daar wel zorgen om, maar nu is dat al veel verbeterd, het gebeurt soms nog op een kleine volte.
Ik ben blij met weer zo'n leerzaam topic.

NoorW

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:44

Heeft iemand nog tips kunnen geven voor mijn op pag. 25 beschreven probleem? Er is niet zoveel respons op gekomen, maar ik hoop dat iemand mij aanwijzingen kan geven. Ik ben van plan ergens binnenkort een paar lessen te nemen met haar. Maar daarnaast zou ik echt graag weten hoe mensen uit dit topic zoiets aan zouden pakken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:53

Tja, beetje lastig zonder het paard te zien, maar ik zou zeggen dat je minder met 1 kant bezig zou moeten zijn, maar meer op twee teugels gelijk moet rijden en dan minder inwerken en dus meer je paard op lengte moet gaan rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:56

Het lijkt er op dat iedereen het er unaniem over eens is dat het paard met elastiekje naar voren prettiger is te rijden.
Wanneer we aan de kant staan en naar paard kijken dat zo gereden wordt dan kunnen we dat ook constateren/voelen, dat paard beweegt soepeler, vrijer, tevredener.
Het kijkt rustig uit zijn ogen, zijn oren zijn ontspannen naar zijn ruiter gericht, zijn natuurlijke angst voor onverwachte zaken neemt af, het paard voelt zich veilig.
Het wordt een beetje lui...

Het aardige van het elastiekje is dat het onze aandacht afhaalt van het hoofd van het paard.
Daar zijn we als kijkend mens, dat men zijn handen werkt, namelijk allemaal veel te veel op gefocussed.
Het "goed gaan" van het paard komt voort uit de manier waarop hij zijn lichaam ontspant en aanspant.
Het komt niet voort vanuit de overbekende en alom gewensde krul maar vanuit losgelatenheid.

Elastiekje naar voren, stelling en buiging op gebogen lijnen, rustige overgangen stap>draf>stap>draf en altijd maar het elastiekje naar voren, zoniet dan gaat de losgelatenheid verloren.
Gaat die logelatenheid verloren dan zijn we waarschijnlijk te ver gegaan in onze vraag.
Het doel van de dressuur is de harmonische opbouw van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Bijf je binnen dit kader dan gaat alles per definitie harmonieus, zonder dwang en stress, maar wel langzaam en dat is hier zeker, zeker.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:04

Erg mooi en fijn uitgelegd Simpelman! Ik blijf hier voorlopig mee rijden. Heb je nog meer van deze leuke oefeningen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 14:04

@NoorW,

Ik denk niet dat je een probleem hebt.
Ga eens een half uurtje push ups doen, wel "lekker" doorgaan.
Hoe denk je dat jij er de volgende dag over denkt?

Een paard bouw je harmonisch op door regelmatig minder te doen dan het uiterste van wat hij aankan.
Die push ups, doe er voor de aardigheid eens zoveel tot je niet meer kan, wel correct gedaan, geen gesmokkel.
Laten we zeggen je haalt er 15.
Doe er nu een week of 6 10stuks.
Hier wordt je nauwelijks moe van, je kan het gemakkelijk aan.
Over 6 weken ga je, om te testen, weer naar het uiterste, je zult otdekken dat je er veel meer dan 15 aankan.
Harmonische opbouw, je hebt er geen erg in.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:09

@Noorw: Ik heb met dit paard een tijd gehad dat op een volte linksom hij in een keer naar rechts schoot. Begrenzen met buitenhand deed ik al maar dat was maar een deel van de oplossing. Ik bleek mijn bovenlijf niet mee te draaien in een volte en heb mezelf moeten aanleren om dat wel te doen, daarmee was het probleem acuut opgelost. De oplossing zit mogelijk in je houding, omdat je zelf al schrijft dat je scheef ging zitten.
Een goede hoek rijden is voor een paard wel zwaar, het kan best zijn dat hij last had van de vorige dag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:16

Simpelman: Maar, ik neem aan, dat je de grenzen soms wel moet opzoeken of misschien wel eens moet overschrijden? In mijn eigen krachttraining moet ik ook zo nu en dan nét over de grens. Dus in plaats van 50 kilo squat eens 60 kilo doen, gevolgd door enkele dagen 50/55 en dan weer eens 65. En op die manier opbouwen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:27

Focussed schreef:
Simpelman: Maar, ik neem aan, dat je de grenzen soms wel moet opzoeken of misschien wel eens moet overschrijden? In mijn eigen krachttraining moet ik ook zo nu en dan nét over de grens. Dus in plaats van 50 kilo squat eens 60 kilo doen, gevolgd door enkele dagen 50/55 en dan weer eens 65. En op die manier opbouwen.

Dat doe je toch ook door het paard geregeld omhoog te vragen zover en zolang hij kan? Dan gaat het vanzelf :j

edit: typefout

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:30

En verzuur jij bij die 60 kilo? Een paard zal die verzuring onthouden de volgende keer dat jij opstapt. Ik probeer die verzuring eigenlijk te voorkomen. Aanspannen (oppakken in werkhouding en/of een oefening) en dan weer ontspannen. Maar ik probeer hem nooit zo lang te laten inspannen dat hij verzuurd.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:34

Het zal dus waarschijnlijk wel spierpijn zijn geweest? Dan zal ik daar beter op gaan letten en kijken waar haar grenzen liggen en kijken hoe ze de volgende keer reageert :)
Van mijn zit ben ik me over het algemeen heel bewust, heb enkele jaren les gekregen van een Centered Riding instructrice. Ik weet dus wat ik fout doe wat dat betreft, maar het corrigeren is een tweede (en moeilijkere) stap.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:41

damian23 schreef:
En verzuur jij bij die 60 kilo? Een paard zal die verzuring onthouden de volgende keer dat jij opstapt. Ik probeer die verzuring eigenlijk te voorkomen. Aanspannen (oppakken in werkhouding en/of een oefening) en dan weer ontspannen. Maar ik probeer hem nooit zo lang te laten inspannen dat hij verzuurd.

Nee ik verzuur (op dat moment) weinig tot niet. Paar keer doen tot je hem iets voelt en dan weer eindigden en ontspannen. Zo blijft de verzuring minimaal in m'n eigen training. Probeer dat ook te doen bij mijn paard: keer meer op het achterbeen, even wachten tot ik merk dat het te zwaar wordt, dan nog een meter of 5 a 10 doorgaan en direct ontspannen, lange teugel en weer even rusten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:14

Het is mijn ervaring dat wanneer je bij een paard over de grens gaat hem dat opwind en ik voel dan dat ik een onaangename ervaring aan het inprenten ben.
Kom ik hier later dan op terug dan voel ik al van tevoren weerstand/verdediging.
Dat wil ik niet.

Een aantal feiten:
In de Barokke rijscholen gaat probeert men niet over die grenzen heen te gaan, maar werkt heel langzaam en gestadig, de paarden worden geleidelijk aan verschrikkelijk sterk.

In het door ons gehanteerde FEI artikel spreekt men specifiiek over harmonische ontwikkeling.
Na 50 jaar ervaring heb ik begrepen dat het artikel verschrikkelijk wel doordacht is, gebaseerd op heel veel ervaring en inzicht en een hoogstaande moraal.
Ieder woord heeft zijn plaats en zijn zin.
Ik voor mijzelf hanteer het als een soort wetsartikel, overschrijdt wat er staat en je zult ontdekken waarom het er stond.

Mijn persoonlijke lange termijn ervaring bij de ontwikkeling van mijn eigen paarden is dat ze wanneer je binnen hun grens blijft ze open en naief mijn vraag blijven volgen, steeds maar sterker wordend, in ieder geval sterk genoeg om een "proefje" van 6 minuten door te lopen.
Ik streef naar lichtheid en dan bedoel ik niet alleen lichtheid van teugel.

Laat het werk gemakkelijk zijn dan krijg je een gemakkelijk paard, kracht en souplesse komen in de tijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:21

damian23 schreef:
Zullen we het wel ontopic proberen te houden?

Moderatoropmerking:
dit wil ik graag even met zo'n opvallend groen balkje onderstrepen.

Volgens mij was het de bedoeling dat jullie in dit topic vrij ongestoord konden discussiëren. Het team van RT wil hier graag de gelegenheid voor geven mits dat kan zonder gekissebis.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:21

Ik had het zelf ook, zaterdag was de hemel, mijn paard vluchtte zelfs niet meer en was traag geworden, en gisteren ging het een heel stuk minder.. Ik denk achteraf dat hij gewoon wat spierpijn had door de nieuwe manier van rijden. Ik vind het dan wel moeilijk om me op dat daar overheen te zetten omdat het contrast met de dag ervoor zo groot is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:24

Nog een andere vraag, aanleuning komt vanuit het paard. Aanleuning kan heel licht zijn.

Heb je perse aanleuning nodig om een paard goed te laten lopen? En hoe zit het dan wanneer je zonder bijzet je paard longeert? Dan is er toch ook geen aanleuning, maar wel correct lichaamsgebruik?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:25

Ik heb mijn paard tijdens de examens even stilgezet, wat betekent dat hij zeker een maand bijna enkel op de wei gestaan heeft met zijn maatje (daar heeftie zelf geen last van natuurlijk), maar wat is nu de eerlijkste manier om het terug op te nemen? Gewoon om de dag beginnen zoals het plan al was? 20min rijden op 'onze' manier (*kuch* dat klonk misschien van pretentieus ;) ) zo'n 3x per week (of 2x rijden en nog longeren) en verder evt wat gaan wandelen of spelen? Dat is toch sowieso niet te belastend voor een gezond paard van 7 jaar, indien er correct en duurzaam gereden wordt? Of bouwen jullie dat nog op?

Hoe vaak longeer jij nu, horseware? Of eerst longeren tot hij daarin overal ontspanning opzoekt? Hoe heb jij dat precies aangepakt? Ik wil echt even 'opnieuw' beginnen omdat ik geloof dat we op deze manier toch snel weer 'bijgebeend' zullen zijn, daar heb ik alle vertrouwen in, we zijn nooit echt heel erg afgeweken van de klassieke methode, dus ik vermoed dat de schade al bij al zal meevallen, maar we zien wel wat het geeft. Hij krijgt wat ie nodig heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:25

Gaat het opzoeken van de grenzen dan altijd gepaard met het verliezen van harmonie Simpelman?

Als ik hier kijk.. Ik vraag het paard meer op het achterbeen te komen. Dit gaat goed en fijn. Na enkele voltes/meters /vul maar in wat van toepassing is, merk ik dat ze moeier wordt, ze wordt wat zwaarder en valt wat naar voren. Ik vraag dan haar nog een keer op het achterbeen te komen. Dit doet ze, gevolgd door direct een beloning en ontspanning. Dus ik zoek net de grens op, maar blijf daarin reeel en "in harmonie".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:57

@Starbreeze,
Aanleuning ontstaat vanuit de staat van losgelatenheid en het voorwaarts gaan.
Aanleuning is daar waar de hand de grens stelt aan het neerwaarts gaan.
Het is nu diezelfde hand die in de tijd die ruimte steeds meer beperkt.

Hoeveel je die ruimte kunt beperken voel je aan het paard.
Wanneer die tegen de hand ingaat of zich begint vast te zetten dan ben je te ver gegaan.
Dit is een kwestie van gevoel, gezond gezond verstand, kennis en ruitergevoel.

Aanleuning heb je nodig om tot oprichting te komen, de ruglijn moet bol blijven, dat bereik je vanuit het neerwaarts, tot aan een begrenzende hand, voorwaarts.
Zoniet dan krijg je schijnoprichting, een hoog gedragen hals met een holle rug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:57

Focussed schreef:
Gaat het opzoeken van de grenzen dan altijd gepaard met het verliezen van harmonie Simpelman?

Als ik hier kijk.. Ik vraag het paard meer op het achterbeen te komen. Dit gaat goed en fijn. Na enkele voltes/meters /vul maar in wat van toepassing is, merk ik dat ze moeier wordt, ze wordt wat zwaarder en valt wat naar voren. Ik vraag dan haar nog een keer op het achterbeen te komen. Dit doet ze, gevolgd door direct een beloning en ontspanning. Dus ik zoek net de grens op, maar blijf daarin reeel en "in harmonie".

Het lijkt er op dat jij niet over grenzen heen gaat. ;)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:57

Ik doe na een wedstrijddag altijd een ontspannen dag aan de longeerlijn.

Dit keer snoepjes meegenomen en bij elk rondje dat ze helemaal ging stretchen een beloning gegeven. Nou dat had ze door . Het mooie was dat na het longeren ze een mooier ronder lichaam had, dan toen ik haar uit stal had gehaald.

Toch vind ik het wel moeilijk om echt Eem bolle rug te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Moet ik naar dit beeld blijven werken?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:07

@SinneJ: ik longeer de vos nu nog maar 1x per week en rij 4x per week. Het longeren is fijn als afwisseling maar heb ik verder niet meer zo nodig voor het rijden. Hij stretcht meteen volledig zodra ik opstap, zowel in stap als in draf en in beperktere mate in galop. Sterker nog: hij stretcht veel mooier en dieper als ik erop zit dan als hij aan de longe loopt. Hij haat longeren :')
De oude bruine longeer ik 5x per week; daar ben ik vandaag pas weer voor het allereerst opgestapt.

@Tuhan: liever zou ik een filmpje zien. Foto's zeggen me altijd zo weinig. Wat betreft de bolle rug kan ik je wel zeggen dat je de echte bolling pas zult gaan zien als je paard de juiste bespiering ontwikkeld heeft. Kijk maar naar mijn longeerfilmpjes: hoe goed mijn paarden ook over de rug werken, bolle ruggen hebben ze nog niet vanwege jarenlang foute training.

@Starbreeze: aanleuning kan je ook hebben zonder bijzets, namelijk het contact dat je hebt met de mond via de longeerlijn.
Laatst bijgewerkt door Horseware op 22-06-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:13

Vandaag heb ik na weken longeren met chambon voor het eerst sinds meer dan een jaar weer eens op mijn 22 jarige gezeten. Ik was zo benieuwd hoe hij het rijden zou oppakken nu! Hij is een echte stresskip en gooit het liefst zijn hoofd hoog in de lucht, of hij kruipt achter het bit. Met longeren was dit al flink verbeterd.
Toen ik er net op zat was het eerste riondje een ramp. Hoofd omhoog, onrustig, dribbelig, net als vanouds dus. Tot aan het tweede rondje, toen kwam hij er ineens achter dat hij ook kon stretchen met iemand op zijn rug. Voor het eerst in zijn leven voelde ik zijn rug omhoog komen onder mij *\o/* at een super ervaring ik had nooit gedacht dat hij met zijn holle rug op zijn leeftijd dit werk nog zou kunnen oppakken :D Ik heb een kwartier gestapt en de laatste 5 minuten waren behoorlijk constant in de stretch. Zijn stap wordt dan ook rustig en hij krijgt rust in zijn lijf. Wat erg moeilijk voor hem is want hij is ontzettend bang aangelegd en heeft veel te veel energie die hij niet kwijt kan in de stap. maar nu in de stretch bleef hij kalm en geduldig.
Ik heb 3 rondjes gedraafd en ook in draf leek hij het goed op te pakken. Daarna nog een paar rondjes gestapt en toen vond ik het goed voor de eerste keer erop. ik ben helemaal happy :D

Met de vos kreeg ik vandaag de opmerking dat ik wel western met hem kon gaan doen gezien hoe ik hem nu reed (sloffen met los teugeltje) :x

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:26

hier een meelezer, even een vraagje over het elastiekje met rijden, hoe zit dat nou precies? Ik lees steeds korte stukjes en het klinkt heel interressant maar ik zou niet weten hoe ik het moet doen. Waar maak ik het elastiekje vast? wat moet het elastiekje doen? heeft iemand een duidelijke uitleg en of foto's voor mij? Ik heb een fries en wij zijn hard bezig mijn hand te volgen naar beneden richting halsstrekken naar voor de loodlijn en niet op te krullen. Voor hoever ik het elastiekje begrijp zou het mij goed kunnen helpen alleen weet ik niet precies hoe of wat... Bedankt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:30

Zoek even terug in het topic.