Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:33

listiglistje schreef:
Maar ik neem aan dat je ook een eigen doel voor ogen hebt, het beeld en gevoel waar je naartoe wil? :)
Of je nu recreatieruiter bent of wedstrijdruiter en welke tak dan ook

Dat klopt wel :j
Voornamelijk ontspannen paarden die soepel in hun lijf zijn... dus vandaar dat ik overal tips op wil pikken
Bij de harddravers is het wel ietsje gecompliceerder...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:36

Cer schreef:
wat is een schenkelganger?

De zwarte stofzuiger is daar een goed voorbeeld van, die toont nauwelijks buiging in de gewichten, is strak in het lijf.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:38

jasmijn78 schreef:
Cer schreef:
wat is een schenkelganger?

De zwarte stofzuiger is daar een goed voorbeeld van, die toont nauwelijks buiging in de gewichten, is strak in het lijf.

Ik ben een geïnteresseerde meelezer met zo nu en dan een opmerking. Ik vind het soms moeilijk om te blijven lezen door de manier waarop er over de paarden wordt gesproken:

"de zwarte stofzuiger" is een paard met een persoonlijkheid, een leven, een identiteit, graag wat meer respect voor dit dier.
off topic, maar ik wilde er toch even aandacht voor vragen.
De manier waarop over een paard gesproken wordt, geeft toch een indicatie over hoe iemand het dier ziet/ beleeft. Hier geen respect, op de rug ook geen respect, lijkt me dan.

ART_UMA

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:48

Als het al respect of gebrek daaraan betreft gaat het om de manier van trainen, hoe 'natuurlijk' ook, maar zo loopt ie ook niet los. Het is de manier van trainen.

Art2ride lijkt erg op egon von neindorf (oid), braaf ontspannen maar nauwelijks inspanning of aanspanning. Het lijkt wel of het volgende stapje niet mag worden gezet. Is deze conclusie terecht? Zo nee, show me!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:49

josien_m_ schreef:
Ik vind het soms moeilijk om te blijven lezen door de manier waarop er over de paarden wordt gesproken:

"de zwarte stofzuiger" is een paard met een persoonlijkheid, een leven, een identiteit, graag wat meer respect voor dit dier.
off topic, maar ik wilde er toch even aandacht voor vragen.
De manier waarop over een paard gesproken wordt, geeft toch een indicatie over hoe iemand het dier ziet/ beleeft. Hier geen respect, op de rug ook geen respect, lijkt me dan.

Ik heb daar nou helemaal geen probleem mee. Dat ligt meer aan je persoonlijkheid (ben je iemand met humor) dan aan hoe je over paarden denkt of ermee omgaat.
Ik denk dat bij de meesten een paard als dat van ListigListje (die het als eerste over de stofzuiger had :+ ) bij de slager zou zijn beland.
Dus denk even na voordat je mensen ervan beschuldigt geen respect voor paarden te hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:53

josien_m_ schreef:

Wat een onzin...ik noem mijn eigen paard ook grote frikadel of krom slagschip :o :P want dat is ie....

Maar ik ben stapelgek op dat dier <3 en heb inmens respect voor hem (en wat hij bereikt met zijn vele handicaps),
ik heb hem al vanaf veulentje af en hij gaat nooit meer weg, mag bij mij oud worden :+:

Die zwarte stofuiger is om aan te geven over welke we het hebben, en ja iedereen weet dat dan meteen (want zo loopt ie ook)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:55

Josien; trek het je niet zo aan en zie de humor ervan in.

Ik noem paardje in bak wel es kippetje bij stress, en dombo komt ook wel es langs _/-\o_ maar kan haar ook de hemel in prijzen en dan komen braaf, goedzo en super veelvuldig langs.
Ben geen dressiemiep, doe dus lekker kleppen met haar /3
Op stal begroet ik haar met hallo meiske en krijg knor terug.

Heb binnenin me een diep respect voor haar trotsheid , eigenzinnigheid en haar paard zijn.
In grondwerk en freestyle kan ze echt stralen en showen *\o/* : kijk toch is hoe mooi ik ben.

Ach het zit em in de klankvorming van je stem hoe het overkomt, laten we hopen dat ze ons niet volledig kunnen verstaan, dan zouden ze dol worden....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:05

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:17

damian23 schreef:
wat vinden jullie dan hiervan? Twee manieren om de rug en buikspieren te trainen. Een daarvan is het laten zakken van de hals waardoor hij zijn buikspieren aantrekt en de rug omhoog brengt.

Voor mij een logisch verhaal. Voor jou misschien minder? Of nieuw? Wat valt jou op als je dit vergelijkt met de filmpjes van art2ride? (de Arabier, de zwarte etc.)

btw: in dit filmpje vind ik de presentatie wel congruent met de getoonde uitvoering ;)
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 30-11-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:17

listiglistje schreef:
Maar goed stozuigen levert niks op

Kan je dat ook onderbouwen? Ik sta open voor andere wegen naar Rome, maar dan wel onderbouwd.
Ik vind "stofzuigen" ook een verkeerd woord. Het is zoveel meer dan alleen maar je paard lang en laag rijden (schakelen, voltes, schoudervoor, etc)

Als deze methode niks zou opleveren, waarom adviseren dierenartsen deze manier van rijden bij paarden die last hebben van hun rug en hun rug en achterhand moeten versterken?
Waarom reden de Duitsers en de Fransen in de basis hun paarden op deze manier? Voor een paard (jong of een waar de basis niet goed van is) vind ik deze manier van trainen een hele prettige en effectieve manier. En dat het effect heeft heb ik zelf mogen ervaren. Dat het geen kracht, souplesse en balans bij je paard zou ontwikkelen, daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard heeft er meer kracht in zijn achterhand gekregen, is soepeler en kan nu op vier benen lopen.

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/op-e ... pen/15711/
„Een trainer moet de tijd nemen zijn paard correct af te richten en bij de basis beginnen”, geeft De Wolff van Westerrode aan. „Tijd die je besteedt aan de basis is nooit verloren en werpt later zijn vruchten af.” „Een oefening waar een paard baat bij heeft en die de balans bevordert, is het paard de hals laten strekken en grote wendingen rijden, zoals grote achten en slangenvoltes.” Op eigen benen lopen is geen trucje. Het is een kunst die een paard ontwikkelt door training.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:19

jasmijn78 schreef:
Voor mij een logisch verhaal. Voor jou misschien minder? Of nieuw? Wat valt jou op als je dit vergelijkt met de filmpjes van art2ride? (de Arabier, de zwarte etc.)

Verhaal is logisch en niet nieuw. Mij valt wel het e.a. op, maar ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:30

damian23 schreef:
Kan je dat ook onderbouwen? Ik sta open voor andere wegen naar Rome, maar dan wel onderbouwd.

Ik denk dat meerdere hier die onderbouwing al hebben gegeven. Als je zonder aanspanning rijdt (zonder aanspanning van de buikspieren, schoft omhoog, zonder impuls) dan gaat bij het 'stofzuigen' alleen maar het hoofd naar beneden en de kont omhoog. Je traint dan niets, behalve dat het nog meer op de voorhand gaat. De kunst is om dit met aanspanning te doen. In het filmjpe dat jij net postte zie je ze dat demonstreren met de vos. Je ziet dan meteen dat dat een stuk moeilijker is om dat met de juiste aanspanning te doen en dat de vos ook lang niet zo laat komt als de Arabier. De ruiter van de vos waakt er namelijk wel voor dat de aanspanning behouden blijft en rijdt het paard weer omhoog/naar voren als de aanspanning verloren gaat. Dat is de kunst.

damian23 schreef:
Als deze methode niks zou opleveren, waarom adviseren dierenartsen deze manier van rijden bij paarden die last hebben van hun rug en hun rug en achterhand moeten versterken?

Zie boven. Het gaat om de juiste manier van uitvoeren. Met aanspanning zul je het paard het paard gaan versterken, zonder niet.

damian23 schreef:
Waarom reden de Duitsers en de Fransen in de basis hun paarden op deze manier?

Misschien moet je je wat minder laten leiden door geschiedenis, verhalen uit boeken en pretentieus geleuter van mensen die geen daad bij woord voegen. We leven in het 'nu', gebruik je 'common sense' en kijk goed wat er gebeurd. Kijk eerst eens naar hoe het paard loopt/gereden wordt en ga dan uitzoeken hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Dan is de kans groter dat je de juiste aanpak doorgrondt bij hetgeen wat jij wilt bereiken.

damian23 schreef:
Verhaal is logisch en niet nieuw. Mij valt wel het e.a. op, maar ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Hier wordt gewerkt aan kracht, souplesse en balans. En bij de bruine zie je ook duidelijk dat de buikspieren aangespannen worden. Maar jij ziet waarschijnlijk alleen dat hij af en toe wat achter de ll komt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:31

damian23 schreef:
listiglistje schreef:
Maar goed stozuigen levert niks op

Ik vind "stofzuigen" ook een verkeerd woord. Het is zoveel meer dan alleen maar je paard lang en laag rijden (schakelen, voltes, schoudervoor, etc)
[/i]

stofzuigen noem ik wat ik veelal zie, met de kop naar de grond en op de voorhand kachelen.
Dat levert niks op (als alleen artrose) maar geen bespiering, hooguit ontspanning (veel paarden vinden het wel best).

Wil je bespiering en op het achterbeen, dan zal het paard moeten rijden vanuit de shoft, rond vanuit de schoft dalen, maar wel buikspieren aanspannen.
Daarin schakelen en tretchen in het lichaam en wisselen in houdingen.
Continu zelfde houding is een vast/strak paard, met een eentonige bespiering, je wil juist alle spiergroepen trainen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:37

jasmijn78 schreef:
damian23 schreef:

Hier wordt gewerkt aan kracht, souplesse en balans. En bij de bruine zie je ook duidelijk dat de buikspieren aangespannen worden. Maar jij ziet waarschijnlijk alleen dat hij af en toe wat achter de ll komt?

Deze loopt ook achter de ll, maar een 5 jarige hoeft toch ook niet perse in een werdstrijdhouding (op/voor de LL) te lopen, dat mag hij later doen in de ring als hij er klaar voor is, eerst werken aan de rest (paardrijden is zoveel meer als alleen de hoofdpositie)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:43

listiglistje schreef:
Tja het kriebelt hier af en toe, zoveel onzin en mensen die de onzin maar voor zoete koek slikken (uit onwetendheid en gebrek aan ervaring).

Er zijn meerdere wegen naar Rome, dus een beetje flauw om dit soort opmerkingen te maken. Juist omdat ik de andere kant van de medaille heb gezien, ben ik me gaan verdiepen in de KD. En in de echte KD heb ik inderdaad gebrek aan ervaring. Daarom vind ik het leuk om in dit topic ervaringen te delen met anderen die hierin ook geïnteresseerd zijn.

Bij de bruine zie ik enorm veel schuim rond de mond en een knik op de derde nekwervel. En inderdaad, hij loopt de hele tijd achter de LL.

http://ruitergevoel.com/2014/09/24/een- ... anleuning/

Ik ben het met je eens dat het alleen effect heeft als je het goed uitvoert. Dus in die zin ben ik het nog steeds niet met Listinglistje eens. Zo rijd ik nooit heel laag (niet voorbij de knie). Dus dat echte "stofzuigen" doe ik niet. Als hij te laag komt, rijd ik naar voren. Ook als hij achter de ll komt. Ik wissel in tempo en halslengte. Schijnbaar doe ik toch iets goed want mijn paard is in drie maanden enorm ontwikkeld in zijn rugbespiering en achterhand. Rug, nek en SI zijn soepel en pijnvrij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:48

listiglistje schreef:
Deze loopt ook achter de ll, maar een 5 jarige hoeft toch ook niet perse in een werdstrijdhouding (op/voor de LL) te lopen, dat mag hij later doen in de ring als hij er klaar voor is, eerst werken aan de rest (paardrijden is zoveel meer als alleen de hoofdpositie)

Helder verhaal en mooi gedemonstreerd. Het verhaal is hier ook congruent met de uitvoering. In tegenstelling tot de filmpjes van art2ride vind ik. Dit is voor mij wat basistraining inhoudt als je je paard daadwerkelijk door dressuurmatige training sterker en soepeler wilt maken.

Damian23; wat vindt jij van dit filmpje? Zet even al je vooroordelen opzij en geef eens inhoudelijk aan wat je concreet van dit filmpje vindt? Inhoudelijk van wat Anky vertelt en wat Danielle uitvoert?

damian23 schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome, dus een beetje flauw om dit soort opmerkingen te maken.

Maar wat is jou 'Rome'? Is dat de 'zwarte stofzuiger' of de zwarte van Danielle? Welk beeld spreekt je het meest aan? Als de eerste jouw ideaal is en de andere die van ons (als ik voor LL mag spreken :o ) dan is verdere discussie zinloos, want dan streven we totaal verschillende doelen na.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 30-11-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:49

Zo, het is weer gezellig hier :D

damian23 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=jauATSlGBJo#t=267

wat vinden jullie dan hiervan? Twee manieren om de rug en buikspieren te trainen. Een daarvan is het laten zakken van de hals waardoor hij zijn buikspieren aantrekt en de rug omhoog brengt.

Ik kan echt met moeite naar dit filmpje kijken. De buikspieren (die zichtbaar zijn) zijn weinig belangrijk en ondersteunen alleen in de beweging. In draf vooral de laterale beweging en in galop de sprong naar voren.
Dressuur gaat grotendeels over coördinatie (van verschillende spiergroepen), als je alleen buikspieren en rugspieren wilt trainen, kan je ook gewoon een rengalopje doen.
Beide paarden zijn op geen enkel moment echt ontspannen en losgelaten, ze zijn wel "actief".

In tegenstelling tot het zwarte paard waar het eerder over ging, die is wel ontspannen, maar niet actief. Ook heel veel over te zeggen trouwens, maar dat ga ik helemaal niet doen :D Er is namelijk helemaal geen discussie, niemand heeft hier aangegeven dat hij de zwarte wel goed vind lopen ;) Als je commentaar geeft op één filmpje van Arttoride, betekent dat blijkbaar automatisch dat je alle filmpjes fantastisch vind :?

Jammer dat we weer af zijn van het idee om over een fijne basis te praten. Dat is toch wat de meeste mensen bezighoud.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:52

damian23 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=jauATSlGBJo#t=267

Tenopzichte van Art2ride veel meer aandacht voor overgangen. Maar ook minder vriendelijke aanleuning.
Hals laten zakken is erg beperkt. Achterwaarts mag bv wel wat beter uitgevoerd. De trend achter ll wordt goed gedemonstreerd 8-)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:53

sanne83 schreef:
Jammer dat we weer af zijn van het idee om over een fijne basis te praten. Dat is toch wat de meeste mensen bezighoud.

De discussie gaat over wie wat een fijne basis vindt. Simpelman en een aantal andere hier vonden de vrouw op de Arabier goed bezig. De zwarte is een eindresultaat van haar rijderij.

Ik en een aantal andere hier geven andere voorbeelden van wat wij een goede basis vinden (filmpje Carl Hester en Anky/Danielle)

Alleen als we een gezamenlijk beeld hebben van wat een goede basis is, kun je gaan uitwisselen. Anders ben je appels met peren aan het vergelijken. Daar wordt volgens mij niemand wijzer van....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:19

jasmijn78 schreef:
De discussie gaat over wie wat een fijne basis vindt. Simpelman en een aantal andere hier vonden de vrouw op de Arabier goed bezig. De zwarte is een eindresultaat van haar rijderij.

Ik en een aantal andere hier geven andere voorbeelden van wat wij een goede basis vinden (filmpje Carl Hester en Anky/Danielle)

Alleen als we een gezamenlijk beeld hebben van wat een goede basis is, kun je gaan uitwisselen. Anders ben je appels met peren aan het vergelijken. Daar wordt volgens mij niemand wijzer van....

De arabier was wat mij betreft niet slecht bezig en ruiters mogen in het opwarmen / beleren hier best naar kijken om mee te nemen. Misschien overvloedig, als Carl Hester en Anky/Daniele basis genoemd wordt, dan zit de arabier op het begin, nog (ver) daarvoor. Ik stel mij voor dat de meeste "Anky's" niet op een jong beest ala de arabier stappen, de fundamentele basis zit er dan (deels) al op.

Als we dan de basis bekijken, dan is ontspanning belangrijk, maar ook maar een onderdeel. Ik vindt dan Carl Hester een goede mix maken waar ontspanning een plaats heeft, maar daar stopt het niet bij, het verbeteren / mooier bewegen van het paard is de achtergrond.

Ik zou dus graag zien hoe de art2ride achtige aanpak, die ik toch wezenlijk anders vindt als die van Carl Hester, tot een actief paard komt, waar de gangen verbeteren, meer expressie krijgen etc.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:57

@Peetstap
Om verder topic vervuiling te vermijden, Simpelman is strikt anoniem, hij heeft daar zijn redenen voor.
Aan geen enkel familielid, vriend, leerling of relatie zal ik in mijn posts relateren.

Discussiëren doe ik met argumenten en niet met wat voor status ook.
Op schimpende, negatieve of afbrekende opmerkingen en vragen ga ik niet in.
Ik sta open voor ieder argument dat met normaal respect geventileerd wordt maar ik ga niet overal op in, de beslissing daarover wil ik graag zelf blijven nemen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:20

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:59

sanne83 schreef:

Inderdaad jammer. Want ik denk dat we hier veel van kunnen leren. De basis is inderdaad waar de meeste van ons zich bezig houden. In de basis gaat toch het meeste niet goed en daar heb je dan last van in de verdere training van je paard.

De basis, dat is alles. Een goede basis is voor mij een losgelaten paard wat zelfstandig op vier benen kan lopen. Geen van beide filmpjes is voor mij een ideaal einddoel. Niet die van het zwarte paard en niet die van Danielle. Ook hoe ik train lijkt op geen van deze filmpjes. Ik vraag me af wat er gebeurd als Danielle haar handen naar voren doet? Mijn ervaring met paarden die achter de LL rijden en je doet je handen naar voren ze uit balans raken.

Maar wat ik jammer vind is dat zo sterk een tweedeling wordt gemaakt op basis van filmpjes. Het gaat mij om de manier van trainen en als daar een filmpje ter illustratie voor wordt gebruikt dan is dat prima. Er zijn ook heel wat links naar artikelen die mij erg aanspreken geplaatst. Wat voor mij op dit moment belangrijk is, is dat mijn paard op eigen benen leert lopen, ontspannen is en loslaat. En hoe doe je dat het beste. Dat is wat mij bezig houdt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:05

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:07

damian23,
Dat heb jij al wel een beetje begrepen.

De KD is al eeuwen in ontwikkeling, weliswaar vaak bij stoffige oude mannetjes, maar ja.
Je zit bij Will Faerber op het goede spoor.
Kijk ook bij Philippe Karl.
Manolo Mendez.
Hier vind je rust, kalmte, harmonie, respect en gedegenheid.

Neem van mij aan, ik heb beide werelden gezien, ben oud en stoffig geworden en ben geland in de echte KD.
Zachtheid, vertrouwen, harmonie, lichtheid, vanzelfsprekendheid.

Meest typerende bij de buik-rugtraining is het gebrek aan losgelatenheid en kalmte.
Wat ons snel op het verkeerde been zet is de grote sport kwaliteit van de bruine en de routine van de amazone.
Kijk naar het voortdurend aandrijven.
Markant ook is het achteruit stappen bijna aan het eind.
Weet, dat achterwaarts stappen een voorwaartse beweging is die pas voor pas achterwaarts afrolt.....

Maar, we gaan weer de de wereld van de pipa experts binnen.