damian23 schreef:Kan je dat ook onderbouwen? Ik sta open voor andere wegen naar Rome, maar dan wel onderbouwd.
Ik denk dat meerdere hier die onderbouwing al hebben gegeven. Als je zonder aanspanning rijdt (zonder aanspanning van de buikspieren, schoft omhoog, zonder impuls) dan gaat bij het 'stofzuigen' alleen maar het hoofd naar beneden en de kont omhoog. Je traint dan niets, behalve dat het nog meer op de voorhand gaat. De kunst is om dit met aanspanning te doen. In het filmjpe dat jij net postte zie je ze dat demonstreren met de vos. Je ziet dan meteen dat dat een stuk moeilijker is om dat met de juiste aanspanning te doen en dat de vos ook lang niet zo laat komt als de Arabier. De ruiter van de vos waakt er namelijk wel voor dat de aanspanning behouden blijft en rijdt het paard weer omhoog/naar voren als de aanspanning verloren gaat. Dat is de kunst.
damian23 schreef:Als deze methode niks zou opleveren, waarom adviseren dierenartsen deze manier van rijden bij paarden die last hebben van hun rug en hun rug en achterhand moeten versterken?
Zie boven. Het gaat om de juiste manier van uitvoeren. Met aanspanning zul je het paard het paard gaan versterken, zonder niet.
damian23 schreef:Waarom reden de Duitsers en de Fransen in de basis hun paarden op deze manier?
Misschien moet je je wat minder laten leiden door geschiedenis, verhalen uit boeken en pretentieus geleuter van mensen die geen daad bij woord voegen. We leven in het 'nu', gebruik je 'common sense' en kijk goed wat er gebeurd. Kijk eerst eens naar hoe het paard loopt/gereden wordt en ga dan uitzoeken hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Dan is de kans groter dat je de juiste aanpak doorgrondt bij hetgeen wat jij wilt bereiken.
damian23 schreef:Verhaal is logisch en niet nieuw. Mij valt wel het e.a. op, maar ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Hier wordt gewerkt aan kracht, souplesse en balans. En bij de bruine zie je ook duidelijk dat de buikspieren aangespannen worden. Maar jij ziet waarschijnlijk alleen dat hij af en toe wat achter de ll komt?