[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:21

Ja maar er zitten altijd in een serie van 20. 2 goede.fotos he ;)
Maar zoals de eerste foto wad het vaak. Nu is t andersom. En dat zo snel! Hij had een enorme.onderhals. Die is nu nog maar de helft van wat hij is geweest.

Voor mijn gevoel loopt hij al 10x beter dan voorheen. Ben mega trots :+;

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:24

Heel veel vooruitgang zie ik :j
Ik zie af en toe nog wel eens de les van Snackie als ik toevallig in de buurt ben... eerst was het 80%sterrenkijken... aparte dribbelpasjes... constant over de schouder wegvallen. Nu 20% sterrenkijken en geen dribbelpasjes meer...maar een paar keer over de schouder wegvallen...

er komen telkens stapjes bij...
Natuurlijk moet er gewerkt worden en moeten er punten opgenoemd worden waar je aan kan werken... dat heet feedback daar leren we van... maar het meeste leer je gewoon van je juffie :D

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:48

Ik kom even uit de meeleesmodus.
Ik rij nu sinds 2 weken een nieuw paardje. Dit paard heeft nog niet veel kilometers onder het zadel gemaakt, meer voor de kar. Nu moeten we natuurlijk nog aan elkaar wennen, maar ik heb een vraag. Als ik haar rij schud ze enorm met haar hoofd (van boven naar beneden). Het gebeurt voornamelijk in draf. Als ik haar dan laat stappen en de rust erin hou gaat het goed. Als ik dan weer begin met draven, begint ze vaak weer. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Ik blijf haar goed voorwaarts rijden, heb al geprobeerd om de teugels wat langer te laten (niet los), maar ook dat helpt niet. Zou het kunnen dat het vanuit haar rug komt, of van het zadel oid?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:04

Dat kan heel veel oorzaken hebben, tanden, rug, nek, zadel, weer.
Als het aan de tanden zou liggen zou je verwachten dat ze het in de andere gangen ook doet, of bijv voor de kar ofzo.
Denk dat het heel lastig is om je hier via internet mee te kunnen helpen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:23

Sanniey schreef:
Ik kom even uit de meeleesmodus.
Ik rij nu sinds 2 weken een nieuw paardje. Dit paard heeft nog niet veel kilometers onder het zadel gemaakt, meer voor de kar. Nu moeten we natuurlijk nog aan elkaar wennen, maar ik heb een vraag. Als ik haar rij schud ze enorm met haar hoofd (van boven naar beneden). Het gebeurt voornamelijk in draf. Als ik haar dan laat stappen en de rust erin hou gaat het goed. Als ik dan weer begin met draven, begint ze vaak weer. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Ik blijf haar goed voorwaarts rijden, heb al geprobeerd om de teugels wat langer te laten (niet los), maar ook dat helpt niet. Zou het kunnen dat het vanuit haar rug komt, of van het zadel oid?

Kan vanalles zijn t/m headshaking syndrome. Bij dat laatste zijn ze dan overgevoelig voor licht of pollen. Je kunt rug, zadel, tanden laten nakijken; een kennisje van mij heeft een paard dat een headshaker leek maar een blessure had aan de atlas. Eventueel kun je eens met een neusnetje rijden (dan weet je gelijk of het een overgevoeligheid voor pollen is).
Er is een sticky hier op bokt over headshaking, misschien kun je daar wat info vandaan halen.
Dribbelkont @ [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:49

Snackie schreef:
Zo wil ik ook wel weer eens wat laten zien.
Het rijden veranderd hier constant, en hij word steeds lichter in mijn handen en zoekt ze vrijwel constant op, momentjes nog omhoog of er net tegenin, of net niet erdoor. Maar ik zie en voel de vooruitgang,

Eerst liep hij er heel erg achter, maar dat valt blijkbaar meer mee dan ik dacht.
Mijn juf heeft foto's gemaakt tijdens de les zaterdag.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Je ziet hier verschillende momenten, allemaal uit dezelfde les.

Foto 1, Net niet er doorheen, zwaarste stuk van de bak, hij moet daar echt wel sjouwen.
Mijn teugels zijn nog te lang, maar ik kan hierin wel mooier met zijn mondje meekomen en als hij omhoog komt, zet ik mn handen breed, maar niet vast, zonder druk.
(ipv vastzetten en los-vast contact) en als hij omlaag gaat hou ik mn handen voor me. Ik laat me meevoeren met zijn mond.
Dat moet natuurlijk beter, maar eerst een 'vaste'verbinding zonder waslijntjes of klapperen. Je ziet, ik zit in een bocht, en stuur nog te veel, echter, als ik het niet doe valt hij nog teveel door de bocht over zn schouder weg.
Ruiter, vnl meer rechtop zitten, ik moet er echt over nadenken, en achterover zitten voor mijn gevoel, we werken er hard aan.

Foto 2.

Rechterop zitten, Paardje loopt er iets uit, maar dat is nog niet zo erg. Begint lekker actief te sjouwen, maar mag nog wat meer.
Je ziet mn handen breed, ik druk of trek niet, ik probeer alleen mee te gaan,zodat de verbinding constant is.
Wat ik op alle foto's zie, is dat hij zijn voorbeen gaat gebruiken, krijgt wat meer ruimte ervoor ook *\o/*

Foto 3, op het moeilijkste punt in de bak, achterin een grote volte linksom.
Hij wil altijd of rechtsaf, of ik sjor zn hoofd mee naar links , wat het over de schouder weglopen ver-ergerd.
Dat is een punt waar we erg tegenaan lopen, en waar hij met regelmaat door mn buitenbeen en buitenteugel (begrenzer) heen loopt.
Echter, als ik een zweepje erbij pak (waar hij van in paniek raakt) dan gaat het makkelijker,maar ook veeeeel sneller.
Hier ben ik zo bezig geweest met hem door die volte te krijgen, dat ik helemaal voorover val.
Valt me nog mee dat ik hier mn beide teugels nog vast heb, maar je ziet aan mijn handen dat het niet klopt.

Zo, dat was mijn bijdrage weer.

Op de een of andere manier vind ik jou foto's heel lastig te beoordelen.. Ik ga er dan ook niet heel veel over zeggen.. Ik kan helaas je foto's van een tijd geleden niet zien.. Hij geeft bij mij aan 'pagina niet gevonden'... Dus ik vertel je wat ik zie.

Ik zie een ruiter dat de handen op de benen legt. Dit kan vertekenen door de foto omdat jij zegt dat je ze breed hebt, maar zo is het wel hoe ik het zie. Ik zie een vrij strakke verbinding met de mond, waardoor ook ik het idee heb dat er nog net iets te veel spanning zit. Wel zie ik een paard dat lekker loopt. :j je laatste foto was een volte toch? Ondanks dat hij daar wat te diep loopt, vind ik het wel de fijnste foto.. :j Nogmaals, ik vind jou foto's heel moeilijk te beoordelen, dus het kan goed zijn dat er geen bal van klopt.. :+

SheeNegro schreef:
Ik denk dat ik de enigste onder jullie ben met een luxe situatie :o
Ik heb zelf mogen leren van absoluut geen kinderpony, eerst mijn verzorgpony, nu van mij. Tijdens mijn pony jaren heb ik een oudere pony doorgereden in de dressuur en een ponyhengst opgeleerd. Telkens onder begeleiding. Al bij al, ik wist toen wat juist voelde en wat niet, maar in mijn penny jaren er niet verder over nagedacht. Daarna heb ik mezelf een 4 jarig paardje gekocht met een super basis waarop ik kon verder bouwen en ik echt dingen begon te voelen. Ook weer opnieuw een pony onder de kont gehad die enkel kon sterrenkijken. Je wordt ouder en begint met meer gevoel te rijden en dat ziet de buitenwereld ook. Ik heb dus nu ook gratis 2 verzorgpaarden, eentje met super veel schwung, ervaring, verzameling en plezier in het werk. Hij heeft Z2 gelopen en het is gewoon heerlijk om met hem te rijden <3 Daarbij rij ik nog een 5 jarige Krack C merrie die net zadelmak was toen ik begon. Het is gewoon fantastisch om 3 verschillende soorten paarden te combineren, telkens tot het besluit komen dat alles gewoon altijd heel simpel kan zijn, maar dat het gewoon te moeilijk is om het daarbij te houden. En wat hun niveau ook is, ze zijn gewoon fantastisch op hun niveau <3
Ik ben blij met de kansen die ik heb gekregen in mijn korte leven tot nu toe en ik hoop dan ook dat iedereen ook zo'n geweldige kans kan grijpen.

Dus Jolien, LU en alle andere: grijp elke kans! Want ze zal het waard zijn!

Fijn hoor! Ik hoop dat die kans er voor mij ook ligt! Maar niet voordat hoofdstuk Gaspard is afgesloten. Ondanks zijn artrose, leeftijd, en dat hij totaal niet dressuurmatig gereden is, leer ik heel veel van hem!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:03

@Snackie: moelijk te beoordelen die foto's. Jij bent helemaal zwart en je handen zijn niet zichtbaar. Desondanks (ook aan het paard te zien) oogt de verbinding erg strak en stug. Ben ik het verder wel eens met het commentaar van LU.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:37

ik heb ook wat foto's van de les van zaterdag... zo begonnen we de les:

Afbeelding

wat ik zie... een strak gespannen paard dat haar achterbenen niet meeneemt.

Nu liet mijn juffie mij niet meer concentreren op de voorkant maar op de achterkant. Been reactie en terug op mijn zit.
en dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Ze nam haar achterbenen wel mee en gebruikt haar rug beter. ze liep niet constant naar beneden en was erg aan het zoeken. Maar ik merkte dat nu ze geen steun meer had aan mijn handen ze haar balans van achteren moest vinden.
Perfect is het niet maar ik vind wel dat we beter de ontspanning en de reactie op kunnen zoeken en dat eerst dat de basis goed is :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:40

Heel fijn om naar te kijken! Denk wel aan je hakken! :) En lekker om je heen kijken, kijken waar je naartoe wil. Wat doe je trouwens op de 2e foto met je linker hand? (buitenhand?:+)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:43

Klopt... mijn zit is vooral iets waar ik aan moet werken, ik heb ook de neiging het zand te bekijken ipv naar voren, ik vind het moeilijk mijn knieen los te laten en mijn kuiten naar achteren te leggen, mijn benen stilhouden vind ik ook moeilijk... goed gezien...

wat ik met mijn buitenhand doe is... teugels helemaal loslaten (rechterhand alleen vasthouden) kuit geven geen reactie dan een hakje bij hakje geen reactie kleine attentie achter mijn been. Ik laat de teugels verder met rust en los alles op met m'n zit.
Mijn paardje is nogal dood aan mn been geworden en nu concentreren wij ons dus op kuit is weg... :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:45

Ahh, vandaar. Even wakker tikken met het zweepje dus, net achter je kuit. :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:48

ja geen harde tik... meer een attente van " joh ik geef been dan moet er iets gebeuren"

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:52

I get it! Doe ik zelf ook regelmatig, even laten voelen dat je dat zweepje daar hebt zitten. Even laten weten dat je een reactie verwacht. Ik gebruik hem ook regelmatig als ik de achterhand om wil zetten, maar mn paard er volledig doorheen loopt. Ook even bijtikken van hallo, ik vraag wat.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:53

Ja inderdaad :) even wakker worden :)

Ik wil nog even bijvoegen:
Ze zakt hier wel maar dat is meer zoeken van... handen waar zijn jullie? dus haar hoofd ging wel op- neer - op - neer. Maar dat is niet erg zolang ze maar haar achterhand gebruikt.
We hebben bewust losgelaten deze les omdat Eelkje de neiging heeft om balans te zoeken in mijn handen ipv de reet :+
En het is beter dat ik mij op dit moment meer concentreer op activiteit ipv haar hoofd. Dat ze eerst leert voorwaarts te denken en van daaruit pas oppakken. kan ik mooi werken aan mn zit hihi

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:06

Snackie en Anne_mieke88, wat hebben jullie de paardjes al fijn aan het lopen! :)
Natuurlijk zijn er nog zoveel dingen die nog beter kunnen, maar dat is niet erg, dat komt vanzelf wel! :D

Op de foto's van Snackie zie ik nog veel 'gezoek', zowel bij het paard als bij de ruiter. Het paard is erg aan het zoeken naar balans en daarbij z'n hoofd/hals houding. Ik vind het al heel prettig om te zien dat hij nu wil zakken maar ook als ik dan kijk naar z'n kont zie ik daar een lekker kontje met veel activiteit naar de benen! Woow, zo mogen meer tinkers gaan lopen! Je ziet ze zo vaak zo aan het 'sjokken' ik zie hier duidelijk een paard dat van achteren naar voren gereden word. Dat er aan de voorkant dan nog veel gezocht word is imo niet erg, dat komt vanzelf wel zodra hij meer balans en kracht gaat krijgen én jij ook een fijne houding vind! :) Jij bent volgens mij ook nog erg aan het zoeken in je houding, hebt snel de neiging om naar voren te vallen en je moet hem aan de voorkant wel ruimte geven maar het is lastig om daarin dan ook de juiste verbinding te houden. Gevolg is dat je snel erg breed en handen bijna naast je lichaam gaat rijden op het moment dat hij even wat omhoog komt en je weer moet vragen. Maar ik ben er van overtuigd dat als jullie zo door blijven oefenen én lekker fanatiek blijven lessen dat we over een tijdje echt hele fijne plaatjes gaan zien! :j

Anne_mieke88 wat een heerlijke foto's zeg! Lekker ontspannen en paardlief lijkt al een hele fijne balans te hebben? :) Ik lees dat jullie erg bezig zijn om meer van achteren naar voren te rijden, de achterhand wakker te maken en actief te maken en vanuit daar gaan rijden. Dit zie je op de foto's ook al terug dat er duidelijk al wel een mooi beginnetje is gemaakt! Helemaal als je de laatste 2 foto's vergelijkt met de 1e... Op de 2e foto zie je duidelijk dat hij moeite doet vanuit de achterhand, zie die lekkere ronde kont en het achterbeen dat duidelijk méér onder de massa gezet word en de moeite die het paard daarvoor doet. Je ziet duidelijk dat hij lekker aan het werk is! :) Jou houding vind ik nog niet eens zo heel slecht overigens, meer kleine dingetjes als hakken uitdrukken en je handen misschien een tikkeltje meer dragen. En kijk eens naar hoe die met z'n neusje loopt, fijn hoor!! :D

Vind het er netjes uit zien dames!! Toppie!!
Lekker door blijven oefenen zoals jullie nu bezig zijn, blij rijden van achteren naar voren! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:43

Ziet er goed uit Annemiek! Wat me vooral opvalt is dat jij veel beter gaat zitten!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:45

Dank je jolien. Daar oefen ik wel hard voor. Ik vind het echt nog heel moeilijk. Maar we gaan vooruit :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:28

_Marinke_ schreef:
Snackie en Anne_mieke88, wat hebben jullie de paardjes al fijn aan het lopen! :)
Natuurlijk zijn er nog zoveel dingen die nog beter kunnen, maar dat is niet erg, dat komt vanzelf wel! :D

Op de foto's van Snackie zie ik nog veel 'gezoek', zowel bij het paard als bij de ruiter. Het paard is erg aan het zoeken naar balans en daarbij z'n hoofd/hals houding. Ik vind het al heel prettig om te zien dat hij nu wil zakken maar ook als ik dan kijk naar z'n kont zie ik daar een lekker kontje met veel activiteit naar de benen! Woow, zo mogen meer tinkers gaan lopen! Je ziet ze zo vaak zo aan het 'sjokken' ik zie hier duidelijk een paard dat van achteren naar voren gereden word. Dat er aan de voorkant dan nog veel gezocht word is imo niet erg, dat komt vanzelf wel zodra hij meer balans en kracht gaat krijgen én jij ook een fijne houding vind! :) Jij bent volgens mij ook nog erg aan het zoeken in je houding, hebt snel de neiging om naar voren te vallen en je moet hem aan de voorkant wel ruimte geven maar het is lastig om daarin dan ook de juiste verbinding te houden. Gevolg is dat je snel erg breed en handen bijna naast je lichaam gaat rijden op het moment dat hij even wat omhoog komt en je weer moet vragen. Maar ik ben er van overtuigd dat als jullie zo door blijven oefenen én lekker fanatiek blijven lessen dat we over een tijdje echt hele fijne plaatjes gaan zien! :j

Danku!
Dit is pas een veer in mn reet steken! <3
Hij is constant aan het zoeken, die balans missen we nog, maar het gaat elke keer beter!
Dit paard sjokt inderdaad niet. Hij is ook niet rennerig meer, Maar hij loopt wel door.

Mijn houding is echt bagger, ik probeerde gister meteen aan mn houding te werken,en mn hele ritje werd geforceerd. Dus teugels lang en laat maar even lopen. Overnieuw, dan wat minder op houding letten, paard gaat fijn lopen, en ik kon rechtop zitten.
Dus fijn afgesloten.
Het is best lastig, maar het blijft leuk! Ben op t moment best fanatiek, terwijl ik gewoon een bosruitertje ben.

Dankjewel!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:29

Anne_mieke88 schreef:
Ja inderdaad :) even wakker worden :)

Ik wil nog even bijvoegen:
Ze zakt hier wel maar dat is meer zoeken van... handen waar zijn jullie? dus haar hoofd ging wel op- neer - op - neer. Maar dat is niet erg zolang ze maar haar achterhand gebruikt.
We hebben bewust losgelaten deze les omdat Eelkje de neiging heeft om balans te zoeken in mijn handen ipv de reet :+
En het is beter dat ik mij op dit moment meer concentreer op activiteit ipv haar hoofd. Dat ze eerst leert voorwaarts te denken en van daaruit pas oppakken. kan ik mooi werken aan mn zit hihi

Hele fijne plaatjes Annemiek!
Paardlief gaat echt veel beter lopen.
Elke keer als ik jullie foto's zie, zie ik de vooruitgang! Goed bezig!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:36

Snackie goed zitten is ook lastig hoor! ;) En je heft elkaar weer op wat dat betreft, een paard kan pas echt goed lopen als de ruiter goed zit, maar de ruiter kan pas echt goed zitten als het paard fijn loopt. :P Wissel werking dus! :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:49

Snackie, je houding verbeteren is ook lastig, maar dat moet je in kleine stapjes doen :j
Niet te veel tegelijk willen :)
En idd ook wat Marinke zegt, zodra je paard beter loopt gaat het zitten beter!

Annemieke, wat een fijn beeld die foto's van jou!
Vind het er heel ontspannen en vriendelijk uit zien +:)+

Gisteren weer geoefend, ook met de oefening van Veulen84 van die slangenvolte en de bogen draven, de overige stukken stappen, dat ging erg goed. Op een gegeven moment luisterde ze goed naar terug komen op zit en reageerde ze goed op been.
Later werd ze weer wat heter en was ze het hoofdstuk 'remmen' weer vergeten.. Toch goed afgesloten toen ze een overgang stap-galop-draf-stap netjes deed.
Zaterdag les, ben erg benieuwd hoe dat gaat! :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:52

Marinke, dat ervaar ik ook :)
Een paard kan pas goed lopen als de ruiter goed zit, maar de ruiter kan pas goed zitten als het paard fijn loopt.

Bij ons (Athos en mij) komt het van mijn kant af. Als ik hem van voren 'los laat', dan kan hij beter zijn rug gebruiken, waardoor ik beter kan gaan zitten. En de uitkomst: Athos gaat nog beter lopen, ik zit prinsheerlijk en uit eindelijk ziet het er ook véél beter uit :)

Ik ben zo trots :) sinds dit topic gaat het galoperen bij ons een stuk beter :) Eerder sprong hij vaak verkeerd aan (mijn fout natuurlijk ;) ), nu leer ik mezelf aan om echt te gaan zitten, een fijne aanleuning te bieden en hij reageerd enorm goed op mijn galop hulp <3

Annemieke, het ziet er goed uit zeg!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:14

Snackie schreef:
Danku!
Dit is pas een veer in mn reet steken! <3
Hij is constant aan het zoeken, die balans missen we nog, maar het gaat elke keer beter!
Dit paard sjokt inderdaad niet. Hij is ook niet rennerig meer, Maar hij loopt wel door.

Mijn houding is echt bagger, ik probeerde gister meteen aan mn houding te werken,en mn hele ritje werd geforceerd. Dus teugels lang en laat maar even lopen. Overnieuw, dan wat minder op houding letten, paard gaat fijn lopen, en ik kon rechtop zitten.
Dus fijn afgesloten.
Het is best lastig, maar het blijft leuk! Ben op t moment best fanatiek, terwijl ik gewoon een bosruitertje ben.

Dankjewel!

Leuk he dat je begint te ervaren dat er naast het boscrossen - wat natuurlijk ook heel leuk is - zo'n wereld te leren is. Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd en dan smaakt het naar meer. In ieder geval, zo werkt het bij mij.
V.w.b. houding: van mij zul je nooit horen dat je je handen recht moet houden en hakken uitdrukken, maar wel rechtop zitten en een knik in je ellebogen te houden. Door je armen recht te houden, maak je je contact stug (kun je niet fijn meebewegen met de mond). Door naar voren te zitten, belemmer je je paard om in een horizontaal evenwicht te komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:23

@Annemieke: ziet er wel mooi ontspannen uit zo, maar wat gebeurt er als je de teugels weer aanneemt?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:47

Babootje schreef:
@Anne-mieke: ziet er wel mooi ontspannen uit zo, maar wat gebeurt er als je de teugels weer aanneemt?

Als ik mijn teugels op maat zou maken dan zoekt Eelkje mijn hand op. Maar ze zoekt dan teveel steun in mijn handen ipv in haar kont. Ze neemt haar achterbenen dan ook niet goed mee. Ze denkt niet genoeg voorwaarts. Vandaar stapje terug teugels los en eerst die focus op naar voren. Heeft ze de drang naar voren dan kan ze haar balans daarin vinden ipv te leunen in mijn handen.
Als wij nu zorgen dat de basis er goed inzit is oppakken straks geen probleem :)