Maar zoals de eerste foto wad het vaak. Nu is t andersom. En dat zo snel! Hij had een enorme.onderhals. Die is nu nog maar de helft van wat hij is geweest.
Voor mijn gevoel loopt hij al 10x beter dan voorheen. Ben mega trots

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sanniey schreef:Ik kom even uit de meeleesmodus.
Ik rij nu sinds 2 weken een nieuw paardje. Dit paard heeft nog niet veel kilometers onder het zadel gemaakt, meer voor de kar. Nu moeten we natuurlijk nog aan elkaar wennen, maar ik heb een vraag. Als ik haar rij schud ze enorm met haar hoofd (van boven naar beneden). Het gebeurt voornamelijk in draf. Als ik haar dan laat stappen en de rust erin hou gaat het goed. Als ik dan weer begin met draven, begint ze vaak weer. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Ik blijf haar goed voorwaarts rijden, heb al geprobeerd om de teugels wat langer te laten (niet los), maar ook dat helpt niet. Zou het kunnen dat het vanuit haar rug komt, of van het zadel oid?
Snackie schreef:Zo wil ik ook wel weer eens wat laten zien.
Het rijden veranderd hier constant, en hij word steeds lichter in mijn handen en zoekt ze vrijwel constant op, momentjes nog omhoog of er net tegenin, of net niet erdoor. Maar ik zie en voel de vooruitgang,
Eerst liep hij er heel erg achter, maar dat valt blijkbaar meer mee dan ik dacht.
Mijn juf heeft foto's gemaakt tijdens de les zaterdag.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Je ziet hier verschillende momenten, allemaal uit dezelfde les.
Foto 1, Net niet er doorheen, zwaarste stuk van de bak, hij moet daar echt wel sjouwen.
Mijn teugels zijn nog te lang, maar ik kan hierin wel mooier met zijn mondje meekomen en als hij omhoog komt, zet ik mn handen breed, maar niet vast, zonder druk.
(ipv vastzetten en los-vast contact) en als hij omlaag gaat hou ik mn handen voor me. Ik laat me meevoeren met zijn mond.
Dat moet natuurlijk beter, maar eerst een 'vaste'verbinding zonder waslijntjes of klapperen. Je ziet, ik zit in een bocht, en stuur nog te veel, echter, als ik het niet doe valt hij nog teveel door de bocht over zn schouder weg.
Ruiter, vnl meer rechtop zitten, ik moet er echt over nadenken, en achterover zitten voor mijn gevoel, we werken er hard aan.
Foto 2.
Rechterop zitten, Paardje loopt er iets uit, maar dat is nog niet zo erg. Begint lekker actief te sjouwen, maar mag nog wat meer.
Je ziet mn handen breed, ik druk of trek niet, ik probeer alleen mee te gaan,zodat de verbinding constant is.
Wat ik op alle foto's zie, is dat hij zijn voorbeen gaat gebruiken, krijgt wat meer ruimte ervoor ook![]()
Foto 3, op het moeilijkste punt in de bak, achterin een grote volte linksom.
Hij wil altijd of rechtsaf, of ik sjor zn hoofd mee naar links , wat het over de schouder weglopen ver-ergerd.
Dat is een punt waar we erg tegenaan lopen, en waar hij met regelmaat door mn buitenbeen en buitenteugel (begrenzer) heen loopt.
Echter, als ik een zweepje erbij pak (waar hij van in paniek raakt) dan gaat het makkelijker,maar ook veeeeel sneller.
Hier ben ik zo bezig geweest met hem door die volte te krijgen, dat ik helemaal voorover val.
Valt me nog mee dat ik hier mn beide teugels nog vast heb, maar je ziet aan mijn handen dat het niet klopt.
Zo, dat was mijn bijdrage weer.
SheeNegro schreef:Ik denk dat ik de enigste onder jullie ben met een luxe situatie![]()
Ik heb zelf mogen leren van absoluut geen kinderpony, eerst mijn verzorgpony, nu van mij. Tijdens mijn pony jaren heb ik een oudere pony doorgereden in de dressuur en een ponyhengst opgeleerd. Telkens onder begeleiding. Al bij al, ik wist toen wat juist voelde en wat niet, maar in mijn penny jaren er niet verder over nagedacht. Daarna heb ik mezelf een 4 jarig paardje gekocht met een super basis waarop ik kon verder bouwen en ik echt dingen begon te voelen. Ook weer opnieuw een pony onder de kont gehad die enkel kon sterrenkijken. Je wordt ouder en begint met meer gevoel te rijden en dat ziet de buitenwereld ook. Ik heb dus nu ook gratis 2 verzorgpaarden, eentje met super veel schwung, ervaring, verzameling en plezier in het werk. Hij heeft Z2 gelopen en het is gewoon heerlijk om met hem te rijdenDaarbij rij ik nog een 5 jarige Krack C merrie die net zadelmak was toen ik begon. Het is gewoon fantastisch om 3 verschillende soorten paarden te combineren, telkens tot het besluit komen dat alles gewoon altijd heel simpel kan zijn, maar dat het gewoon te moeilijk is om het daarbij te houden. En wat hun niveau ook is, ze zijn gewoon fantastisch op hun niveau
![]()
Ik ben blij met de kansen die ik heb gekregen in mijn korte leven tot nu toe en ik hoop dan ook dat iedereen ook zo'n geweldige kans kan grijpen.
Dus Jolien, LU en alle andere: grijp elke kans! Want ze zal het waard zijn!
_Marinke_ schreef:Snackie en Anne_mieke88, wat hebben jullie de paardjes al fijn aan het lopen!
Natuurlijk zijn er nog zoveel dingen die nog beter kunnen, maar dat is niet erg, dat komt vanzelf wel!
Op de foto's van Snackie zie ik nog veel 'gezoek', zowel bij het paard als bij de ruiter. Het paard is erg aan het zoeken naar balans en daarbij z'n hoofd/hals houding. Ik vind het al heel prettig om te zien dat hij nu wil zakken maar ook als ik dan kijk naar z'n kont zie ik daar een lekker kontje met veel activiteit naar de benen! Woow, zo mogen meer tinkers gaan lopen! Je ziet ze zo vaak zo aan het 'sjokken' ik zie hier duidelijk een paard dat van achteren naar voren gereden word. Dat er aan de voorkant dan nog veel gezocht word is imo niet erg, dat komt vanzelf wel zodra hij meer balans en kracht gaat krijgen én jij ook een fijne houding vind!Jij bent volgens mij ook nog erg aan het zoeken in je houding, hebt snel de neiging om naar voren te vallen en je moet hem aan de voorkant wel ruimte geven maar het is lastig om daarin dan ook de juiste verbinding te houden. Gevolg is dat je snel erg breed en handen bijna naast je lichaam gaat rijden op het moment dat hij even wat omhoog komt en je weer moet vragen. Maar ik ben er van overtuigd dat als jullie zo door blijven oefenen én lekker fanatiek blijven lessen dat we over een tijdje echt hele fijne plaatjes gaan zien!
Anne_mieke88 schreef:Ja inderdaadeven wakker worden
Ik wil nog even bijvoegen:
Ze zakt hier wel maar dat is meer zoeken van... handen waar zijn jullie? dus haar hoofd ging wel op- neer - op - neer. Maar dat is niet erg zolang ze maar haar achterhand gebruikt.
We hebben bewust losgelaten deze les omdat Eelkje de neiging heeft om balans te zoeken in mijn handen ipv de reet
En het is beter dat ik mij op dit moment meer concentreer op activiteit ipv haar hoofd. Dat ze eerst leert voorwaarts te denken en van daaruit pas oppakken. kan ik mooi werken aan mn zit hihi
Snackie schreef:Danku!
Dit is pas een veer in mn reet steken!
Hij is constant aan het zoeken, die balans missen we nog, maar het gaat elke keer beter!
Dit paard sjokt inderdaad niet. Hij is ook niet rennerig meer, Maar hij loopt wel door.
Mijn houding is echt bagger, ik probeerde gister meteen aan mn houding te werken,en mn hele ritje werd geforceerd. Dus teugels lang en laat maar even lopen. Overnieuw, dan wat minder op houding letten, paard gaat fijn lopen, en ik kon rechtop zitten.
Dus fijn afgesloten.
Het is best lastig, maar het blijft leuk! Ben op t moment best fanatiek, terwijl ik gewoon een bosruitertje ben.
Dankjewel!
Babootje schreef:@Anne-mieke: ziet er wel mooi ontspannen uit zo, maar wat gebeurt er als je de teugels weer aanneemt?