Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xBlue schreef:Mag ik tussendoor even een vraagje stellen?![]()
Want ik lees nog steeds mee, en ik zie dat mensen vaak zeggen dat ze een foto moeilijker vinden om te beoordelen. Ik heb dat juist niet. Als ik een foto zie kan ik er lang naar kijken en na een tijdje kan ik wel wat dingen ontdekken. Ik heb juist bij een filmpje dat alles zo snel gaat, en ik krijg voor mijn gevoel niet echt tijd om iets te zien.
Heeft iemand tips?
S_en_Z schreef:Sunna.. Probeer niet erop te stappen met het idee "ik moet mijn paard controleren"
(zo kwam je post over)
Het is niet "moeten", daar krijg je gevechten van.
Je vraagt het je paard. Waar nodig moet je je paard leren begeleiden met de juist hulpen en op het juiste moment ook los laten. Een paard ontspant niet als jij gespannen blijft.
Voor iedere correctie/begeleiding die voor een moment goed opgepakt wordt kun je met je stem als beloning ondersteunen.
Het is niet dat je paard niet wil, maar hij vind het moeilijk. Niet gefrustreerd raken en zelfvertrouwen hebben.
Ik ga ook geen handstand doen omdat ik weet dat mijn armen slap zijn.. Maar zou het me op een speelse manier gevraagd worden dan zou ik het wel proberen.en als iemand die dichtbij me staat dan heel enthousiast is (en dat hoeft niet door schouderklopjes te zijn maar door een vrolijke opmerking) dan wil ik het wel vaker proberen.
En daar worden ze nou juist "sterker" van! En zelfverzekerd!
Om jou te leren voelen op welk moment jouw paard jouw begeleiding nodig heeft heb je zelf goede begeleiding nodig
Edit: lastig om te verduidelijken hoe belangrijk het is om samenwerking te creëren. Deze krijg je niet door je paard te forceren. Dan belemmer je je paard juist om met je mee te denken
Babootje schreef:nombrado schreef:alle bovenstaande oefeningen als travers, schouder binnen, wijken is pas verstandig te doen als je paard recht gericht en dus ook recht een volte beide zijde goed rijd.
Het is niet verstandig als het nog niet zover is, je paard op die manier proberen recht te krijgen
recht, komt vanuit het bekken. dat ga je met zijwaartse bewegingen niet beter krijgen is mijn ervaring.
het zijn juist oefeningen om je paard rechtgericht te krijgen
Kentiapalm schreef:Mooi actief achterbeen.
Het valt meteen op dat het paard erg gespannen is. Ik zie een strakke kaak en oren die naar achteren liggen. Na even kijken is het ook duidelijk waarom... Ik zie een deukje in de huid waar je sporen zitten.
Heb je nog meer galopfoto's? Zolang je nog in de galop met je tenen naar buiten gaat kun je denk ik beter een zweepje gebruiken.
En op of iets voor de loodlijn is prima hoor, hoeft er zeker niet achter.
S_en_Z schreef:Sunna.. Probeer niet erop te stappen met het idee "ik moet mijn paard controleren"
(zo kwam je post over)
Het is niet "moeten", daar krijg je gevechten van.
Je vraagt het je paard. Waar nodig moet je je paard leren begeleiden met de juist hulpen en op het juiste moment ook los laten. Een paard ontspant niet als jij gespannen blijft.
Voor iedere correctie/begeleiding die voor een moment goed opgepakt wordt kun je met je stem als beloning ondersteunen.
Het is niet dat je paard niet wil, maar hij vind het moeilijk. Niet gefrustreerd raken en zelfvertrouwen hebben.
Ik ga ook geen handstand doen omdat ik weet dat mijn armen slap zijn.. Maar zou het me op een speelse manier gevraagd worden dan zou ik het wel proberen.en als iemand die dichtbij me staat dan heel enthousiast is (en dat hoeft niet door schouderklopjes te zijn maar door een vrolijke opmerking) dan wil ik het wel vaker proberen.
En daar worden ze nou juist "sterker" van! En zelfverzekerd!
Om jou te leren voelen op welk moment jouw paard jouw begeleiding nodig heeft heb je zelf goede begeleiding nodig
Edit: lastig om te verduidelijken hoe belangrijk het is om samenwerking te creëren. Deze krijg je niet door je paard te forceren. Dan belemmer je je paard juist om met je mee te denken
Change3x schreef:Kentiapalm schreef:Mooi actief achterbeen.
Het valt meteen op dat het paard erg gespannen is. Ik zie een strakke kaak en oren die naar achteren liggen. Na even kijken is het ook duidelijk waarom... Ik zie een deukje in de huid waar je sporen zitten.
Heb je nog meer galopfoto's? Zolang je nog in de galop met je tenen naar buiten gaat kun je denk ik beter een zweepje gebruiken.
En op of iets voor de loodlijn is prima hoor, hoeft er zeker niet achter.
Ik rijd ook niet vaak met spoortjes, dat doe ik nu alleen omdat hij zich moet bollen op rechts, en met een spoortje heb ik wat meer reactie. Zweepje had ik ook vast, is een beetje wazig op de foto eerste foto!
[ Afbeelding ]
Ik moet inderdaad op mijn billen zitten, maar daar heb ik vreselijke moeite mee omdat hij als een paard van 1.70 galoppeert. ;3 Ojah, heb een spastisch rechterhandje ;o
Herfstwind schreef:Change, ik denk dat je eerst vooral moet werken aan de ontspanning. Wat ik zie is een paard die niet loslaat in de kaak. Zolang het paard dat niet doet, gaat hij nooit fijn nageven. Maar zolang je paard zo gespannen blijft gaat hij ook nooit loslaten.
Als hij wat meer ontspannen gaat lopen en dus zijn kaak loslaat, denk ik dat het ook een stuk makkelijker gaat worden om rechtsom te buigen. De foto van linksom ziet er trouwens al een stuk meer ontspannen uit.
Leuk paard trouwens!
Edit; pony
Babootje schreef:Herfstwind schreef:Change, ik denk dat je eerst vooral moet werken aan de ontspanning. Wat ik zie is een paard die niet loslaat in de kaak. Zolang het paard dat niet doet, gaat hij nooit fijn nageven. Maar zolang je paard zo gespannen blijft gaat hij ook nooit loslaten.
Als hij wat meer ontspannen gaat lopen en dus zijn kaak loslaat, denk ik dat het ook een stuk makkelijker gaat worden om rechtsom te buigen. De foto van linksom ziet er trouwens al een stuk meer ontspannen uit.
Leuk paard trouwens!
Edit; pony
hij zit rechtsom vast (zoals vele paarden). Hijnzet zn kaak vast omdat hij in zijn lijf vast zit, zonte zien. Met deze zou ik veel oefeningen in stap doen en voor de extra beweging lekker naar buiten. klinkt raar mss maar ik heb altijd geleerd dat als het in stap en draf niet lukt hoef je ook niet te galopperen, qua beleren heb je er dan nix aan.