Sunna.. Probeer niet erop te stappen met het idee "ik moet mijn paard controleren"
(zo kwam je post over)
Het is niet "moeten", daar krijg je gevechten van.
Je vraagt het je paard. Waar nodig moet je je paard leren begeleiden met de juist hulpen en op het juiste moment ook los laten. Een paard ontspant niet als jij gespannen blijft.
Voor iedere correctie/begeleiding die voor een moment goed opgepakt wordt kun je met je stem als beloning ondersteunen.
Het is niet dat je paard niet wil, maar hij vind het moeilijk. Niet gefrustreerd raken en zelfvertrouwen hebben.
Ik ga ook geen handstand doen omdat ik weet dat mijn armen slap zijn.. Maar zou het me op een speelse manier gevraagd worden dan zou ik het wel proberen.

en als iemand die dichtbij me staat dan heel enthousiast is (en dat hoeft niet door schouderklopjes te zijn maar door een vrolijke opmerking) dan wil ik het wel vaker proberen.
En daar worden ze nou juist "sterker" van! En zelfverzekerd!
Om jou te leren voelen op welk moment jouw paard jouw begeleiding nodig heeft heb je zelf goede begeleiding nodig

Edit: lastig om te verduidelijken hoe belangrijk het is om samenwerking te creëren. Deze krijg je niet door je paard te forceren. Dan belemmer je je paard juist om met je mee te denken