[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:18

Dat is precies wat ik probeer te zeggen :D Voor mij is het al lastig zat om de juiste buiging in simpele wendingen te hebben zoals op een volte of gewoon elke keer dat ik door een hoek rij. Die buiging wil ik eerst onder controle hebben voor ik met ingewikkeldere buig-oefeningen aan de slag ga.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:28

Sunna.. Probeer niet erop te stappen met het idee "ik moet mijn paard controleren"

(zo kwam je post over)

Het is niet "moeten", daar krijg je gevechten van.
Je vraagt het je paard. Waar nodig moet je je paard leren begeleiden met de juist hulpen en op het juiste moment ook los laten. Een paard ontspant niet als jij gespannen blijft.

Voor iedere correctie/begeleiding die voor een moment goed opgepakt wordt kun je met je stem als beloning ondersteunen.

Het is niet dat je paard niet wil, maar hij vind het moeilijk. Niet gefrustreerd raken en zelfvertrouwen hebben.

Ik ga ook geen handstand doen omdat ik weet dat mijn armen slap zijn.. Maar zou het me op een speelse manier gevraagd worden dan zou ik het wel proberen. ;) en als iemand die dichtbij me staat dan heel enthousiast is (en dat hoeft niet door schouderklopjes te zijn maar door een vrolijke opmerking) dan wil ik het wel vaker proberen.

En daar worden ze nou juist "sterker" van! En zelfverzekerd!

Om jou te leren voelen op welk moment jouw paard jouw begeleiding nodig heeft heb je zelf goede begeleiding nodig :j

Edit: lastig om te verduidelijken hoe belangrijk het is om samenwerking te creëren. Deze krijg je niet door je paard te forceren. Dan belemmer je je paard juist om met je mee te denken

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:41

Mag ik tussendoor even een vraagje stellen? :o
Want ik lees nog steeds mee, en ik zie dat mensen vaak zeggen dat ze een foto moeilijker vinden om te beoordelen. Ik heb dat juist niet. Als ik een foto zie kan ik er lang naar kijken en na een tijdje kan ik wel wat dingen ontdekken. Ik heb juist bij een filmpje dat alles zo snel gaat, en ik krijg voor mijn gevoel niet echt tijd om iets te zien.
Heeft iemand tips? :o

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:43

xBlue schreef:
Mag ik tussendoor even een vraagje stellen? :o
Want ik lees nog steeds mee, en ik zie dat mensen vaak zeggen dat ze een foto moeilijker vinden om te beoordelen. Ik heb dat juist niet. Als ik een foto zie kan ik er lang naar kijken en na een tijdje kan ik wel wat dingen ontdekken. Ik heb juist bij een filmpje dat alles zo snel gaat, en ik krijg voor mijn gevoel niet echt tijd om iets te zien.
Heeft iemand tips? :o

Ik vind een filmpje ook lastiger. Het zou makkelijker moeten zijn omdat het bewegende beelden zijn. Aan de ene kant kun je meer zien, maar aan de andere kant is het ook lastig omdat het beweegt, en een filmpje steeds op pauze zetten is ook veel werk. ;D En ja, een foto is maar een moment opname en een filmpje is meer? B-)

0000

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:45

Dat komt een beetje omdat je iedere ruiter, hoe goed ook, zelfs de grootste toppers, slecht op de foto kan zetten. Als je op exact het verkeerde moment de foto maakt, kan je er niets zinnigs over zeggen. In het topic staan wel een aantal voorbeelden van slechte foto's. Uit slechte hoeken waardoor je gewoon niets kan zien, maar ook gewoon hele foute bewegingsmomenten die er bij ieder paard raar uitzien. Dat probleem los je op met filmpjes.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:48

S_en_Z schreef:
Sunna.. Probeer niet erop te stappen met het idee "ik moet mijn paard controleren"

(zo kwam je post over)

Je vraagt het je paard. Waar nodig moet je je paard leren begeleiden met de juist hulpen en op het juiste moment ook los laten. Een paard ontspant niet als jij gespannen blijft.

Voor iedere correctie/begeleiding die voor een moment goed opgepakt wordt kun je met je stem als beloning ondersteunen.

Het is niet dat je paard niet wil, maar hij vind het moeilijk. Niet gefrustreerd raken en zelfvertrouwen hebben.

Ik ga ook geen handstand doen omdat ik weet dat mijn armen slap zijn.. Maar zou het me op een speelse manier gevraagd worden dan zou ik het wel proberen. ;) en als iemand die dichtbij me staat dan heel enthousiast is (en dat hoeft niet door schouderklopjes te zijn maar door een vrolijke opmerking) dan wil ik het wel vaker proberen.

Om jou te leren voelen op welk moment jouw paard jouw begeleiding nodig heeft heb je zelf goede begeleiding nodig :j

Edit: lastig om te verduidelijken hoe belangrijk het is om samenwerking te creëren. Deze krijg je niet door je paard te forceren. Dan belemmer je je paard juist om met je mee te denken

Oh, het was niet de bedoeling dat het zo overkwam! Ik stap niet met dat idee op mijn paard ;) Ten minste, niet bewust. Ik wi lheel graag dat dingen goed gaan ook al weet ik wel dat dat niet kan. Dat van dat samenwerken snap ik, ik probeer ook niet te forceren maar soms raak ik gefrustreerd als iets niet goed gaat, waar het natuurlijk niet beter van wordt..

Het wordt me nu eigenlijk duidelijk dat ik mezelf best wel in de weg zit en hoeveel ik nog moet leren.

Bedankt in ieder geval voor je Post! Ik heb er echt wat aan :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:37

Babootje schreef:
nombrado schreef:
alle bovenstaande oefeningen als travers, schouder binnen, wijken is pas verstandig te doen als je paard recht gericht en dus ook recht een volte beide zijde goed rijd.
Het is niet verstandig als het nog niet zover is, je paard op die manier proberen recht te krijgen
recht, komt vanuit het bekken. dat ga je met zijwaartse bewegingen niet beter krijgen is mijn ervaring.

het zijn juist oefeningen om je paard rechtgericht te krijgen

een paard kan in zijn scheefheid ook een travers of wijken (met een nog niet rechtgericht bekken)
als eenmaal je paard recht is, en recht een volte inkan
wordt het wijken, travers en appuyeren peace of cake :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:45

Je vergeet dat met verkeerde travers en appuyeren je het paard uit balans kan trekken en scheef kan rijden. Dus tenzij er een goede instructeur naast staat. Niet aan beginnen!

Er zijn nog zo veel lekkere oefeningen om te doen.

Maar goed, terug naar aan de teugel...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:03

Tijd voor een nieuwe foto denk ik?

Dan kom ik weer eens, met mijn 5-jarige spring gefokt E-pony v. Ovidius, hij is te klein gebleven jah. =3

Volgens mij mag hij wel iets meer naar beneden met zijn hoofdje. Hij loopt in ieder geval precies op de 'aan de teugel' lijn vind ik. De rechterhand is trouwens ook zijn moeilijke kant, en de galop is soms nogal een drama. Oefen er veel op hoor, daar niet van! Het gaat steeds een klein stukje beter, want het het eerst was ; hij kon zijn hoofd alleen naar links vastzetten, nu kan ik hem zelfs al een klein stukje buigen naar rechts in de galop. Er zitten goeie stukjes bij, maar ook mindere. Vond het bij dit plaatje wel een fijn beeld geven, hij galoppeert ruim maar toch gesloten en ik zit eindelijk wat beter op mn kont ;p. Wat vinden jullie?
Afbeelding

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:25

Mooi actief achterbeen.

Het valt meteen op dat het paard erg gespannen is. Ik zie een strakke kaak en oren die naar achteren liggen. Na even kijken is het ook duidelijk waarom... Ik zie een deukje in de huid waar je sporen zitten.

Heb je nog meer galopfoto's? Zolang je nog in de galop met je tenen naar buiten gaat kun je denk ik beter een zweepje gebruiken.

En op of iets voor de loodlijn is prima hoor, hoeft er zeker niet achter.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:27

Kentiapalm schreef:
Mooi actief achterbeen.

Het valt meteen op dat het paard erg gespannen is. Ik zie een strakke kaak en oren die naar achteren liggen. Na even kijken is het ook duidelijk waarom... Ik zie een deukje in de huid waar je sporen zitten.

Heb je nog meer galopfoto's? Zolang je nog in de galop met je tenen naar buiten gaat kun je denk ik beter een zweepje gebruiken.

Ik rijd ook niet vaak met spoortjes, dat doe ik nu alleen omdat hij zich moet bollen op rechts, en met een spoortje heb ik wat meer reactie. Zweepje had ik ook vast, is een beetje wazig op de foto eerste foto!
Afbeelding

Ik moet inderdaad op mijn billen zitten, maar daar heb ik vreselijke moeite mee omdat hij als een paard van 1.70 galoppeert. ;3 Ojah, heb een spastisch rechterhandje ;o

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:32

Achterbeen is idd mooi actief.
Hij let, aan de oren te zien, goed op jou.

Verder kan ik niet echt wat zien, eerste keer dat ik reageer op zo'n foto :) Moet nog wel wat bijleren :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:05

Change3x je paard loopt indd mooi actief maar nog wel wat gespannen.
Probeer je hand wat meer los te laten en gewoon te zitten in het zadel. Dan zal het denk ik al een stuk beter gaan.

Misschien een hele domme vraag :o
Maar je ziet paarden met hele verschillende draf.
Sommigen hebben dus dat ze 2 benen tegelijk bewegen. Links voor en rechts achter. De benen raken elkaar dan bijna aan. Maar je hebt ook paarden die dat totaal niet hebben.

Bij deze bonte zie je dus dat ie 2 benen tegelijk beweegt.
http://www.youtube.com/watch?v=4mRdgV8t4KY

Maar bij deze zie je iets totaal anders.
http://www.youtube.com/watch?v=Ps9YNBIXmaA

Heeft dit te maken met de ontspanning of hoe los/actief je paard is? Of dat je paard aan de teugel loopt?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:13

oef dat onderste paard is gewoon knetter scheef
en zit harstikke vast in zijn lichaam :x

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:26

Little birdy gaf het al aan.

Maar het bovenste paard is niet verruimd. En ik denk dat als de ruiter dat mee geeft aan het paard en daar mee oefent, word de arbeids draf ook ruimer, met miss wel wat meer zweefmoment.
Ook dat paard vind ik stijfjes lopen

Het onderste paard is ook enorm scheef, en je ziet duidelijk dat de ruiter daar niets aan doet.
De ruiter heeft dan wel een lossere teugel? Maar houd nog steeds vast vanuit haar ellebogen, aan te zien aan haar houding.

Change,

Ik ga volledig mee met kaus..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:28

ook de bovenste gekeken maar ook die houd zich vast in zijn rug beide geen goede voorbeelden

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:32

S_en_Z schreef:

(zo kwam je post over)

Ben ik het helemaal mee eens. Nu ik het vraag inplaats van het moet zo gebeuren. Heb ik al een blijer paard en ik kom blij van mijn paard af ik vecht zelden nog met mijn paard terwijl dit een paar maanden geleden een dagelijks begrip was, tuurlijk hebben we nog wel eens een miscommunicatie.
Vroeger wilde ik dat alles in 1 keer perfect ging, nu ben ik tevreden met wat hij geeft omdat ik weet dat hij het ook moeilijk vind en ben blij met de kleine vorderingen die hij maakt.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:35

Change, ik denk dat je eerst vooral moet werken aan de ontspanning. Wat ik zie is een paard die niet loslaat in de kaak. Zolang het paard dat niet doet, gaat hij nooit fijn nageven. Maar zolang je paard zo gespannen blijft gaat hij ook nooit loslaten.
Als hij wat meer ontspannen gaat lopen en dus zijn kaak loslaat, denk ik dat het ook een stuk makkelijker gaat worden om rechtsom te buigen. De foto van linksom ziet er trouwens al een stuk meer ontspannen uit. :j
Leuk paard trouwens!

Edit; pony :P

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:36

Change3x schreef:
Kentiapalm schreef:
Mooi actief achterbeen.

Ik rijd ook niet vaak met spoortjes, dat doe ik nu alleen omdat hij zich moet bollen op rechts, en met een spoortje heb ik wat meer reactie. Zweepje had ik ook vast, is een beetje wazig op de foto eerste foto!
[ Afbeelding ]

Ik moet inderdaad op mijn billen zitten, maar daar heb ik vreselijke moeite mee omdat hij als een paard van 1.70 galoppeert. ;3 Ojah, heb een spastisch rechterhandje ;o

Ik denk dat je hem van voren tegenhoud als je hem meer lucht/ruimte van voren geeft het al een heel ander beeld is. Het lijkt nu wat gespannen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:22

onderste paard loopt rechts achter niet zuiver
daar komt dus de scheefheid door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:26

[quote="little_birdy"]
oef dat onderste paard is gewoon knetter scheef
en zit harstikke vast in zijn lichaam :x

mee eens, maar de kreupelheid zie ik zowel linksachter als rechtsvoor, dus idd hardstikke scheef.
dat is het paard van chance trouwens ook.

nog even over het oefeningen rijden mensen, ik vind dat er soms veel te spastisch over gedaan wordt. natuurlijk de eerste x onder goede begeleiding doen maar zeker niet nalaten. Maar ook niet overdrijven. het rechtrichten was een tijdje terug zo een hype, dat je op een gegeven moment veel strijkplanken in de rondte zag lopen. buig maar eens in en voel wat er onder je gebeurt, of zet de schouder eens voor en voel wat er gebeurt.
houd de voorkant eens recht op de hoefslag en duw eens de achterkant naar binnen (voila travers) en voel dan eens wat er gebeurt. als je nooit een x tje buigt etc krijg je een paard wat op een gegeven moment niet meer kan buigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:40

Herfstwind schreef:
Change, ik denk dat je eerst vooral moet werken aan de ontspanning. Wat ik zie is een paard die niet loslaat in de kaak. Zolang het paard dat niet doet, gaat hij nooit fijn nageven. Maar zolang je paard zo gespannen blijft gaat hij ook nooit loslaten.
Als hij wat meer ontspannen gaat lopen en dus zijn kaak loslaat, denk ik dat het ook een stuk makkelijker gaat worden om rechtsom te buigen. De foto van linksom ziet er trouwens al een stuk meer ontspannen uit. :j
Leuk paard trouwens!

hij zit rechtsom vast (zoals vele paarden). Hijnzet zn kaak vast omdat hij in zijn lijf vast zit, zonte zien. Met deze zou ik veel oefeningen in stap doen en voor de extra beweging lekker naar buiten. klinkt raar mss maar ik heb altijd geleerd dat als het in stap en draf niet lukt hoef je ook niet te galopperen, qua beleren heb je er dan nix aan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:51

Babootje schreef:
Herfstwind schreef:
Leuk paard trouwens!

hij zit rechtsom vast (zoals vele paarden). Hijnzet zn kaak vast omdat hij in zijn lijf vast zit, zonte zien. Met deze zou ik veel oefeningen in stap doen en voor de extra beweging lekker naar buiten. klinkt raar mss maar ik heb altijd geleerd dat als het in stap en draf niet lukt hoef je ook niet te galopperen, qua beleren heb je er dan nix aan.

Hij is ontzettend los, alleen hij heeft er moeite mee op de rechterhand.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:58

Hi Mensen,

Heb even het meeste bijgelezen. Wat mij vooral veel opvalt aan de filmpjes en voorbeeldfoto's van hoe het moet die worden geplaatst, is dat het veelal korte, ronde paarden zijn, met aanleg voor verzameling. Nu vroeg ik mij af... Heeft iemand misschien een goed voorbeeld filmpje van juist een lang paard, lang in de rug en hals, die op de juiste manier verzameld en aan de teugel gereden word? En een voorbeeld van hetzelfde type paard van hoe het "juist niet moet" volgens jullie?

Ik kan wel zien dat bijv. Totilas op het eerste filmpje beter loopt dan het tweede, maar kan dit totaal niet vergelijken met bijvoorbeeld mijn eigen paard gezien ook totilas vrij rond en kort gebouwd is, terwijl mijn gelderse topper een hele lange reus van 1.74 is..

@ veulen & S_en_Z; ik vind echt dat jullie fijne reacties geven, en goed op vragen antwoorden. Het valt mij op dat in het begin van het topic ook Nombrado nog uitgebreid en duidelijk over haar manier van rijden op de foto's en vragen antwoorde, maar de antwoorden worden steeds korter, onduidelijker en vragen worden niet beantwoord. Jammer is dit, want er was op het begin juist een leuke discussie aan de gang waar ieder heel duidelijk antwoord gaf op vragen, en zo de ander zijn argumenten probeerde te weerleggen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:19

Argievai, lijken niet alle paarden in verzameling rond en kort? De mijne heeft vrij veel lengte in de hals, maar wanneer hij die netjes opbolt, lijkt hij heel compact. Echt zo'n gevalletje van in de stal lijkt het niet wat, maar onder het zadel wordt het bijna een dressuurpaard :D