bij mijn draver werkt het wel, ik laat hem ietsje sneller gaan en vang dat op zodat hij niet op de vh dendert. Dan gebruikt hij zijn achterhand actiever en vandaar bouw ik op. Mijne doet met overgangen soms ook wel gek, hij heeft gekoerst en maakt dus als we aandraven een huppel waarbij hij rug wegdrukt en hoofd omhooggooit. En rustig draven kan hij nog niet, maar dat komt wel tis alleszins leuk om ermee aan het werk te zijn. edit; wel gek dat je draver 'galoppeert'
Haha, wow, en ik dacht nog wel dat ik het woord verkeerd had geschreven. Maar met de haakjes bedoelde ik idd dat galoppeerde, maar wwar de voorbenen de juiste gang en de achterbenen van alles deden wat ze op dat moment als gang uitvonden..
Tries_en_Faf
Geplaatst: 29-04-12 23:17
Reuzeinteressant topic! Heb alles een beetje doorgenomen en ben aan het oefenen, haha.
Ik heb een nieuwe uitdaging, een toltende ijslander (daar zijn ook leuke discussies over haha)
Of in draf.
Ik denk dat hij op beide foto's zijn achterhand goed gebruikt, het bekken zou misschien nog meer mogen kantelen en vooral in de draf zou hij nog wat mogen zakken vanuit zijn hals. Maar ik vindhet heeeeeeel moeilijk om te zien allemaal op de foto's!
Uh-oh, de tölt ik ben totaal geen Ijslanders gewend, dus ik vind het er altijd zo vreemd uitzien! Ik zou het graag ook eens proberen, ben benieuwd hoe het zit. Mooi paardje, dat wel!
MarvanTom
Geplaatst: 30-04-12 14:36
Leuk en leerzaam topic!
Tja, een IJslander... Die draagt en stuwt tegelijk bij tölt en telgang, heel bijzonder om mee te maken. En echt niet iedere ruiter kan daar snel mee omgaan; ook al rijdt je GP, dit is echt totaal iets anders. Bij dit ras wordt vooral gekeken naar activiteit: hoge voorbenen, 'stampende' achterbenen, maar alles moet soepel en gemakkelijk verlopen. Enorm moeilijk voor de ruiter die moet meezitten en niet mag tegenwerken, maar wel moet controleren. Jajaja, dit is een goeie!
haha ben benieuwd, ook veel mensen zeggen dat ze de rug weg drukken, omdat hun hoofd zo hoog is, maar dat is niet waar. Juist in de tolt hebben ze de achterhand nodig, anders lukt het niet om te versnellen.
Die hoofdhouding hoort toch gewoon bij de gang, of niet?
Tries_en_Faf
Geplaatst: 01-05-12 17:10
Ja die hoort bij de gang, maar hij moet en kan evengoed nageeflijk, hij zou op die foto iets meer mogen zakken met zijn hoofd, knikje achter de oren geven. Iets meer richting dit, alleen ligt hier het tempo weer veel lager.
ik blijf dit altijd een leerzaam topic vinden, vond vooral een paar bladzijde terug de reactie van yamancha erg interessant over het deel van de halsspier dat opbolt waardoor ze kon zien dat hij niet zijn rug gebruikte. Heb je hier misschien nog meer informatie of voorbeelden over? Dus niet alleen over de gekantelde bekken/ achterhand, maar ook over de aanspanning van de halsspieren en rug spieren het hebben
IJslanders vind ik heel moeilijk om te plaatsen, hetzelfde eigenlijk met tuigers. Door de manier waarop ze lopen zijn ze heel imposant, maar waar de beweging nou precies vandaan komt, geen flauw idee. Ik ga weer wat regelmatiger volgen om zo bv ook meer over een ijslander te weten te komen:)
hebben jullie ook het probleem dat als de benen aan de nietfoto kant van het paard (dus zeg maar aan de buiten) degene zijn die voorwaarts bewegen, het dan moeilijker te zien is hoe het paard beweegt en welke spieren die aanspant? Ik ondervind dat probleem namelijk wel.. hihi
Hoi. Ik heb de laatste pagina's ook doorgelezen. Ontzettend leerzaam. Volgens mij is de tolt wel dragend. De ijslander die ik sinds kort rijd laat maar af en toe de tolt zien (is nog jong) Haar achterhand is nog niet sterk genoeg. Maar ze hebben hun achterhand juist nodig om goed te kunnen tolten.
De laatste foto weet ik niet zo goed..
Malenka
Geplaatst: 06-05-12 11:37
Aangezien er op de tolt niet veel gereageerd is denk ik dat die toch nog wat te moeilijk is. Nieuwe draffoto's dan maar?
Naar mijn idee: Hier is te zien dat het voorbeen echt nog meer gewicht draagt dan het achterbeen. Het achterbeen komt al los van de grond terwijl het voorbeen nog stevig op de grond staat. De hoek van het pijpbeen tot de grond is dan ook nog niet gelijk voor en achter. Bovendien is er behoorlijk wat spanning in de onderhals. Dit is te zien aan de bolling en 'stevigheid'. De schaduw maakt het op de foto nog wat extremer dan het in werkelijkheid is. Paard brengt het achterbeen mooi onder voor de graad van africhting (begin van overgang naar horizontale balans). De staart lijkt iets naar binnen gedragen. Iets dat bijdraagt aan zowel het beeld van spanning als het idee dat het paard iets naar binnen/rechts is gebogen.
Anoniem
Geplaatst: 06-05-12 11:39
Zo jij ontleed je foto wel heel compleet . Wat ik zie is een paard die nog niet ontspannen over de rug is en daardoor achter nog niet kan kantelen. Hij is idd strak in de hals maar het lijkt alsof dat door jouw tillende hand komt.
celine14
Geplaatst: 06-05-12 11:47
Ik sluit me compleet aan bij bovenstaande ideeen. dus ga ik het niet nogmaals opschrijven haha. zal er alleen nog even tegenaan gooien dat het achterbeen voor mijn idee stuwt (geloof dat die term nog niet voorbij was gekomen haha) voor de rest is naar mijn idee de foto goed ontleed!
De ijslanderfoto vind ik erg lastig, dus ben erg benieuwd wat anderen er wel van kunnen maken!
Malenka
Geplaatst: 06-05-12 11:52
Dank jullie. Hij is inderdaad stuwend. Dat kan ook niet anders als hij het gewicht nog voornamelijk op de voorhand draagt.
Wat denken jullie van deze foto (tegenover de vorige)? Houd bij de beoordeling rekening met de iets scheve horizon.
celine14
Geplaatst: 06-05-12 11:54
Malenka schreef:
Dank jullie. Hij is inderdaad stuwend. Dat kan ook niet anders als hij het gewicht nog voornamelijk op de voorhand draagt.
haha i'know vond het gewoon leuk om er nog iets over te zeggen wat verder nog niet gezegt was, verder geen toegevoegde waarde maar was het helemaal met jullie eens
ik kijk later vandaag even naar je foto
Anoniem
Geplaatst: 06-05-12 11:55
Ik zie een heel stuwend paard die erg op de voorhand is en het lijkt net op hij voorover valt. Volgens mij houdt hij zijn rug heel erg vast.
Ik ben alle pagina's aan het doorlezen, Ik vind het heel interessant om te weten waarom iets stuwend of dragend is. Vaak krijg ik een eerste ingeving. En dan klopt het wel redelijk. Maar waarom. géén idee. Ik zie idd ook een stuwend paard. wat op de voorhand valt.
Ik zie een stuwend paard, wat meer gewicht op de voorhand heeft, niet genoeg ontspanning in de boven lijn heeft waardoor het achterbeen niet onder de massa geplaatst kan worden en er het bekken ook niet voldoende gekanteld kan worden.
bij deze foto zie je nog duidelijker als bij de vorige dat de onderhals sterk aangespannen is.
Malenka
Geplaatst: 06-05-12 12:18
LeonieL, Omschrijf eens hoe je het ziet; Waaraan kun je zien dat hij stuwt? En wat is 'op de voorhand vallen'?
Joolien, Waaraan zie je dat hij zijn rug vast houd?