Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Amanda schreef:Robijntjah: Is een fries of niet?
Fijn om te zien dat ze niet opgekropt loopt. Veel friezen hebben dat en dat is niet altijd makkelijk om ze eruit te rijden.
Waarom word je zelf blij van de foto? Waarschijnlijk is het een punt in je ontwikkeling. Maar dan ben ik nieuwsgierig: waar kom je vandaan? Waarom is dit voor jou een fijn beeld? Waar wil je naartoe?
Ik zie vooral een blij paard. Nog wel gespannen en niet los in het lijf. Ze mag wat meer zakken en haar hele lijf mag meer ontspannen.
Ik vind jouw houding overigens niet storend. Wat kleine puntjes, maar geen opvallende dingen.
Amanda schreef:JoycexLynn12
VisibreTeam: ik kan me de opmerkingen wel goed voorstellen. Hij oogt echt nog jeugdig. Ik heb begrepen dat hij een achterstand heeft?
Ik vind het een moeilijk iets. Ik zie een puppy dat eigenlijk nog flink moet opdrogen en groeien.
Ik zou hem heel voorzichtig wat trainen. 3x in de week een kwartiertje heel basis wat stappen en draven. Onder het zadel of aan de longeerlijn, zodat hij spieren kan trainen. Eigenlijk behandelen als een 3-jarige.
En verder op het land, zodat hij wat voller kan worden. Grondwerk is niets mis mee, je kunt wat oefeningen met hem doen zodat hij zijn lijf leert gebruiken en stretchen, maar ook gewoon lekker wandelingen maken.
Geef hem de tijd sterker te worden en op te knappen. Daar heeft hij energie genoeg voor nodig en dan is meer dan 3x een kwartiertje rijden echt wel heel veel voor zo'n paard.
Calimero: gefeliciteerd!
Calimero_ schreef:Ook ik ben de laatste week erg bezig geweest met heel veel tips hier.
Ook heb ik met S_en_Z gepbt. Ik ben helaas iemand die als het niet goed gaat snel boos word.
Hierdoor begint Belarus echt te staken en krijgen we vreselijk ruzie. Deze week ben ik bezig geweest met rustig blijven, wel corrigeren maar niet boos worden. En je raad het al, we hebben super fijn gereden!
Ik merkte dat Belarus zelf nu ook beter zijn best wou doen!
Dit had als resultaat dat we gister op wedstrijd 183 en een tweede prijs en 191 en een eerste prijs hadden op wedstrijd gister!
stephanie84 schreef:Hier meld zich een nieuwe mee lezerkom het topic net tegen heb pas 3 pagina's gelezen heel leerzaam !! Vandaar even een berichtje zodat ik het topic niet kwijt raak. Ik zal binnenkort ook een rij foto van mij er er op zetten en proberen andere hulp te geven
_Esther_87_ schreef:stephanie84 schreef:Hier meld zich een nieuwe mee lezerkom het topic net tegen heb pas 3 pagina's gelezen heel leerzaam !! Vandaar even een berichtje zodat ik het topic niet kwijt raak. Ik zal binnenkort ook een rij foto van mij er er op zetten en proberen andere hulp te geven
Leuk, welkom. Heb je ook gezien dat dit deel 2 is, je hebt dus nog wat leesvoer hihi, deel 1 is ook heel interessant!
_Esther_87_ schreef:kchristi schreef:Hallo,
Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan?
sorry als ik wat over het hoofd heb gezien en niet heb gelezen.
Ja hoor, dat komt zeker veel voor. In mijn ogen is stuwen niet per definitie fout, ieder paard doet het immers, ook in vrijheid. Maar, bij het rijden is het doel dat het paard steeds meer gaat dragen. Dus daar werken we naar toe, stukje bij beetje. Dus hoe meer een paard draagt, hoe beter/verder het is afgericht en hoe beter het lichamelijk op de juiste manier ontwikkeld is.
Nog even voor de leuk trouwens. Ik heb net gereden en het verschil was echt onvoorstelbaar. Hij is nu al, na pas twee keer weer gelopen te hebben, zoveel losser. Heb dus heel goed opgelet dat ik hem rechter hield, wat ook gingen daarin kon ik zelfs al wat kleine stukjes schakelen waarbij die heel fijn actief werd
themuisje schreef:Eerlijk gezegd Yamcha, schrik ik best van de foto's
Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar na je fijne commentaar op een aantal combinaties hier had ik echt meer van je eigen rijerij verwacht.
themuisje schreef:Wat me direct opvalt: is dat je stijf bent in je bekken en naar voren valt. Op de ene foto lijk je te kieperen, op de ander lijk je uit het zadel getrokken te worden. Dit lijkt denk ik vooral omdat er geen hoek is in je elleboog. Hierdoor kun je niet meeveren met de mond en ontstaat automatisch een strakke verbinding met te weinig gevoel.
themuisje schreef:Ik snap op deze foto's niet waar je naartoe wil. Het is geen lang laag, want ze zakt weinig en er is niet echt veel elasticiteit in de bovenlijn. Ze laat de hals nergens écht vallen. (dat ben ik toch niet helemaal met je eens, op de laatste foto doet ze dat wel degelijk imo) Ze lijkt lekker in haar eigen houdingkje te lopen. Daarbij houdt ze vast in de kaak. Volgens mij is het voor jouw moeilijk haar in een andere halspositie te rijden?
themuisje schreef:In de wending is weinig tot geen buiging en stelling te zien. Vooral het stukje achter de kaak (stelling) lijkt vast. Doordat jij inknikt in je heup en aan de buitenkant van de volte zit is het voor haar moeilijk met haar binnenachterbeen naar voren te grijpen. Onbewust blokkeer je dit.
themuisje schreef:Op de laatste foto geef je an dat je denkt dat je haar te weinig opvangt. Persoonlijk denk ik juist dat je te weinig activiteit aanvraagt. Op de foto's spant ze haar buikspieren alDan kan ze dus met een veel actiever achterbeen gaan draven! Vraag dat eens van haar. Maak overgangen, tempowisselingen en maak haar sneller. Ze loop nu wat haar rondje, maar er is duidelijk veel meer uit dit paard te halen. Ook op dit moment!
Ik zou je willen adviseren zelf eens heel objectief naar je foto's te kijken. Zonder het gevoel van die dag terug te halen, zonder je achter jullie fouten te gaan verschuilen en kijken zoals je bij elk ander in dit topic zou doen. Wat zie jij dan?