[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:58

ohjee! beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:06

Ik ga ook een keer!

Is een foto van lang geleden maar dit gaf mij het gevoel van waar ik iig heen wou!
Heb deze merrie in het begin zelf totaal verkeerd gereden, achter de teugel.

Door middel van rechtrichten, tussen 2 teugels en 2 benen, lengtebuiging en nog wat randvoorwaardes kwamen we hier uit en nog steeds wordt ik blij van deze foto

Afbeelding

Mijn linkerhand was toen nog veel meer een probleem als dat het nu is, mijn houding is punt van aandacht idd maar al met al, niet ontevreden!

Afbeelding

Ook fijn, mijn hand moet alleen verder naar voor, teugels wat korter dan zit ik mezelf minder in de weg en ook vanzelf rechterop!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:24

yaylavb schreef:
bertie schreef:
Het mag best een beetje 'meer', maar misschien is dat ook niet zo gemakkelijk met een Tinker.

heey wat bedoel je eigenlijk met het mag best wat ''meer'?
zou het fijn vinden om te weten wat je bedoelt:)

Actiever! Véél actiever! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:26

JoycexLynn12 schreef:
Van mijn kant helaas geen foto´s en filmpjes voorlopig, heb mijn voet gebroken en zit in het gips.

Ach jeetje.. :(:)
Met paardrijden gebeurd?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:31

Ook ik ben de laatste week erg bezig geweest met heel veel tips hier.
Ook heb ik met S_en_Z gepbt. Ik ben helaas iemand die als het niet goed gaat snel boos word.
Hierdoor begint Belarus echt te staken en krijgen we vreselijk ruzie. Deze week ben ik bezig geweest met rustig blijven, wel corrigeren maar niet boos worden. En je raad het al, we hebben super fijn gereden!
Ik merkte dat Belarus zelf nu ook beter zijn best wou doen!

Dit had als resultaat dat we gister op wedstrijd 183 en een tweede prijs en 191 en een eerste prijs hadden op wedstrijd gister!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:35

JoycexLynn12 :(:)

Robijntjah: Is een fries of niet?
Fijn om te zien dat ze niet opgekropt loopt. Veel friezen hebben dat en dat is niet altijd makkelijk om ze eruit te rijden.
Waarom word je zelf blij van de foto? Waarschijnlijk is het een punt in je ontwikkeling. Maar dan ben ik nieuwsgierig: waar kom je vandaan? Waarom is dit voor jou een fijn beeld? Waar wil je naartoe?
Ik zie vooral een blij paard. Nog wel gespannen en niet los in het lijf. Ze mag wat meer zakken en haar hele lijf mag meer ontspannen.
Ik vind jouw houding overigens niet storend. Wat kleine puntjes, maar geen opvallende dingen.

VisibreTeam: ik kan me de opmerkingen wel goed voorstellen. Hij oogt echt nog jeugdig. Ik heb begrepen dat hij een achterstand heeft?
Ik vind het een moeilijk iets. Ik zie een puppy dat eigenlijk nog flink moet opdrogen en groeien.
Ik zou hem heel voorzichtig wat trainen. 3x in de week een kwartiertje heel basis wat stappen en draven. Onder het zadel of aan de longeerlijn, zodat hij spieren kan trainen. Eigenlijk behandelen als een 3-jarige.
En verder op het land, zodat hij wat voller kan worden. Grondwerk is niets mis mee, je kunt wat oefeningen met hem doen zodat hij zijn lijf leert gebruiken en stretchen, maar ook gewoon lekker wandelingen maken.
Geef hem de tijd sterker te worden en op te knappen. Daar heeft hij energie genoeg voor nodig en dan is meer dan 3x een kwartiertje rijden echt wel heel veel voor zo'n paard.

Calimero: gefeliciteerd!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:36

heey wat bedoel je eigenlijk met het mag best wat ''meer'?
zou het fijn vinden om te weten wat je bedoelt:)[/quote]
Actiever! Véél actiever! :j[/quote]
okay dankje maar hij kan ook nog nit zoveel hebben maar nou weet ik wat je bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:40

Amanda schreef:
Robijntjah: Is een fries of niet?
Fijn om te zien dat ze niet opgekropt loopt. Veel friezen hebben dat en dat is niet altijd makkelijk om ze eruit te rijden.
Waarom word je zelf blij van de foto? Waarschijnlijk is het een punt in je ontwikkeling. Maar dan ben ik nieuwsgierig: waar kom je vandaan? Waarom is dit voor jou een fijn beeld? Waar wil je naartoe?
Ik zie vooral een blij paard. Nog wel gespannen en niet los in het lijf. Ze mag wat meer zakken en haar hele lijf mag meer ontspannen.
Ik vind jouw houding overigens niet storend. Wat kleine puntjes, maar geen opvallende dingen.

Is idd een fries, heb haar wat jaren gereden, nu al helaas een aantal jaren niet meer. Van haar heb ik wel het meeste geleerd. Dit is voor mij een fijn beeld omdat ik op deze foto's voor het eerst het gevoel kreeg van een paard wat naar je hand toe begint te lopen met weerstandbiedende hand. Dat gevoel kan ik ook niet omschrijven maar wel zo terughalen (raar eigenlijk).
Meer zakken waren we idd naartoe aan het werken en nog ontspannener.

Ik weet gewoon weer waar ik heen wil als ik die foto's zie (misschien ook om het gevoel wat ik van deze merrie sowieso kreeg) met mijn huidige topper!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:43

Amanda schreef:
JoycexLynn12 :(:)

VisibreTeam: ik kan me de opmerkingen wel goed voorstellen. Hij oogt echt nog jeugdig. Ik heb begrepen dat hij een achterstand heeft?
Ik vind het een moeilijk iets. Ik zie een puppy dat eigenlijk nog flink moet opdrogen en groeien.
Ik zou hem heel voorzichtig wat trainen. 3x in de week een kwartiertje heel basis wat stappen en draven. Onder het zadel of aan de longeerlijn, zodat hij spieren kan trainen. Eigenlijk behandelen als een 3-jarige.
En verder op het land, zodat hij wat voller kan worden. Grondwerk is niets mis mee, je kunt wat oefeningen met hem doen zodat hij zijn lijf leert gebruiken en stretchen, maar ook gewoon lekker wandelingen maken.
Geef hem de tijd sterker te worden en op te knappen. Daar heeft hij energie genoeg voor nodig en dan is meer dan 3x een kwartiertje rijden echt wel heel veel voor zo'n paard.

Calimero: gefeliciteerd!

jha hij heeft idd een achterstand hij heeft de bouw van een heel jong paardje en hij is nu in zijn hooft ook jong geworden want hij heeft zon zijn angsten gehad in het begin en we zijn grootendeels bezig die weg tenemen en voorderest staad hij op de wei met shetjes

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:04

Je moet inderdaad niet boos worden Calimero, het geeft niks als het fout gaat, gewoon nog een keer opnieuw proberen en belonen als het dan beter is. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:09

Calimero_ schreef:
Ook ik ben de laatste week erg bezig geweest met heel veel tips hier.
Ook heb ik met S_en_Z gepbt. Ik ben helaas iemand die als het niet goed gaat snel boos word.
Hierdoor begint Belarus echt te staken en krijgen we vreselijk ruzie. Deze week ben ik bezig geweest met rustig blijven, wel corrigeren maar niet boos worden. En je raad het al, we hebben super fijn gereden!
Ik merkte dat Belarus zelf nu ook beter zijn best wou doen!

Dit had als resultaat dat we gister op wedstrijd 183 en een tweede prijs en 191 en een eerste prijs hadden op wedstrijd gister!

Nou, als dat geen mooie beloning is!!!!!??

Gek hè, dat zoiets "kleins" zoveel invloed heeft. Je bent altijd welkom hoor als je vragen hebt of even je ei kwijt moet. Liever bij mij dan op je paard!!!

Knap gedaan hoor ik weet als geen ander hoe moeilijk het is dat korte lontje hebben af te leren. Respect, en ga zo door!!!!

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:42

Hier meld zich een nieuwe mee lezer :) kom het topic net tegen heb pas 3 pagina's gelezen heel leerzaam !! Vandaar even een berichtje zodat ik het topic niet kwijt raak. Ik zal binnenkort ook een rij foto van mij er er op zetten en proberen andere hulp te geven :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:43

stephanie84 schreef:
Hier meld zich een nieuwe mee lezer :) kom het topic net tegen heb pas 3 pagina's gelezen heel leerzaam !! Vandaar even een berichtje zodat ik het topic niet kwijt raak. Ik zal binnenkort ook een rij foto van mij er er op zetten en proberen andere hulp te geven :o

Leuk, welkom. Heb je ook gezien dat dit deel 2 is, je hebt dus nog wat leesvoer hihi, deel 1 is ook heel interessant!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:48

_Esther_87_ schreef:
stephanie84 schreef:

Leuk, welkom. Heb je ook gezien dat dit deel 2 is, je hebt dus nog wat leesvoer hihi, deel 1 is ook heel interessant!

Affin, na een maand is alles doorgelezen en kan Stephanie eindelijk reageren... :=

Mooie fjord heb je trouwens! (ze heeft wel een zwaar hoofd... ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:44

_Esther_87_ schreef:
kchristi schreef:
Hallo,

Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan? :)
sorry als ik wat over het hoofd heb gezien en niet heb gelezen.

Ja hoor, dat komt zeker veel voor. In mijn ogen is stuwen niet per definitie fout, ieder paard doet het immers, ook in vrijheid. Maar, bij het rijden is het doel dat het paard steeds meer gaat dragen. Dus daar werken we naar toe, stukje bij beetje. Dus hoe meer een paard draagt, hoe beter/verder het is afgericht en hoe beter het lichamelijk op de juiste manier ontwikkeld is.

Nog even voor de leuk trouwens. Ik heb net gereden en het verschil was echt onvoorstelbaar. Hij is nu al, na pas twee keer weer gelopen te hebben, zoveel losser. Heb dus heel goed opgelet dat ik hem rechter hield, wat ook ging :D en daarin kon ik zelfs al wat kleine stukjes schakelen waarbij die heel fijn actief werd :D

oke, bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:48

themuisje schreef:
Eerlijk gezegd Yamcha, schrik ik best van de foto's :o
Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar na je fijne commentaar op een aantal combinaties hier had ik echt meer van je eigen rijerij verwacht. :o

Wat niet onlogisch is :D
Ik ben helemaal opnieuw begonnen, om de doodsimpele reden dat het voor mij niet meer werkte, en de enige manier om dat te corrigeren, was gewoon helemaal opnieuw beginnen, dus gewoon weer leren zitten, gewoon basis, basis, basis.

themuisje schreef:
Wat me direct opvalt: is dat je stijf bent in je bekken en naar voren valt. Op de ene foto lijk je te kieperen, op de ander lijk je uit het zadel getrokken te worden. Dit lijkt denk ik vooral omdat er geen hoek is in je elleboog. Hierdoor kun je niet meeveren met de mond en ontstaat automatisch een strakke verbinding met te weinig gevoel.

Klopt, dat is ook iets waar ik op het moment ook mee bezig ben, moet zeggen dat een gewoonte die zo'n beetje 15 jaar oud is (en waar ik ook niet op gecorrigeerd werd, hoe vreemd achteraf) verdraaid lastig is om te zetten naar een nieuwe. Dus geef me wat tijd.

themuisje schreef:
Ik snap op deze foto's niet waar je naartoe wil. Het is geen lang laag, want ze zakt weinig en er is niet echt veel elasticiteit in de bovenlijn. Ze laat de hals nergens écht vallen. (dat ben ik toch niet helemaal met je eens, op de laatste foto doet ze dat wel degelijk imo) Ze lijkt lekker in haar eigen houdingkje te lopen. Daarbij houdt ze vast in de kaak. Volgens mij is het voor jouw moeilijk haar in een andere halspositie te rijden?

Eh, dat is toch ook wat ik zeg? Als ik niet nageeflijk ben met mijn armen, gaat zij de kaak niet loslaten. Ik vraag ook geen lang laag hier, waar ik mee bezig ben is zelf netter gaan zitten, zodat paard beter gaat lopen.

themuisje schreef:
In de wending is weinig tot geen buiging en stelling te zien. Vooral het stukje achter de kaak (stelling) lijkt vast. Doordat jij inknikt in je heup en aan de buitenkant van de volte zit is het voor haar moeilijk met haar binnenachterbeen naar voren te grijpen. Onbewust blokkeer je dit.

Ik ben ook niet bezig met stelling en buiging, althans daar niet, maar wat je zegt klopt wel, dat inknikken is echt een lastig puntje, het vervelende is ook dat ik niet altijd voel wanneer ik het doe, en dan kun je jezelf niet goed corrigeren ook.

themuisje schreef:
Op de laatste foto geef je an dat je denkt dat je haar te weinig opvangt. Persoonlijk denk ik juist dat je te weinig activiteit aanvraagt. Op de foto's spant ze haar buikspieren al *\o/* Dan kan ze dus met een veel actiever achterbeen gaan draven! Vraag dat eens van haar. Maak overgangen, tempowisselingen en maak haar sneller. Ze loop nu wat haar rondje, maar er is duidelijk veel meer uit dit paard te halen. Ook op dit moment! :D

Ik zou je willen adviseren zelf eens heel objectief naar je foto's te kijken. Zonder het gevoel van die dag terug te halen, zonder je achter jullie fouten te gaan verschuilen en kijken zoals je bij elk ander in dit topic zou doen. Wat zie jij dan? :)

Eh, ja, activiteit vragen is wat ik bedoel met bekken kantelen en zit openen, daarop gaat zij voorwaarts........ ik ben dat dus met je eens, ze kan daar zeker actiever.

Volgens mij heb ik het laatste wat je vraagt aardig gedaan eigenlijk? Ik ben juist heel kritisch op mezelf, ik geloof idd ook dat er veel meer uit haar te halen is, en dat is wat ik ook aangeef: door wat ik fout doe, loopt zij niet zoals ze kan, ik zie alleen ook een plaatje bij háár waar ik best blij van word, en wat een tijdje terug nog niet te zien was.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:49

Jolijn moet zeggen dat je houding zeker vooruit is gegaan als ik terugdenk aan de plaatjes met Mo!
Was deze fries je verzorgpaard?

Bedankt! Ik ben inderdaad van Lynn afgevallen tijdens de cross, ik vertelde toch laatst dat ze niet te houden is?
Nou gister ontplofte het helemaal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:55

Jeps, heb haar (Veerle) zo'n 4 jaar gereden denk ik...
Fijn dat je het ziet, ik merk wel dat ik nu meer gespannen zit dan op Veerle maar dat komt natuurlijk ook door alle ellende van de afgelopen jaren! Dat merk ik heel hard terug in mijn lijf.

Ik las het op je facebook Joyce, jeetje wat moet jij naar terecht gekomen zijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:55

Joyce: pffff da's rot, sterkte....... oh wat naar :(:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:59

Denk dat je de foto's met Mo hier best neer kunt zetten hoor, ik vind jullie zo leuk <3

Dankjullie! Als het filmpje van mijn val op de pc staat zal ik hem posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:10

Haha, thanks :o

Ik krijg van dit topic ook weer helemaal zin om aan de gang te gaan (ze heeft een maandje vakantie gehad).
Woensdag van stal verhuizen en ben al weer wat aan het longeren dus komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:14

Vooruit, na wat aanmoediging!

Mijn huidige poownie, ik zit bewust nog wat naar voren! Ze is denk ik in totaal een keertje of 20 onder het zadel geweest waarvan hooguit 10 keer in een bak en heeft een ietwat weke rug.

Afbeelding

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:17

Wow, dat ziet er al fijn uit :) Wat een leukerd.

Wel goed opletten dat je in plaats van voorover niet in elkaar gedoken gaat zitten. Je lijkt nu je schouders erg naar voren te laten hangen en met een bolle rug te zitten. Iets voorover vind ik persoonlijk geen probleem met zo'n jonkie, in elkaar zakken wel, al is het alleen maar omdat het niet fijn is voor je rug. Trotser zitten, mag best hierop! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:21

Klopt, komt door spanning in mijn rug! Heb sowieso rugproblemen en ben wat 'angstig' (is niet helemaal het goede woord maar kan het niet anders omschrijven) geworden. Zowel om wat verkeerd te gaan doen als dat zij wat verkeerd zou doen :')

Thanks voor het compliment ook trouwens :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:30

Yamcha, ik denk persoonlijk dat je eens foto's/film moet laten maken van je les (en dit herhalen). Ik denk dat jij (en ik ben net zo) iedere kleine verandering in een paardenlijf al "mega" vind. Dus als ze heel ietsjes op het achterbeen komt voelt het voor jou alsof ze al danst als Salinero.. als je dat stukje dan op film zou zien denk je wellicht.. "Hmm.. ik zie het wel.. maar het voelde toch veel heftiger."

Of bijv. dat je een tip krijgt wbt je houding... Dat je houding voor en na die tip op een fotomoment staat.. dan kun je zelf nog zien "oh.. ik mag nog een beetje meer", of juist "ik doe het een beetje teveel" Dan kun je je "gevoel" een beetje leren "plaatsen".

Ik vind Vegs nogal sloom ogen.. en dat zal ze vast niet altijd zijn, maar op deze fotomomenten is ze niet alleen niet actief genoeg maar neigt ook heel iets van het achterbeen af te lopen. Haar totale gangen worden korter.. en dan kun je wel heel leuk aan de slag met "ruimte geven aan het voorbeen" Maar actief achterbeen en van daaruit ruimte geven voor het voorbeen heeft veel meer zin.

Ik bewonder je moed, ik ken je al langer dan vandaag.. en ik weet dat je er heus wel komt. De theorie ken je, nu de praktijk nog.. en wat jij zegt wbt houding enz.. tsja meid.. Dat heb ik ook.. ik heb 11 jaar lang met pony's en paarden gevochten voor ik ontdekte dat het ook heel anders kon. En het is ook moeilijk om opnieuw te beginnen.

Het is een knop die je om moet zetten en das niet altijd even makkelijk.. maar wel nodig.

Yamcha, is het geen idee om een tapeje in te spreken met de dingen waar je het allermeest op moet letten.. en dan op je telefoon of via pc inspreken.. oordopje in en rijden met repeat non stop aan.

"Op je (zachte) billen, recht blijven zitten, spaghetti armen, elleboog.. recht zitten.. schouder los, handen gedragen, op je billen.. recht blijven."

Ik weet dat het mij heel goed gelukt is.. sterker nog.. ik rijd paard en geef mezelf commentaar.

Aangaloperen "los binnenhand, rechterbeen lang.. recht zitten. Buitenteugel aansluiten. Niet stuwen, ontspan.. handen mee.. zit ik nog recht? Zijn mijn schouders nog los?"

De mensen in de bak zullen er vast vreemd van kijken.. maar het werkt wel :D :D En tuurlijk pak je niet alles mee.. je krijgt toch regelmatig les.. hoor je andere dingen dan weer vaker zit je op de goede weg en kun je jezelf weer nieuwe tips geven! Puur omdat je het heeel vaak hoort ga je je meer focussen op jezelf ipv alleen op je paard. Want je zegt het zelf.. goed paardrijden begint met goed zitten.