Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hyppolyte schreef:Je moet ook uitgaan van een gezond gewicht, bij een paard wat te zwaar is kun je niet nog eens een (naar verhouding) te zwaar iemand erop zetten, dat is een nog heftigere belasting dan. Even als voorbeeld, ik had vorig jaar een obesifjord (overgenomen van iemand anders die haar heeft vetgemest), die woog op een gegeven moment dik 650 kilo (1.40 hoog). Daar hebben we in eerste instantie helemaal niemand opgezet totdat ze was afgevallen. Als je de 15-20% regel aanhoudt dan had er iemand van 97,5 tot 130 kilo op kunnen zitten (ik dus ook). Dat hebben we dus echt niet gedaan, er heeft alleen iemand opgezeten van 65 kilo, meer had ze ook echt niet kunnen hebben. Toen zij nog wel goed op gewicht was een paar jaar geleden, heb ik haar ook wel eens gereden toen ik nog een stuk slanker was, destijds kon ze dat ook prima hebben. Toen zat zij rond de 500 kilo en ik rond de 90.
Mijn eigen paard zit met 700 kilo op een gezond gewicht en met 650 is ze te mager, gezien de conditie die ze nu heeft, kan ze met gemak een zwaar persoon dragen (ook van 120 kilo bijv. ). Toevallig is de zadelmaker afgelopen weekend langsgeweest en die verbaasde zich over hoe goed haar rug aanvoelde ondanks dat ze bijna 21 is (en dan heeft ze al dik 5 jaar een te zware ruiter te dragen, ook met lange ritten).
Dus wat betreft de berekening van gewicht van het paard en het max gewicht van de ruiter, dan moet je zeker uitgaan van een gezond gewicht, een paard met overgewicht moet je al helemaal niet nog verder belasten met een te zware ruiter.
Dinopino schreef:Een te dik paard zou dus eigenlijk gewoon nog minder moeten dragen dan een "normaal" paard. Dus wanneer jij bijvoorbeeld een te dikke fjord thuis zou hebben staan, moet je je gewichtgrens nog meer bijstellen. Paard moet zijn eigen gewicht al mee dragen en dat is al een behoorlijke belasting voor het skelet.
John wat zegt conditie over het gewicht. Dat je misschien beter en langduriger in staat bent in balans op je paard te zitten. Je wordt er echter niet lichter van.
john57 schreef:marjootje@ ik vind dit het aangehaalde bericht niet stroken met opmerkingen die je later plaatst, kan zijn dat ik slecht intrepeteer maar in genoemd bericht zeg je iets over conditie en overgewicht, dat kan makkelijk, in een later bericht zeg je, "het enige goede antwoord" als het gaat om mijn max gewicht van 90 kg. Verder haal je zelf kwaliteit van rijtechniek aan als smoesje om overgewicht goed te praten. Is niet jeweetwel bedoelt, maar kun je dat eens nader verklaren waarom in een bericht overgewicht goedgepraat wordt en in een ander bericht je mensen hierop aanspreekt.
Citaat:Een fjord van 1.40 gezond met 500 kg? sorry maar dat is nog altijd veel te zwaar, ook voor een fjord, een paard blijft gewoon een paard, ongeacht het ras.
Daarbij vind ik 90 kg op een fjord van 1.40m niet acceptabel, dat is gewoon echt teveel.
Verder begrijp ik niet hoe groot jouw paard wel niet moet zijn, als 700 kg een gezond gewicht is voor haar, dan is ze dus minimaal 1.75 hoog, en dan komt de volgende gedachte bij mij op:
Een hoger paard is zeker niet per definitie sterker dan een kleiner paard, dus is de 90 kg van vroeger of je nu hogere gewicht ook echt weer erg hoog voor dit paard, daarbij rekening houdende met haar leeftijd van 21 jaar.
Verder zeg je steeds opnieuw dat jij gezond bent met 90 kg en daaronder te licht, hoe lang ben jij dan? en niet om perse persoonlijk te worden, maar dan moet je al 2.15m lang zijn.(bij 2.15m is lager dan 90 kg nl. ondergewicht).
Ik zeg dit alleen maar omdat je zoveel te dikke huisdieren en paarden ziet, dus ik ben benieuwd waarom jij denkt dat een fjord van 1.40 van 500 kg een gezond gewicht heeft, en dat jouw paard met 700 kg gezond is( haar hoogte weet ik niet) en hoe het komt dat jij met 90 kg gezond bent en met een lager gewicht ongezond?
hyppolyte schreef:Citaat:Een fjord van 1.40 gezond met 500 kg? sorry maar dat is nog altijd veel te zwaar, ook voor een fjord, een paard blijft gewoon een paard, ongeacht het ras.
Daarbij vind ik 90 kg op een fjord van 1.40m niet acceptabel, dat is gewoon echt teveel.
Verder begrijp ik niet hoe groot jouw paard wel niet moet zijn, als 700 kg een gezond gewicht is voor haar, dan is ze dus minimaal 1.75 hoog, en dan komt de volgende gedachte bij mij op:
Een hoger paard is zeker niet per definitie sterker dan een kleiner paard, dus is de 90 kg van vroeger of je nu hogere gewicht ook echt weer erg hoog voor dit paard, daarbij rekening houdende met haar leeftijd van 21 jaar.
Verder zeg je steeds opnieuw dat jij gezond bent met 90 kg en daaronder te licht, hoe lang ben jij dan? en niet om perse persoonlijk te worden, maar dan moet je al 2.15m lang zijn.(bij 2.15m is lager dan 90 kg nl. ondergewicht).
Ik zeg dit alleen maar omdat je zoveel te dikke huisdieren en paarden ziet, dus ik ben benieuwd waarom jij denkt dat een fjord van 1.40 van 500 kg een gezond gewicht heeft, en dat jouw paard met 700 kg gezond is( haar hoogte weet ik niet) en hoe het komt dat jij met 90 kg gezond bent en met een lager gewicht ongezond?
Die fjord had op dat moment een dijk van een conditie en bleef toch rond die 500 kilo zitten, was een ouderwets type, slanker dan dat werd ze gewoon niet, maar het beestje had voldoende conditie om ritten van 4 uur te doen (deden we dan ook met regelmaat). Mijn paard is 1.70 en is best grof gebouwd, heeft een grote sterke ribbenkast maar is nog wel vrij compact, op het moment dat zij te mager is, lijkt ze eigenlijk net mooi op gewicht (dat merkte ik afgelopen herfst, toen ik haar in een hele goede conditie dacht te hebben maar uiteindelijk bleek dat ze aan het vermageren was). Toen zat ze rond de 650 kilo. Hoogte is niet alles hoor, bouw heeft veel meer invloed op gewicht dan dat. In dit geval is het dus prima mogelijk, ze heeft een goede sterke rug en bouw en kan me prima hebben.
Ik zeg helemaal niet dat ik onder de 90 kilo te licht ben, ik zeg dat ik met 90 kilo op een voor mij gezond gewicht zit, dit is door HA en dietiste bepaald, dus daar vertrouw ik dan op. Dat jij dan de waan hebt dat ik daar minstens 2.15 voor zou moeten zijn, moet jij weten.
Ik heb ook nog 3 katten, waarvan er eentje bijna 7 kilo weegt en toch goed op gewicht is, dat geloof je nu natuurlijk ook niet. Andere kat heeft nu eindelijk een stabiel gewicht van 4-4,5 kilo, maar die neigt gauw naar overgewicht dus dat blijft oppassen. De 3e is nu een maand of 8 en zit rond de 3-3,5 kilo gok ik, zit geen grammetje vet teveel op.
Oh, die kat van bijna 7 kilo heeft wel een schofthoogte van 34 cm, maatje kleine hond dus (en geen maine coon).
Ik zal allemaal wel hele rare beesten hebben hoor, maar toch is het zo.
Zo zag mijn paard eruit toen ze dus te mager was, categorie zoek de vetjes, en toch zat ze rond de 650 kilo.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1519_n.jpg
Zo is ze nu,, met een flinke hooibuik, maar dit is dus eigenlijk beter (ik zie liever het eerdere plaatje, maarja):
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8783_n.jpg
zombiee schreef:nou ik vind het niet leuk dat mensen het zeggen en andere mensen zeggen dat ik heus wel om het paard kan dan wordt het 2 strijdig
XxKayleigh schreef:Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha