Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:17

Oh, zo kwam het namelijk wel over. Ik vind het elkaar trouwens niet zoveel ontlopen, ik denk dat er juist ook heel veel mensen zijn die helemaal niet goed kijken naar de fysieke conditie van hun dieren, als je toch eens ziet hoeveel dieren er veel te zwaar zijn, daar word je ook niet blij van hoor. Mijn eigen gewicht motiveert me juist nog meer om mijn dieren perfect in conditie te houden, maar wat mijn eigen gewicht betreft steek ik ook mijn kop niet in het zand :n. Ik zorg alleen beter voor mijn beesten dan voor mezelf :').

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:55

Nee dat is ook zo, dat dacht ik al toen ik het opschreef, als mensen echt kritisch naar hun dier zouden kijken, zouden er niet zoveel te dik zijn, net als bij honden etc. Overigens, en dat is niet op een theorie gebaseerd, maar eigen observaties, vaak bij mensen die te zwaar zijn, zijn ook de dieren te zwaar. Zien jullie dit ook of kijk ik echt selectief? ;-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:22

Hmm, in mijn beleving niet zo, ik ziet juist ook heel veel te dikke beesten bij mensen die zelf gewoon slank zijn, vooral wat paarden betreft dan. Bij honden scheelt het vaak wel, daar heb je ook vaak worsthonden bij te zware mensen, maar die heb je ook wel weer bij slanke mensen. Bij honden ligt het vooral aan de sportiviteit van de baas denk ik. Wat katten betreft merk ik vrijwel geen verschil, die zijn bijna allemaal te vet, slanke eigenaar of niet. Oftewel, denk dat het er weinig invloed op heeft.
Als ik echt kijk naar zwaar obese paarden hier in de buurt, dan zijn die allemaal van slanke eigenaren (die proppen die beesten vol en doen er verder vrijwel niets mee, behalve wandelen of een beetje stapritjes maken. Die zijn ook allemaal echt schrikbarend dik hoor :wow:! Vergelijkbaar met die fjord die ik opnoemde en in mijn profiel staat (die was ook van slanke eigenaar).
Mager zie je ze tegenwoordig sowieso bijna nooit meer, de meesten hier zijn hier wel ietsje te zwaar voor het goede.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:59

Ook ik heb overgewicht en rij zeker soepel paard, en heb een prima conditie.
Ik heb tot voor kort nog met mijn vriendin meegetraind die endurance wedstrijden rijd, en daar heb je echt wel een goeie conditie voor nodig.
Dus ook mensen met overgewicht kunnen soepel te paard zitten (heb ik het hier niet over extreem overgewicht)
Maar ja............wat is dan extreem overgewicht?? daar verschillen de meningen geloof ik ook nogal over.

Over dit antwoord van marjootje verwonder ik me een beetje. :+

Ik las er was iemand met veel praatjes even ten tonele.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:19

En waarom verwonder jij je over dit antwoord @john57

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:58

Een te dik paard zou dus eigenlijk gewoon nog minder moeten dragen dan een "normaal" paard. Dus wanneer jij bijvoorbeeld een te dikke fjord thuis zou hebben staan, moet je je gewichtgrens nog meer bijstellen. Paard moet zijn eigen gewicht al mee dragen en dat is al een behoorlijke belasting voor het skelet.

John wat zegt conditie over het gewicht. Dat je misschien beter en langduriger in staat bent in balans op je paard te zitten. Je wordt er echter niet lichter van.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:03

Extreem overgewicht is ook niet zo makkelijk te categoriseren en is voor iedereen weer anders, voor iemand die tot zijn/haar 18/20 of langer altijd slank geweest is (laten we het houden op een kilo of 70-75 bij een lengte van 1.80 ofzo) en dan ineens in een paar jaar doorschiet naar de 95 kilo, zal voor het gevoel veel zwaarder overgewicht hebben dan iemand met diezelfde lengte die tot z'n 18/20e altijd rond de 85-90 heeft geschommeld en dan doorschiet naar 110 kilo. Je bent dan al gewend om groter/breder te zijn dan gemiddeld, dus is het gevoelsmatig gewoon anders. Hoewel die eerste minder overgewicht heeft, kan die er wel meer last van hebben.
Daarnaast speelt de verdeling van die kilo's ook een grote rol in welke mate je last hebt van je overgewicht, als het eerste voorbeeld iemand is die veel buikvet heeft, zal het veel vervelender zijn dan bij persoon 2 wanneer die het vooral op de heupen heeft zitten. Dat heeft ook z'n invloed op het paard.

@dinopino, vind ik wel ja :j.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:51

hyppolyte schreef:
Je moet ook uitgaan van een gezond gewicht, bij een paard wat te zwaar is kun je niet nog eens een (naar verhouding) te zwaar iemand erop zetten, dat is een nog heftigere belasting dan. Even als voorbeeld, ik had vorig jaar een obesifjord (overgenomen van iemand anders die haar heeft vetgemest), die woog op een gegeven moment dik 650 kilo (1.40 hoog). Daar hebben we in eerste instantie helemaal niemand opgezet totdat ze was afgevallen. Als je de 15-20% regel aanhoudt dan had er iemand van 97,5 tot 130 kilo op kunnen zitten (ik dus ook). Dat hebben we dus echt niet gedaan, er heeft alleen iemand opgezeten van 65 kilo, meer had ze ook echt niet kunnen hebben. Toen zij nog wel goed op gewicht was een paar jaar geleden, heb ik haar ook wel eens gereden toen ik nog een stuk slanker was, destijds kon ze dat ook prima hebben. Toen zat zij rond de 500 kilo en ik rond de 90.

Mijn eigen paard zit met 700 kilo op een gezond gewicht en met 650 is ze te mager, gezien de conditie die ze nu heeft, kan ze met gemak een zwaar persoon dragen (ook van 120 kilo bijv. ). Toevallig is de zadelmaker afgelopen weekend langsgeweest en die verbaasde zich over hoe goed haar rug aanvoelde ondanks dat ze bijna 21 is (en dan heeft ze al dik 5 jaar een te zware ruiter te dragen, ook met lange ritten).
Dus wat betreft de berekening van gewicht van het paard en het max gewicht van de ruiter, dan moet je zeker uitgaan van een gezond gewicht, een paard met overgewicht moet je al helemaal niet nog verder belasten met een te zware ruiter. :n

Een fjord van 1.40 gezond met 500 kg? sorry maar dat is nog altijd veel te zwaar, ook voor een fjord, een paard blijft gewoon een paard, ongeacht het ras.
Daarbij vind ik 90 kg op een fjord van 1.40m niet acceptabel, dat is gewoon echt teveel.
Verder begrijp ik niet hoe groot jouw paard wel niet moet zijn, als 700 kg een gezond gewicht is voor haar, dan is ze dus minimaal 1.75 hoog, en dan komt de volgende gedachte bij mij op:
Een hoger paard is zeker niet per definitie sterker dan een kleiner paard, dus is de 90 kg van vroeger of je nu hogere gewicht ook echt weer erg hoog voor dit paard, daarbij rekening houdende met haar leeftijd van 21 jaar.
Verder zeg je steeds opnieuw dat jij gezond bent met 90 kg en daaronder te licht, hoe lang ben jij dan? en niet om perse persoonlijk te worden, maar dan moet je al 2.15m lang zijn.(bij 2.15m is lager dan 90 kg nl. ondergewicht).
Ik zeg dit alleen maar omdat je zoveel te dikke huisdieren en paarden ziet, dus ik ben benieuwd waarom jij denkt dat een fjord van 1.40 van 500 kg een gezond gewicht heeft, en dat jouw paard met 700 kg gezond is( haar hoogte weet ik niet) en hoe het komt dat jij met 90 kg gezond bent en met een lager gewicht ongezond?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:51

Dinopino schreef:
Een te dik paard zou dus eigenlijk gewoon nog minder moeten dragen dan een "normaal" paard. Dus wanneer jij bijvoorbeeld een te dikke fjord thuis zou hebben staan, moet je je gewichtgrens nog meer bijstellen. Paard moet zijn eigen gewicht al mee dragen en dat is al een behoorlijke belasting voor het skelet.

John wat zegt conditie over het gewicht. Dat je misschien beter en langduriger in staat bent in balans op je paard te zitten. Je wordt er echter niet lichter van.

Ik persoonlijk denk dat conditie zowel van de ruiter als paard in mijn opvatting belangrijker is als een beetje overgewicht. Ik heb de stelling liever iemand van 90 kg op mijn eigen paard met die capaciteit die ik verdedig, als iemand van 75 kg zonder capaciteiten. Iemand van 90 kg wat voor mijn paard het uiterste gewicht is, hoeft per definitie niet beladen te zijn met vetrollen. Als iemand van 75 kg zonder de nodige ervaring zijn balans niet vind, permanent scheef zit op het paard en eenzijdig doet belasten, het paard telkens uit balans brengt en daarbij ook een slechte zit heeft, ja dan gaan bij mij andere lampjes branden. Het mag dan wel zo zijn dat je er niet lichter van wordt maar bewezen is dat paarden meer schade oplopen door startende ruiters als anderom.

Om duidelijk te zijn, voor mij is overgewicht op mijn paard meer als 90 kg en dan is het stop. duidelijk is ook dat dit voor andere paarden niet altijd opgaat dit max gewicht dus hier heb ik het dan ook niet over.

marjootje@ ik vind dit het aangehaalde bericht niet stroken met opmerkingen die je later plaatst, kan zijn dat ik slecht intrepeteer maar in genoemd bericht zeg je iets over conditie en overgewicht, dat kan makkelijk, in een later bericht zeg je, "het enige goede antwoord" als het gaat om mijn max gewicht van 90 kg. Verder haal je zelf kwaliteit van rijtechniek aan als smoesje om overgewicht goed te praten. Is niet jeweetwel bedoelt, maar kun je dat eens nader verklaren waarom in een bericht overgewicht goedgepraat wordt en in een ander bericht je mensen hierop aanspreekt.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:20

john57 schreef:
marjootje@ ik vind dit het aangehaalde bericht niet stroken met opmerkingen die je later plaatst, kan zijn dat ik slecht intrepeteer maar in genoemd bericht zeg je iets over conditie en overgewicht, dat kan makkelijk, in een later bericht zeg je, "het enige goede antwoord" als het gaat om mijn max gewicht van 90 kg. Verder haal je zelf kwaliteit van rijtechniek aan als smoesje om overgewicht goed te praten. Is niet jeweetwel bedoelt, maar kun je dat eens nader verklaren waarom in een bericht overgewicht goedgepraat wordt en in een ander bericht je mensen hierop aanspreekt.

Ik zal nog eens proberen uit te leggen hoe ik dat bedoel
Ik vind jouw gewicht, die 90 kilo ongeacht je conditie te zwaar voor het paard waar jij op rijd, je zit echt aan de bovengrens met dit gewicht, helemaal als je daar dan ook nog eens het gewicht van het zadel enz bij optelt.

Toen ik begon met dit paard te rijden (staat ook ergens geschreven) had ik een gewicht van 86 kilo, het gaat hier om een kwpn van ong 1,60 die stevig gebouwd is.(ik vond dit zelf te zwaar voor dit paard, maar paard was iemand gewend van boven de 90 kilo, dus hij liep makkelijk met mij)
Doordat ik meetrainde met mijn vriendin, en daarnaast begon te lijnen ben ik afgevallen tot 72 kilo, en ik had een super conditie.
Maar voor de "gezonde" maatstaven (bmi) had ik met 72 kilo nog steeds overgewicht, ik ben 1,65.
Als ik het me goed herinder gaf ik deze reactie op iemand die aangaf dat je met overgewicht geen goede conditie kan hebben, daar was ik het dus niet mee eens.
Ik vind 72 kilo of 90 kilo een behoorlijk verschil, ook al gaat het om dezelfde mate van overgewicht (dat ligt dan aan de lengte van de persoon) maar paard moet het wel dragen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:07

Citaat:
Een fjord van 1.40 gezond met 500 kg? sorry maar dat is nog altijd veel te zwaar, ook voor een fjord, een paard blijft gewoon een paard, ongeacht het ras.
Daarbij vind ik 90 kg op een fjord van 1.40m niet acceptabel, dat is gewoon echt teveel.
Verder begrijp ik niet hoe groot jouw paard wel niet moet zijn, als 700 kg een gezond gewicht is voor haar, dan is ze dus minimaal 1.75 hoog, en dan komt de volgende gedachte bij mij op:
Een hoger paard is zeker niet per definitie sterker dan een kleiner paard, dus is de 90 kg van vroeger of je nu hogere gewicht ook echt weer erg hoog voor dit paard, daarbij rekening houdende met haar leeftijd van 21 jaar.
Verder zeg je steeds opnieuw dat jij gezond bent met 90 kg en daaronder te licht, hoe lang ben jij dan? en niet om perse persoonlijk te worden, maar dan moet je al 2.15m lang zijn.(bij 2.15m is lager dan 90 kg nl. ondergewicht).
Ik zeg dit alleen maar omdat je zoveel te dikke huisdieren en paarden ziet, dus ik ben benieuwd waarom jij denkt dat een fjord van 1.40 van 500 kg een gezond gewicht heeft, en dat jouw paard met 700 kg gezond is( haar hoogte weet ik niet) en hoe het komt dat jij met 90 kg gezond bent en met een lager gewicht ongezond?

Die fjord had op dat moment een dijk van een conditie en bleef toch rond die 500 kilo zitten, was een ouderwets type, slanker dan dat werd ze gewoon niet, maar het beestje had voldoende conditie om ritten van 4 uur te doen (deden we dan ook met regelmaat). Mijn paard is 1.70 en is best grof gebouwd, heeft een grote sterke ribbenkast maar is nog wel vrij compact, op het moment dat zij te mager is, lijkt ze eigenlijk net mooi op gewicht (dat merkte ik afgelopen herfst, toen ik haar in een hele goede conditie dacht te hebben maar uiteindelijk bleek dat ze aan het vermageren was). Toen zat ze rond de 650 kilo. Hoogte is niet alles hoor, bouw heeft veel meer invloed op gewicht dan dat. In dit geval is het dus prima mogelijk, ze heeft een goede sterke rug en bouw en kan me prima hebben.

Ik zeg helemaal niet dat ik onder de 90 kilo te licht ben, ik zeg dat ik met 90 kilo op een voor mij gezond gewicht zit, dit is door HA en dietiste bepaald, dus daar vertrouw ik dan op. Dat jij dan de waan hebt dat ik daar minstens 2.15 voor zou moeten zijn, moet jij weten :+.
Ik heb ook nog 3 katten, waarvan er eentje bijna 7 kilo weegt en toch goed op gewicht is, dat geloof je nu natuurlijk ook niet :'). Andere kat heeft nu eindelijk een stabiel gewicht van 4-4,5 kilo, maar die neigt gauw naar overgewicht dus dat blijft oppassen. De 3e is nu een maand of 8 en zit rond de 3-3,5 kilo gok ik, zit geen grammetje vet teveel op.

Oh, die kat van bijna 7 kilo heeft wel een schofthoogte van 34 cm, maatje kleine hond dus (en geen maine coon).
Ik zal allemaal wel hele rare beesten hebben hoor, maar toch is het zo.

Zo zag mijn paard eruit toen ze dus te mager was, categorie zoek de vetjes, en toch zat ze rond de 650 kilo.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1519_n.jpg

Zo is ze nu,, met een flinke hooibuik, maar dit is dus eigenlijk beter (ik zie liever het eerdere plaatje, maarja):
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8783_n.jpg

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:15

Ik zie niet alleen een hooibuik hoor, vind de onderste foto sowieso te zwaar? :o die eerste vind ik absoluut niet te mager, hooguit wat onbespierd op de billen?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:20

Ik vind het ook wel kort door de bocht dat mensen met overwicht geen discipline hebben of het niet aankunnen. Makkelijk gezegd als je zelf heel erg dun bent. Ik geloof dat de meeste mensen heel graag willen afvallen, maar makkelijk is het zeker niet. Je bent echt niet in een maandje tien kilo lichter hoor.. Beetje respect mag ook wel ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:22

Waar wordt dat gezegd dan?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:42

Brendaa, voor slanke mensen die willen afvallen is het net zo moeilijk/makkelijk, toch? Waarom zou dat alleen gelden voor mensen met overgewicht :o ?

Hyppolyte, de foto's zijn wat lastig te vergelijken omdat ze op eentje onbelast is en op de ander niet ;). Zo op het oog vind ik de 1e foto ook de beste zij het weinig bespierd maar dat zal ook aan de leeftijd (en wellicht bouw) liggen misschien?

En wat betreft jouw gewicht, als een diëtiste het zegt, zal het wel zo zijn maar ik kan me, op basis van de weinige foto's dat dan weer wel, niet voorstellen dat dit met jouw lengte je ideale gewicht is?

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:40

Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:44

ik ben 1.66 en weeg 110 kilo
ik heb een paard die betaal ik niet maar em vader!
en deel het paard ook
ik ben erop gewezen dat ik niet meer op me paard mag rijden
omdat ik te zwaar ben
zelf is mijn paard 160 cm en kwpn
niemand weet dat mensen dit hebben gezegt want als ik me paard moet doen dan verzin ik weer een smoesje en dan hoef ik er niet op te rijden!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:49

Zombiee, ik zou inderdaad zeggen dat je te zwaar bent voor je paard. Krijgt hij wel beweging? Dat is heel belangrijk, en dan hoef je er niet eens op.

Verder zou het goed voor je zijn om af te vallen: je gaat je beter voelen en het állerbelangrijkste, je kan weer op je paard! Dat zou toch super zijn?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:51

xxKayleigh, jeetje jij lijkt op je paard idd geen 1.80m en ook zéker geen 90kg...

Zombiee, waarom verzin je een smoesje? Vind je het vervelend als mensen weten dat je beter niet kan rijden?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:07

Ik ben 1.85 m en 85- 90 kg zwaar.. Ik ben door een knieblessure (weinig sporten, nog steeds heel veel eten) eens doorgeschoten naar 115 kg.. Dat was voor mij ook een moment dat ik vond dat ik geen paard meer mocht rijden voor ik onder de 95 kg woog.. Nu rijd ik alleen stevig gebouwde grotere paarden (denk aan Noriker, belg, stevige kwpner fries..) Hier blijf ik ook bij, ik heb zelf zeer lange benen waardoor ik zowiezo al niet goed op bijvoorbeeld een grote haflinger kan rijden.. Deze kan ik zeer slecht hulpen geven, vanwege mijn lange benen.. Ik ben nog niet helemaal tevreden en zal ook nog wel verder gaan met afvallen, maar ik blijf me op de grotere paarden richten vanwege mijn lange stelten :-)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:17

XxKayleigh
Even off-topic. Mag ik even zeggen dat je een prachtige merrie hebt! Zo mooi bespierd. En je zit er totaal niet uit als iemand van 90 kilo. Mooie combinatie.

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:18

nou ik vind het niet leuk dat mensen het zeggen en andere mensen zeggen dat ik heus wel om het paard kan dan wordt het 2 strijdig

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:37

hyppolyte schreef:
Citaat:

Die fjord had op dat moment een dijk van een conditie en bleef toch rond die 500 kilo zitten, was een ouderwets type, slanker dan dat werd ze gewoon niet, maar het beestje had voldoende conditie om ritten van 4 uur te doen (deden we dan ook met regelmaat). Mijn paard is 1.70 en is best grof gebouwd, heeft een grote sterke ribbenkast maar is nog wel vrij compact, op het moment dat zij te mager is, lijkt ze eigenlijk net mooi op gewicht (dat merkte ik afgelopen herfst, toen ik haar in een hele goede conditie dacht te hebben maar uiteindelijk bleek dat ze aan het vermageren was). Toen zat ze rond de 650 kilo. Hoogte is niet alles hoor, bouw heeft veel meer invloed op gewicht dan dat. In dit geval is het dus prima mogelijk, ze heeft een goede sterke rug en bouw en kan me prima hebben.

Ik zeg helemaal niet dat ik onder de 90 kilo te licht ben, ik zeg dat ik met 90 kilo op een voor mij gezond gewicht zit, dit is door HA en dietiste bepaald, dus daar vertrouw ik dan op. Dat jij dan de waan hebt dat ik daar minstens 2.15 voor zou moeten zijn, moet jij weten :+.
Ik heb ook nog 3 katten, waarvan er eentje bijna 7 kilo weegt en toch goed op gewicht is, dat geloof je nu natuurlijk ook niet :'). Andere kat heeft nu eindelijk een stabiel gewicht van 4-4,5 kilo, maar die neigt gauw naar overgewicht dus dat blijft oppassen. De 3e is nu een maand of 8 en zit rond de 3-3,5 kilo gok ik, zit geen grammetje vet teveel op.

Oh, die kat van bijna 7 kilo heeft wel een schofthoogte van 34 cm, maatje kleine hond dus (en geen maine coon).
Ik zal allemaal wel hele rare beesten hebben hoor, maar toch is het zo.

Zo zag mijn paard eruit toen ze dus te mager was, categorie zoek de vetjes, en toch zat ze rond de 650 kilo.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1519_n.jpg

Zo is ze nu,, met een flinke hooibuik, maar dit is dus eigenlijk beter (ik zie liever het eerdere plaatje, maarja):
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8783_n.jpg

Nou Hyppolyte, zoals je zelf een stukje terug al aanhaalde hebben veel mensen te dikke dieren en denken dat dat goed is, omdat veel mensen een vertekend beeld hebben van wat goed is en wat te dik is.
Een fjord, ouderwets type of niet van 1.40m van 500 kg is echt te zwaar, conditie heeft daar geen positiever effect op, vet op een paard is echt heel schadelijk hoor.
Onze appie-ruin is 1.62 hoog en breed gebouwd, maar zelfs hij mag van ons niet boven de 500 kg komen, anders is ie echt te dik.

Ik vind jouw paard op de eerste foto prima, zeker als je bedenkt dat ze al wat ouder is, is dit goed, dikker is meer werk voor longen en hart, en dat is zwaar als ze ouder worden.
Op de tweede foto is ze echt veel te dik, met weinig bespiering, kijk maar naar de vaste vetrand op haar hals bijvoorbeeld.
Verder heb ik een leuk filmpje gezien waarop je met haar springt en het ziet er allemaal heel vriendelijk uit, maar ook daar is ze veel te dik in verhouding tot de spieren, ik weet hoe moeilijk het is om te zien hoe een paard eruit moet zien hoor, mijn eigen merrie is hoogdrachtig en ik moet oppassen dat ik haar niet teveel voer, de eerste 7 maanden was die maar 20 kg verzwaard, nu is ze gigantisch, maar alleen de buik, de rest is nog normaal.

Haha, ik heb ook 1 zo'n grote kat,(wilde vroeger vast hond worden) net met meetlatje ernaast gezeten en idd 33 cm, ietsje kleiner dan jouw reus, maar die van mij weegt 4 kg, en is niks te mager hoor.heeft ook een mooie brede rug, maar geen grammetje vlees teveel, de andere is ouder en kleiner en weegt dus ook maar 3,5 kg.

Zoals ook al door anderen uitgesproken, 90 kg kan gewoon niet een perfect gewicht zijn voor jou, en aangezien je ook niet verteld hoe lang je bent(of ik moet er weer eens overheen gelezen hebben), blijf ik dat denken...ik zeg niet dat je veeeel te dik bent he, maar gezond kan het niet zijn, ik bedoel het ook niet gemeen, maar ik denk dat jij ook een beetje een grensverschuiving hebt doorgemaakt wat betreft te dun,te dik en gezond gewicht.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:40

zombiee schreef:
nou ik vind het niet leuk dat mensen het zeggen en andere mensen zeggen dat ik heus wel om het paard kan dan wordt het 2 strijdig

Maar jij zelf vindt dat je er niet op moet gaan toch?
Dan ben jij hier de verstandige :j

Kun je eventueel met je paardje samen gaan sporten, dus ernaast wandelen of joggen, en dat ook in de rijbak, en samen sprongetjes maken, goed voro jou en goed voor je paardje, en het is hartstikke leuk om te doen,krijgen jullie een hele goede band door, en als je dan over een tijdje er wel weer op kunt gaan, heb je daar alleen maar voordeel aan.
Als er ooit iemand om lacht zeg je gewoon: Ik vind de gezondheid van mijn paard belangrijker dan wat een ander van mij denkt, kun jij met je paard aan een touwtje rondrennen en joggen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:47

XxKayleigh schreef:
Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg.