[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:41

Bertie zou ik jou een pb mogen sturen om je mening ergens over te vragen..?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:43

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:04

bertie schreef:
Citaat:
ik heb helaas geen eigen paard maar het paard waarop jullie me hier zien is mijn lease paard rij daar 4 keer per week op ik ben samen met mijn lesgever erg bezig met nagefelijk rijden maar het kwartje is nog niet gevallen ... de laaste stapjes zijn moeilijk
dit topic heet 'aan de teugel'. Ik zie hier een paard dat is bijgezet. Dat heeft met 'aan de teugel' niets te maken. De mail zou dus niet in dit topic thuis horen.
Ik vind het wél dapper dat je de foto's hier post. :)
Citaat:
ik zou graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden ps. niet letten op mijn binnebeen ik leg die altijd veel te ver naar achteren
Ja, ik let wél op de ligging van je binnenbeen Waarom zou ik dat níet doen? :?
De ligging van je binnenbeen zegt iets over hoe je zit. Een binnenbeen hoort dressuurmatig niet voor niets daar waar het hoort.
Er daar is wel werk voor je te doen, lijkt me zo.
Kun je uitleggen wat maakt dat je zo zit?
Citaat:
link 1 = galop plus punt = actief/achterbeen er goed onder minpunt = niet erg rond en binnebeen extreem naar achter
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=11
Ja, ik ben het wel eens met de opmerking over een goed achterbeen hier. Je mag van geluk spreken. Een paard dat is bijgezet is niet altijd in staat zo het achterbeen naar voern te zetten.
Je opmerking over 'niet erg rond' slaat natuurlijk nergens op, als je met een bijzet rijdt. :x

De ligging van het binnenbeen van je is hier inderdaad duidelijk te zien. Wat zou je naar je eigen idee moeten veranderen om beter te zitten, zodat het onderbeen mooi naar beneden kan hangen?
Ik kan er wel iets over zeggen, maar ik daag je uit. Zelf iets bedenken heeft vaak veel meer zin dan iets voorgekauwd krijgen. :)

Je binnenhand werkt iets terug. Om een paard met het binnenachterbeen goed toe te laten springen heb je echt ruimte nodig op je binnenteugel om je paard te faciliteren.
Je hebt wel een heel super braaf paard, zeg. Zo'n binnenhand is funest voor een vrije beweging van het achterbeen.

Citaat:
link 2 = stap pluspunt = beetje rond/ achterhand er best goed onder
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=13

Dit is geen foto waarbij ik de stap goed kan beoordelen. Naar mijn idee (maar waar baseer ik dat op? - het is maar een foto) ontbreekt impuls. Wat ik liever zou zien is een foto waarbij de schoudervrijheid beter getoond wordt.
De neus is iets achter de loodlijn, waardoor ik me echt zorgen maak over de mogelijkheid om het voorbeen echt goed vanuit de schouder naar voren te zetten.
Een terughoudend paard, op de foto. Ook een wat terughoudende hand.
De stap is hét examen van hoe een paard gereden is. Ook al zie ik maar een momentopname op een wat minder goed moment, ik word er niet warm van.
Citaat:
link 3= draf pluspunt = achterhand er best goed onder (zover ik weet) en voorwaarts minpunt = niet aan de teugel
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=18
"Achterhand er best goed onder", zeg je. Absoluut NIET, zeg ik.
Het paard houdt de achterhand heel hoog, en de (omgekeerde) V duidt niet op een vrij naar voren swingend achterbeen.
Je werkt nogal terug. Zaag je hier, misschien, om hem 'aan de teugel' te rijden? Aan het achterbeen (en de hoge acherhand, en de protesterende staart) zie je dat het paard bepaald niet blij is met de inwerking van de hand.
Citaat:
link 4 = wijken ik wou ff weten wat jullie er van vinden als ie wijkt minpunt = staat met zijn kont voor mijn gevoel iets te schuin naar binnen pluspunt= stap achter netjes over
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=20
Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel.
Ik denk dat je aan het wijken nog niet toe bent.

Als jurylid beoordeel je dat wat je ziet. In dit topic gebeurt dat ook.
Als jurylid weet je nooit waar een ruiter zich bevindt in ontwikkeling. Dat maakt dat een oordeel wel eens hard aan kan komen. Ik hoop dat je begrijpt dat een oordeel gebaseerd is op dat wat een jurylid ziet, en niet op dat wat een jurylid van jou als persoon denkt. Ondertussen moet een jurylid wél een oordeel vellen.
Ik ken jou niet, ik ken de fase van je rijkunstige ontwikkeling niet. Ik ken je paard niet. Ik hoop dat ik je niet kwets met mijn opmerkingen, want ze zijn gebaseerd op het zien van een paar foto's, en hebben verder geen emotionele lading, wat mij betreft.

ik znap deze tekst niet helemaal : Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel

ik weet niet wrm ik mijn been zover naar binnen leg vroeger dee ik altijd 'schoppen" en nu zins 4 maanden ofzo echt drukken daar reageert hij heel goed op (ofja voor zijn doen) het is een lastig paard om uberhoud nageeflijk te rijden en vind buigen ontsenten moelijk stelling en buiging op de rechter hand gaat wel maar op de linkerhad gaat het een stuk moelijker...
volgens mijn lesgevenr hoef ik nog maar een paar stapjes en dan ben ik er ( lesgever opgelijd tot zz xd)
zijn zwiepende staart dat doet ie altijd ook als iemand anders er op zit of als ik de teugels gwn helemaal lang heb ...
en zagen nee daar doe ik niet aan ... (het kan er afentoe bij inschieten maar doe het nooit opzettelijk op heem aan de teugel te rijden)
wijken is juist een goed oefening volgens mijn lesgever rij ook veel wedstrijden met hem wat trouwens erg goed gaan (totnu toe altijd winst gehad)
op deze foto's heb ik hem voordat ik eropging ging nog ff aan de pessoa gedaan om hem wat lossen te maken vond zelf dat het er wel goed uitzag .... (behalve mijn been dan) de bijzet ja daar heb ik niks over te zeggen moet er mee rijden van de manege ( bij ons word dat een zogenaamde stoot teugel genoemt) ik zou graag tips willen hoe ik het beter zou kunnen doen

en ps. hij heeft last van zijn rug door het zadel licht al een gel pad onder maar helpt niet het zadel blijft maar op zijn rug drukken mde zadelmaker zou komen maar die is nog niet geweest....) hoop dat ie snel komt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:43

S_en_Z schreef:
Bertie zou ik jou een pb mogen sturen om je mening ergens over te vragen..?
maar natuurlijk, dat hoef je toch niet te vragen?
Je moet er wel rekening mee houden dat ik gewoon een baan heb, en dat je daarom niet binnen een minuut antwoord kunt verwachten. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:48

rowanda schreef:
de enigste foto die ik heb waar hij werkelijk onder het zadel is en megevend is deze http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
en ik heb hier mijn hand tegen het zadel waarom weet ik eigenlijk niet

En wat zou je zelf zeggen als je ervan uitgaat dat de NEK het hoogste punt moet zijn?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:01

ik vond hem hier vrij netjes lopen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:21

laetitia98 schreef:
ik znap deze tekst niet helemaal : Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel

ik weet niet wrm ik mijn been zover naar binnen leg vroeger dee ik altijd 'schoppen" en nu zins 4 maanden ofzo echt drukken daar reageert hij heel goed op (ofja voor zijn doen) het is een lastig paard om uberhoud nageeflijk te rijden en vind buigen ontsenten moelijk stelling en buiging op de rechter hand gaat wel maar op de linkerhad gaat het een stuk moelijker...
volgens mijn lesgevenr hoef ik nog maar een paar stapjes en dan ben ik er ( lesgever opgelijd tot zz xd)
zijn zwiepende staart dat doet ie altijd ook als iemand anders er op zit of als ik de teugels gwn helemaal lang heb ...
en zagen nee daar doe ik niet aan ... (het kan er afentoe bij inschieten maar doe het nooit opzettelijk op heem aan de teugel te rijden)
wijken is juist een goed oefening volgens mijn lesgever rij ook veel wedstrijden met hem wat trouwens erg goed gaan (totnu toe altijd winst gehad)
op deze foto's heb ik hem voordat ik eropging ging nog ff aan de pessoa gedaan om hem wat lossen te maken vond zelf dat het er wel goed uitzag .... (behalve mijn been dan) de bijzet ja daar heb ik niks over te zeggen moet er mee rijden van de manege ( bij ons word dat een zogenaamde stoot teugel genoemt) ik zou graag tips willen hoe ik het beter zou kunnen doen

en ps. hij heeft last van zijn rug door het zadel licht al een gel pad onder maar helpt niet het zadel blijft maar op zijn rug drukken mde zadelmaker zou komen maar die is nog niet geweest....) hoop dat ie snel komt

Graag iets meer aandacht voor je Nederlands.

Je zegt dat het een 'lastig' paard is. ik denk dat het een heel gewoon paard is, maar dat jij nog niet voldoende kunt rijden. Daar is NIETS mis mee. :)
Het is wél ALTIJD een misvatting om de 'schuld'bij een paard te leggen.
Een paard is NOOIT een 'lastig' paard - een paard is ALTIJD een gewoon paard, waar JIJ (in algemene zin) nog niet mee weet om te gaan.

Ik ben helemaal niet voor het gebruik van een Pessoa.
Het is een hulpmiddel dat de aandacht afleidt van dressuur rijden. JIJ moet dressuurrijden. Hulpteugels helpen niet. Nooit.
De uitdaging is om te bedenken wat je kunt doen om niet in die valkuil van hulpteugels te vallen. Pas als je dáárop een antwoord hebt begin je iets van 'rijden' te begrijpen.

Als je rijdt met een zadel waarvan je weet dat het niet past begrijp ik niet waar je mee bezig bent.

Als je niet begrijpt (of weet) waarom het een 'doodzonde' is wanneer een achterhand voor gaat mag je je wat mij betreft meer verdiepen in het hoe en waarom van de dressuur. :)
Ik ga dat hier niet voor je doen.
Mijn inbreng hier is (voor zover ik tijd en zin heb) te zeggen wat ik zie. :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:02

bertie schreef:
rowanda schreef:
de enigste foto die ik heb waar hij werkelijk onder het zadel is en megevend is deze http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
en ik heb hier mijn hand tegen het zadel waarom weet ik eigenlijk niet

En wat zou je zelf zeggen als je ervan uitgaat dat de NEK het hoogste punt moet zijn?

denk dat er veel bokkers niet weten wat de nek is bertie.

De nek zijn de eerste wervels voor in de hals dus bij het hoofdstel. Als het paard halverwege de hals afbuigt spreken we van een "valse knik" of "te diep" lopen.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:44

ik rij al zeven jaar dressuuur hoor ! (0fja de laatse jaren echt gericht maar ltijd al met dressuuur bezi geweest)
en hij moet die hulpteugel omdat ie anders pijn in ze rug krijgt en de pessoa is goed voor hem daardoor komt ie los

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:59

laetitia98 schreef:
ik rij al zeven jaar dressuuur hoor ! (0fja de laatse jaren echt gericht maar ltijd al met dressuuur bezi geweest)
en hij moet die hulpteugel omdat ie anders pijn in ze rug krijgt en de pessoa is goed voor hem daardoor komt ie los

:') :') :')

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:56

Ja, ik begrijp wel waarom S_en_Z hier een beetje moet lachen. :(:)

Het gebruik van hulpmiddelen verdoezelt gebrek aan rijkunstige vaardigheden. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zichzelf in slaap sussen met het gebruik van hulpmiddelen, in plaats van te investeren in echt goed leren rijden.
Zolang je hulpmiddelen gebruikt is er niet de uitdaging om zelf beter te worden.

Als een bijzet (of stootteugel) 'nodig' is omdat het paard anders pijn in zijn rug krijgt zou je ook anders kunnen oplossen. Namelijk door zélf het paard over de rug te laten lopen. Daar is veel rijkunstig gevoel en kunde voor nodig, dat is waar. Maar zolang je met die hulpteugels bezig blijft leer je zelf niets. En daarmee doe je je paard tekort. Want die rugpijn komt wel ergens vandaan, nietwaar?

Met de hulpteugels die jij noemt wordt 'soepelheid' afgedwongen. Terwijl die soepelheid ook een mentale kwestie is. Een paard moet zich wíllen geven. Omdat hij zich onder de ruiter prettig voelt.

Dit is een 'aan de teugel' topic. 'Aan de teugel' is méér dan het plaatje, en helemaal meer dan een plaatje dat tot stand komt met een hulpteugel.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:25

Ik kan die foto's niet zien op hyves.
Zijn ze misschien verwijderd? Ook omdat er veel waardevolle info word gegeven, vind ik het jammer dat ze niet te zien zijn voor mij.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:41

iemand hier nog tips op
Vorig jaar in de winter liep ze zo, een beetje in haar eigen houding.
Afbeelding

nu loopt ze zo, ik kan nu wat meer wisselen al in de halshouding
Afbeelding

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:00

interessant topic.
ik ga dit volgen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:03

Prachtig paard! leuke sterren, ik heb er ook 1 opgeschoren ;)

Ik vind foto 2 een prettiger beeld geven. Hier zie je het paard goed naar voren gaan en zoeken naar de ruiterhand.
foto 1 geeft meer een opgekropt beeld, met een neus achter de LL.

Er zijn vast mensen die ene kundig advies kunnen geven op de foto's. hier ben ik (nog) niet zo sterk in.
Daarom is dit topic ook zo leuk!
Laatst bijgewerkt door Nefertarie op 16-01-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:30

Silver_Bolly
Allereerst wat een mooi paard! :)
Foto twee geeft inderdaad een prettiger beeld! Hier komt het neusje er meer uit en zie je ook dat ze meer ontspannen is.
Kijk alleen wel uit dat ze niet te diep gaat lopen en zo een soort van gaat stofzuigen, of is dit niet het geval?
Vanaf de houding die ze in foto twee heeft ( dat ze echt meer je hand gaat opzoeken )
kan je haar ook iets meer proberen op te pakken waardoor ze een goede halshouding gaat krijgen.
Maar dit ziet er zeker goed uit :) En zoals je zelf ook al zei ben je al bezig met een beetje wisselen in de halshouding,
dat is zeker goed en voorkomt het echt hele tijd hetzelfde opgekropte lopen. Veel plezier nog samen!

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:35

Bedankt voor de leuke reacties! Het is inderdaad een paard wat nogal snel eens te diep gaat lopen, dit doet ze vooral als ik haar op 1 manier in haar halshouding laat lopen, daarom wissel ik ook veel af tijdens de training.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:47

Ja, ik kan me voorstellen dat mensen de tweede foto vriendelijker vinden.
Kijk, als dit een momentopname is van een richting hals strekken dan kan ik er vrede mee hebben.
Als deze foto echter een beeld is van hoe nu in z'n algemeenheid gereden wordt, dan krijg ik toch echt een beetje de kriebels.

Op wedstrijden zie je dit regelmatig, en het is niet goed. Het beeld is precies andersom dan wat je zou willen.
Wat je wilt is Zakken in de achterhand, rijzen in de voorhand. Wat ik hier zie is achterhand hoog, en duiken op de voorhand.

Veel ruiters begrijpen niet wat je bedoelt. Op de een of andere manier schijnen mensen te denken dat het zo hoort. Dat het in alle gevallen goed is om een paard 'over de rug' te rijden. Maar een paard kun je ook heel goed over de rug rijden zónder dat het duikt. Én over de rug, én op eigen benen, dat gaat heel goed samen.

Op lengte rijden is goed, maar op de voorhand rijden niet. Het paard is op de tweede foto nog steeds zwaar achter de loodlijn, en de achterhand is te hoog.
Hoe ga je het aanpakken om dit paard te zijner tijd op de achterhand te rijden, en te laten klimmen in de voorhand? Heb je daar een plan voor? Ik zie het nog niet zo 1-2-3 gebeuren. Vooral ook niet omdat je op de tweede foto zelf ook wat meegaat in het naar voren en naar beneden duiken.

Voor je het weet zet je hiermee een foute manier van rijden in, die heel moeilijk is om te buigen.
Als je die linkerhand wat naar voren doet geef je je paard al meer de kans om z'n neusje wat naar voren te doen, en het binnenachterbeen verder onder te laten treden.

Voor het totaalbeeld zou ik blijer zijn met duidelijk voorwaarts rijden, neusje eruit, paard meer op eigen benen laten lopen. Misschien heb je het gevoel dat je dan wat controle verliest. Maar voor het paard is het beter. :(:)
Succes!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:04

Net het hele topic doorgelezen, echt heel interessant!
@ bertie: echt super antwoorden geef je! Met veel uitleg erbij enzo, heel informatief. Ik zou namelijk met sellyxx meegegaan zijn in haar antwoord over silver_bolly's paard, maar als ik dan adhv jouw antwoord nog eens kijk zie ik wel wat je bedoeld.
@ silver_bolly ik kan je geen advies geven, wou enkel zeggen, wat een prachtig paard heb je daar, echt een heerlijk dier om naar te kijken

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:22

Afbeelding

Wat vinden jullie van deze foto? Het is natuurlijk maar een momentopname maar imo vind ik het wel prettig om te zien, of zit ik er helemaal naast?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:24

Bedankt Bertie voor je uitgebreide uitleg! Echt heel fijn! Op de voorhand lopen doet ze in het algemeen niet extreem, dit is inderdaad misschien niet een hele goede foto als voorbeeld, haar halshouding gaat richting het halsstrekken. Plus dat de bak erg nat en glad was waardoor ik haar niet goed voorwaarts kon en durfde te rijden. Kan het zijn dat ze hierdoor op de voorhand valt? Aangezien dat ze dit normaal nooit doet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:26

Lees even een paar posts boven jullie... dan kan je dat direct sowieso al zien wat er niet klopt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:40

kellyloet schreef:

Tja, foto's in stilstand en van voren genomen, wat kun je daar nou van zeggen. :+
Op je eerste foto lijkt je paard wel in slaap gevallen. Hij laat gewoon z'n kop maar wat hangen lijkt het wel, en het hoogste punt van de hals ligt veel te ver naar achteren. Met 'aan de teugel' wordt iets rijkunstigs bedoeld, geen plaatje in rust. :')

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:43

@Meliszy, misschien moet je foto met die Thiedemannteugel maar uit je profiel halen. :j