Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:dit topic heet 'aan de teugel'. Ik zie hier een paard dat is bijgezet. Dat heeft met 'aan de teugel' niets te maken. De mail zou dus niet in dit topic thuis horen.Citaat:ik heb helaas geen eigen paard maar het paard waarop jullie me hier zien is mijn lease paard rij daar 4 keer per week op ik ben samen met mijn lesgever erg bezig met nagefelijk rijden maar het kwartje is nog niet gevallen ... de laaste stapjes zijn moeilijk
Ik vind het wél dapper dat je de foto's hier post.
Ja, ik let wél op de ligging van je binnenbeen Waarom zou ik dat níet doen?Citaat:ik zou graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden ps. niet letten op mijn binnebeen ik leg die altijd veel te ver naar achteren![]()
De ligging van je binnenbeen zegt iets over hoe je zit. Een binnenbeen hoort dressuurmatig niet voor niets daar waar het hoort.
Er daar is wel werk voor je te doen, lijkt me zo.
Kun je uitleggen wat maakt dat je zo zit?Ja, ik ben het wel eens met de opmerking over een goed achterbeen hier. Je mag van geluk spreken. Een paard dat is bijgezet is niet altijd in staat zo het achterbeen naar voern te zetten.Citaat:link 1 = galop plus punt = actief/achterbeen er goed onder minpunt = niet erg rond en binnebeen extreem naar achter
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=11
Je opmerking over 'niet erg rond' slaat natuurlijk nergens op, als je met een bijzet rijdt.![]()
De ligging van het binnenbeen van je is hier inderdaad duidelijk te zien. Wat zou je naar je eigen idee moeten veranderen om beter te zitten, zodat het onderbeen mooi naar beneden kan hangen?
Ik kan er wel iets over zeggen, maar ik daag je uit. Zelf iets bedenken heeft vaak veel meer zin dan iets voorgekauwd krijgen.
Je binnenhand werkt iets terug. Om een paard met het binnenachterbeen goed toe te laten springen heb je echt ruimte nodig op je binnenteugel om je paard te faciliteren.
Je hebt wel een heel super braaf paard, zeg. Zo'n binnenhand is funest voor een vrije beweging van het achterbeen.Citaat:link 2 = stap pluspunt = beetje rond/ achterhand er best goed onder
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=13
Dit is geen foto waarbij ik de stap goed kan beoordelen. Naar mijn idee (maar waar baseer ik dat op? - het is maar een foto) ontbreekt impuls. Wat ik liever zou zien is een foto waarbij de schoudervrijheid beter getoond wordt.
De neus is iets achter de loodlijn, waardoor ik me echt zorgen maak over de mogelijkheid om het voorbeen echt goed vanuit de schouder naar voren te zetten.
Een terughoudend paard, op de foto. Ook een wat terughoudende hand.
De stap is hét examen van hoe een paard gereden is. Ook al zie ik maar een momentopname op een wat minder goed moment, ik word er niet warm van."Achterhand er best goed onder", zeg je. Absoluut NIET, zeg ik.Citaat:link 3= draf pluspunt = achterhand er best goed onder (zover ik weet) en voorwaarts minpunt = niet aan de teugel
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=18
Het paard houdt de achterhand heel hoog, en de (omgekeerde) V duidt niet op een vrij naar voren swingend achterbeen.
Je werkt nogal terug. Zaag je hier, misschien, om hem 'aan de teugel' te rijden? Aan het achterbeen (en de hoge acherhand, en de protesterende staart) zie je dat het paard bepaald niet blij is met de inwerking van de hand.Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel.Citaat:link 4 = wijken ik wou ff weten wat jullie er van vinden als ie wijkt minpunt = staat met zijn kont voor mijn gevoel iets te schuin naar binnen pluspunt= stap achter netjes over
http://paardengek10.hyves.nl/album/3077 ... state__=20
Ik denk dat je aan het wijken nog niet toe bent.
Als jurylid beoordeel je dat wat je ziet. In dit topic gebeurt dat ook.
Als jurylid weet je nooit waar een ruiter zich bevindt in ontwikkeling. Dat maakt dat een oordeel wel eens hard aan kan komen. Ik hoop dat je begrijpt dat een oordeel gebaseerd is op dat wat een jurylid ziet, en niet op dat wat een jurylid van jou als persoon denkt. Ondertussen moet een jurylid wél een oordeel vellen.
Ik ken jou niet, ik ken de fase van je rijkunstige ontwikkeling niet. Ik ken je paard niet. Ik hoop dat ik je niet kwets met mijn opmerkingen, want ze zijn gebaseerd op het zien van een paar foto's, en hebben verder geen emotionele lading, wat mij betreft.
rowanda schreef:de enigste foto die ik heb waar hij werkelijk onder het zadel is en megevend is deze http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
en ik heb hier mijn hand tegen het zadel waarom weet ik eigenlijk niet
laetitia98 schreef:ik znap deze tekst niet helemaal : Het paard is ook hier niet nageeflijk. Hoewel de achterhand voor is (dat is een doodzonde) kruist hij de benen wel
ik weet niet wrm ik mijn been zover naar binnen leg vroeger dee ik altijd 'schoppen" en nu zins 4 maanden ofzo echt drukken daar reageert hij heel goed op (ofja voor zijn doen) het is een lastig paard om uberhoud nageeflijk te rijden en vind buigen ontsenten moelijk stelling en buiging op de rechter hand gaat wel maar op de linkerhad gaat het een stuk moelijker...
volgens mijn lesgevenr hoef ik nog maar een paar stapjes en dan ben ik er ( lesgever opgelijd tot zz xd)
zijn zwiepende staart dat doet ie altijd ook als iemand anders er op zit of als ik de teugels gwn helemaal lang heb ...
en zagen nee daar doe ik niet aan ... (het kan er afentoe bij inschieten maar doe het nooit opzettelijk op heem aan de teugel te rijden)
wijken is juist een goed oefening volgens mijn lesgever rij ook veel wedstrijden met hem wat trouwens erg goed gaan (totnu toe altijd winst gehad)
op deze foto's heb ik hem voordat ik eropging ging nog ff aan de pessoa gedaan om hem wat lossen te maken vond zelf dat het er wel goed uitzag .... (behalve mijn been dan) de bijzet ja daar heb ik niks over te zeggen moet er mee rijden van de manege ( bij ons word dat een zogenaamde stoot teugel genoemt) ik zou graag tips willen hoe ik het beter zou kunnen doen
en ps. hij heeft last van zijn rug door het zadel licht al een gel pad onder maar helpt niet het zadel blijft maar op zijn rug drukken mde zadelmaker zou komen maar die is nog niet geweest....) hoop dat ie snel komt
bertie schreef:rowanda schreef:de enigste foto die ik heb waar hij werkelijk onder het zadel is en megevend is deze http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
en ik heb hier mijn hand tegen het zadel waarom weet ik eigenlijk niet
En wat zou je zelf zeggen als je ervan uitgaat dat de NEK het hoogste punt moet zijn?
kellyloet schreef: