Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:57

Ik lees hier, als meelezer, verschillende keren dat een paard met hertenhals meer geschikt is om te springen.
Dat begrijp ik niet goed.
Een springpaard moet toch ook de ruiter goed kunnen dragen en de rug optimaal gebruiken om de kans op letsel te minimaliseren? (spingruiters rijden om die reden ook dressuur)
Ik kan mij totaal geen voorstelling maken van het rechtse paard als springpaard zonder dat daarbij verkeerde belasting optreed?
Kan mij iemand duidelijk uitleggen waarom een paard met een dergelijke onvoordelige bouw als geschikt voor springsport wordt beoordeeld?

Persoonlijk denk ik dat je een dergelijk paard niet moet willen rijden, omdat het nooit de rug dusdanig kan gebruiken dat het dragen van een ruiter geen schade oploopt.
Als je perse iets met zo'n paard wilt doen, zou ik dus voor lichte inspanning kiezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:03

liljebo@ met de rug van deze paarden is niets mis hoor.
dus het dragen van de ruiter moet zeker geen probleem zijn in vergelijking met anders gebouwde paarden
alleen met de GP oefeningen overbelast je de dieren.
door de bouw van hun achterkant kunnen ze enorm goed stuwen (hogere tempo's halen) en daardoor ook goed springen.
maar de "draagfunctie" wordt door hun bouw problematisch.
Overigens moet je de paarden met een onderhals (sterk ontwikkelde onderhalsspier) niet verwarren met een paard met een hertenhals
onderhalsspieren ontstaan door verkeerde belasting/rijden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:08

liljebo schreef:
Ik lees hier, als meelezer, verschillende keren dat een paard met hertenhals meer geschikt is om te springen.
Dat begrijp ik niet goed.
Een springpaard moet toch ook de ruiter goed kunnen dragen en de rug optimaal gebruiken om de kans op letsel te minimaliseren? (spingruiters rijden om die reden ook dressuur)
Ik kan mij totaal geen voorstelling maken van het rechtse paard als springpaard zonder dat daarbij verkeerde belasting optreed?
Kan mij iemand duidelijk uitleggen waarom een paard met een dergelijke onvoordelige bouw als geschikt voor springsport wordt beoordeeld?

Persoonlijk denk ik dat je een dergelijk paard niet moet willen rijden, omdat het nooit de rug dusdanig kan gebruiken dat het dragen van een ruiter geen schade oploopt.
Als je perse iets met zo'n paard wilt doen, zou ik dus voor lichte inspanning kiezen.

Helemaal mee eens Liljebo, ook een springpaard moet dressuurmatig goed getrained worden om zijn "werk"goed te kunnen doen.
Het komt er allemaal eigenlijk op neer dat een paard met een onvoordelige bouw lastiger te trainen is,wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is.
Juist voor een paard met onvoordelige bouw is de dressuurtraining des te belangrijker.
De 2-deling dressuur-of springpaard zie ik toch niet zo,ben nog zo ouderwets dat ik vind dat een goed paard beiden moet kunnen.
Het ging over frame before movement of movement before frame,wat denk jij hierover?

nombrado

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:13

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:46

Citaat:
Juist voor een paard met onvoordelige bouw is de dressuurtraining des te belangrijker.
Precies. Ik vind het eigenlijk jammer dat paarden hier vanwege hun exterieur als ongeschikt voor dressuur worden afgeschreven. Dressuur is toch geen einddoel maar een middel om een paard te verbeteren? Of is een paard niet meer interessant als ie niet getraind kan worden voor hogeschool-oefeningen, Moll en Nombrado? Daar lijkt het nl. een beetje op. Vind ik persoonlijk (maar wie ben ik) niet zo'n 'klassiek' standpunt ;)
Daarom spreekt het voorbeeld van Florien de Graaf met Palmer me erg aan: een verre van ideaal paard qua bouw en gangen maar met geduld en respect opgeleid.
De voorbeeldfoto's van een hertenhals (post Libera) tonen wat mij betreft alleen maar een paard dat veel te mager en onbespierd is en een paard dat heel raar staat opgesteld. Zeer vertekenend. Het linkerpaard is simpelweg een geval voor de dierenbescherming en zou er totaal anders uitzien als hij goed gevoerd en getraind zou zijn, wat het rechter paard betreft, die zou veel beter uit de verf komen als ie voordeliger opgesteld zou worden. Tuurlijk, als je begint met een paard in een conditie als het paard op de linkerfoto, heb je een hele, hele lange weg af te leggen. Die begint niet met rijden maar met het weer gezond krijgen van het paard. Goed voeren en lange tijd onbelast trainen (grondwerk, lange lijnen, naast de fiets). Pas als het paard bovenlijnspieren heeft, kun je eens gaan denken aan training onder het zadel. Maar onmogelijk, nee. Bizarre uitspraak trouwens van Nombrado om te zeggen van een paard met een minder functionele bouw dat je daar beter mee kunt gaan racen of springen. Moet die foto van springende herten dit verduidelijken ofzo :? Vind ik echt appels met peren vergelijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:56

Ik zeg nergens dat je deze paarden niet dressuurmatig moet trainen
springpaarden worden net zo goed dressuurmatig getraind.
Moll begon over een hertenhals, dus ik ben er op doorgegaan wb het trainen van deze paarden
dat gaat nl op precies dezelfde wijze als een beter gebouwd paard.
Het duurt alleen langer om het gewenste resultaat te behalen, maar het is zeker niet onmogelijk!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:02

Ook ik zeg dat het paard gewoon dressuur matig getraind moet worden, ik zeg alleen dat een herten hals beperkingen met zich mee brengt .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:04

MaartPaard schreef:
Wat vinden jullie van Palmer van Florien de Graaf? Die had ook een hertenhals, had namelijk van zijn 2e tot z'n 4e in de renbaan gelopen (au!), maar toch kent hij alle oefeningen tot GP, weliswaar niet zo zuiver als dat een dressuurpaard dat zou kunnen. Hij kan ook de Levade. http://sincerita.nl/Actueel/Palmer%20va ... lpaard.htm

een levade of dit soort oefeningen aan de hand doen is niet onmogelijk.
ik zou echter haar er wel eens op willen zien zitten en dit soort oefeningen zien als piaffe , passage en galopchangement.
Dan wordt dat al heel wat lastiger, omdat in de beweging de hoge achterhand en neerwaartse rompbouw een probleem gaat worden.
Je hebt nu eenmaal sprinters of evenwichtiger gebouwde paarden.
met mijn pre's moet je echt niet gaan racen ......die houden dit niet vol en gaan niet hard. :D
Springen vinden ze ook stom ;)
dat zegt niets over de paarden, maar wel over ons mens, hoe hiermee om te gaan.
Gaan we kosten wat het kost, de paarden zo ver doortrainen om oefeningen te laten doen, waar ze bouwtechnisch eigenlijk helemaal niet aan kunnen voldoen? of laten we ze stralen in hetgeen waar ze goed in zijn. *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:09

Moll schreef:
Ook ik zeg dat het paard gewoon dressuur matig getraind moet worden, ik zeg alleen dat een herten hals beperkingen met zich mee brengt .

Niet alleen paarden met een hertenhals denk ik mol
er zijn ook zat paarden (die nu GP lopen) die een extreme neerwaartse rompbouw hebben
ik vind zelf dat daarbij de oefeningen Staccato uitgevoerd worden met extreem handgebruik.
terwijl ik zelf liever lichtheid, lenigheid en los ontspannen hoofd en hals zie.
dat vind ik hier bv niet terug
http://www.youtube.com/watch?v=oBalI2-8UlY
vergelijk dat paard met de bouw van Totilas, die heeft er heel wat minder moeite mee in zijn lijf
http://www.youtube.com/watch?v=gTjVepyN ... re=related

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:21

Nombrado, dat plaatje van die herten slaat werkelijk nergens op. Deze dieren springen geen concours met een ruiter erop en zijn derhalve absoluut niet te vergelijken.
Dat je noemt dat een dergelijk paard zijn rug niet belast en daardoor geschikt is voor het springen, staat loodrecht op al je stellingen dat het welzijn van het paard voorop komt.

Een paard met een hertenhals heeft per definitie geen geschikte bouw om een ruiter te dragen, als daar niet aan is gewerkt. Simpele anatomie is voldoende om dat te beseffen. Echt.
De enige kans die een dergelijk paard heeft, om als rijpaard te dienen (als je dat werkelijk al zou willen) is het aanleren van een goed ruggebruik met dressuur.

Hoe was het ook alweer? Dressuur is toch bedoeld VOOR het paard om het voor te bereiden op het dragen van de ruiter en derhalve bedoeld voor ieder paard?
Dat er grenzen zijn aan hetgeen een paard kan bereiken in de dressuur, is logisch.
Maar je kunt niet zeggend dat je met een dergelijk paard dan maar geen dressuur moet gaan rijden.

Nogmaals ... als je een dergelijk paard wil gaan berijden, zou dressuur juist je uitgangspunt moeten zijn. Iedere zichzelf respecterende springruiter heeft dressuur in zijn pakket zitten, en dat geeft dus ook het belang aan van het goed leren dragen. Met alleen stuwen kom je er niet, lijkt me.

Buiten dat zou ik, zoals gezegd, zo'n paard trouwens liever gebruiken voor het lichtere menwerk
Laatst bijgewerkt door liljebo op 15-11-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:23

Er stond eerder een filmpje van Palmer op youtube maar die is er helaas af gehaald. Hij kan wel alle GP oefeningen met Florien er zelf op alleen tilt hij zijn benen nou wat minder hoog op tijdens een piaffe dan een paard wat ervoor gemaakt is. Toch vind ik de oefeningen vrij correct maar dus wel minder spectaculair. In ieder geval zonder handgebruik!

Zo'n paard als palmer was werkelijk afgeschreven. Hij heeft namelijk ook nog artrose en heel veel andere kwalen. Juist door de dressuur heeft hij nog een gelukkig leven gekregen en kan hij waarschijnlijk nog zeker wel een aantal jaar mee :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:26

Nou ja, je hebt iig meer kennis en kundigheid nodig om een dergelijk paard een goed lichaamsgebruik aan te leren bij de dressuuroefeningen dan bij een paard wat de bouw al mee heeft.
Ik denk dat het minder spectaculair ogen van de oefeningen dan alleen iets is voor mensen die niet verder kijken dan de neus lang is. Daar waar het om gaat, is de kundigheid een dergelijk paard te leren het lijf goed te gebruiken. En dat is best knap.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:33

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat vind ik ook! Maar vaak is het commentaar dat het poedeldressuur is en dat de complicaties van Palmer er niet toe doen. Ik vind het inderdaad ook heel knap en het bewijst dat elk paard geschikt is voor dressuur ofwel dressuur geschikt voor elk paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:38

Dat het knap is wat ze hem heeft geleerd is zonder meer waar, dat het poedel/circus dressuur is, kan ook niet ontkent worden. Maakt het niet minder knap, het is alleen niet volgens het skala.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:54

waaruit bepaal je dat het poederdressuur is?
Ik zie alleen plaatjes en kan daar weinig uit concluderen, maar wellicht ken je haar exacte trainingsmethode?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:57

Volgens mij heeft Moll het over de academische rijkunst in het algemeen. Kan je ook onderbouwen Moll, waarom het poedeldressuur is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:59

liljebo schreef:
waaruit bepaal je dat het poederdressuur is?
Ik zie alleen plaatjes en kan daar weinig uit concluderen, maar wellicht ken je haar exacte trainingsmethode?

Jep ze werkt volgens AR en niet VIA de klassieke weg, dit paard is volgens de AR opgeleid, en die heeft niet het zelfde skala.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:01

Maar waarom is de AR volgens jou dan poedeldressuur? En over welk skala heb je het?

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:02

elk paard word anders gereden het kan niet zo zijn als je 3 paarden hebt dat je die alle 3 hetzelfde rijdt. elk paard is anders en word op een andere manier gerede met ieder een ander gevoel.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:06

MaartPaard schreef:
Maar waarom is de AR volgens jou dan poedeldressuur? En over welk skala heb je het?

Check AR vs KR

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:08

MaartPaard schreef:

Als je wil weten kan ik adviseren het topic te lezen klassiek vs AR en welk skala ik bedoel is het skala der ausbildung.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:20

Ik heb even (snel) gekeken met de zoekfunctie. Ik zie al dat er heel veel verschillende meningen zijn over het Skala. Heb echter even geen tijd dit helemaal door te spitten maar ben toch erg benieuwd. Wat is volgens jou het skala van de KR? En wat van de AR? En wat is er dan precies mis of ontbreekt er volgens jou bij de AR? De schwung en het tempo toch? Maar als een paard rechtgericht en verzameld is, waardoor de achterhand dus sterker is gemaakt, ontwikkelt dit paard toch vanzelf meer looplust? Is het de regel dat bij de AR de looplust moet worden weggenomen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:34

Skala AR
Balance
- Soupleness -
Shape
- Tempo
-Takt
- Swung

Skala der ausbildung Kr
Takt
Losgelassenheit
Aanleuning
Schwung
Recht richten
Verzameling

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:04

Maar het recht richten en de verzameling hoort toch ook bij AR? Misschien een domme vraag maar wat is nou het wezelijke verschil? En zijn deze skalas officieel vastgesteld of zijn ze verondersteld?
En wat mis jij nou persoonlijk Moll, in de AR?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:19

Florien de Graaf, rijd zelf inmiddels bij Bastiaan de Recht en is dus een andere weg ingeslagen.
Ze heeft de filmpjes van Palmer verwijderd omdat ze dat zelf geen voorbeeld vond!!

De discussie AR/KR is al uitvoerig geweest.