Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Ik lees hier, als meelezer, verschillende keren dat een paard met hertenhals meer geschikt is om te springen.
Dat begrijp ik niet goed.
Een springpaard moet toch ook de ruiter goed kunnen dragen en de rug optimaal gebruiken om de kans op letsel te minimaliseren? (spingruiters rijden om die reden ook dressuur)
Ik kan mij totaal geen voorstelling maken van het rechtse paard als springpaard zonder dat daarbij verkeerde belasting optreed?
Kan mij iemand duidelijk uitleggen waarom een paard met een dergelijke onvoordelige bouw als geschikt voor springsport wordt beoordeeld?
Persoonlijk denk ik dat je een dergelijk paard niet moet willen rijden, omdat het nooit de rug dusdanig kan gebruiken dat het dragen van een ruiter geen schade oploopt.
Als je perse iets met zo'n paard wilt doen, zou ik dus voor lichte inspanning kiezen.
Precies. Ik vind het eigenlijk jammer dat paarden hier vanwege hun exterieur als ongeschikt voor dressuur worden afgeschreven. Dressuur is toch geen einddoel maar een middel om een paard te verbeteren? Of is een paard niet meer interessant als ie niet getraind kan worden voor hogeschool-oefeningen, Moll en Nombrado? Daar lijkt het nl. een beetje op. Vind ik persoonlijk (maar wie ben ik) niet zo'n 'klassiek' standpuntCitaat:Juist voor een paard met onvoordelige bouw is de dressuurtraining des te belangrijker.
MaartPaard schreef:Wat vinden jullie van Palmer van Florien de Graaf? Die had ook een hertenhals, had namelijk van zijn 2e tot z'n 4e in de renbaan gelopen (au!), maar toch kent hij alle oefeningen tot GP, weliswaar niet zo zuiver als dat een dressuurpaard dat zou kunnen. Hij kan ook de Levade. http://sincerita.nl/Actueel/Palmer%20va ... lpaard.htm
Moll schreef:Ook ik zeg dat het paard gewoon dressuur matig getraind moet worden, ik zeg alleen dat een herten hals beperkingen met zich mee brengt .