Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:40

Ik dacht dat het hier om het rijden op wedstrijden ging en niet om het snijden in hoeven? :+

Ach ja, ik denk dat hier ook geldt: Verbeter de (paarden)wereld, begin bij jezelf.

Tendance

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:42

Hey Adil, jij er ook weer!!!!
Gezellig!
Inderdaad wat jij zegt en als toevoeging: Respecteer een ander met zijn gevoel, mening en idee...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:43

Tendance schreef:
@Vienna2007: Ik wil best laten zien hoe het wel moet alleen zal ik dat niet een uur lang kunnen, want ook ik stel bij, ben soms heel even niet vriendelijk in mijn hand, zit wel eens scheef of weet ik veel wat.
Ik noem mezelf en zal mezelf dan ook nooit een topruiter noemen. Ik ben gewoon een amateur, die haar best doet, maar ook zeker veel fouten maakt.
Ik denk dat iedereen fouten maakt, anders zou iedereen ook wel 300 punten, 340 punten of wat dan ook rijden. Niemand is perfect!!!

Was voor de topic starter bedoeld.

Maar zolang je zelf ook niet perfect bent, geef dan ook niet op een ander af. Heeft geen zin, en het maakt je al helemaal niet geliefd.
Heb wat youtube filmpjes zitten bekijken van TS, en dat is nu ook niet bepaald "van niveau", dus best wel lef om zo'n topic te openen :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:44

Adil schreef:
Ik dacht dat het hier om het rijden op wedstrijden ging en niet om het snijden in hoeven? :+

Ach ja, ik denk dat hier ook geldt: Verbeter de (paarden)wereld, begin bij jezelf.

Helemaal mee eens, lekker je eigen ding doen en natuurlijk ingrijpen als een paard totaal mishandelt wordt, maar dat is logisch.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:46

Vienna2007 schreef:
Tendance schreef:
@Vienna2007: Ik wil best laten zien hoe het wel moet alleen zal ik dat niet een uur lang kunnen, want ook ik stel bij, ben soms heel even niet vriendelijk in mijn hand, zit wel eens scheef of weet ik veel wat.
Ik noem mezelf en zal mezelf dan ook nooit een topruiter noemen. Ik ben gewoon een amateur, die haar best doet, maar ook zeker veel fouten maakt.
Ik denk dat iedereen fouten maakt, anders zou iedereen ook wel 300 punten, 340 punten of wat dan ook rijden. Niemand is perfect!!!

Maar zolang je zelf ook niet perfect bent, geef dan ook niet op een ander af. Heeft geen zin, en het maakt je al helemaal niet geliefd.
Heb wat youtube filmpjes zitten bekijken van TS, en dat is nu ook niet bepaald "van niveau", dus best wel lef om zo'n topic te openen :D

Ik geef gelukkig op niemand anders af. Zeg juist iedere keer, dat ik zoiets niet doe.
Ik veroordeel bijna niemand en geef bij bijvoorbeeld HAW alleen opbouwende kritiek.
Maar je hebt gelijk er zijn er velen die dat wel doen!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:01

Precies, laat een ander gewoon lekker in zijn waarde.........

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:04

Vienna2007 schreef:

Maar moet dat dan? Zolang ze haar paard niet in elkaar rost op die filmpjes zie ik niet in waarom ze niet een topic zou mogen openen over dingen die ze op wedstrijd tegenkomt. Als je Anky moet heten om een kritische vraag te mogen stellen, zijn we snel klaar hier.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:04

@ muc voor mij gaat de discussie niet zo zeer over wat de beelden van filmpjes zeggen, maar meer of je zelf wel hellemaal normaal bent als je de moeite neemt om ruiters, veelal kinderen ongevraagd op deze manier af te schilderen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:12

mylittlejoy schreef:
Vienna2007 schreef:

Maar moet dat dan? Zolang ze haar paard niet in elkaar rost op die filmpjes zie ik niet in waarom ze niet een topic zou mogen openen over dingen die ze op wedstrijd tegenkomt. Als je Anky moet heten om een kritische vraag te mogen stellen, zijn we snel klaar hier.

Ja, ze kan haar tijd beter besteden aan knutselen aan haarzelf, dan het klagen op anderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:15

Vienna2007: Jij hebt dus geen instructie? Immers mag ze jou dan geen commentaar geven... want ze rijd niet perfect.

Ik vraag mij echt af hoe degenen rijden die zeggen dat je geen commentaar op anderen mag hebben als je zelf niet perfect rijd. Toevallig oom met kneden/zagen/spelen etc.

Blijkbaar is het al normaal om dat te doen... en dan vraag ik mij af waarom je zulke ruiters in hun waarde moet laten en geen enkele kritiek er over mag geven? Vinden jullie paarden nog echt zo weinig waard? :n Want dat ze hun paard absoluut niet in hun waarde laten maakt blijkbaar niks uit.

Het gaat niet over fouten, het gaat niet alleen over kinderen aangezien er veel gewoon 18+ zijn, het gaat om de bewuste keuze je paard in zn mond te zitten en je sporen in zn buik te prikken. Een bewuste keuze waar in mijn ogen echt niet over is nagedacht en absoluut geen kenmerken heeft van kritisch naar jezelf zijn. Nee, het paard is altijd de schuldige.
Paard is stout omdattie niet lopen wil dus krijgt een mep met de zweep of sporen in zijn buik, maar is het nou echt zo gek dat een paard op de rem gaat als je de rem ingetrapt houdt?

Imo heb je geen reden tot kritiek geven als je zelf hetzelfde doet. En fouten maken is heel wat anders dan bovenstaande. Ik mag toch hopen dat dat wel helder is.
Ik vind echt niet alles direct zielig, maar bewust je paard pijn doen valt bij mij toch echt onder paard onwaardig.

En onder bewust pijn doen valt ook zagen, hangen aan de teugels etc. En dat is allemaal op die filmpjes te zien.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat iemand dat gewoon oke kan vinden, dan denk je toch helemaal niet aan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:15

Waarom blijven jullie toch doordrammen op mijn niveau? Waarom moet ik presteren of een topruiter zijn voor dat ik mijn bek open mag trekken? Ik vind dat echt een hele rare gedachte, ik concludeer iets, waarin ik blijkbaar niet de enige ben maar ik moet mijn mond maar houden omdat ik geen topruiter ben? So what, daar GAAT het niet niet om, het gaat hier om paardenwelzijn op wedstrijden! Ik probeer hier niemand onderuit te halen, jullie blijkbaar wel, dat is dan jammer want dat lukt niet.

Ga toch eens op de bal spelen ipv op de man. En ik heb inderdaad 'lef' om dit topic te openen omdat blijkbaar half paardenwereld zijn ogen sluit voor wat hij ziet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:17

Vienna2007 schreef:
mylittlejoy schreef:

Ja, ze kan haar tijd beter besteden aan knutselen aan haarzelf, dan het klagen op anderen.

En wie ben jij dan om daar over te oordelen? Je geeft nu op TS af dat ze kritiek op anderen heeft..... zie je dan nu zelf niet dat je hetzelfde aan het doen bent? De pot verwijt de ketel..... WIl je toch kritiek leveren dan moet je er ook niet over klagen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:20

Vienna2007 schreef:
mylittlejoy schreef:

Waar slaat dit op? Heb je er wel eens bij stilgestaan dat juist door het vragen stellen, het kijken naar anderen en je afvragen waarom zij bepaalde dingen doen, ook een manier is om te leren en dus zelf beter te worden?

Het is klinkklare onzin dat je stilletjes in een hoekje op je tong zou moeten bijten omdat je zelf nog niet "van niveau" bent. Als iemand wat doet dat echt niet door de beugel kan, zeg je daar wat van, B, L of ZZ-ruiter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:21

Wat zou het verschil trouwens zijn als ik Z zou rijden? Basis blijft basis. Daarnaast zegt het niveau niks meer, het is geen graadmeter meer. Niet zolang er mensen met scheve gespannen paarden met valse krullen rondgaan in het Z.

Ik vind het bedroevend als je als M/Z ruiter nog niet kan zien wanneer een paard werkelijk juist door de baan gaat..... Dat is toch een groot gebrek aan kennis?
Laatst bijgewerkt door Air op 07-07-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:22

Vienna2007 schreef:

Oke, ik zie een heel vriendelijk rijdende ruiter hoor :? Whats your problem?

Mogen we eens een filmpje van jou zien dan? :))

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:30

jasmijn78 schreef:
cjb schreef:
Klopt helemaal wat jij zegt. Maar die vertegenwoordiger doet er geen donder aan. (uitzondering daar gelaten).

Volg eens de uitspraken achter in de paard en sport. Kun je zien hoe en hoe vaak optreden van een fed. vertegenwoordiger leidt tot een straf/boete. En natuurlijk wordt niet alles gesignaleerd. Maar het gebeurd wel degelijk.

Als de fed. vertegenwoordiger zijn werk goed zou doen op het voorterrein kunnen we een extra dikke editie in de bus verwachten komende P&S.
De uitspraken in P&S bewijzen niet hoe vaak er wordt ingegrepen, maar juist hoe weinig. Naar mijn mening veel te weinig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:54

_Esther_87_ schreef:
Pletje123 schreef:
Wat mij opvalt is dat je geacht wordt je mond te houden op concours. Je met iemand anders bemoeien is uit den boze! :oo

Ik heb wel eens iemand gewezen op haar kreupele paard. Kreeg als antwoord "dat hij daar even doorheen moest". Dus. Vervolgens zei ook een professioneel amazone uit de buurt dat het paard niet goed was en ze beter niet kon starten. Maar nee, ze reed de baan in en reed haar proef. Waarom de jury haar niet gediskwalificeerd heeft snap ik écht niet, maar ze had wel erg lage punten, waar ze zelf niets van snapte ( :? ).

Dan zijn er nog de mensen die hun paard op het voorterrein met de zweep bewerken en dan schijnheilig de proef rijden. Dan worden ze nog hoog geplaatst ook.

Mijns inziens moeten juryleden ook meer ingrijpen en de mensen die wel hun best doen hun paard netjes te rijden meer waarderen.

Tja...ik heb er ook één die zo onregelmatig als wat gaat als hij spanning heeft...op wedstrijden kan ik eigenlijk van te voren al zeggen dat hij het eerste kwartier niets anders doet als taktfouten maken, en als het erg druk is met losrijden willen er nog wel eens erg onregelmatige stukken tussen zitten. Meestal als hij een paar keer weer mee is geweest wordt het beter, maar bij drukke wedstrijden (en vooral drukte met losrijden) is het wel iets wat terug blijft komen. Paard is in orde, volgens mijn DA toch die hem meerdere keren heeft doorgelicht. Paard is ook extreem vrolijk op wedstrijd, hoe meer mensen hoe meer hij zich laat zien. Ik heb ook weleens een opmerking gehad van de jury (verrassend weinig trouwens, ook vaak genoeg gereden dat er niets van werd gezegd) ik leg dan netjes uit hoe het zit en daar is doorgaans prima begrip voor. Niet dat mijn punten dan hoog zijn, maar als je het mij gewoon vraagt weet je in ieder geval dat ik niet onbewust met een kreupel paard aan het rijden ben.

Wat wilde ik eigenlijk zeggen, je kan niet zomaar oordelen over een situatie die jij maar van één kant bekijkt....
Juist deze manier van kijken (en dan doel ik niet zozeer op jou hoor!) maar het kijken, oordelen en ongevraagd commentaar geven wat een ander dan ook nog meteen voor waar dient aan te nemen, dat maakt volgens mij dat mensen geirriteerd reageren als je je ergens mee bemoeit. Kijk, als er iemand op mij af komt en zegt van 'goh, hij loopt af en toe een beetje onregelmatig volgens mij, wist je dat?' dan krijgt diegene volledige uitleg en weet ik zeker dat er verder geen probleem is. Als iemand tegen mij komt vertellen 'je paard is kreupel kom er eens af' oid, tja dan denk ik ook zoek het uit....Er zit zoveel in goede communicatie, en daar ontbreekt het bij veel mensen gewoon aan. Ik denk dat je best iemand aan kan spreken, maar de manier waarop maakt enorm veel verschil voor het resultaat wat je wilt behalen.

Ik snap je punt wel, maar volgens mij heb ik helemaal niet verteld hoe ik het tegen de betreffende amazone zei ;) ik heb zelf ook een hekel aan ongevraagd advies, maar als er iets aan de hand is en ik heb het zelf niet door, dan wil ik graag dat anderen me erop attenderen :)
Het paard waar ik het over heb bleek trouwens wel echt wat te hebben, dat was dus niet een kwestie van spanning, maar van een serieus probleem ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:58

Air schreef:
Vienna2007: Jij hebt dus geen instructie? Immers mag ze jou dan geen commentaar geven... want ze rijd niet perfect.

Ik snap je niet. Ja, ik heb instructie. En zij mag mij dan geen commentaar leveren, want ze rijd niet perfect.

Precies, houd je commentaar lekker voor je. Beste stuurlui staan altijd aan wal.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:58

Adil schreef:
Vienna2007 schreef:

Oke, ik zie een heel vriendelijk rijdende ruiter hoor :? Whats your problem?

Mogen we eens een filmpje van jou zien dan? :))

Het ging toch om bedroevend niveau, toch niet om de vriendelijkheids graad?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:59

mylittlejoy schreef:
Waar slaat dit op? Heb je er wel eens bij stilgestaan dat juist door het vragen stellen, het kijken naar anderen en je afvragen waarom zij bepaalde dingen doen, ook een manier is om te leren en dus zelf beter te worden?
.

Vragen, en commentaar leveren staat heel ver uit elkaar.

Lees eerst voordat je reageert.... En denk er ook bij na, dat scheelt weer wat berichten ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:00

Joolien schreef:
Waarom blijven jullie toch doordrammen op mijn niveau? Waarom moet ik presteren of een topruiter zijn voor dat ik mijn bek open mag trekken? Ik vind dat echt een hele rare gedachte, ik concludeer iets, waarin ik blijkbaar niet de enige ben maar ik moet mijn mond maar houden omdat ik geen topruiter ben? So what, daar GAAT het niet niet om, het gaat hier om paardenwelzijn op wedstrijden! Ik probeer hier niemand onderuit te halen, jullie blijkbaar wel, dat is dan jammer want dat lukt niet.

Ga toch eens op de bal spelen ipv op de man. En ik heb inderdaad 'lef' om dit topic te openen omdat blijkbaar half paardenwereld zijn ogen sluit voor wat hij ziet.

Omdat je ook les geeft, dan maak ik een telsommetje... commentaar op anderen, zelf ook geen ster zijn, en dan ook nog les geven en pretenderen dat je het weet.

Dat zijn de ergste. Vooral omdat je les (wilt) geven, is dit niet bepaald proffesioneel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:15

Vienna2007 schreef:
Joolien schreef:

Omdat je ook les geeft, dan maak ik een telsommetje... commentaar op anderen, zelf ook geen ster zijn, en dan ook nog les geven en pretenderen dat je het weet.

Dat zijn de ergste. Vooral omdat je les (wilt) geven, is dit niet bepaald proffesioneel..

Goh wat kun je dat goed zien zonder dat je me kent. Maar goed, laten we weer even verder gaan op de situatie, want we gaan offtopic.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:23

Dit is en blijft een oneindige discussie.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:32

Joolien, ik heb jou duidelijk gemaakt dat er een hele grote taak bij de instructie ligt. Ik heb totaal geen hoge pet op van ORUN en ik vind dat er veel te licht wordt gedacht over het [instap] niveau. Dan heb ik het niet over het niveau van rijden maar ik vind dat een goed instructeur een stevige basis moet hebben. Voor een onderwijzer eisen we ook een afgeronde PABO opleiding [is HBO] terwijl we bij de toelating tot een ORUN alleen maar bekijken wat een ruiter in de ring heeft gepresteerd.
Als ik jou vraag om aan te geven waarom jij denkt dat je als gedipl. ORUN fase 1 wel genoeg bagage hebt om mensen goed en correct op te leiden dan kom je daar ook niet uit. Ik denk dat het leerzaam zou kunnen zijn en zinvol voor de discussie om eens kritisch te bekijken waar een instructeur aan moet voldoen of welke extra kennis deze mee zou kunnen brengen. Ik heb je daar per PB al voorbeelden van gegeven.
Ik vind het jammer dat je deze vraag steeds ontwijkt. Dat geeft imo aan dat jij zelf ook niet weet wat jij als instructrice extra hebt toe te voegen. En dan vraag ik me af, als jij roept dat het niveau zo bedroevend is maar je weet niet wat je er aan moet doen om dit te verbeteren, waarom probeer je jezelf dan als instructrice in de markt te zetten? Als je daar geen antwoord op kunt geven zou je helemaal geen les moeten willen geven. Want juist de instructeurs die zonder nadenken het verhaal van ORUN nakletsen en eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn, zijn er [onder andere] de oorzaak van dat het niveau zo bedroevend is. Hiermee maak jij dus zelf onderdeel uit van het probleem.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:39

Beste Joolien,

Wat een bijzonder interessante discussie heb je op touw weten te krijgen! Jouw intenties waardeer ik zeer. Je openingspost is helder en ik ben het voor een groot deel met je eens. Echter, ik ben ook van mening dat het niveau bepaald wordt door de instructie. Nog meer deel ik de mening van diverse andere dat de KNHS hier mede schuldig aan is, want het niveau van de ORUN cursus, vind ik, werkelijk waar zeer, maar dan ook echt zeer bedroevend. Neem daarbij de jury die een strak paard dat het hoofd door een, met stevig hand ontwikkelde, speknek op de juiste plek weet te houden en daar ga je…. De instructie leert het de amazone, de amazone rijdt er punten en prijzen mee en TADA! Daar hebben weer een amazone die echt meer dan voldoende bewezen acht dat zij toch echt heel goed weet hoe het moet.

Waar ik je niet in kan volgen, is dat je aangeeft dat in jou ogen “de basis” heel simpel is. In mijn beleving zit em nou juist daar het probleem. Wellicht dat we van mening verschillen over wat basis is. Als basis is: de hand is de rem en been het gas, dan is dat wel heel simpel inderdaad, echter zelfs daar zien we regelmatig al problemen ontstaan. Hoeveel mensen zien we niet prikken en prikken en nog eens prikken zonder ruimte aan de voorkant te geven, want hij moet immers wel in de krul blijven, om vervolgens te klagen over dat het paard niet voorwaarts wil…. De basis is, in mijn ogen, het moeilijkste wat er is. Ik ben er heilig van overtuigd zelfs, dat als je de basis beheerst, je met geen enkele oefening meer moeite zal hebben. Maar we willen geen basis, we willen KUNSTJES zien cq doen! Hadden de mensen, natural of niet, bitloos of niet, nou het geduld maar om de basis eerst onder de knie te krijgen, dan was er al heel wat minder paardenleed. Gedurende het ons eigen maken van de basis maken we volgens mij allemaal veel, heel veel, fouten. Als je je leerlingen zover weet te krijgen daar over na te denken in de vorm van “wat doe ik fout” in plaats van hen hun fouten te laten verdoezelen met “maar mijn paard wil echt niet, dus ik moet wel even stevig doorpakken.” zou misschien zelfs nog meer leed voorkomen kunnen worden.