Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:57

quadripes schreef:
het maakt niet uit voor het begrip 'impuls' of het een warmbloed is of een Lipizzaner, maar veel sportpaardenmensen vinden dat Lipizzaners niet genoeg bewegen en dat uit zich in dit soort 'beweringen'.

bij mijn vorige trainer is het daarom ook fout gegaan, omdat die voortdurend hem wilde laten uitstrekken en over zijn tempo wilde laten werken, onder het mom van 'hij moet voorwaartser', 'hij draaft niet' enz.

die zijn zo gewend aan die enorme ruimgrijpende paarden dat ze de verheven gangen van dit ras niet begrijpen. kijk maar naar andere reacties in het vorige topic. daarom breng ik dat hier naar voren, zodat mensen die ernaar kijken, snappen waarom dat paard zo beweegt.

bovendien zijn we met dit paard pas 2 maanden met passage en piaffe bezig en moet ik dat zelf ook nog leren, dus het zijn afstemmingen tussen paard en ruiter waaraan gewerkt wordt. de galoparbeid kunnen we nog niet uitbreiden omdat mijn bodem nog vervangen moet worden die is nu te hard daarvoor.

en in de training ga je nu eenmaal altijd verder dan waar het paard is in de feitelijke africhting, want waar train je anders voor. de bevestiging doe ik dan zonder trainer en op trens.

Dank voor je antwoord. Een lippizaner beweegt inderdaad anders dan het huidige warmbloed sportpaard. Ik denk ook dat je met het huidige warmbloedpaard geen dingen kan doen die je met een lippizaner wel kan, en vice versa. Inderdaad zal het verschil in kunnen zich uiten in bijvoorbeeld de hogeschoolsprongen of in de uitgestrekte gangen. Daar kan ik me absoluut in vinden.

Maar wat ik zie in het filmpje is dat hij stilvalt tijdens een oefening, volgens jouw eigen uitleg zou dat komen omdat de ruiter teveel met de hand de impuls verstoord. Dit kan natuurlijk heel goed een leerpunt voor jullie zijn in jullie training. (ik weet dat ik heel lang handen heb gehad die een eigen leven leidde)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:58

Ik heb het overigens niet over pa/pi, ik heb het over de zijgangen die getoond worden in de fulmpjes
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 19-06-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:59

ik neem aan dat je dat stuk passage bedoelt. daar kwam ie in de knoop met zijn voorbenen. dat heb ik ook al eerder ergens uitgelegd: de passage is zo lastig voor paarden dat ze taktverlies krijgen, omdat het kracht kost.

dat heeft dus niets met de ruiterhand te maken, je ziet dat de teugels vrijwel altijd doorhangen.

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

het is geen wedstrijdproef, een paard kan toch wel eens gewoon niet uitkomen of even inhouden? wat is daar erg aan? het dier moet niet, er wordt hem iets gevraagd en hij probeert het zo goed mogelijk uit te voeren.

tjoppie

quadripes schreef:
ik neem aan dat je dat stuk passage bedoelt. daar kwam ie in de knoop met zijn voorbenen. dat heb ik ook al eerder ergens uitgelegd: de passage is zo lastig voor paarden dat ze taktverlies krijgen, omdat het kracht kost.

dat heeft dus niets met de ruiterhand te maken, je ziet dat de teugels vrijwel altijd doorhangen.

Sorrie ik had duidelijker moeten zijn, ik doelde meer op de basisoefeningen die er in het filmpje getoond worden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:00

quadripes schreef:
het is geen wedstrijdproef, een paard kan toch wel eens gewoon niet uitkomen of even inhouden? wat is daar erg aan? het dier moet niet, er wordt hem iets gevraagd en hij probeert het zo goed mogelijk uit te voeren.

Ja natuurlijk kan dat. In elke training gaat het wel eens mis, of niet zoals je dat wilde. Dat is maar goed ook, anders zou je instructeur voor jan doedelzak in de baan staan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:01

dus... wat is er dan aan de hand?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:02

Professor schreef:
tjoppie schreef:
dat is geen antwoord op de vraag Professor. Ik vraag u wat u ziet in de traininsfilmpjes van Quadripes en of dit wel of geen impulsverlies is. En zo nee, wat wilt u dat dan noemen? En is dit nou het correcte klassieke rijden? Zijn gewoon vragen die ik aan u als kenner van de klassieke dressuur vraag!

En ik zou het erg op prijs stellen als u uw toontje iets lager doet zingen.

tjoppie, vraagt u het op poetsplaats misschien is dat uw niveau.

waar? En nogmaals bedankt voor het antwoorden van de vraag mijnheer Professor! U bent echt een verademing voor dit forum!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:04

Hallo, iemand thuis? Impuls heeft een paard niet, dat wordt door de ruiter opgewekt. Of betekent in de klassieke dressuur iets anders?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:06

quadripes schreef:
dus... wat is er dan aan de hand?

Er is niks aan de hand, ik vraag het mij alleen af hoe het komt, en wat men nou hiervan vind. Ik voor een (maar dat is mijn mening en nooit een feit) vind dat jullie eigenlijk nog helemaal niet bezig moeten zijn met pa/pi, niet voordat er aan de basisvoorwaarden voldaan is. Ik zie dat niet terug in de trainingsfilmpjes. En nogmaals dat geeft helemaal niks want het is een groot leerproces, een leerproces waar ook ik me nog altijd constant in begeef.

Whinnylando

vur schreef:
Hallo, iemand thuis? Impuls heeft een paard niet, dat wordt door de ruiter opgewekt. Of betekent in de klassieke dressuur iets anders?

Vertel mij dan eens waar het "knopje" drang naar voren zit dan ga ik hem installeren op mn paard :wow:

nombrado

quadripes schreef:

precies
en die kracht moet er zijn in de achterhand
anders moet je er nog niet aan beginnen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:07

Whinnylando schreef:
vur schreef:

Vertel mij dan eens waar het "knopje" drang naar voren zit dan ga ik hem installeren op mn paard :wow:

Een paard heeft van nature looplust of niet. De drang naar voren wek je op met je been als die er al niet is wat mij betreft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:08

Whinnylando schreef:
vur schreef:

misschien een kneepje in zijn linker oor? :D ;) :+
alles komt vanachteruit
heeft het paard de drang naar voren niet? dan heeft dit altijd te maken met een slapheid of verspanning in de achterhand.
(blijf het herhalen) ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:09

quadripes schreef:
. deze paarden winnen nauwelijks terrein in de galop en ze hebben enorme moeite met uitstrekken, die komt bij deze paarden pas na de verzameling. dus anders dan bij sportpaarden waar dat meteen er al in zit. dus wij hebben de passage nodig om dit paard in de uitgestrekte gangen te doen komen. dat lijkt andersom gedacht.

Ik denk dat dit wel waar is ja! Ik kan me heel goed voorstellen dat het andersom bij deze paarden veel makkelijker werkt! In mijn lessen doe ik het ook wel eens bij paarden die moeilijk verruimen, eerst helemaal terug naar verzameling, dan pas verruimen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:10

Het heeft ook met het temperament van een paard te maken of deze van zichzelf drang naar voren heeft.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:11

@ nombrado. Nee als ik in zn linkeroor knijp loopt ie aan de teugel :+ _O- (het wordt tijd dat de regen ophoud hoor...)

Ik denk nombrado dat we waarschijnlijk de praktijk hetzelfde doen of bedoelen maar er een andere beleving van hebben en het daarom anders uitleggen :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:13

@tjoppie: je geeft zelf toe niet genoeg kennis te hebben om iets van LDR te vinden, maar je hebt wel genoeg kennis om hier even te komen vertellen hoe het allemaal moet en mijn trainer hier dus ook even in een kwaad daglicht te stellen.

ik heb uitleg gegeven bij mijn filmpjes, ondanks dat ik er niet om had gevraagd en dit ook geen HAW is.

ik ga verder er niet meer op in. oefeningen zijn oefeningen en hoeven niet altijd perfect te gaan. dit paard is meer dan bevestigd in de basis en kan over een paar maanden perfect passageren en piafferen, dat kost gewoon tijd. meer ga ik er niet over zeggen.

na piaffe en passage begint het echte rijden pas :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:14

Whinnylando schreef:
@ nombrado. Nee als ik in zn linkeroor knijp loopt ie aan de teugel :+ _O- (het wordt tijd dat de regen ophoud hoor...)

Ik denk nombrado dat we waarschijnlijk de praktijk hetzelfde doen of bedoelen maar er een andere beleving van hebben en het daarom anders uitleggen :)

zie je...de knopjes zijn anders bij beide *\o/*
linkeroor is impuls, rechterneusvleugel is piaffe, kriebeltje schoft is passage hahahahahahah

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:15

quadripes schreef:
juist. daarom hamer ik telkens zo op dat verschil.

ik heb de neiging om de galop bijvoorbeeld veel te hard te willen rijden (nu niet meer) omdat ik op renpaarden heb gereden.

tsja... deze paarden winnen nauwelijks terrein in de galop en ze hebben enorme moeite met uitstrekken, die komt bij deze paarden pas na de verzameling. dus anders dan bij sportpaarden waar dat meteen er al in zit. dus wij hebben de passage nodig om dit paard in de uitgestrekte gangen te doen komen. dat lijkt andersom gedacht. maar daarom zeg ik ook:

dressuur gaat verder dan alleen wat oefeningen.

en na de GP is er nog een heel gebied aan rijkunst. De hogeschool gaat veel verder dan piaffe/passage en een galoppirouette.

Zo zie je hoe breeeed de Klassieke Rijleer is; álles voor élk paard kun je hier vinden...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:16

Quadripes, als jij het verschil niet weet tussen een mening en een bewering dan is dat jouw probleem!

en naar mijn MENING begint het echte rijden al lang voor de piaffe/passage. Naar mijn mening kan je geen pa/pa rijden als de basis niet op orde is.

Daarnaast heb ik me wel degelijk verdiept in LDR, en zoals ik al eerder zei, ik snap de technische meerwaarde, alhoewel ik het er niet uit vind zien

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:17

het is goed, jongen dat heb ik toch gezegd. het is goed. :wave:

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:18

Waarom zo aangebrand reageren? waar is dat goed voor?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:19

Volgens mij is iemand anders hier aan zn kookpunt :+ Maar goed ik meng me verder even niet in de discussie.

edit: Wat had ldr ermee te maken trouwens?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:26

tjoppie schreef:
en naar mijn MENING begint het echte rijden al lang voor de piaffe/passage. Naar mijn mening kan je geen pa/pa rijden als de basis niet op orde is.

deze mening deel ik zeker.
de basis hoort goed zo niet perfect te zijn.
ik heb echter wel een paard nu, die zo geleerd was als een draver te bewegen, dat ik die juist de verzameling en 2 pasjes piaffe liet doen aan de hand, om hem te leren vanuit achter te gaan bewegen. dit paard deed alles met zijn schouder en boeg...heel triest.