quadripes schreef:het maakt niet uit voor het begrip 'impuls' of het een warmbloed is of een Lipizzaner, maar veel sportpaardenmensen vinden dat Lipizzaners niet genoeg bewegen en dat uit zich in dit soort 'beweringen'.
bij mijn vorige trainer is het daarom ook fout gegaan, omdat die voortdurend hem wilde laten uitstrekken en over zijn tempo wilde laten werken, onder het mom van 'hij moet voorwaartser', 'hij draaft niet' enz.
die zijn zo gewend aan die enorme ruimgrijpende paarden dat ze de verheven gangen van dit ras niet begrijpen. kijk maar naar andere reacties in het vorige topic. daarom breng ik dat hier naar voren, zodat mensen die ernaar kijken, snappen waarom dat paard zo beweegt.
bovendien zijn we met dit paard pas 2 maanden met passage en piaffe bezig en moet ik dat zelf ook nog leren, dus het zijn afstemmingen tussen paard en ruiter waaraan gewerkt wordt. de galoparbeid kunnen we nog niet uitbreiden omdat mijn bodem nog vervangen moet worden die is nu te hard daarvoor.
en in de training ga je nu eenmaal altijd verder dan waar het paard is in de feitelijke africhting, want waar train je anders voor. de bevestiging doe ik dan zonder trainer en op trens.
Dank voor je antwoord. Een lippizaner beweegt inderdaad anders dan het huidige warmbloed sportpaard. Ik denk ook dat je met het huidige warmbloedpaard geen dingen kan doen die je met een lippizaner wel kan, en vice versa. Inderdaad zal het verschil in kunnen zich uiten in bijvoorbeeld de hogeschoolsprongen of in de uitgestrekte gangen. Daar kan ik me absoluut in vinden.
Maar wat ik zie in het filmpje is dat hij stilvalt tijdens een oefening, volgens jouw eigen uitleg zou dat komen omdat de ruiter teveel met de hand de impuls verstoord. Dit kan natuurlijk heel goed een leerpunt voor jullie zijn in jullie training. (ik weet dat ik heel lang handen heb gehad die een eigen leven leidde)