LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:29

setteke schreef:
Dat jij, Cherie, vindt dat een groot percentage van de paarden in NL een probleem heeft, heeft dus niets met LDR te maken.

Ik zie geen probleem in het achter de loodlijn komen, omdat je de gehele bovenlijn moet zien als een boog (veer) die je aanspant, tijdens correct uitgevoerde LDR. Met geopende wervels, aangespannen buikspieren en een swingende rug, een goed ondertredend achterbeen.

Stel, dat het waar zou zijn, wat je hier schrijft. Hoe komt het dan, dat juist die LDR-gereden paarden geen goed ruggebruik, geen aangespannen buikspieren, geen goed ondertredend achterbeen laten zien, in de wedstrijdring???

Als het zo was, wat je schrijft, zouden we juist in de TOP goed getrainde paarden moeten zien.
Want dat zijn nu juist (over het algemeen) LDR-trainende ruiters.

Wat ik wel heel veel zie, is een OPTREKKEND achterbeen ipv een ondertredend achterbeen.
Een holle rug, ipv de zgn bolle rug.
Maar eerder een aangespannen onderhals en een "spektaculair" voorbeen (wat trouwens komt, doordat een paard achter de loodlijn wordt getraind)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-06-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:31

Cherie dat zou betekenen dat je je paard in de houding trekt en of dwingt en dat is geen juiste rijderij.
Immers rijd je een paard van achter naar voren naar jouw hand toe, maw hij volgt jouw hand op alle momenten van de dag.
En even kort achter de loodlijn tot het paard nageeft daar zie ik het probleem niet in. En ja idd teveel op de voorhand dat is verkeerd maar dat moet je leren voelen. En dat kun je enkelt onder goede begeleiding jij rijd, de lesgever zegt jij slaat dat gevoel op.

Soms moet je echter jouw wil aan die 600 tot 800 kilo onder jouw zadel opleggen anders wordt het niks. Mijn paarden gaan dan wel heel erg vwnw met de neus in de eerste de beste grasspriet en lekker eten, want dat is natuurlijk 24 uur per dag grazen.

En ja heel veel ruiters vergeten te rijden, het moet vanzelf gaan zonder moeite.

Even nog een Lippi die heel erg leuk gaat, en bijna vanzelf

genieten hoor http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related

okee hij er ook nog bij http://www.youtube.com/watch?v=gTjVepyN ... re=related

wat een genieten.

En hier in het duits maar heel mooi uitgelegd voorwaarts neerwaarts
http://www.youtube.com/watch?v=0XTXlwWW ... re=related
overigens als je daar verder kijkt kom je ook op leervideos van Ingrid Klimke.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:33

O ja en heel heel heel erg belangrijk is dat het paard in de hand gaat lopen het zoekt de hand op.
Het paard voor je uit kunnen rijden in plaats van achter je aan sleuren, je moet immers zelf niet te hard willen werken anders wordt je moe en kun je die 8 paarden niet op een dag rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:36

Kafue schreef:
Cherie dat zou betekenen dat je je paard in de houding trekt en of dwingt en dat is geen juiste rijderij.
Immers rijd je een paard van achter naar voren naar jouw hand toe, maw hij volgt jouw hand op alle momenten van de dag.
En even kort achter de loodlijn tot het paard nageeft daar zie ik het probleem niet in. En ja idd teveel op de voorhand dat is verkeerd maar dat moet je leren voelen. En dat kun je enkelt onder goede begeleiding jij rijd, de lesgever zegt jij slaat dat gevoel op.

Soms moet je echter jouw wil aan die 600 tot 800 kilo onder jouw zadel opleggen anders wordt het niks. Mijn paarden gaan dan wel heel erg vwnw met de neus in de eerste de beste grasspriet en lekker eten, want dat is natuurlijk 24 uur per dag grazen.

En ja heel veel ruiters vergeten te rijden, het moet vanzelf gaan zonder moeite.

okee hij er ook nog bij http://www.youtube.com/watch?v=gTjVepyN ... re=related

wat een genieten.

En hier in het duits maar heel mooi uitgelegd voorwaarts neerwaarts
http://www.youtube.com/watch?v=0XTXlwWW ... re=related
overigens als je daar verder kijkt kom je ook op leervideos van Ingrid Klimke.

Kafue, ook "even" achter de loodlijn totdat hët paard "nageeft"????
Als er van achter naar voren wordt gereden, volgt vanzelf een goed rug-en achterhandgebruik.
En daardoor ontstaat VANZELF de juiste hoofd/halshouding.
En juist daardoor houdt een paard zich nergens vast.

Achter de loodlijn traint geen juiste spieren, hooguit verkeerde spieren zoals de onderhals.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:38

Kafue schreef:
O ja en heel heel heel erg belangrijk is dat het paard in de hand gaat lopen het zoekt de hand op.
Het paard voor je uit kunnen rijden in plaats van achter je aan sleuren, je moet immers zelf niet te hard willen werken anders wordt je moe en kun je die 8 paarden niet op een dag rijden.

Als men bij paardrijden "hard" moet werken, klopt er iets totaal niet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:43

cherie78 schreef:
setteke schreef:
Dat jij, Cherie, vindt dat een groot percentage van de paarden in NL een probleem heeft, heeft dus niets met LDR te maken.

Ik zie geen probleem in het achter de loodlijn komen, omdat je de gehele bovenlijn moet zien als een boog (veer) die je aanspant, tijdens correct uitgevoerde LDR. Met geopende wervels, aangespannen buikspieren en een swingende rug, een goed ondertredend achterbeen.

Stel, dat het waar zou zijn, wat je hier schrijft. Hoe komt het dan, dat juist die LDR-gereden paarden geen goed ruggebruik, geen aangespannen buikspieren, geen goed ondertredend achterbeen laten zien, in de wedstrijdring???

Als het zo was, wat je schrijft, zouden we juist in de TOP goed getrainde paarden moeten zien.

Wat ik wel heel veel zie, is een OPTREKKEND achterbeen ipv een ondertredend achterbeen.
Maar eerder een aangespannen onderhals en een "spektaculair" voorbeen (wat trouwens komt, doordat een paard achter de loodlijn wordt getraind)

Hoho, jij vindt dat ze geen goed ruggebruik hebben en geen aangespannen buikspieren en geen goed ondertredend achterbeen. Dat vind ik over het algemeen wel. Ik zie TOP getrainde paarden met een lossigheid in heel het lijf. Waardoor de schoudervrijheid vergroot wordt en het voorbeen mooi weggezet kan worden.
Waarom meen je dat door het achter de looddlijn spierschade ontstaat en tevens zorgt voor een spectaculair voorbeen? Dit snap ik even niet.

setteke

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:45

Kafue, je bedoelt met been naar hand toe rijden toch? Van achter naar voren.

Moest wel even lachen om je onderschrift :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:51

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Hoho, jij vindt dat ze geen goed ruggebruik hebben en geen aangespannen buikspieren en geen goed ondertredend achterbeen. Dat vind ik over het algemeen wel. Ik zie TOP getrainde paarden met een lossigheid in heel het lijf. Waardoor de schoudervrijheid vergroot wordt en het voorbeen mooi weggezet kan worden.
Waarom meen je dat door het achter de looddlijn spierschade ontstaat en tevens zorgt voor een spectaculair voorbeen? Dit snap ik even niet.

Achter de loodlijn overstrekt spieren en aangezien spieren dat niet "onbeperkt" vol kunnen houden, ontstaat schade.
Acher de loodlijn, houdt in dat bepaalde spiergroepen getraind worden, die doorlopen tot de opperarm.
Die spieren worden stelselmatig "verkort" waardoor bij oprichting de voorbenen ahw opgetrokken worden.
Dit even simpel geschreven.

Laat maar een foto of filmpje zien, waarin de TOPpaarden goed achterbeengebruik, goed aangespannen buikspieren en een goed ruggebruik laten zien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:56

ja leuk onderschrift he, hi hi hi sommige paarden rollen zich maar al te graag op vanzelf voor niks, gratis.

Nou ja hebt trouwens nog een mooie video gevonden
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ
absoluut idool van me hoor.
Maar let eens op het fijne vwnw rijden dit bedoel ik.
En met dat eens iets meer achter de loodlijn daar bedoel ik eigenlijk mee dat je soms doorvraagt als ze ondanks fijne rijderij niet nageven. Kan ja gebeuren dat er iets anders veel interessanter is dan die domme ruiter op je rug.
Tjonge ik weet ook wel dat je niet bewust direct dik achter de loodlijn moet gaan vragen. Maar wat is er mis met eens vriendelijk doch consequent doorvragen waarmee in logisch gevolg het hoofd doorschiet.

En idd als je moe wordt als ruiter is er iets mis. Niet iedereen heeft het meest ideale paard onder zijn zadel dus hij moet echt wel weten been is gewoon gaan met die banaan en geen gezeur om dat te leren is de eerste hulp niet altijd even ligt gegeven. Maar ik zag die ene video en daar werd echt gezwoegd ik vond het erg sneu.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:05

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:15

Idd een kwestie van smaak setteke -O-

Wil graag wat toevoegen aan het topic. Hier ben ik weer met mijn filmpje die gewoon helder en duidelijk de uitleg geeft over diep en niet diep: (laat ik het dan maar zo noemen)
http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:21

Dat filmpje had ik al eens gezien op het Klassieke topic. Het allerlaatste stukje vind ik er fijn uitzien, op het moment dat hij licht gaat rijden en uitdraven. De neus van het paard is dan ook achter de loodlijn en dan gaat het paard pas draven en mooi loslaten.
Maar ja, het blijft een kwestie van smaak :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:22

setteke schreef:
Dat filmpje had ik al eens gezien op het Klassieke topic. Het allerlaatste stukje vind ik er fijn uitzien, op het moment dat hij licht gaat rijden en uitdraven. De neus van het paard is dan ook achter de loodlijn en dan gaat het paard pas draven en mooi loslaten.
Maar ja, het blijft een kwestie van smaak :D

Kan je ook verstaan wat hij zegt?

Ach weet je wat, ik geef het op, laat ook maar. Ik ga lekker onder een steen leven en droom nog van de tijd dat eerlijke dressuur gewaardeerd werd :)

http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe1 ... re=related
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 24-06-11 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:28

Ik zal het geluid even aanzetten. Ja, ik kan het verstaan. Wat wil je weten?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:29

Uit je antwoord maakte ik op dat je niks had verstaan van wat er gezegd werd ;)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 24-06-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:32

Als je er zo over denkt, dan hoop ik voor je dat het klassieke topic weer open gaat :+

Ik had je edit niet gezien, daar had ik wel het eea uit op kunnen maken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:57

Wat is er sinds 1984 veranderd in de wedstrijdreglementen dat je het klassiek noemt?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:51

Even een fout uit de post van Kafue hierboven.

Kafue schreef:

Dit is een PRE hij heeft, zoals men het hier op bokt noemt, een klassieke opleiding genoten :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:50

Ik mag dan niks van dressuur kennen, maar van Fuego krijg ik kippenvel!! Dat is harmonie in mijn ogen!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:05

Whinnylando schreef:
Even een fout uit de post van Kafue hierboven.

Kafue schreef:

Dit is een PRE hij heeft, zoals men het hier op bokt noemt, een klassieke opleiding genoten :)

Ik vind dit echt niks. i guess that beauty is in the eye of the beholder.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:13

Wat is er dan mis mee tjoppie? Licht een leek eens in?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:43

ik zie veel spaning, weinig lossigheid, veel slordigeheidsfouten. Rommelige hand van de ruiter, los vast verbinding (waardoor er geen verbinding is tussen achter en voor) paard krabbelt mij net even te veel. Allemaal kleine dingen, die gewoon het totale plaatje mij niet kan bekoren. Ik zeg niet dat het slecht is, ik zeg alleen dat ik dit niet zo mooi vind als andere mensen dat misschien vinden

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:10

vur schreef:
[

Een voorbeeld over het positieve van de training van Quidripes in vergelijk met LDR: het paard in de krul dwingen en gedwongen houden is hier niet aan de orde. Dat gebeurt bij LDR wel af en toe.

Bij goed LDR rijden gebeurd dat niet. Bij slecht klassiek rijden gebeurd afdwingen ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:16

tjoppie schreef:
Trainen lang en veel??? hoe kom je daar in hemelsnaam bij! Die mensen trainen echt heel, heel weinig in vergelijking met de gemiddelde wedstrijdruiter, die hebben dat ook helemaal niet nodig. Misschien Vur kan jij mij vertellen waar jij die trainingsschema's vandaan heb? Ik weet dat er helemaal geen uren training in de week doorheen gaan, de basistraining is een uur of 4 in de week, in opbouw naar een wedstrijd kan het wel oplopen tot 6 uur in de week, inclusief cooling down and warming up. maar meer dan dat zeker niet.

Is het paard in de oprichting dwingen (waar deze nog helemaal niet aan toe is) en hem daar houden wel goed dan?

Opmerking 1: ik blijf me niet herhalen.'
Opmerking 2: daar weet je het antwoord zelf wel op.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:20

dat is geen antwoord Vur. Ik heb de moeite genomen op op jou te antwoorden, zou je het fatsoen op kunnen brengen om ook op mij te antwoorden?