sallandval schreef:Je kunt me veel wijsmaken, maar niet dat een tik met een zweep geen straf is. Wat is het dan? Je dient een irritante prikkel (of pijnprikkel) toe als het paard iets fout doet...
Ja tuurlijk, iedereen slaat altijd goed hard door met de zweep als ze hem gebruiken hoor.
Ik denk niet dat een klein, corrigerend tikje veel pijn bezorgd.
Citaat:
een vervelende consequentie van bepaald gedrag is toch de definitie van straf? Dat je straf een goed middel vind of iets af te leren; prima. Maar zeggen dat het geen straf is vind ik echt goedpraterij: "Ik ben tegen straf maar ik sla mijn paard wel met een zweep want dat is geen straf".
Nogmaals, je kan je paard en jezelf ook gewoon helpen met de zweep, dat had ik ook eens op jumping bijvoorbeeld, we zouden helemaal niet uitkomen dus ik gaf mijn paard een tik met de zweep omdat hij toen moest springen, dat deed hij ook, dus ik denk niet dat mijn paard dat als straf zag, eerder als een correctie omdat we anders tegen de hindernis zouden zitten. Ook bij dressuur gebruik ik mijn zweep, als hij een beetje uit elkaar aan het vallen is geef ik hem een klein tikje en dan komt hij weer terug.
Ik doe mijn paard toch zo vaak pijn zeg.x)
Citaat:
En de schouder of de bips kunnen dan wel 'robuuste' plekken zijn. Als mijn paarden daar een vliegje hebben zitten dan schudden ze of slaan ze het beestje weg met de staart... ze voelen het dus héél goed.
Daarom is het misschien handig om de link te leggen tussen 'gevoelig zijn' en het 'pijn hebben', of dat dat vliegje dat ze op zich hebben zitten pijn? Ik dacht het niet, het is gewoon irritant omdat het een klein dik is en het net op de vacht van het paard zit, dat voelen ze natuurlijk heel goed. Maar dan doet belonen ook pijn? Zulke harde klopjes in de nek moeten ook geen goed doen dan. Nee, ik ben dus niet van mening dat gevoelig zijn en het pijn hebben iets met elkaar te maken hebben.