lammie2701 schreef:nek hoogste punt, zonder valse knik bij de 3e wervel, is (als je kijkt naar de biomechanica van het paard) wel de beste houding om een paard ontspannen te laten zijn
Dat valt te betwijfelen. Wat doet een paard (zonder ruiter) als het volledig ontspannen is? Dan laat het het hoofd zakken. Wat doet het als het vlucht of andere paarden moet imponeren? Dan richt het zich op. Dus wat mij betreft is nek het hoogste punt niet automatisch de beste houding voor ontspanning. Wij kunnen als ruiter er wel voor zorgen dat het paard die oprichting, die aanspanning zo losgelaten mogelijk uitvoert. Maar dat is wat anders dan volledig ontspannen zijn. Dat is de kunst van het dressuurrijden. Maar voor mij is dus de nek het hoogste punt niet direct de meest voor de hand liggende houding voor ontspanning.
lammie2701 schreef:een goede aanleuning zonder weerstand te voelen...wel contact dus maar geen weerstand. weerstand roept namelijk spanning op en bij spanning gaat een paard er van nature tegen in en gaat dan hangen...
Er is niets aan de hand als er een keer een beetje spanning ontstaat. Helemaal niet erg, geeft niets. Zonder wrijwing geen glans. Zolang de ruiter maar de spanning af kan laten vloeien als het paard de juiste reactie vertoont. Dan leert het paard dat als het de aanwijzingen van de ruiter opvolgt iets prettigs volgt.
lammie2701 schreef:overigens wordt er in de ar ook gevarieerd in hoofd-halshouding...
Ja, ik heb niet zo heel veel met AR. Ik vind het vooral stijvig, krabbelig, impulsloos en mat. Ik mis de schwung. Ik heb zelden een combi gezien die je in de richting AR zou kunnen scharen waar ik nou echt warm van werd. Of het goed of slecht is voor het paard laat ik in het midden. Het is a. net wat je einddoel is en b. hoe handig en eerlijk de ruiter is.
lammie2701 schreef:kijk maar naar het verschil in voorwaarts neerwaarts en opgericht lopen, zijn toch al 2 heel verschillende hoofd-hals houdingen...
Ik zie de paarden in AR richtingen nu juist nooit eens lekker voorwaarst gaan???
quadripes schreef:volgens mij is rollkur en LDR geen inzicht van nu, maar van dhr Baucher... en dus evengoed 'ouderwets en achterhaald te noemen'
Ja, dan verschillen wij van mening

quadripes schreef:@jasmijn: ik denk dat je mijn uitleg en de uitgangspunten van klassieke dressuur niet hebt begrepen.
Want?
meerhofh schreef:Ik denk alleen dat wanneer je er voor kiest er wel op te gaan, je aan het paard verplicht bent hem te leren jou zo goed mogelijk te dragen. Daar is dressuur voor.
Maar de huidige dressuur, of je het nu hebt over AR, klassiek of modern, dat schiet dat doel voorbij. Als jij er met een goed passend zadel op gaat zitten en je (verder gezonde) paard verder niet in de weg zit. Als je het met doorhangende teugels laat lopen op de manier en tempo waarop hij dat zelf wil, recht toe recht aan. Dan gaat een paard daar echt niet van slijten. Die weet zonder jouw verdere hulp zijn balans wel opnieuw te vinden. Paarden zijn daarin handiger dan je denkt Als jij verder buitenritten of zo als doel hebt is dat voldoende om hem niet te laten slijten.
Maar wij willen niet recht toe recht aan rijden. Het rijden op een opgericht verzameld dansend paard is nu eenmaal een kick. Dat willen wij. Dat vinden wij mooi, dat vind onze omgeving mooi en daarom vinden wij het nog leuker. En of jij het als ruiter nu voor een jury doet, voor het thuisfront, op youtube zet of in een demo. Een dressuurruiter (en ieder mens) heeft nu eenmaal altijd een beetje behoefte aan bevestiging en bewondering. En dat krijg je als je mooi dressuur rijdt. En daar doen we het voor. Kijk eens wat ik samen met mijn paard kan! Daarin is echt niemand hier roomser dan de paus. (en daarvind ik verder niets mis mee, dat mag duidelijk zijn

meerhofh schreef:En dan blijft een paard wel degelijk gezonder. Kijk naar de spaanse rijschool waar paarden op hun 22e nog hoge dressuur lopen.
Ik vind het prachtig wat zij doen, maar ik idealiseer het niet. Dat is ook gewoon een instantie die de broek moet ophouden. Dressuurmatig word ik er niet altijd even warm van....
meerhofh schreef:Dat zie je in de huidige wedstrijdsport niet en dat moet toch ook wat zeggen over de trainingsmethoden van nu toch?
Het is maar hoe je het bekijkt. Vele dressuurpaarden die gezond en oud zijn (geworden) Anky reed bonfire ook nog lang door (en doet ze nu misschien nog steeds wel) en die is ook in de 20 en nog steeds gezond. Hij verschijnt wel niet meer in de ring, maar die bejaarde lippizaners doen ook niet meer alle oefeningen mee. Dus wat jij nu zegt is een dik vooroordeel van jouw kant. Zo ken ik ook aardig wat oude goede nationale en internationale dressuurpaarden die onder een junior ruiter weer een nieuwe carriere starten. Niet meer op het allerhoogste niveau, maar nog altijd wel in de wedstrijdsport.