TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:13

Jessicajoann schreef:
Zelf weten mensen ook wel dat een bit niet prettig is aangezien er al word gezegt dat je met een bit meer te vertellen hebt.

Niet mee eens, ik heb met bit net zoveel te vertellen als bitloos, maar met druk op de neus komt ze sneller terug...... dus imo heb ik bitloos meer te vertellen. Dat maakt het niet persé onprettig, dat is geen argument.
Dan zou een stuiterende ruiter ook meer te vertellen hebben, omdat het minder prettig is voor het paard. En we weten allemaal dat een beginnende ruiter absoluut niet fijn is voor een paard, maar totaal niets te vertellen heeft.
Jessicajoann schreef:
Omdat er slecht gebruik is betekent het niet dat het slecht is.

En dat geldt dus net zo goed voor een bit.

Mijn merrie is een dame die heel goed weet wat ze wil, en het hoofdstel met bit wordt ze net zo blij van als van de sidepull. Maar kingekruist vindt ze niks, echt niet, enkelgebroken vindt ze niks, rubber hoef je ook neit mee aan te komen, ze wil alleen maar haar dubbelgebroken bitje, en verder niks. Zij vindt zeker niet alle bitten fijn, echt niet. Maar ze vindt ook niet alle bitloze optomingen fijn, alleen de zachte zijn oké.

Jessicajoann

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:16

Beetje onhandig neergezet weer van me.

Bij de eerste zin bedoel ik eigenlijk(wat je dus niet kan ruiken) dat mensen dénken dat je meer te vertellen hebt met een bit omdat je er 'meer' zeer mee kan doen dan bij bitloos. Waar je naar wat ik begrijp, heb geen ervaring, ook pijn mee kan doen alleen dan niet in de mond. Het is vrij krom om te denken dat je met het een meer invloed heb, dat is echt afhankelijk van het paard denk ik.

Voor mij is het idee van een bit niet echt prettig nu ik er meer over lees. Natuurlijk zijn er meerder manieren etc. maar voor mij voelt het niet goed meer. Wat de rest doen, moeten ze zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:42

Ik snap je nu :)
Denk dat je daarin vooral naar je paard moet kijken, paarden kunnen zelf heel goed aangeven wat ze wel en niet fijn vinden, als je ze daar de ruimte voor wilt geven, en ook bereid bent dat te respecteren :) En als ik dan zie dat die van mij dat bit echt geen probleem vindt, met haar gevoelige mondje, dan denk ik dat het echt wel meevalt. Overigens staat 'gevoelig' niet gelijk aan pijnlijk, dat is een denkfout. Je handen zijn bijvoorbeeld ook erg gevoelig, maar je kunt er enorme druk op verdragen zonder dat het pijn doet, om maar een voorbeeld te geven.
De neus is ook best een gevoelig deel van een paard, maar toch hoor je dat paarden hun halster stuktrekken, of zich lostrekken, en ik denk dan dat druk op dat punt gewoon niet zo snel pijn doet, maar dat ze er wel heel goed kunnen voelen. Dus, ja, ik weet het gewoon niet, ik denk niet dat het een beter is dan het ander, eerlijk gezegd. Ik vind bitloos rijden heel leuk, en in het bos wel praktisch ook, dan kan ze tussendoor lekker grazen.
Ik vind met bit trainen ook leuk, en zij ook, zij vindt het rijden op zich gewoon heel erg leuk, dus ik denk dan niet dat het voor haar een pijnlijke aangelegenheid is, anders zou ze er heel snel geen zin meer in hebben, denk ik zo.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

Citaat:
Als noodrem zou je de One Rein Stop kunnen installeren op je paard (moet je wel bitloos rijden).
Wat is dit nu weer voor onzin? Je kunt een one rein stop perfect trainen met een bit. Het hele eiereneten met de one rein stop is namelijk dat je het paard leert reflexmatig de hals in te buigen als je je hand over de teugel naar voren laat glijden en vervolgens een lichte eenzijdige signaalhulp geeft (dat laatste hoeft vaak niet eens bij een goed getraind paard, die is dan al ingebogen). Er komt m.a.w. absoluut geen getrek bij kijken, dus het doet geen pijn in de mond.
Meer in het algemeen denk ik dat bitloos rijden op zich geen probleem is, mits er heel goed gekeken wordt naar een voor het paard geschikte en passende bitloze optoming, en mits de ruiter niet denkt dat ie met een bitloze optoming zijn paard geen pijn kan doen. Zelf rijd ik nauwelijks zonder bit, geen behoefte aan, mijn paarden lopen allemaal fijn op een dubbelgebroken bitje. Om die open deur nog maar eens in te trappen: als je echt wilt werken aan een harmonieuze, paardvriendelijke rijstijl, werk dan aan een onafhankelijke zit, een meegaande hand en een gevoelige teugelvoering. Veel ruiters rijden, met of zonder bit, (onwillekeurig) te veel met hun armspieren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:47

Askja schreef:
Wat is dit nu weer voor onzin? Je kunt een one rein stop perfect trainen met een bit.

Rustig maar hoor :P.
Je hebt gelijk, kan ook met bit. Was verkeerd uitgedrukt van me.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:05

Haha, OK :D Dan zijn we het eens!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:44

Ik doe beide met mijn pony.
Met bitloos rijd ik met touwhalster of een touw om zijn nek.

Met bit rijd ik ook maar dan echt serieus.

Hier rijd ik in sommige stukken ook zonder touw!

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:33

ik rijd af en toe wel eens voor de lol gewoon met een halster en teugels eraan en ik moet zeggen dat ze zelfs dan gewoon aan de teugel komt alleen merk ik toch wel degelijk verschil met sturen aangezien ze met halster botter reageert...

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:35

annnneeee schreef:
Ik doe beide met mijn pony.
Met bitloos rijd ik met touwhalster of een touw om zijn nek.

Met bit rijd ik ook maar dan echt serieus.

Hier rijd ik in sommige stukken ook zonder touw!

leuk filmpje

MiszMarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:39

voor sommige mensen zou het beter zijn zonder bit te rijden.. maar mijne rijd ik gewoon met bit anders is er geen rijden aan:) maar ben zeker voor als het zou kunnen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:15

Ik denk maar van: als je zonder bit kunt rijden, waarom niet?
Als je niet zonder bit wil/kunt rijden, dan doe je het niet....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:04

MiszMarrit schreef:
voor sommige mensen zou het beter zijn zonder bit te rijden.. maar mijne rijd ik gewoon met bit anders is er geen rijden aan:) maar ben zeker voor als het zou kunnen

Dat zijn ook meteen mensen die je ook best geen bitloos in handen geeft.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:30

Ik vind dat bitloos rijden voor iedereen z´n eigen keus is.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:29

ben tegen bitloos rijdende mensen die iets tegen een bit hebben, is namelijk de basis.

verder denk ik dat je met een fatsoenlijk bitloos hoofdstel wel net zo veel of iig bijna net zo veel kan als een gewoon hoofdstel met bit.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:31

oja enige nadeel vind ik dat mensen die bitloos rijden in het algemeen niet meer rijden, ze hobbelen zo een beetje mee met hun paard en denken dat dat natuurlijk paardrijden is, maar paardrijden op zich is al niet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:17

Denk dat jij straks ruzie hebt.......

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:13

Siria schreef:
ben tegen bitloos rijdende mensen die iets tegen een bit hebben, is namelijk de basis.

Rijden met bit is de basis? Waarom???

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:34

:')
Sorry Siria, maar ik zou heel graag willen weten hoe je aan dit idee komt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:22

Siria schreef:
oja enige nadeel vind ik dat mensen die bitloos rijden in het algemeen niet meer rijden, ze hobbelen zo een beetje mee met hun paard en denken dat dat natuurlijk paardrijden is, maar paardrijden op zich is al niet natuurlijk.

Tuurlijk, er zijn geen bitloze ruiters in dressuur en springen. Iedereen hobbelt rond in het bos :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:03

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:13

ik ben voor bitloos!
uiteraard zijn er altijd paarden waarbij het gewoonweg gevaarlijk is om bitloos mee te rijden,
en ook zijn sommige ruiters te gevaarlijk (lees niet ervaren genoeg) om bitloos te gaan rijden.
het komt van 2 kanten, zowel het paard als de mens moet er voor open staan!
beide zijn we leerbaar.. ;) :D

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:39

Ik wissel het af.

Dressuur oefeningen en springen met een zacht bitje en zachte hand. Recreatief rijden, buitenritten en nieuwe (onervaren) mensen of de kindertjes die bij ons op les zijn rijden bidloos...

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:48

als ik met mijn paard bitloos zou rijden .... weet ik zeker dat ik binnen 4 seconden in de sloot lig en mijn paard nergens te bekennen is ... ik rijdt met hem het liefste met halster en hoofdstel ... hij is gewoon niet te houden soms

Hoewel ik graag zonder bit zou willen rijden .. het is gewoon helaas echt niet mogenlijk !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:19

Iemand die netjes een paard bitloos kan rijden, daar heb ik respect voor.......

Ik rijd zelf met en zonder bit, ik de bak zonder en in het verkeer met, omdat mijn haflinger erg onzeker is in het verkeer geeft het MIJ meer zekerheid met bit te rijden, het rijden langs de weg met bit is dus meer iets wat bij mij ligt dan bij m'n paard.
Ik rijd overgens western en recreatief, afwisseld, ik heb haar jaren geleden bitloos ingereden omdat ze vrij lang last heeft gehad van een hangend rooster, toen heb ik ontdekt dat bitloos rijden ontzettend leuk en leerzaam is.
Heb hier overgens wel begeleiding bij gehad omdat ik niet zelf wou aan gaan rommelen, bitloos rijden komt in mijn ogen nogal nauw en is niet zo makkelijk als sommige denken.

Ik heb er heel anders door leren rijden, er werd tijdens de lessen vooral gehamerd op mn zit en balans deze moest gewoon goed zijn anders gaf ik constant onduidelijke en tegenstrijdige signalen door.
Dat is eigenlijk net zo als je rijd met bit alleen valt het op de 1 of andere manier minder op, misschien omdat je met bit dit soort signalen wat beter kunt verdoezelen?

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:42

ik las vanochtend op hyves een wijze uitspraak.

Het bit doet geen pijn, maar de hand erachter.