Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:22

Er zijn enorm veel 'boekjes' en enorm veel verschillende manieren van rijden. Uiteraard vind ik mijn manier de beste, anders zou ik hem niet gekozen hebben. Maar een ander vindt zijn/haar manier weer de beste. Je kiest er niet voor niets voor. Maar dat je je eigen manier van rijden als beste verkiest zegt niet dat je het daarom altijd maar perfect doet.

Maar een discussie is altijd mogelijk, ik walg er namelijk gewoon écht van als ik mensen trots zie of hoor vertellen dat ze hun zweepje kapot slaan en hun paard keihard in hun mond trekken omdat dat 'nodig was' of 'het paard erom vroeg'. :n

Overigens wordt 'onze' Anky als perfect voorbeeld gezien, en walg ik ook van haar manier van doen. :) Dus het verschilt per persoon.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:41

Ik vind dat je je paard altijd wel consequent mag aanpakken, niet compleet afslaan maar een corrigerende tik vind ik af en toe echt wel nodig. En van die foto's dat de paarden hun mond helemaal opentrekken enz. Zijn maar momentopnames..

Groetjes

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:48

Ik doe echt niet alles volgens het boekje, en ik zeg altijd liever 1x een duidelijke tik dan 10x een onduidelijke tik. ;)

Ik vind het belangrijk om respect te hebben voor mijn paarden, en verwacht dat ze ook respect voor mij zullen hebben. Eerlijkheid gaat bij mij voor, en ze krijgen altijd het voordeel van de twijfel. Maar bepaalde dingen behoren ze gewoon niet te flikken, en gaan ze wel over de streef dan weten ze dat ook. Die duidelijke tik dus, op het juiste moment.

Tuurlijk zit ik ook wel eens fout.. heb ik wat over het hoofd gezien o.i.d. dat is menselijk, en we hebben niet te maken met voorgeprogrameerde robots. Gelukkig, dat zou wel erg saai worden. Het is een communicatie tussen paard en ruiter, en dat is niet altijd even makkelijk en volgens het boekje te doen. ;)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:55

Shaartje1991 schreef:
Ik vind dat je je paard altijd wel consequent mag aanpakken, niet compleet afslaan maar een corrigerende tik vind ik af en toe echt wel nodig. En van die foto's dat de paarden hun mond helemaal opentrekken enz. Zijn maar momentopnames..

Groetjes

Dat hele 'momentopname' gedoe vind ik zo'n rotsmoes hé. Niks tegen jou persoonlijk nu, maar het wordt erg vaak aangehaald en het is zo vervelend. OOK al IS het een momentopname, dat betekent dus dat er wel momenten zijn (vaak herhaaldelijk) waarin het bit door het paard zijn mond geragd wordt. En die momenten moeten er gewoon nooit zijn. Echt nooit. Ook geen seconde. Één van de vele redenen waarom ik niet met bit rij. :n

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:56

Hier krijgen de paarden soms ook op hun donder. Sommige dingen vind ik echt niet kunnen, en dat weten ze. Maar ik heb nog nooit, maar ook nog nooit mijn paard echt pijn gedaan. Ze krijg wel eens een mep, maar daar blijft het ook bij. Ook bij het rijden,kan ik wel eens te hard zijn of een tik verkopen, maar alleen als het nodig is. Verder ben ik ook geen voorstander van de anky methode, dat doe ik men paard echt niet aan. Het moet wel allemaal vriendlijk blijven. Mijn paard en ik hebben vertrouwen in elkaar en we hebben respect voor elkaar, dat is mijn manier..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:25

Faux schreef:
Shaartje1991 schreef:

Groetjes

Dat hele 'momentopname' gedoe vind ik zo'n rotsmoes hé. Niks tegen jou persoonlijk nu, maar het wordt erg vaak aangehaald en het is zo vervelend. OOK al IS het een momentopname, dat betekent dus dat er wel momenten zijn (vaak herhaaldelijk) waarin het bit door het paard zijn mond geragd wordt. En die momenten moeten er gewoon nooit zijn. Echt nooit. Ook geen seconde. Één van de vele redenen waarom ik niet met bit rij. :n

Ik was gisteren aan het rijden op mijn paard, en toen zag ik in de spiegel, dat ze dr mond een heel klein stukje open had. Dat doet ze echt NOOIT! Ben ook gelijk weer langs de spiegel gereden en toen was ie al weer dicht.
Dus ik denk dat dat wel kan, dat het een moment opname is geweest.

Verder rijd ik ook niet precies volgens boekje. Soms kan het gewoon even niet anders...
Ik probeer zo repectvol mogelijk te rijden, maar ze moeten ook wel een beetje respect voor mij hebben ;)

Faux

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:28

Dat respect moet je dan ook wel verdienen. ;) En niet in menselijk opzicht, maar in paard-opzicht.

En lees mijn opmerking over momentopnames nog maar even opnieuw. Want ik denk dat je niet goed begreep wat ik bedoelde.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:41

Nee ik denk dat ik je niet begrijp dan. Want ik weet wel zeker dat ik mijn paard niet in dr mond heb 'geragd' en toch had ze even dr mond een stukje open. Ze is op de pinken te rijden, dus ik hoef ook nooit aan de mond te komen.

En inderdaad respect moet je verdienen. Maar ik vind dat je het beide moet verdienen. Ik heb hiervoor een paard gehad, welke echt gemeen was. Tegen dat paard moest je wel streng zijn en soms niet even aardig. Deed je dat niet, dan werd je dr box uitgetrapt, eraf gegooid etc. Dit paard kreeg ik als 2 jarige, uit de kudde, was dus niet verknald oid, maar had gewoon zo'n karakter.

Dan kun je nog zo aardig zijn, en respect willen 'verdienen', maar bij deze verdiende je alleen maar een beste schop daarmee.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:51

Een paard is nooit uit zichzelf gemeen. Zeker niet als hij zo 'vers' en 'onaagetast' uit een kudde komt. Daar is dus een oorzaak voor en die is te zoeken bij de mensen die met dit paard omgaan. ;)

Wat betreft de open mond: ik rijd bitloos maar ook een paard dat bitloos gereden word kan weleens de mond open doen. Dit kan allerlei redenen hebben en inderdaad, het is een moment. Maar daar doelde ik dus niet op, vandaar dat het ook geen veroordeling was naar jou toe.

Wat ik bedoelde met mijn stukje over momentopnames is dat ik het zo walgelijk vind dat het altijd als smoes aangevoerd wordt bij foto's waarbij paarden in de mond getrokken / met de zweep geslagen / met de sporen geprikt worden. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:58

Faux schreef:
Een paard is nooit uit zichzelf gemeen. Zeker niet als hij zo 'vers' en 'onaagetast' uit een kudde komt. Daar is dus een oorzaak voor en die is te zoeken bij de mensen die met dit paard omgaan. ;)

Wat betreft de open mond: ik rijd bitloos maar ook een paard dat bitloos gereden word kan weleens de mond open doen. Dit kan allerlei redenen hebben en inderdaad, het is een moment. Maar daar doelde ik dus niet op, vandaar dat het ook geen veroordeling was naar jou toe.

Wat ik bedoelde met mijn stukje over momentopnames is dat ik het zo walgelijk vind dat het altijd als smoes aangevoerd wordt bij foto's waarbij paarden in de mond getrokken / met de zweep geslagen / met de sporen geprikt worden. :)

Met het eerste ben ik het zeker niet eens, met de rest wel.
Ik heb dit paard gekocht omdat ik altijd hele lieve paarden heb, en ik dacht dat ik dit paard wel om zou toveren naar een lief paard. Maar vanaf dag 1 was het een verschrikking. Hij was echt gemeen. Schopte gericht, beet wanneer ze de kans kreeg, noem het maar op. Nadat ik mijn hand verbrijzeld had, heb ik m toch weer verkocht, want, dit karakter was niet te verbeteren. (heb dr toch nog dik 2 jaar gehad, beleerd, veel mee om ge'tut')

Vaak kun je een paard wel wat vormen, al mijn (vorige) paarden zijn lief, bomproof, vertrouwd.
Dus ik denk niet dat het er altijd aan ligt dat een paard zo is door de mensen. Anders waren al mijn paarden wel zo geweest toch?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:05

Bij Onassa zal ik het niet snel doen omdat zij een enorm sensibel paard is, maar bij Dropshot wel hoor.
Als die echt loopt te klooien dan geef ik hem echt wel eens een ruk in zijn bek!
En bij ge-etter aan de hand kan hij ook een hoek krijgen.
deze koele kikker is een boef, maar niet snel onder de indruk, dus als hij bestraft wordt is het wel meteen raak anders heeft het geen enkel effect en lacht hij me alleen maar uit en daar pas ik voor.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:06

@ Vulina: Nee dat is niet waar, want elk paard is anders. En ik zeg ook niet dat het aan jou ligt, maar er hoeft zich maar 1 situatie voorgedaan te hebben die het paard bang heeft gemaakt of beschadigd heeft, al was het maar tijdens het vervoer of ik noem maar een voorbeeld, en als daar dan vervolgens (doordat je het niet weet bijv.) niet goed op ingespeeld word kan het erger en erger worden zonder dat JIJ weet waarom. ;)

Nogmaals, een paard is nooit zomaar uit zichzelf gemeen of aanvallend. Daar geloof ik heilig in.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:16

Dat zou kunnen ja.. Maar deze was allesbehalve bang. Ze wou gewoon niet anders. In die 2 jaar hebben we alles geprobeerd. Maar ze was gewoon niet te vertrouwen. Ik was de enige die dr uit de box kon halen. Als ze iets niet wou, ging ze gewoon zo keihard slaan en trappen, tot ze letterlijk omviel. Het enige wat hielp, was dus een zeer strenge aanpak. Noem het respectloos, maar daarmee won ik wel van haar. En werd ik de box niet uitgemept. Eén keer niet opletten: Pols op 12 plekken kapot. Na 2 jaar respect proberen te winnen. Jammer dat ik haar niet meer heb, je mocht dr wat mij betreft eens uitproberen.. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik genoeg ervaring met paarden heb, om te zeggen dat het bangheid/opvoeding etc is. Deze had gewoon dit karakter.

Voorbeeldje: Ouders hebben 3 kinderen, 2 netjese baan, op t rechte pad. De derde, met dezelfde opvoeding, wordt crimineel. Het zit toch echt soms gewoon in een karakter.

Ik heb ook wel eens een veulen gehad, erg rillerig. Bij ons geboren, nooit wat gebeurd. Moeders de rust zelve. Mijn mening is, dat het gewoon in de genen zit.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:22

Natuurlijk, een bangig/heel gevoelig karakter kan iets zijn dat in een paard zit. Maar je kunt mensen niet vergelijken met paarden. :) Dus dat voorbeeld met dat criminele pad gaat (voor mij) niet op.

En nogmaals, ik geloof je dat het paard moeilijk was en trapte en je pols aan gort heeft getrapt en ik wil ook JOU de schuld ofzo daarvan niet geven, maar ik geloof niet in paarden die zomaar zonder dat dat een reden heeft gemeen in karakter zijn. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:15

Zoals al aangehaald werd voedt iedereen een paard op zijn/haar eigen manier op. Sommige dingen komen overeen, sommige niet.
Net zoals sommige paard idd duidelijkere straffen (maar dan ook beloningen) nodig hebben dan andere.
En ik kan begrip en respect opbrengen voor ieders methode, zolang de duidelijkheid voor het paard gevrijwaard is en er niet uit frustratie met pijnprikkels gewerkt wordt.

Onassa schreef:
Als die echt loopt te klooien dan geef ik hem echt wel eens een ruk in zijn bek!

Dit is een voorbeeld waar ik het helemaal niet mee eens ben. Eerst en vooral doet een ruk aan een ijzeren staaf in de mond enorm veel pijn voor een paard (en een bit moet een hulpmiddel zijn, een verbinding tussen ruiter en paard, geen foltertuig) en ten tweede associeert het paard de ruk nooit als straf op zijn klooigedrag.
Ik zou eerst de oorzaak willen zoeken achter het klooigedrag (vraag ik iets heel moeilijk, past het tuig goed, ben ik misschien een storende factor voor mijn paard, ga ik te snel, heeft mijn paard zijn dagje niet,...) en dan zoek ik een passende oplossing. Een ruk in de mond is voor mij NOOIT een passende oplossing, net zo min als zwepen stukslaan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:54

Persoonlijk zou ik ook nooit een ruk in de mond geven. Maar als ze klooien krijgen ze wel eens een tik.

Hoe zou jij een paard die gericht slaat en bijt behandelen? Als lief zijn na een half jaar nog zowat dodelijk is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:21

Dan zou ik eerst het paard proberen te categoriseren. Waarom vertoont die dat gedrag?

1. In het verleden heeft het paard nare ervaringen meegemaakt met de mens. Een paard is niet vals geboren. Een paard wordt zo gemaakt. Stampen en bijten ziet die als de enige verdedigingsmechanismen.
Een paard dat gericht stampt en bijt, is het vertrouwen (en daarmee gepaard het respect) in de mens verloren. Het liefste wil die niets meer met dat tweebenige ding te maken hebben.
Met zo een paard begin ik terug met het basisgrondwerk.
Eerst en vooral mijn eigen veiligheid garanderen en mijn persoonlijke ruimte goed afbakenen. En daar heel, maar dan ook heel consequent in zijn in alle situaties. Komt die een millimeter in jouw bubbel, dan moet die eruit. Komt die 'per ongeluk' in jouw ruimte zet het paard gewoon rustig maar duidelijk terug. Komt die echt jouw ruimte binnengedenderd, maak je groot en dan mag je best wel wat machtsvertoon gebruiken. Gooi je armen in de lucht, stap op hem toe,...
Wanneer mijn veiligheid gegarandeerd is, ga ik verder aan de slag. Ik bouw terug vertrouwen op.

Slaan, schoppen, trekken en rukken zou voor dit paard averechts werken, het zou alleen maar het idee sterken dat mensen idd wantrouwige wezens zijn die je alleen maar pijn doen.

2. Het is een enorm dominant paard. Wees dan als baas een goede leider. Wees consequent: straf en beloon op de exact juiste momenten. Ook hier mee beginnen grondwerken, ook hier weer je persoonlijke ruimte afbakenen. Dreigt het paard te stampen, meteen inperken, maak je groot, gebruik je stem. De kleinste signalen probeer je op te merken voordat die stampt.
Stampt die dan toch gericht (wat me sterk lijkt eens je jouw leidersplaats hebt vastgesteld), dan heb ik er echt niets op tegen dat je eens een keer een goede lel terugverkoopt. Maar dan komt het moeilijkste moment. Je kent het scenario wel waar baasje na een gerichte stamp uit woede reageert met een paar fikse trappen en rukken aan het touw, terwijl paard in zijn achteruit rond het terrein dendert. Dat is dus fout! Na de straf (stamp) jaag je het paard uit je persoonlijke ruimte, breng dan meteen rust in je lijf, ga gewoon verder waarmee je bezig was. En dat is het moeilijkste, die kwaadheid niet te gebruiken tegen je paard en meteen uit je lijf te laten vloeien.

Paardentaal is eigenlijk heel simpel:
Stout gedrag = evenredige straf (meteen)
Goed uitvoeren van gevraagd gedrag = evenredige beloning (meteen)
Alles ertussen = neutraal (meteen)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:37

De eerste is het sowieso niet. Ik weet zeker dat dit paard geen nare ervaringen met mensen heeft gehad. Ook niet bij de vorige eigenaar.

Dominant, dat zeker. Wil nog wel even duidelijk maken dat ik met streng of niet zo aardig niet slaan bedoel hoor.

Maar, jullie mening en kijk er op snap ik best. Maar toch blijf ik bij mijn mening dat je ook gewoon gemene paarden hebt. Maar dat is mijn mening en kijk er op ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:07

Naja, ik geloof niet dat er veel mensen zijn die nooit een keer onvriendelijk zijn met hun paard..

Mijn merrie heeft gisteren een fikse tik gehad toen ze met een los achterbeentje in mijn richting zwaaide.. Jammer, maar dat moest ze echt niet doen. Op dat moment ga ik me echt niet afvragen waarom ze slaat en hoe ik de oorzaak daarvan moet aanpakken, ze hoort zich gewoon te gedragen en niet te gaan meppen als iets tegen haar zin is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:11

JulieDR schreef:
Naja, ik geloof niet dat er veel mensen zijn die nooit een keer onvriendelijk zijn met hun paard..

Mijn merrie heeft gisteren een fikse tik gehad toen ze met een los achterbeentje in mijn richting zwaaide.. Jammer, maar dat moest ze echt niet doen. Op dat moment ga ik me echt niet afvragen waarom ze slaat en hoe ik de oorzaak daarvan moet aanpakken, ze hoort zich gewoon te gedragen en niet te gaan meppen als iets tegen haar zin is.

Precies. Dat bedoel ik.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:16

Dus ze moet zich altijd maar gedragen?
En wat dan als iets niet naar haar zin is? Ze kan het niet zéggen, dus zwiept ze met haar staart, gooit ze haar hoofd omhoog, geeft ze talloze andere subtiele aanwijzingen die veel mensen niet opmerken, en omdát dat niet opgemerkt wordt gaat ze happen of trappen om aandacht te krijgen.

Dus dan zou jouw conclusie zijn: mijn paard moet altijd doen wat ik wil.

Want: als ze het er niet mee eens is mag ze niet tegenstribbelen, maar ze kan ook niet rustig met je in gesprek gaan. Dus: luisteren dan maar? Altijd?

Dat is toch geen gelijkwaardige relatie? Dat is toch geen vriendschap? Geen houden-van? Geen partnership?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:24

Dat is jou mening, maar ik vind dat een paard nooit hoeft te trappen. Al helemaal niet als er niks is.

En ja, mijn mening is dat ze altijd maar moeten luisteren.
Mijn paard is super lief, maar weet precies wat wel of niet mag.

Een paard is een kudde dier, en ik ben in die kudde de leider, ten allen tijde, zo zie ik het.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:27

Stel dat mijn merrie, daarenboven een zeer dominant type, in het land een trap krijgt van een ander paard, zonder dat daar aanleiding toe is. Denk je dat ze dan rustig in gesprek gaat met dat dier? Nee, ze trapt terug, want zij had geen trap moeten krijgen. Net zoals ik gisteren geen trap moest krijgen en er dus ook een teruggaf.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:29

Inderdaad.

Wat doe jij met een veulen van bv 3 maand oud Faux, die je echt keihard bijt?
Maar bij jou geboren is (dus niks mee gemaakt heeft), en je bv de moeder staat te poetsen?
Ik vraag in elk geval niet vriendelijk, of hij/zij dat aub niet weer wil doen. Of waarom deed je dat??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:51

JulieDR schreef:

Ik hoop dat je wel doorhebt dat mijn reactie sloeg op een paard dat regelmatig (of laat ons zeggen 'altijd') gericht stampt en bijt.
Een éénmalige actie wordt gewoon afgestraft.

Maar daarna ga ik mij wel afvragen waarom het paard dat deed. 'Mijn' paarden komen zelfs niet op het idee om mij te stampen/bijten/... ik ben de baas, ten allen tijde. Dus ja, ik geef toe, ik ben nog nooit in een situatie beland waar mijn paarden mij stampen (wel andere paarden maar dat is een ander verhaal). Moest ik nu opeens wel een stamp incasseren dan ga ik daar idd over nadenken: is ze aan het puberen, wat was ik op dat moment aan het doen, waren er kleine signalen die ik niet heb opgevangen, hoe reageerde ze op mijn straf,...etc. In het algemeen: wat is er nou precies gebeurd?
Het moment dat paardeneigenaars stoppen met nadenken en reflecteren, worden de paarden het slachtoffer.