Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:00

Anies: als je het niet wil geloven en belachelijk vindt, waarom reageer je hier dan? Jij wilt gewoon niet overtuigd worden, dan is er ook niets wat wij zeggen dat jou kan overtuigen. Zou je misschien ergens anders vervelend willen gaan doen?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:05

Hoezo doe ik vervelend? En moet ik overtuigd worden? Ik denk dat jullie overtuigd moeten worden!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:09

Laten we het een beetje vriendelijk houden mensen :Y)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:10

Ik heb zel een haflinger, maar die kan echt niet heel veel gewicht dragen. Dan gaat hij lopen krabbelen. En dan heb ik het over nog geen 80 kg (weinig ruimte i.d. rug). Dus ik denk ook echt niet dat alle koudbloeden veel kunnen dragen. Het gaat ook nog om de 'lichamelijke toestand/conditie' van een paard.

Verder heb ik ooit iemand gekend die een paard had gekocht. Zij was echt veel te zwaar. Zij ging alleen maar wandelen met het paard, totdat zij een gewicht had bereikt waarmee ze wel kon rijden. Daar had ik veel respect voor!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:12

Mee eens en ik zou daar ook veel respect voor hebben :)

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:05

Geen idee.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:09

Yamcha schreef:
grrr schreef:

Ik zeg niet dat je niet met overgewicht op het paard mag ;)
Ik zeg dat je niet te zwaar voor het paard mag zijn, dat is echt een verschil.

Dit vind ik een hele goed en wijze uitspraak, hier ben ik het volledig mee eens! : +:)+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:13

Dat we niet te zwaar mogen zijn voor het paard zijn we het nu wel over eens...
nu krijgen we de discussie in welke situatie we denken dat het paard er last van heeft :+

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:17

Ik denk dat je het best aan je instructrice kan vragen hoe zij erover denkt, als je denkt dat je te zwaar bent voor je paard/pony.
Het ligt natuurlijk ook aan het ras.. een Fjord kan bijvoorbeeld veel meer hebben dan een slank arabiertje.
Als je van plan bent een paard/pony te gaan kopen (en je bent wat stevig) kan je misschien beter naar wat koudbloedige paarden gaan kijken, of je neemt een maatje groter, daar is ook niks mis mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:20

amies100 schreef:
Hoezo doe ik vervelend? En moet ik overtuigd worden? Ik denk dat jullie overtuigd moeten worden!

Ik vind het prima. Als je met méér komt dan belachelijk en :roll: en 8)7 kunnen we discussieren met argumenten. Ik kreeg eerlijk gezegd het idee dat je hier kwam om te rellen, en het is mijn goed recht daar iets van te zeggen.

@ Rider: juist!

Danielle: thanks!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Ik ben de lichtste ook niet en rijd daarom op een tinkerxkwpn. Ik rijd eigenlijk alleen op koudbloeden waarvan ik weet dat ze het goed kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Thumbs up, dame!!!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:35

Owja het scheelt trouwens ook een stuk als je je balanse hebt. Als je een ruiter van 90 kilo hebt en die stuitert rond op een paard (zelfs een tinker) vind ik dit niet helemaal kloppen. Dat is voor geen enkel paard goed.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:56

amies100 schreef:
Hoe kan het dan dat er zwaardere ruiters op hoog niveau rijden?? Lijkt mij dat als ze het paard belemmeren het paard ook niet goed zijn oefeningen kan doen 8)7

Noem mij eens 1 topruiter met overgewicht dan?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:58

Yamcha schreef:
amies100 schreef:

Ik vind het prima. Als je met méér komt dan belachelijk en :roll: en 8)7 kunnen we discussieren met argumenten. Ik kreeg eerlijk gezegd het idee dat je hier kwam om te rellen, en het is mijn goed recht daar iets van te zeggen.

@ Rider: juist!

Danielle: thanks!

Ik kom hier niet om te rellen maar vertel mijn mening, heb genoeg zware ruiters gezien die absoluut geen belemmering vormen voor hun paard. Natuurlijk ben ik het eens met het feit dat een zware onkundige ruiter meer schade kan aanrichten dan een dunne onkundige ruiter.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:58

nanette1 schreef:
Owja het scheelt trouwens ook een stuk als je je balanse hebt. Als je een ruiter van 90 kilo hebt en die stuitert rond op een paard (zelfs een tinker) vind ik dit niet helemaal kloppen. Dat is voor geen enkel paard goed.

Dat geldt dan ook voor een lichtere ruiter...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:01

Anoeska schreef:
amies100 schreef:
Hoe kan het dan dat er zwaardere ruiters op hoog niveau rijden?? Lijkt mij dat als ze het paard belemmeren het paard ook niet goed zijn oefeningen kan doen 8)7

Noem mij eens 1 topruiter met overgewicht dan?

Ik vind ZZ een behoorlijk hoog niveau. Kijk maar eens op de wedstrijden, zijn er genoeg te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:06

amies100 schreef:
Ik kom hier niet om te rellen maar vertel mijn mening, heb genoeg zware ruiters gezien die absoluut geen belemmering vormen voor hun paard. Natuurlijk ben ik het eens met het feit dat een zware onkundige ruiter meer schade kan aanrichten dan een dunne onkundige ruiter.

En waarom zou een zware ruiter geen belemmering vormen dan? Geef eens argumenten?

Ik ga er nu ook vanuit dat jij een fysio of osteopaat o.i.d. bent, aangezien jij dat blijkbaar goed kunt beoordelen? Waar zie je het aan dan?

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:08

Rider01 schreef:
nanette1 schreef:

Dat geldt dan ook voor een lichtere ruiter...

Stuiterend ruitertje licht of zwaar op de rug is voor geen enkel paard fijn, als je dan ook nog erg zwaar bent is het helemaal niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:18

Offtopic :)

Dit gaat puur en alleen over te zwaar zijn voor het paard :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:21

Yamcha schreef:
amies100 schreef:

En waarom zou een zware ruiter geen belemmering vormen dan? Geef eens argumenten?

Ik ga er nu ook vanuit dat jij een fysio of osteopaat o.i.d. bent, aangezien jij dat blijkbaar goed kunt beoordelen? Waar zie je het aan dan?

Hoe weet jij dan of het schadelijk voor een paard is Yamcha?
Ben jij een fysio of osteopaat dan?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:22

Ik ken een koppig manegepaard die ging liggen als de ruiter te zwaar was _O-
ik gaf hem nog gelijk ook... (gelukkig niet waar ik rij :o )

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:29

daarom moet je ook altijd opstijgen met een krukje, zelf als je heel licht bent.

Lotte1990 schreef:
Ja, helaas zie ik dat nogal eens voorbij komen ja.
Maar het ligt er maar net aan of diegene mee zit met de beweging of niet, hoe groot het paard is, hoe het zadel ligt en de ruiter zit.. Het opstappen lijkt me hoe zwaarder hoe vervelender en slechter worden voor (de rug van) het paard.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:44

het is zeker dat een zware ruiter gewoon minder fijn is voor het paard of die nou goed rijd of niet.Ok een lichte ruiter die er niks van bakt is ook niet goed.je kan het hiermee vergelijken wat heb jij het liefste op je rug een rugzak van 3kg of 10kg?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:48

kimG schreef:
daarom moet je ook altijd opstijgen met een krukje, zelf als je heel licht bent.

Lotte1990 schreef:
Ja, helaas zie ik dat nogal eens voorbij komen ja.
Maar het ligt er maar net aan of diegene mee zit met de beweging of niet, hoe groot het paard is, hoe het zadel ligt en de ruiter zit.. Het opstappen lijkt me hoe zwaarder hoe vervelender en slechter worden voor (de rug van) het paard.

Ik stap echt altijd met een krukje op :)