Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tonidressuur schreef:Ik heb het hier niet over het feit dat je altijd bang moet zijn als je met paarden bezig bent, dan kan je evengoed gaan fietsen, waar je ook kan vallen NATUURLIJK!!!! Ik heb het over het feit dat je bepaalde situaties gewoon kunt voorkomen! Als je nu bijvoorbeeld tegen 90 over een secundaire weg gaat rijden hier, dan is de kans heel groot dat je door de ijzel en sneeuw een ongeval hebt, dus dat doe je niet, je past je aan aan de omstandigheden. Daar heb ik het dan ook over! Pas je aan aan de omstandigheden, aan je paard, en is de kans groot dat je gaat vallen, zie je gewoon dat je knollie al aan de hand loopt te bokken en springen, kruip er dan gewoon niet op!
Ben ik nu echt de enige die er zo over denkt?
Tonidressuur schreef:Ik heb het hier niet over het feit dat je altijd bang moet zijn als je met paarden bezig bent, dan kan je evengoed gaan fietsen, waar je ook kan vallen NATUURLIJK!!!! Ik heb het over het feit dat je bepaalde situaties gewoon kunt voorkomen! Als je nu bijvoorbeeld tegen 90 over een secundaire weg gaat rijden hier, dan is de kans heel groot dat je door de ijzel en sneeuw een ongeval hebt, dus dat doe je niet, je past je aan aan de omstandigheden. Daar heb ik het dan ook over! Pas je aan aan de omstandigheden, aan je paard, en is de kans groot dat je gaat vallen, zie je gewoon dat je knollie al aan de hand loopt te bokken en springen, kruip er dan gewoon niet op!
Ben ik nu echt de enige die er zo over denkt?
Tonidressuur schreef:Waarom denkt iedereen dat de enige manier om een paard aan het werk te zetten en 'aan te pakken' zoals dat hier al zo vaak zo mooi verwoord werd, onder het zadel is? Er zijn een heleboel andere manieren die minstens even belangrijker, zelfs belangrijker zijn om tot een fantastische combinatie ruiter/paard te komen!
Tonidressuur schreef:Wel, dat paard zal heel gelukkig zijn als JIJ kan laten zien dat er niet te spotten valt met zijn eigenaar die OF in een rolstoel zit, of 3 meter onder de grond ligt!
xRaven schreef:Tonidressuur schreef:Wel, dat paard zal heel gelukkig zijn als JIJ kan laten zien dat er niet te spotten valt met zijn eigenaar die OF in een rolstoel zit, of 3 meter onder de grond ligt!
3 meter onder de grond?
Je kan ook overdrijven met voorzichtig zijn. Die kans is wel erg klein.
En als je op een hitsig paard stapt, wil niet altijd zeggen dat er wat ernstigs moet gebeuren.
Het is gewoon een kwestie van risico's durven nemen.
Je kan net zo goed net zo erg vallen van welk ander paard dan ook.
Paardrijden blijft nou eenmaal 1 groot risico.
Durf je die niet te nemen, moet je er simpelweg niet opstappen.
Hoe betrouwbaar een paard ook is, hij kan altijd schrikken en je kan altijd vallen.
xRaven schreef:Tonidressuur schreef:Wel, dat paard zal heel gelukkig zijn als JIJ kan laten zien dat er niet te spotten valt met zijn eigenaar die OF in een rolstoel zit, of 3 meter onder de grond ligt!
3 meter onder de grond?
Je kan ook overdrijven met voorzichtig zijn. Die kans is wel erg klein.
En als je op een hitsig paard stapt, wil niet altijd zeggen dat er wat ernstigs moet gebeuren.
Het is gewoon een kwestie van risico's durven nemen.
Je kan net zo goed net zo erg vallen van welk ander paard dan ook.
Paardrijden blijft nou eenmaal 1 groot risico.
Durf je die niet te nemen, moet je er simpelweg niet opstappen.
Hoe betrouwbaar een paard ook is, hij kan altijd schrikken en je kan altijd vallen.

Ayasha schreef:3 meter is niet overdreven, geloof dat het zelfs 6 is....
De vraag is wel of het risico dat je neemt het waard is. Eentje die langs me staat te bokken gaat aan de longe, daar stap ik niet op onder het mom van "ik zal je eens laten zien wie de baas is" want je moet wel beseffen dat die 500kg ten alle tijde sterker is dan jou en als die echt slecht in zin heeft, maakt ie je met de grond gelijk zonder moeite te moeten doen.
xRaven schreef:Ayasha schreef:3 meter is niet overdreven, geloof dat het zelfs 6 is....
De vraag is wel of het risico dat je neemt het waard is. Eentje die langs me staat te bokken gaat aan de longe, daar stap ik niet op onder het mom van "ik zal je eens laten zien wie de baas is" want je moet wel beseffen dat die 500kg ten alle tijde sterker is dan jou en als die echt slecht in zin heeft, maakt ie je met de grond gelijk zonder moeite te moeten doen.
3 of 6, wat maakt het uit.
Ik zei er al de eerste keer niet voor niks bij,
Zo ben ik, en zo doe ik het.
Ik ben bang voor geen enkel paard, groot, klein, rustig, of in een flipbui.
Ik zoek nou eenmaal de gevaren ook op, dat weet ik.
Dat doe ik overal bij.
Dus, om het nóg maar een keer te herhalen.
Zeg ik niet voor niks, ZO ben IK, en ZO los IK het op.
Ik vraag me af in hoeverre je weet waar je mee bezig bent als je nooit bang bent. Xnikita1 schreef:Helé maal mee eens!
& je leert er nog eens van
Ik vind knap als je keihard valt en er gelijk weer op stapt!
Ayasha schreef:Ik vrees dat je dat nog wel een keer gaat tegenvallen. Ik hoop heel hart van niet maar heb er een hard hoofd in.Ik vraag me af in hoeverre je weet waar je mee bezig bent als je nooit bang bent.
xRaven schreef:3 of 6, wat maakt het uit.
Ik zei er al de eerste keer niet voor niks bij,
Zo ben ik, en zo doe ik het.
Ik ben bang voor geen enkel paard, groot, klein, rustig, of in een flipbui.
Ik zoek nou eenmaal de gevaren ook op, dat weet ik.
Dat doe ik overal bij.
Dus, om het nóg maar een keer te herhalen.
Zeg ik niet voor niks, ZO ben IK, en ZO los IK het op.
Tonidressuur schreef:Paarden 'leren' niet onder het werk onderuit komen door het bokken! En dan nog kan je ze nog meer aan het werk zetten, maar niet er bovenop! Vaak kan je ze zelfs nog meer aan het werk zetten dan als je erop zit! Trouwens, ik heb het niet over door 'goeroe's' uitgeschreven grondwerk, ik heb het over opvoeding, het opbouwen van vertrouwen, ... Trouwens, hoeveel van jullie behandelen hun instructeur als 'goeroe', doen klakkeloos wat de instructeur zegt en denken dat enkel zij de wijsheid in pacht hebben?
Als je paard begint te bokken tijdens het rijden, en je stapt er dan af, dán leer je hem onder zijn werk uit te komen door te bokken. Anders niet.
ik moet nu dan wel doen wat ze zegt, want ik ben nu gedoemd op een manege te rijden omdat ik simpelweg nu geen geld heb voor een eigen paard. Ik heb wel een verzorgpaardje, én mijn vriendin heeft er een. Maar mijn instructeur heeft daar niks over te zeggen. Ik ga eerder uit van het woord van de eigenaar wat goed is voor het paard. Die kent hem notabene het beste. En uit het opzicht van les met je eigen paard? Natuurlijk, je instructeur weet veel. Maar niet alles. Andere mensen hebben vaak ook genoeg nuttigs te vertellen
xRaven schreef:Ayasha schreef:Ik vrees dat je dat nog wel een keer gaat tegenvallen. Ik hoop heel hart van niet maar heb er een hard hoofd in.Ik vraag me af in hoeverre je weet waar je mee bezig bent als je nooit bang bent.
Sommige mensen moeten zich eerst branden aan het vuur voordat ze doorhebben dat je er niet mee moet spelen. Zo'n eigenwijze poedersuiker ben ik ook.