Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:03

Ik heb het hier niet over het feit dat je altijd bang moet zijn als je met paarden bezig bent, dan kan je evengoed gaan fietsen, waar je ook kan vallen NATUURLIJK!!!! Ik heb het over het feit dat je bepaalde situaties gewoon kunt voorkomen! Als je nu bijvoorbeeld tegen 90 over een secundaire weg gaat rijden hier, dan is de kans heel groot dat je door de ijzel en sneeuw een ongeval hebt, dus dat doe je niet, je past je aan aan de omstandigheden. Daar heb ik het dan ook over! Pas je aan aan de omstandigheden, aan je paard, en is de kans groot dat je gaat vallen, zie je gewoon dat je knollie al aan de hand loopt te bokken en springen, kruip er dan gewoon niet op!

Ben ik nu echt de enige die er zo over denkt?

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:02

Tonidressuur schreef:
Ik heb het hier niet over het feit dat je altijd bang moet zijn als je met paarden bezig bent, dan kan je evengoed gaan fietsen, waar je ook kan vallen NATUURLIJK!!!! Ik heb het over het feit dat je bepaalde situaties gewoon kunt voorkomen! Als je nu bijvoorbeeld tegen 90 over een secundaire weg gaat rijden hier, dan is de kans heel groot dat je door de ijzel en sneeuw een ongeval hebt, dus dat doe je niet, je past je aan aan de omstandigheden. Daar heb ik het dan ook over! Pas je aan aan de omstandigheden, aan je paard, en is de kans groot dat je gaat vallen, zie je gewoon dat je knollie al aan de hand loopt te bokken en springen, kruip er dan gewoon niet op!

Had je het misschien zo moeten brengen in je vorige post!
Dit klinkt stukken duidelijker!

En als 1 van mijn paarden aan de hand al druk is, hebben we altijd nog een longeerlijn!

xRaven

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:20

JUIST als mijn paard aan de hand al zo druk is, spring ik erop.
Gewoon om hem te laten zien, dat er met mij niet te spotten valt.
Het is misschien wel aan de ene kant "gevaren opzoeken", maar zo ben ik.
Zo kijk ik er tegenaan, en zo doe ik het.
En clienie heeft gelijk, Er bestaat altijd nog een longeerlijn om hem aan af te laten koelen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:41

Wel, dat paard zal heel gelukkig zijn als JIJ kan laten zien dat er niet te spotten valt met zijn eigenaar die OF in een rolstoel zit, of 3 meter onder de grond ligt!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:45

Ik vind zelf dat je pas een ruiter/amazone bent als je een keer heb zandgehapt:P zelf ben ik afgelopen zondag nog gevallen, 2de keer van mijn ezel in fjordenpak, op eerste keer springwedstrijd:P tja:P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:46

Tonidressuur schreef:

En dan, terug op weide gooien?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:53

Waarom denkt iedereen dat de enige manier om een paard aan het werk te zetten en 'aan te pakken' zoals dat hier al zo vaak zo mooi verwoord werd, onder het zadel is? Er zijn een heleboel andere manieren die minstens even belangrijker, zelfs belangrijker zijn om tot een fantastische combinatie ruiter/paard te komen!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:54

Of je een goede ruiter bent kun je niet meten aan hoevaak en of je van de paard valt. Of je van je paard valt heeft met tientallen factoren te maken, daar is rijvaardigheid er maar eentje van. Vreemde aanname dus.

Dan om nog even in te haken op de discussie hierboven. Je kunt inderdaad een heleboel ongelukken voorkomen, maar daarbij moet je per situatie een inschatting maken. Moet ik hiermee doorgaan of moet ik op zoek naar een andere oplossing. Als een paard bij mij aan de hand vervelend doet, los ik dat aan de hand op. Als een paard stuiterfris zijn stal uitkomt, gooi ik hem liever even aan de longeerlijn voor ik er op stap. Een 'vervelend' paard is niet altijd een paard met een dominantieprobleem, hij kan ook gewoon fris zijn of lekker de spieren even willen strekken. Dat moet je kunnen 'lezen' en daarop een inschatting kunnen maken. Het maken van een goede inschatting gaat vaak fout, vooral bij pubers en jongvolwassenen, te zelfverzekerd en te eigenwijs. Niks mis mee overigens, groei je vanzelf overheen ;)

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:55

als je van je pony afvalt kan het zijn doordat hij schrikt, maar ook kan het zijn dat je risico's durft te nemen dus je bent echt geen slechte ruiter.

xliefs

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:59

Tonidressuur schreef:
Waarom denkt iedereen dat de enige manier om een paard aan het werk te zetten en 'aan te pakken' zoals dat hier al zo vaak zo mooi verwoord werd, onder het zadel is? Er zijn een heleboel andere manieren die minstens even belangrijker, zelfs belangrijker zijn om tot een fantastische combinatie ruiter/paard te komen!

Je kan wel blijven roepen over hoe dom en kortzichtig iedereen is, maar gooi het eens over een andere boeg, deel je kennis!

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:21

Tonidressuur schreef:
Wel, dat paard zal heel gelukkig zijn als JIJ kan laten zien dat er niet te spotten valt met zijn eigenaar die OF in een rolstoel zit, of 3 meter onder de grond ligt!

3 meter onder de grond?
Je kan ook overdrijven met voorzichtig zijn. Die kans is wel erg klein.
En als je op een hitsig paard stapt, wil niet altijd zeggen dat er wat ernstigs moet gebeuren.
Het is gewoon een kwestie van risico's durven nemen.
Je kan net zo goed net zo erg vallen van welk ander paard dan ook.
Paardrijden blijft nou eenmaal 1 groot risico.
Durf je die niet te nemen, moet je er simpelweg niet opstappen.
Hoe betrouwbaar een paard ook is, hij kan altijd schrikken en je kan altijd vallen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:26

xRaven schreef:
Tonidressuur schreef:

3 meter onder de grond?
En als je op een hitsig paard stapt, wil niet altijd zeggen dat er wat ernstigs moet gebeuren.
Hoe betrouwbaar een paard ook is, hij kan altijd schrikken en je kan altijd vallen.

Er altijd maar naast blijven staan omdat je er af kunt vallen is inderdaad voor de meeste ruiters geen optie. Maar ik denk dat tonidressuur bedoelt dat je een goede inschatting moet maken van wat nog verantwoord is. Je kunt wel op iedere gekke bok gaan zitten, maar als je vervolgens in het ziekenhuis belandt heeft niemand er wat aan. Als je dat kunt voorkomen door het dier eerst even te longeren is dat de meest verstandige keuze. Ik ben wel van mening dat je kleine problemen waarbij je op verzet duidt onder het zadel kunt oplossen. Maar dan moet je de reactie van het paard goed kunnen inschatten en over rijtechniek beschikken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:32

xRaven schreef:
Tonidressuur schreef:

3 meter onder de grond?

3 meter is niet overdreven, geloof dat het zelfs 6 is.... ;)
De vraag is wel of het risico dat je neemt het waard is. Eentje die langs me staat te bokken gaat aan de longe, daar stap ik niet op onder het mom van "ik zal je eens laten zien wie de baas is" want je moet wel beseffen dat die 500kg ten alle tijde sterker is dan jou en als die echt slecht in zin heeft, maakt ie je met de grond gelijk zonder moeite te moeten doen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:34

Shirleyp heeft het hierboven voor een stuk al mooi verwoord. Via grondwerk (en dat kan allerlei vormen aannemen, van longeren, tot gewoon een goede opvoeding tijdens het poetsen, tot goede training om aan de hand mee te wandelen op een fatsoenlijke manier, tot longeren, tot 'natural horsemanship'...) leer je je paard beter kennen, leer je je paard beter 'lezen' en kan je op die manier je paard beter inschatten, om gevaarlijke situaties te voorkomen! Daarnaast krijg je een goed opgevoed paard, waarbij het vertrouwen tussen paard en ruiter groter wordt én het paard op die manier je meer gaat vertrouwen en minder snel gaat schrikken.

Gewoon al zorgen dat je paard netjes opgevoed is tijdens het poetsen en opstappen, zorgt ervoor dat je op een andere basis begint aan het rijden. Je paard heeft op die manier al respect voor je als je ernaast staat en zal op die manier ook meer respect hebben voor je als je erop zit. Waardoor veel problemen zich gewoon niet voordoet als je erop zit én op die manier weer de risico's worden verminderd!

Waarschijnlijk heb ik het verkeerd verwoord, maar ik merk elke dag dat er nog steeds instructeurs én ruiters zijn die elkaar gaan 'uitdagen' en dat vind ik gewoon heel spijtig, en ik vond dat ik daar wel eens mocht op wijzen, aangezien dat blijkbaar zelden gebeurt! Tenminste, ik ben nu pas een instructrice tegengekomen die zegt 'kruip er niet op' als ze aan zijn gedrag afleidt dat hij wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn of 'kom eraf' wanneer het eruit ziet dat knollie gevaarlijk begint te worden. Nu pas!! Ik rijd al meer dan 20 jaar. En nu pas ben ik mezelf bewust van het probleem... Ik hoop dat anderen dat sneller door hebben!
Laatst bijgewerkt door Tonidressuur op 27-12-10 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:35

Een paard dat geleerd heeft dat ie met bokken onder het werk uit kan komen mag jij zoveel mee gaan grondwerken als je wil, zo snel je erop gaat begint ie terug. Voor een goed opgevoed paard heb ik geen door goeroe's uitgeschreven grondwerk nodig.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:37

Ayasha schreef:
De vraag is wel of het risico dat je neemt het waard is. Eentje die langs me staat te bokken gaat aan de longe, daar stap ik niet op onder het mom van "ik zal je eens laten zien wie de baas is" want je moet wel beseffen dat die 500kg ten alle tijde sterker is dan jou en als die echt slecht in zin heeft, maakt ie je met de grond gelijk zonder moeite te moeten doen.

3 of 6, wat maakt het uit.
Ik zei er al de eerste keer niet voor niks bij,
Zo ben ik, en zo doe ik het.
Ik ben bang voor geen enkel paard, groot, klein, rustig, of in een flipbui.
Ik zoek nou eenmaal de gevaren ook op, dat weet ik.
Dat doe ik overal bij.
Dus, om het nóg maar een keer te herhalen.
Zeg ik niet voor niks, ZO ben IK, en ZO los IK het op. :)

Xnikita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:38

Helé maal mee eens!
& je leert er nog eens van ;)
Ik vind knap als je keihard valt en er gelijk weer op stapt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:39

xRaven schreef:
Ayasha schreef:

Dat doe ik overal bij.

Ik vrees dat je dat nog wel een keer gaat tegenvallen. Ik hoop heel hart van niet maar heb er een hard hoofd in. :) Ik vraag me af in hoeverre je weet waar je mee bezig bent als je nooit bang bent.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:41

Xnikita1 schreef:
Helé maal mee eens!
& je leert er nog eens van ;)
Ik vind knap als je keihard valt en er gelijk weer op stapt!

Ik vind het alleen maar logisch dat als je er vanaf valt dat je er gelijk weer op stapt?
Heb ik altijd geleerd, dat zowieso.
Als je er niet direct weer op stapt, is er de kans dat je er bang van word, en wie wil dat nou?
Zo heb ik het geleerd teminste :+

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:42

Ayasha schreef:
Ik vrees dat je dat nog wel een keer gaat tegenvallen. Ik hoop heel hart van niet maar heb er een hard hoofd in. :) Ik vraag me af in hoeverre je weet waar je mee bezig bent als je nooit bang bent.

Sommige mensen moeten zich eerst branden aan het vuur voordat ze doorhebben dat je er niet mee moet spelen. Zo'n eigenwijze poedersuiker ben ik ook. :+

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:42

Mijn instructrice zei altijd:
Je bent pas een echte ruiter als je wel is valt!

Omdat je dan voor jezelf weer goed bent als je er weer op gaat of zo;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:44

Paarden 'leren' niet onder het werk onderuit komen door het bokken! En dan nog kan je ze nog meer aan het werk zetten, maar niet er bovenop! Vaak kan je ze zelfs nog meer aan het werk zetten dan als je erop zit! Trouwens, ik heb het niet over door 'goeroe's' uitgeschreven grondwerk, ik heb het over opvoeding, het opbouwen van vertrouwen, ... Trouwens, hoeveel van jullie behandelen hun instructeur als 'goeroe', doen klakkeloos wat de instructeur zegt en denken dat enkel zij de wijsheid in pacht hebben?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:49

xRaven schreef:
Dat doe ik overal bij.

Prima, als jij daar helemaal voor gaat moet je dat lekker doen. Met lef kom je een heel eind. Maar geloof me, dit is een fase, hier groei je overheen. Sla het ergens op, lees het over vijf jaar nog eens en reageer dan pas.

@Tonidressuur, plausibel verhaal, volgens mij begrijp ik een beetje wat je bedoelt. Je paard goed kennen en beschikken over gezond verstand met een gezonde angst is belangrijk. Daardoor kun je een goede inschatting maken en ongelukken voorkomen. Daarentegen begrijp ik ook wat Ayascha bedoelt, sommige problemen kun je ook prima onder het zadel oplossen, ook al krijg je wat weerstand van het paard. Maar dan moet je wel de oorzaak van die weerstand weten en moet de weerstand gemakkelijk af te laten vloeien zijn. Een keer een bokje of een andere matige verzetreactie vind ik geen probleem, dat geeft aan dat je misschien iets te snel wilt doen en een andere manier moet vinden om iets aan te bieden. Bij het ene paard helpt even doordrukken dan, bij een ander moet je een rondje stappen en het anders aanpakken. Misschien ben ik nog te jong om de mening van de instructrice van Tonidressuur te begrijpen. Hoe dan ook, we moeten van het idee af dat we moeten vechten met het paard om leiderschap, dat slaat echt nergens op.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:53

Tonidressuur schreef:
Paarden 'leren' niet onder het werk onderuit komen door het bokken! En dan nog kan je ze nog meer aan het werk zetten, maar niet er bovenop! Vaak kan je ze zelfs nog meer aan het werk zetten dan als je erop zit! Trouwens, ik heb het niet over door 'goeroe's' uitgeschreven grondwerk, ik heb het over opvoeding, het opbouwen van vertrouwen, ... Trouwens, hoeveel van jullie behandelen hun instructeur als 'goeroe', doen klakkeloos wat de instructeur zegt en denken dat enkel zij de wijsheid in pacht hebben?

Ik zeg niet dat het slecht is om een paard eerst te longeren.
Niks mis mee. Ik zei alleen hoe ik het deed ;) Als je paard begint te bokken tijdens het rijden, en je stapt er dan af, dán leer je hem onder zijn werk uit te komen door te bokken. Anders niet.
Mijn intructeur is btw echt géén goeroe :+ ik moet nu dan wel doen wat ze zegt, want ik ben nu gedoemd op een manege te rijden omdat ik simpelweg nu geen geld heb voor een eigen paard. Ik heb wel een verzorgpaardje, én mijn vriendin heeft er een. Maar mijn instructeur heeft daar niks over te zeggen. Ik ga eerder uit van het woord van de eigenaar wat goed is voor het paard. Die kent hem notabene het beste. En uit het opzicht van les met je eigen paard? Natuurlijk, je instructeur weet veel. Maar niet alles. Andere mensen hebben vaak ook genoeg nuttigs te vertellen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:04

xRaven schreef:
Ayasha schreef:

Sommige mensen moeten zich eerst branden aan het vuur voordat ze doorhebben dat je er niet mee moet spelen. Zo'n eigenwijze poedersuiker ben ik ook. :+

Ik hoop dat het blijft bij gewoon branden. :)