Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:18

FaberSmid schreef:
Prikkeldraad om/aan het bit, verzwaarde balken, balken aan benen tikken, zweepslag, staarten verdoven, halsriem met "spijkers", in de felle zon aanbinden, proppen in de oren en zo zijn er meer wandaden te beschrijven.
Was het niet passoa die met prikkeldraad betrapt en daar voor gestraft was?

geen flauw benul. Ik zou het niet durven doen met prikkeldraad, want ik ben bang voor verwondingen die de eerste maanden niet genezen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:19

MarcelDufour schreef:
Paardentango schreef:
Zucht...ja, en vandaar de discussie over wel of geen LDR/Roll Kur op het inrijterrein en of ze daar nu wel of niet mogen losrijden volgens .....
Maar vertel ook eens even waarom en slofteugel niet op het inrijterrein mag, ik weet het niet, en niemand kan me daar (afdoende) antwoord meer op geven.
Jij weet het vast wel waarom dat niet mag. :P

Het reglement spreekt zeer duidelijk in de allereerste allinea dat alle hierna genoemde reglementen gelden op het gehele wedstrijdterrein. En het wedstrijdterrein zijn de stallen, opwarmpiste en ring. Op andere plaatsen is het verboden met de paarden te komen, tenzij daar speciale toestemming voor is.
Wij mogen gewoon met slofteugel losrijden. Zelfs springen mogen we er mee! Waarom het in de dressuur niet mag? Geen flauw idee. Moet je waarschijnlijk bij de FEI voor zijn, die maken de regels

Waarom slofteugel, als men rijden kan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:20

Bij vele prijsuitreikingen ziet men springruiters met slofteugel in de ring.
Vreemd op afrijterreinen ziet men ze daarmee rijden, het is echter verboden daarmee te springen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 07-02-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:22

Professor schreef:
Dat u dat gezien heeft is duidelijk, maar u heeft niet nagedacht over het feit dat een Hackmore een enorme druk op het neusbeen uitoefend en vele malen scherper werkt als een stang.
Dat u niet door heeft dat bitloos ook tong fouten kan opwekken, u denkt dan precies als elke doorsnee ruiter die niet weet wat de werking is.
Zelf geef ik Paardentango gelijk, door verkeerde inwerking (mechanische) van de mens onstaan tongfouten, hetzij het paard heeft een medisch probleem, wat bijna niet voorkomt ivb met tongfouten.

Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, want mijn hackamore zit altijd zo los dat er een vuist tussen kan, en ik gebruik nooit een ketting, maar een leren riempje. Dus de druk is minimaal. Paarden hebben soms rare gewoonten en tics, net mensen. Maar dat is mijn mening, en misschien heb ik het fout. Maar ik maakte me daar nooit druk om omdat ik er toch geen bit in had, dus de tong buitenboord mij geen enkel nadeel opleverde

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:22

Goed lezen jongen, goed lezen wat er staat.... doe ik ook.

Ik heb niet de behoefte om mensen aan te wijzen als zondebok, geen enkele reden toe, hou het algemeen. Hou het bij het of een onderwerp.

Welke ruiter er met een blauwe tong rijdt interesseert me dan ook geen fluit, ik heb wel een mening over het hoe en waarom van een dergelijk 'verschijnsel'.

Maar zo snel een menig kunnen herzien, dat verbaast me wel gelet op je enorme kennis, roem en gedrevenheid in dit topic van Jasmijn78.

;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:23

Professor schreef:
Bij vele prijsuitreikingen ziet men springruiters met slofteugel in de ring.
Vreemd op afrijterreinen ziet men ze daarmee rijden, het is echter verboden daarmee te springen.

Is helemaal niet verboden! Gebeurt ieder week op ieder internationaal concours!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:23

Professor schreef:
Zelf geef ik Paardentango gelijk, door verkeerde inwerking (mechanische) van de mens onstaan tongfouten, hetzij het paard heeft een medisch probleem, wat bijna niet voorkomt ivb met tongfouten.

Ik ook. Wat mij betreft is een slingerende tong altijd gebrekkig rijden (nu of in et verleden). En die zogenaamde medische problemen zijn ook maar drogredenen, als dat zo is dan hoor je zo'n paard niet lastig te vallen met een bit. Goeie kans trouwens dat het in zo'n geval om een door bitgebruik veroorzaakte zenuwbeschadiging gaat.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 07-02-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:24

Anya schreef:
vibabu schreef:
Ik heb wel eens bij trainingen van een paar westernpaarden gestaan maar hoe simpel/vriendelijk en makkelijk dit er uit ziet word het toch niet zachtzinnig geleerd. Dit vind ik toch ook wel een tak van de sport die eens nader onderzocht mag worden.

Hoef je niet te onderzoeken hoor.. Er is algemeen bekend dat ook in de westernsport niet alle trainers even zachtzinnig omgaan met hun paarden. De mogelijke misstanden zijn ook algemeen bekend en gedocumenteerd.

Máár: het is niet zo dat het persé hard geleerd moet worden.
Dat is flauwekul. Zoals in iedere tak van sport heb je nette westernruiters/trainers en minder nette. Ik kan er in Nederland best een aantal opnoemen die nog niet naar mijn paarden mogen wijzen. Dat wil niet zeggen dat de hele westernsport een poel van keiharde training is ;) Dat is weer een vooroordeel.

Zoals anya schrijft behoeft het hard geleerd te worden, net als bij alle takken van paardensport bull. Dat is de verkeerde keuze van de mens, die ten koste van de paarden te werk gaat.
Dat net zo in de hondenafrichting en sport, daar weten ze ook van wandaden.
Hoe lang denkt u alle dat de training van een western paard is?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:24

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:
Mijn grootheden staan niet in dat rijtje
Internationaal;
John en Michael Whitaker. Ik vind dat grootheden omdat zij sinds mijn jeugd tot nu altijd aan de top staan met verschillende paarden en ze ook nog redelijk heel weten te houden. Ik ben sowieso erg gecharmeerd van de Britse springruiters zoals Tim Stockdale, Harvey en Robert Smith en Nick skelton
Nationaal: Piet Raijmakers en jos lansink (blijft toch nederlander he) Ook bij hen speelt dat zij veel indruk hebben gemaakt sinds mijn vroege jeugd en dat nu nog steeds doen.

Franke Sloothaak...ook een nederlander! En als je geen topper meer bent omdat je nu niet meer actief mee doet, dan zijn Johan Cruyff en Pele dus eigenlijk ook maar leuke meedoeners, maar niet meer dan dat! :D
Michel Robert, Ian Millar, Nelson Pessoa (heeft vandaag de dag nog steeds enorme invloed op het springen, ondanks zijn hoge leeftijd)
Wat vind je van de meest winnende ruiter in de hele geschiedenis van het springen, Hugo Simon? Niemand die zoveel gewonnen heeft als deze, inmiddels 68 jarige nog steed in de top meedraaiende duitser!

Ja Hugo, die is in een woord fenomenaal! Zag hem vorige week nog door een parcourtje gaan alsof zijn leven er van afhing!! Als ik hem zie rijden staan tranen in mijn ogen zo top vind ik hem op die leeftijd. Zag hem voor het eerst in de Rai met Gladstone toen ik maar klein meisje was. Vond hem wereldklasse met Apricot D en natuurlijk ook met E.T. Het ziet er niet altijd even netjes uit maar effectief is het zeker. Maar ook Pierre Durand met Jappeloup heb ik live gezien en ook dat was geweldig, al lag dat wellicht meer aan dat dappere kleine paardje dat over die gigasprongen ging.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:26

Paardentango schreef:
Goed lezen jongen, goed lezen wat er staat.... doe ik ook.
Ik heb niet de behoefte om mensen aan te wijzen als zondebok, geen enkele reden toe, hou het algemeen. Hou het bij het of een onderwerp.
Welke ruiter er met een blauwe tong rijdt interesseert me dan ook geen fluit, ik heb wel een mening over het hoe en waarom van een dergelijk 'verschijnsel'.
Maar zo snel een menig kunnen herzien, dat verbaast me wel gelet op je enorme kennis, roem en gedrevenheid in dit topic van Jasmijn78. ;)

Ik heb mijn mening helemaal niet veranderd! Waar dan? Dat citaat ging niet over de rollkur maar over dat tong buitenboord verhaal. Zijn twee verschillende dingen.
En je hebt wel degelijk geschreven dat de tong buiten boord altijd de fout is van fout rijgedrag. Dus zeg je dat Kittel fout rijdt. Dan kan je wel proberen je er uit te winkelen, maar zo schreef je het!
Ik daarentegen ontkende dat

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:27

KiWiKo schreef:
ik heb de mogelijkheid gehad om een jaar of 10 geleden bij madepolder een kijkje achter de schermen mee te kijken............. en in de 15 jaar daarvoor in de dressuur sport heb ik dat wat ik daar zag niet meegemaakt........... wel in de springsport, daar maak je ook rare dingen mee............ wat daar kon en kan.......... gaat in de dressuur niet werken................

als je dat toepast worden het trucjes alla spaanse rijschool :)

Was het niet bij een madepolder stalruiter dat een paard met fencing dodelijk is "verongelukt" en een rij verbod kreeg om deel te nemen aan wedstrijden voor hoeveel jaar? Zoiets staat me bij, maar anya u weet dat vast beter?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:28

FaberSmid schreef:
MarcelDufour schreef:
.

U slaat de nagel op zijn kop!
Het gaat om combinatie's. De ruiter moet goed zijn, maar met een ezel wint hij/zij ook mooi niks. En een toppaard met een rampenruiter op zijn rug wint ook niks. Dus de combinatie. Maar dat is hetzelfde met dekhengsten. Gaat het om de hengst of de merrie, of een combinatie van beiden?
Ik las hier iets over dat Edward Gal (niet door U geschreven, FaberSmid) nu pas een hype is sinds Totilas. Dat is niet waar, want ook met Lingh en Ravel was hij al iemand van wie de insiders wisten dat hij toch wel een lekker potje sturen kon.

Is het niet diep triest dat meneer Gal, pas na Totilias (her)bekend wordt?[/quote]

Nou dan loop je toch werkelijk achter want hij kreeg zijn fanclub toen hij met Lingh reed. Maar werkt het niet altijd zo? Michael Jackson gaat dood en ineens was iedereen fan en draaien de radiostations zijn muziek weer. FS je moet echt eens ophouden met die stemmingmakerij

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:29

FaberSmid schreef:
Hoe lang denkt u alle dat de training van een western paard is?

Stomme vraag......... de training van een westernpaard is evenlang als de training van elk ander paard......

en dat is de gehele tijd dat het dier onder het zadel is.

de training duurt zo lang tot dat het dier niet meer bereden word.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:29

Nee.. dat staat er niet, dat schrijf je helemaal zelf.

Niet dingen uitvergroten aub. die nergens staan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:30

Paardentango schreef:
Oh echt ?
Dus een paard met een tongprobleem heeft nuiet te maken met ruitertechnieken, dat zou hij in de wei ook kunnen hebben. Teugelkreupel ligt vast ook aan het paard, en niet aan de rijstijl of de ruiter. Was jij niet degene die iedereen wel eens op de foto zou gaan zetten?
Ha, ha het wordt steeds leuker. :D
Je geloofwaardigheid Marcel is bij mij wel een beetje verminderd....

Dit is wat je letterlijk schreef. Dus dat houdt automatisch in dat bij een ieder wiens paard de tong buitenboord heeft, er iets mankeert aan de ruitertechniek. Kittel=tong buitenboord=ruitertechniek faalt. Ik kan er niks anders van maken

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:30

eppie38 schreef:
KiWiKo schreef:
wat is een harde manier?

is ldr een harde manier?

ik heb inderdaad westernruiters een paard tegen de muur zien parkeren..........Ik heb springruiters de lat zien optillen........... en ik heb tuigpaarden, echt waar, peper in de kont zien stoppen door de eigenaren......... gerenomeerde va die zegt geef die hengst maar de komende twee dagen maar geen water dan word hij mooi droog voor de keuring........ het gebeurd........

het is aan jezelf in hoeverre je met dat soort dingen meegaat

ik zie ook dressuurpaarden wiens kop geparkeerd word tussen de voorbenen.........

zullen we niet allemaal heiliger zijn dan de paus?

Jij kan het beter onder woorden brengen als ik, zo denk ik er ook over en zo is het, helaas, als we alle misverstanden in de paarden wereld op moeten ruimen hier vanavond op bokt,komen we een hoop pagina's te kort, alleen moeten we ze wel blijven noemen en hopen dat mensen ooit beseffen dat paarden echt gevoel hebben en meer verstand als sommige van ons!

Misverstanden?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:32

Citaat:
Dus dat houdt automatisch in ..

Daar zou moeten staan, ik word een beetje nerveus van deze post en ik vind dan dat er indirect gezegd wordt....
Er staat het woord: ruitertechnieken en aan de rijstijl of de ruiter

En ja dan zit er iets niet goed, behalve alleen de tong.

Nou ben ik eigenwijs, dat weet ik, maar sommigen?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-02-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:36

[quote="Professor"]
Afbeelding

Hollands glorie.

Afbeelding

Mijn gedachte van de beweging van Totilas, nl het bovenbeen onnatuurlijk hoog.

Van de foto van sjef met salinero ben ik niet echt geshockeerd
Afbeelding

De enige die hier vrolijk kijkt is die die erop zit.

Afbeelding

Wat doet de foto van Sjef en Salinero hiertussen? is geen LDR en zeker geen rollkur
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 07-02-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:37

MarcelDufour schreef:
Paardentango schreef:
Oh echt ?
Dus een paard met een tongprobleem heeft nuiet te maken met ruitertechnieken, dat zou hij in de wei ook kunnen hebben. Teugelkreupel ligt vast ook aan het paard, en niet aan de rijstijl of de ruiter. Was jij niet degene die iedereen wel eens op de foto zou gaan zetten?
Ha, ha het wordt steeds leuker. :D
Je geloofwaardigheid Marcel is bij mij wel een beetje verminderd....

Inderdaad. Ik heb paarden gezien die op een hackamore gereden werden, en desondanks toch hun tong buiten boord staken.
Dus als je bijdehand doet, doe dat dan wel gefundeerd!
Maar mocht jij gelijk hebben, dan zeg je dus dat Kittel inderdaad waardeloos is, want de tong stak er uit en dat kwam dan door zijn hardhandigheid. Vind ik ook best, want versterkt mijn stelling weer. Over geloofwaardig gesproken!

U weet toch net zo goed als ieder hier, dat een tongfout een rijfout is (met een zelden uitzondering daar gelaten). En u weet ook dat er (spring)ruiters zijn die uit voorzorg gemak en winstbelang de tong vastbinden. En u weet ook dat een ruiter dat behoord te merken door te voelen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:38

Zipje schreef:
Maar ook Pierre Durand met Jappeloup heb ik live gezien en ook dat was geweldig, al lag dat wellicht meer aan dat dappere kleine paardje dat over die gigasprongen ging.
Ik zat ooit met Pierre Durand in de taxi, op weg van het hotel naar het concoursterrein, en toen vertelde hij me het hele verhaal van Jappeloup, dat hij eigenlijk een per ongelukje was. Maar als je de liefde zag waarmee hij over dat kleine beestje sprak, dat was echt ontroerend. Die stond ook nooit vroeg op om te barreren of wat dan ook, want dat paardje was zo goed. Nick Skelton vertelde me ooit (die reed hem tijdens de paardenwissel op het WK in Aken) dat het best eng was met zo'n klein ding naar die hoge hindernissen rijden, maar het was het beste paard waar hij ooit mee gesprongen had.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:38

Lef !

Afbeelding

;)

geerke

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:40

jakkes....wil die van zijn mannelijkheid af?
(ik lees verder vrolijk mee....)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:41

En geshoceerd hiervan is niemand meer???????????
Een paard dat bloedingen heeft door de verdamde Rollkur.

Afbeelding

En wat dacht u van dat "vriendelijke" trekken aan de stang van SJ, wat er in de mond vooral op de lagen gebeurd???
Heeft u allen uw grens niet verlegd, en aksepteerd gewoon te veel???

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:42

FaberSmid schreef:
MarcelDufour schreef:
@Professor
Sjef is wel een slimpie, haha, want hij zorgt wel dat er van hem geen foto's zijn zoals al die andere 'rollkur' foto's.

Die zijn er wel, maar verdwijnen sneller dan geplaatst kunnen worden.

en daar gaan we weer. Wel makkelijk voor je dat ze zo snel verdwijnen die foto's.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:43

zipje71 schreef:
Ik voelde me niet aangesproken hoor. Het was meer gericht tegen de mensen op bokt die star aan hun eigen waarheid vasthouden en niet open staan voor nieuwe of andere zienswijzen, trainingsmethoden etc zoals bijv de professor

Weet u zeker dat ruiters zoals u de professor als voorbeeld noemt, geen anderen manieren (trainingsmethoden) hebben gezien, meegemaakt, geprobeerd en ervaren? Juist door het tegendeel lijkt mij persoonlijk, dat die mensen zoals ik ook zo fel tegen zijn. Met uw schrijven laat u ons die tegen zijn ook niet vrij en verplicht ons aan uw eisen te voldoen. Het is net als bij paarden nageven behoeven niet alleen de tegenstanders. Dan zal ik net als het paard het bit vastpakken en rondje aken galopperen.