waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:12

maikeltje schreef:
Ik maak nog steeds fouten en ik leer nog iedere dag :D
Maar ik ben me er wel veel bewuster van dan toen ik 14 was.

idd :j
Ga nu ook veel bewuster om met plannen zodat je zo min mogelijk fouten maakt. Als 14 jarige begon ik veel sneller en zag ik ook de gevaren voor mens en paard veel minder. Je gaat er dan veel meer vanuit dat het dan goed gaat of iig niet uit de hand kan lopen.

én dát is iets wat je pas echt kan begrijpen als je het heb gevoeld.

ukoldaatje

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:56

Leeftijd op zich zegt niet zo heel veel. Maar idd een jong iemand kan de oorzaak gevolg gewoon minder goed inschatten. Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik me nu veel meer bewust van hoe een paard communiceert, als ik terug denk aan vroeger, heb ik echt medelijden met mijn eerste paarden. Omdat ik mijn eigen mening had en wat anderen zeiden schijt aan had.

Doordat je ouder bent, meer ervaring krijgt, gaat mijn voorkeur ook naar een volwassen iemand uit die een paard inrijdt.

Maar er zijn genoeg meiden van een jaar of 18 die het perfect kunnen hoor.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:04

dat vind jij maar het is geen feit! Jij kunt niet bewijzen dat een puber minder evaring en minder kennis heeft?!?!
sjeik schreef:
Een puber heeft minder ervaring en minder paardenkennis. Niet negatief bedoelt hoor.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:55

superwoman schreef:
Carmen schreef:
Ja, jullie hebben wel gelijk. Niet iedere 14-jarige zou het kunnen.
Maar ook lang niet alle volwassenen zouden het kunnen!

Ik vind het dus echt geen onzin! Want bijna iedere 14-jarige heeft amper/geen ervaring! En ook ik weet heel goed dat er genoeg gevallen fout gaan.

Maar ik moet wel zeggen, ik heb niet altijd geluk gehad met karakters. Ik heb een tijdje een Engelse volbloed gereden, ze kwam net van de renbaan af. De pony die ik nu rijd is ook niet echt al te rustig qua karakter. Maar ik word goed begeleid en het gaat eigenlijk wel goed. :)

Schrijf ook dat het net zo is met volwassenen, echter gaat het in dit topic specefiek over pubbers.
Wil je zeggen dat jij net zoveel fouten had gemaakt als je meer ervaring had gehad?
of iig aangezien je van deze geleerd heb, zou je het de 2e x toch minder fiuten maken ?
De weg naar een fijn paard is imo ook belangrijk, deze moet zo kort mogelijk zijn.

Reactie die je vaak leest of hoort, wat niet over jou gaat Carmen;
"jonge paarden zijn moeilijk" is imo een reactie van mensen die weinig kunde bezitten. Jonge paarden vind ik juist makkelijk, omdat ze graag willen, snel leren én je ze niet erg hoeft te corrigeren (lenig maken en rechtrichten van kromme paarden met harde mond etc vind ik een stuk lastiger en minder leuk omdat het ook veel moeite van het paard zelf kost - deze ziet "the fun" er niet van in ) .

Iedereen maakt fouten, maar ik heb mijn fouten imo zoveel mogelijk beperkt. :) Ik wil hiermee zeggen dat ik eigenlijk heel tevreden ben met hoe het gegaan is. :)

Ik vind jonge paarden ook een stuk makkelijker, mits je consequent bent. De weg naar een fijn paard kan heel kort zijn, maar het karakter speelt een hoge rol hier in. Ik heb nu een jong paard te koop staan die echt heel makkelijk is. Ik heb hier ook maar een paar weken op hoeven rijden. Terwijl ik met de jonge pony zeker een half jaar bezig ben. Ik wil ze natuurlijk fijn en opgevoed verkopen. :)