Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:53

_Lott schreef:
pharagirlke schreef:
Houd dat in dat als je een fries kan rijden met een fijn karakter, je al een pak minder moeite zal moeten doen op een KWPN'er met een fijn karakter?
Of hoe zit dat nou precies?

En die van mij is inderdaad niet de simpelste, maar zo lopen er nog een hoop rond hoor. Laatst nog een KWPN'er bijgereden, was een jong dier. Hijs inmiddels verkocht omdat zijn karakter te moeilijk was. Was overigens geen stout dier vond ik maar goed. Vond het zelfs een vrij braaf dier, enkel snel afgeleid. Dus die van mij is echt niet de enige WPN'er met een wat minder simpel karakter :D

Overigens zeg ik nergens dat Friezen makkelijker te rijden zijn. Ik vind het enkel onzin om te doen alsof ze zoveel moeilijker zijn en dat daardoor de weg met een Fries een stuk moeilijker is dan met een KWPN'er ;) Elk peerd zn voor en nadelen.

het ligt eraan welke Fries je hebt..

ik heb er hier toevallig 2 staan met een behoorlijk lastig karakter

maar heb er nog een dat is echt een engeltje, en ik weet zeker dat hij meer dan het Z kan

alles gaat hem makkelijk af :)

Dan vergelijk je dus een moeilijke fries met een doodbrave KWPN'er, en da's onzin.
Tenzij jij er van uit gaat dat er enkel voorgeprogrammeerde KWPN'ers rond lopen die geen stap verkeerd zetten natuurlijk, dan kan ik je redenering begrijpen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:15

daisies schreef:
Oakland1990 schreef:
Persoonlijk ben ik het met TS eens, alleen de friezen van Snoepig vind ik prachtig, verder zie ik liever een warmbloed.

Mag ik dan even eerlijk zijn, niet om haar af te kraken. maar de Friezen van Snoepig zijn toch juist lompe friezen? Ik vind ze nou niet echt bepaald elegant (Ze lopen mooi hoor, daar zal je mij niet over horen)

Had het niet gemerkt dat je me quote, dus bij deze.

Dat zijn tenminste friezen, niet van die fijne hoogbenige veel te brede blokjes. Als het dan toch moet zie ik ze liever zo.

Daisies

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:32

Ieder zijn mening toch? Ik vind die friezen echt veel te zwaar. maar wie ben ik :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:19

Ik kreeg vandaag de opmerking

zie je niet vaak, een bokkende Fries :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:21

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:

het ligt eraan welke Fries je hebt..

ik heb er hier toevallig 2 staan met een behoorlijk lastig karakter

maar heb er nog een dat is echt een engeltje, en ik weet zeker dat hij meer dan het Z kan

alles gaat hem makkelijk af :)

Dan vergelijk je dus een moeilijke fries met een doodbrave KWPN'er, en da's onzin.
Tenzij jij er van uit gaat dat er enkel voorgeprogrammeerde KWPN'ers rond lopen die geen stap verkeerd zetten natuurlijk, dan kan ik je redenering begrijpen.

als je leest, geef ik ook een voorbeeld van een brave ruin die zich alles laat aanleunen

dus eerst lezen en dan antwoorden

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:59

daisies schreef:
Ieder zijn mening toch? Ik vind die friezen echt veel te zwaar. maar wie ben ik :)

Ik ben het met jou eens, ik vind de friezen van Snoeppig ook veel te zwaar.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:07

Ben ik dus niet de enige, maar agg het is een questie van smaak hoor. Ik heb een vrij ranke Fries en krijg veel positieve reacties. Maar ik vind het geheel van een zwaar paard met veel behang gewoon too much

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:17

Inderdaad, mijn fries is ook best rank en krijg ook altijd positieve reacties.
Als ik buiten rij, dan gaan er meestal zelfs mensen stilstaan om naar d'r te kijken omdat ze d'r zo mooi vinden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:47

Ik krijg exact dezelfde reacties, met mijn zware Friezin.... Vanmorgen nog, blijven er mensen op het pad staan en vragen me het hemd van mijn lijf over het ras, en dat zij dus (net als ik ) die hele popperige Friezen niet mooi vinden. Het is dus echt een pure persoonlijke smaak kwestie.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:17

Daarom. Ik zal het ook nooit als een feit formuleren.

Op de stamboekopname keuring van mijn paard had ik een jury die van de barokke fries houdt. Toch gaf hij mijn paard het ster predikaat omdat hij perfect gebouwd is volgens hem, alleen niet het fokdoel van het friezen ras

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:40

smaken verschillen niet :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:42

We hebben één ding gemeen, of we nou van barok of luxe houden. Een goed paard heeft geen kleur, een goed paard is ZWART!!! :D }> (En Fries uiteraard....)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:44

TS alles wat je vind moet je naar de politie brengen is mij ooit geleerd! :D

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:45

Ik vind dat friezen net als haflingers fjorden ect. net zo goed dressuur kunnen lopen.
Je moet er van houden denk ik.
Maar ik groom iemand en die rijd ook met een fries in het m2 dus ze kunnen het wel *D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:16

Ik vind M2 nou nog niet echt een bewijzend niveau, dat moet je kunnen halen met de meeste paarden. Maar winstpunten in de M2 is weer lastiger, het is een lastig niveau

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:25

ik zie zat Friezen in het Z die ik niet mooi vind. en ook niet mooi vind lopen. zelfde geld voor kwpn'ers.

boven het Z ziet het er vaak een stuk beter uit :j

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:06

Sieppus schreef:
TS alles wat je vind moet je naar de politie brengen is mij ooit geleerd! :D

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:21

M2 is inderdaad gewoon basissport. Maar ik voorzie dat er met de tijd steeds meer Friezen hogerop komen, dus vanaf Z2. Long ago werd een Fries niet ingezet voor de dressuur maar zo langzamerhand zijn er steeds meer ruiters van iets meer nivo die de Fries ontdekken, en via deze weg zal het aantal Friese paarden in de wat hogere dressuur echt alleen maar toenemen.
En dan zitten we wel met een luxeprobleem, want wie moeten dan de sjezen en de ploegen trekken en ons vermaken met olifantengaloppades??? _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:45

_Lott schreef:
als je leest, geef ik ook een voorbeeld van een brave ruin die zich alles laat aanleunen

dus eerst lezen en dan antwoorden

Ik lees, ben alleen bang dat er ergens een communicatie foutje is opgetreden :D
We zeiden nl op de vorige pagina dat een goede fries even makkelijk/moeilijk is als een goede KWPN'er met een gematigd karakter.
Een niet zo fijn gebouwde fries met een moeilijker karakter is even moeilijk als een KWPN'er met een niet zo fijne bouw en een moeilijk karakter... Dus onze conclusie was idd dat dat van paard tot paard af hing máár dat als je ging vergelijken, je ook vergelijkbare paarden moet nemen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:02

suleilitha schreef:
M2 is inderdaad gewoon basissport. Maar ik voorzie dat er met de tijd steeds meer Friezen hogerop komen, dus vanaf Z2. Long ago werd een Fries niet ingezet voor de dressuur maar zo langzamerhand zijn er steeds meer ruiters van iets meer nivo die de Fries ontdekken, en via deze weg zal het aantal Friese paarden in de wat hogere dressuur echt alleen maar toenemen.
En dan zitten we wel met een luxeprobleem, want wie moeten dan de sjezen en de ploegen trekken en ons vermaken met olifantengaloppades??? _O-

kan toch ook allemaal?

er zijn nog zat zware Friezen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:05

Hihi ja, nu nog wel maar die zijn toch behoorlijk aan het afnemen, zie ik om me heen in de omgeving. Maar goed, dan trek ik zelf de sjees wel :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:06

ja maar de minder zware kunnen de sjees ook wel trekken :D

en zie nog genoeg zware dekhengsten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:08

Oh jawel hoor, zo zwaar trekt een sjees niet. Het wordt pas minder als je met een ouwe ploeg de akkers moet bewerken :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:10

ja maar dat doen de machines zelf al :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:11

Tadaaaa, en acuut zie ik in mijn hoofd een nieuwe sport ontstaan haha, dressuur voor tractoren!!
"Bij F gas geven..."