Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:47

Spicenut schreef:
Brando:Ok, ik snap je verhaal, maar dat bedoelde ik dus eigenlijk niet. Dat je even een stapje terug doet als een jong paard zonder aantoonbare reden moeite heeft met het werk, of dat een wat kleiner, meer gespierd paard vaak wat eerder het werk aankan snap ik.

Ik bedoelde meer puur het begin. Sommigen zeggen bijv. met 3 jaar en 2 maanden kon het niet, en met 3 jaar en 3 maanden kon het wel, terwijl het paard in spier en lichaamsbouw vrijwel niets veranderd is. Mensen die zeggen dat ze aan het paard kunnen zien dat het de ene dag nog niet, en de volgende dag wel klaar is voor het werk.

Toen ik nog bezig was met jonge beesten, begon ik vaak met 3 aan de longe en bouwde dat verder uit, als ze wat minder in hun vel zaten een stapje terug en als ze weer 'fris en fruitig' aanvoelden een stapje vooruit. Maar met 3 begon ik, uitzonderingen daargelaten, gewoon met het beleren.

Ahja, ja dan ben ik weer mee, had het idd verkeerd begrepen. Ik denk dat zoiets eigenlijk wel heel moeilijk is om te 'zien' of een paard aan het werk 'wil' gaan, misschien denken ze dan eerder aan het mentale ouder/volwassen worden van het paard?

Wij doen het net op jou manier, zadelmak maken op 3 en dan zodra ze zadelmak zijn kijken wat het dier zelf aangeeft, is het allemaal wat veel: rust en weidegang, geven ze aan het werk wel aan te kunnen dan trainen we rustig max 3 per week verder.

KiWiKo

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:13

precies, gewoon kijken naar het paard in kwestie........... en daar alles op afstemmen.... en dat elke dag weer :)

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:44

Pinda_Dipje schreef:
Mijn merrie is met 3 jaar zadelmak gemaakt, 4 weekjes lang 3x per week 15 minuten opgezeten. Daarna ruim een halfjaar weggezet.

Momenteel is ze ruim 3,5 jaar oud en zijn we lekker aan het longeren (af en toe met bijzetje), langs de weg stappen, meenemen naar vreemde locaties, schrik- en obstakeltraining, echte manieren bijbrengen en grondwerk. Medio januari (dan is ze bijna 4) wil ik er voor het eerst weer op, en dan in april misschien een 1e proefje lopen. Starten gewoon in de B. Heb absoluut geen haast met haar, en nu ik merk dat ze zelf ijveriger wordt aan de lijnen, bied ik haar gewoon steeds iets meer en zwaarder werk.

2,5 jaar vind ik simpelweg veels te jong. Paarden laten zich dan veel te veel overdonderen (wat sommige een voordeel vinden, ik dus niet), teveel inspanning voor pezen, botten en spieren. Vaak zijn ze nog niet toe aan het echte werk, speelser en ik merk dat veel eigenaren dan toch al snel naar hulpmiddelen grijpen uit angst de controle te verliezen. Leeftijdschil 2,5 en 3/3,5 was echt een wereld van verschil bij al mijn dieren, en die uit mijn omgeving.

maar denk je niet dat ze overdondert worden als je ze met 3 alles tegelijk doet: bit, zadel, hoofdstel ermee lopen EN dan nog een keer iemand op je rug in korte tijd? Net als wat ik zei dat je het verspreid kan doen is toch minder overdonderend? (als ik t zo schrijf lijkt t alsof ik aanval niet de bedoeling gewoon nieuwsgierig naar mening :o )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:25

heel goed ikke, ik heb hier nog een heeeeel goed voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/295351943
is vanaf januari zadelmak maar loopt nu L wedstrijden en is ook al klaar voor de M wedstrijden.....
nou ik maak die van mij lekker nu zadelmak 2.5 en dan kunnen ze daalijk terug de wei op, en alles rustig, met beleid en dan lopen ze niks achter waardoor je dus ook niet in 1x heel snel wedstrijden moet rijden want jeeeej hij is al 6 dus moet hij L lopen en hij moet eigenlijk ook nog zadelmak gemaakt worden.. snel!!!

wat vinden jullie (de mensen die erop tegen zijn) eigenlijk van de hengstenkeuringen.. gaan jullie daar weleens naar kijken... belachelijk he! of is dat dan ineens NIET zielig want je zit er niet op :S nou kan je vertellen dat die paarden 1000 x meer moeten doen dan mijn paardjes die ik met 2.5 zadelmak maak en dan weer even wegzet, mij maakt het niet uit maar ik zeur er ook niet over ;)

ben toch echt wel benieuwd hoeveel mensen die er tegen zijn dan wel naar hengstenkeuringen ofzo gaan kijken........

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:28

Ik ben nu ook met een 9 jarige bezig en die weet zich ook geen raad.
Maar is super braaf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:30

essiesilly : HK ben ik ook niet denderend van
maar ik ken ook iemand die haar hengst over 1.50 gooit.... dier is nog geen 3 jaar jong....
en dáár kan ik dan niet tegen he..... :n mensen moeten eens leren nadenken.

Edit : zinnetje anders verwoord.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 22-11-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:34

Die van mij is nu 4 1/2 jaar en ik doe heel rustig aan.
Is een groot paard nog steeds aan het groeien.
Heb er 3 x opgezeten en 1 x gedraafd.
Hij is superbraaf met alles.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:35

Tja bij die hengsten keuringen en 'aanlever' periode zijn ze ook 2 1/2 jaar... tja.... En die beestjes moeten ook zoals al eerder beschreven veeeeelll meer in korte tijd doormaken. Een schrale troost is dat ze wel onder leiding staan van proffesionals maargoed. Ze hebben daarna wel de nodige 'kilometers' in de benen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:35

dus jij bent TEGEN hengstenkeuring, maar hoe kom je dan aan een paard??? neem aan dat ie gefokt is ;) en die vader heeft op 2.5 jarige leeftijd hard moeten werken , dekken op 3 jarige leeftijd enz. maar goed, daar word niet over nagedacht door jou dus.. blijkbaar hebben sommige mensen een bord voor de ...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:38

zie op je foto s dat je zelf nog niet zo oud bent, dat geeft niks maar zeg asjeblieft niet dat anderen eens na moeten denken.. er valt nl nog heel veel te leren voor jou... dus a u b niet meteen zo happen als je net om de hoek komt kijken ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:42

essiesilly schreef:
zie op je foto s dat je zelf nog niet zo oud bent, dat geeft niks maar zeg asjeblieft niet dat anderen eens na moeten denken.. er valt nl nog heel veel te leren voor jou... dus a u b niet meteen zo happen als je net om de hoek komt kijken ;)

Tegen wie heb je het?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:44

essiesilly schreef:
dus jij bent TEGEN hengstenkeuring, maar hoe kom je dan aan een paard??? neem aan dat ie gefokt is ;) en die vader heeft op 2.5 jarige leeftijd hard moeten werken , dekken op 3 jarige leeftijd enz. maar goed, daar word niet over nagedacht door jou dus.. blijkbaar hebben sommige mensen een bord voor de ...

Mocht het tegen mij zijn.
Heb geen eigen paarden :) dus met dekking niets te maken.
en er bestaan ook hengsten die niet goedgekuerd zijn, neem bijvoorbeeld Arend RV. Niets geen hengstenkeuringen hoor :)
of zoiets als eigen hengsten die een pleziertje mogen hebben ;)

Ik leer nogsteeds ja, zal ik mijn hele leven doen :) Ben pas 20 he :) Scheel 2 jaar met jou .....
Maar daarom kan ik wel zeggen dat mensen moeten nadenken :) Een 2 jarige over 1.50 JAGEN... nee sorry dat vind ik NOT DONE.

Tevens kom ik niet net om de hoek kijken, dit topic heb ik zelf geopend.

Laat ik het anders verwoorden : ik heb geen interesse in hengstenkeuringen :)
Fel tegen ben ik niet, maar ik ga er niet heen, en doe dr ook niet aan mee.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 22-11-09 16:53, in het totaal 3 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:45

jongens............ een kapot paard is de slachtpijs waard..........

ik ben ooit in een ver verleden in 6 wedstrijden over gestapt naar het L ........ en toen was het paard pas 3 jaar en 4 maanden oud........ dier was 2 maanden onder het zadel.......

en had al met al met al 12 vlieguren onder het zadel.......... twee vingers in de neus......

peerd is later verkocht aan Mieke de Kok

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:48

Kiwiko, dit paard had het ook met 2 vingers in de neus gekunt op 4 jarige leefdtijd toch? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:55

ja en?

waarom wachten, en hoelang wachten......... wachten tot ze 6 zijn? waarop wil je wachten....... wat is daar de reden van......

als het paard fysiek en psygisch klaar is, waar moet je dan nog op wachten??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:55

wat heeft met net om de hoek kijken nou te maken met dit topic openen :S ik kan ook wel 1000 topics openen :S....
en ik bedoel er dus mee dat je iets verder moet kijken dan je neus lang is... in de "proffesionele" paarden wereld gaat het er anders aan toe dan met arendje of pietje of pukje te dekken ;)
daar zijn dus heel strenge selecties van hengstenkeuringen voor en idd ja die zijn al met 2.5 daar kan ik ook niks aan doen heb ik niet verzonnen
dus niet zo op z n natuurlijks denken (als je snapt wat ik bedoel.. ) maar bekijk het wat proffesioneler.. dan zal je zien dat die paarden bijna altijd genoeg rust krijgen ;) ( jammer genoeg zijn er idd nog steeds mensen tussen die dat niet doen)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:57

+:)+ kiwiko en sommigen snappen blijkbaar nogsteeds mijn verhaal niet van rustig aan doen
die mensen gaan paarden lekker zadelmak maken als ze 6 of 8 zijn en dan heel snel wedstrijden rijden en zo snel mogelijk overal doorheen vliegen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:04

essiesilly : ik snap niet dat je zo aanvallend doet. Je zegt : hap niet zo als je net om de hoek komt kijken.
ik bedoel ik heb eht topic zelf geoepend en heb ALLES gelezen, dus ik kijk niet om de hoek, ik lees het hele topic.

ik zeg nergens iets verkeerds over hengstenkeuringen, en ja ik weet hoe het in zn werk gaat, en ja ik kijk verder dan mn neus lang is. Ik ben het er gewoon niet mee eens.
Ik snap je verhaal van rustig aan doen zeker wel. :j Maar accepteren jullie dan in hemelsnaam ook mijn mening dat IK 2.5 te vroeg vind. :)

Je roept nu wel groot : die mensen gaan paarden lekker zadelmak maken als ze 6 of 8 zijn en dan heel snel wedstrijden rijden en zo snel mogelijk overal doorheen vliegen...

maar IK ben de enigste in dit topic die over een 8 jarige is begonnen he. Dus scheer niet iedereen over één kam. WELKE andere mensen???? Ik ben ze nog niet tegengekomen in dit topic.
ik rij recreatief, en dat heeft niets met wedstrijden te maken, paard hoeft dus nergens doorheen te vliegen.
Als ik wel een wedstrijdpaard zou willen, is 4 jaar vroeg genoeg voor mij.

Mensen die wedstrijden rijden, beginnen eerder, 2.5 vind ik te vroeg.
begin dan als ze 4 zijn, en als ze het kunnen heb je ze alsnog als 5 jarige in het M. :)

Begrijp me niet verkeerd maar ik vind dat je erg kinderachtig tegen me doet essiesilly, een kind ben ik zeker niet,en dat je dat nog beoordeeld via foto's...... wij schelen 2 jaar, en ook schelen wij 2 jaar ervaring, en van jouw meningen kan ik ook weer leren, maar geef ze dan wel op een volwassen manier, zoals je net uitlegt over de hengstenkeuringen, en de rust die die paarden krijgen. Want ja, dekken is vermoeiend, of het nou natuurlijk is of volgens de KI. Het is al zwaar genoeg voor de hengst.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:06

Als ik je helemaal verkeerd opvat, zeg het gerust :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:07

ik ga het denk ik nog maar een keer herhalen......... ik heb liever een 5 jarige Z klaar, dan een 8 jarige B +6 .........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:07

Dat is prima dat jij dat vind :j dat mag toch? :)
Maar niet iedereen rijdt wedstrijden ;) er bestaat ook zoiets als recreatieve ruiters :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:10

sorry, maar ik kan daar soms een beetje boos om worden de meeste mensen die begrijpen niet als je ze zo vroeg zadelmak maakt dat je ze dan ook nog terug zet in de wei enzo en die beginnen juist heel aanvallend te doen
en scheer ook niet iedereen uit dit topic over 1 kam, heb wel wat meer mensen ontmoet die er zo over denken ;)
en dat geeft idd niet maar ben ook een keer heeelemaal kapot gescholden aan de telefoon waarom ik in godsnaam dat beest zadelmak had met 2.5 (het was zelfs net januari maar dat geeft niet) sindsdien ga ik soms iets te snel in de aanval (sorry)

ik denk: we laten elkaar gewoon in de eigen waarde en doen wat we willen en hebben er geen commentaar meer op.. hmz klinkt iets te makkelijk haha ging het maar zo in de wereld!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:15

Jeetje dat meen je niet?? Gewoon gebelt door iemand die je niet eens kende?? oke ik begrijp waarom je in de aanval schiet... dat is toch van de zotte?
ik weet dat die paarden vaak teruggezet worden :j dat is voor mij ook een must.
kijk als er pensionklanten zijn, kan ik niet roepen : hee jij daar, je wacht tot ze 4 zijn.
maar ik kan wel uitleggen dat het een hoop scheelt als ze op zn minst weer n paar maanden rust krijgen :j

Weetje het is niet dat iedereen die met 2.5 inrijd, voor mij boemannen zijn :) absoluut niet, ik doe gewoon normaal tegen die mensen, ik zie de paarden ook :j
maar toch in mn hoofd tsja.. het is iets wat in me zit, en er ook neit snel meer uit zal gaan.

Commentaar op andere mag prima :j mits onderbouwd en fatsoenlijk.
ik laat jullie in jullie waarde, en jullie mij, en dat is ook nooit anders geweest in dit topic.

maar ik kan begrijpen dat je je snel aangevallen voelt... jeetje zeg.. :n :n :n snap niet waar iemand dat lef vandaan haalt je zomaar zo te bellen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:18

ja je maakt wat mee hoor ;) haha was echt niet normaal en ik kwam er niet eens tussen zo schreeuwde ze.. heb haar maar op m n kast gelegd en ben gewoon ergens anders gaan zitten ahhahaha

voor mij is het ook een must dat ze terug gezet worden (zijn we het daar over eens :D) maar ja idd met zoooooveel verschillende paarden en mensen kan je het niet allemaal met elkaar eens zijn :D dat is ook niet erg :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:20

Dan zijn we het gewoon met elkaar eens haha .
En idd, iedereen heeft een eigen mening, en daar is dit topic ook voor bedoeld.
kiwiko ziet liever een 5 jarige in het zet lopen dan een 8 jarige in de B, dan bekijk je het vanuit de sport kant.
en ik kijk vanuit de recreatieve kant, zie liever n paard lekker op zn 4.5 hobbelen in de bak en buiten dan op 2.5 :)

hahahahahhahaha en diegene maar doorbleren en bleren :+ nou, k vind het brutaal hoor :=