Spicenut schreef:Brando:Ok, ik snap je verhaal, maar dat bedoelde ik dus eigenlijk niet. Dat je even een stapje terug doet als een jong paard zonder aantoonbare reden moeite heeft met het werk, of dat een wat kleiner, meer gespierd paard vaak wat eerder het werk aankan snap ik.
Ik bedoelde meer puur het begin. Sommigen zeggen bijv. met 3 jaar en 2 maanden kon het niet, en met 3 jaar en 3 maanden kon het wel, terwijl het paard in spier en lichaamsbouw vrijwel niets veranderd is. Mensen die zeggen dat ze aan het paard kunnen zien dat het de ene dag nog niet, en de volgende dag wel klaar is voor het werk.
Toen ik nog bezig was met jonge beesten, begon ik vaak met 3 aan de longe en bouwde dat verder uit, als ze wat minder in hun vel zaten een stapje terug en als ze weer 'fris en fruitig' aanvoelden een stapje vooruit. Maar met 3 begon ik, uitzonderingen daargelaten, gewoon met het beleren.
Ahja, ja dan ben ik weer mee, had het idd verkeerd begrepen. Ik denk dat zoiets eigenlijk wel heel moeilijk is om te 'zien' of een paard aan het werk 'wil' gaan, misschien denken ze dan eerder aan het mentale ouder/volwassen worden van het paard?
Wij doen het net op jou manier, zadelmak maken op 3 en dan zodra ze zadelmak zijn kijken wat het dier zelf aangeeft, is het allemaal wat veel: rust en weidegang, geven ze aan het werk wel aan te kunnen dan trainen we rustig max 3 per week verder.