Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:02

Ah. Thanks heur!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:17

Huertecilla schreef:
Schrap dan het niet meer van toepassing zijnde over goed (betrouwbaar veilig + minimale belasting) ríjden in dienst van mobiliteit van de mens uit de doestellingen.

Dan zwaait boven FEI klassieke dressuur een vlag die de lading dekt.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Iets wat helemaal niet in de doelstellingen voor dressuur van de FEI staat kun je ook niet schrappen, misschien ben je in de war met de doelstellingen van de boodschappendressuur.

Het is natuurlijk prima als mensen hun paard wel (betrouwbaar veilig + minimale belasting) rijden in dienst van mobiliteit van de mens.
Het is ook prima als mensen hun paard juist niet rijden in dienst van mobiliteit van de mens, zie:
http://www.guidehorse.org/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:19

Hermelientje schreef:
Huertecilla schreef:
Schrap dan het niet meer van toepassing zijnde over goed (betrouwbaar veilig + minimale belasting) ríjden in dienst van mobiliteit van de mens uit de doestellingen.

Iets wat helemaal niet in de doelstellingen voor dressuur van de FEI staat kun je ook niet schrappen, misschien ben je in de war met de doelstellingen van de boodschappendressuur.

Welnu, dan is er wellicht een onnodige verwarring.
Als de FEI klassiek dresuur níet bedoeld is voor betrouwbaar veilig met minimale belasting paardrijden, dan verklaart dat veel.
Dan hoeft er verder ook niet meer over geneuzeld te worden als maatstaf voor goed paardrijden.
Dan is gelijk helder waarom ruiters die goed willen paardrijden er niet aan doen en er toch inhoudelijke kritiek op kunnen hebben.

Bedankt.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:46

ik verkeerde al bijna in de veronderstelling dat ik de enige was die totilas er sneu en getrixt uit vind zien met alle lofzang die ik over hem hoor, maar er zijn blijkbaar toch gelijkgezinden :)

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:10

Sneu eruit zien !!!!

Ik zie een jong paard wat ontzettend zn best doet, kwaliteiten in zich heeft die nog niet er helemaal uit komen !!!

nog een aantal jaren heeft om door te groeien en alles te laten bevestigen.

Dit paard is een voorloper van een fokbeleid van een van de beste stamboeken van de wereld.

Daar dit paard uitblinkt en fenominaal is in zijn soort, snap ik wel dat het vragen oproept en dat wij als toeschouwer erg moeten wennen aan de mogelijkheden van Totilas.

Dat hij emoties los maakt !! dat blijkt wel uit dit topic

hij overruled de gevestigde orde, deze is van zeer hoog niveau, maar tegen dit soort "Totilas" paarden te moeten strijden dat is mogelijk pas sneu !!!!!

En vergeet vooral niet ,,, Totilas is pas 9 jaar !!!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:39

Jade schreef:
ik verkeerde al bijna in de veronderstelling dat ik de enige was die totilas er sneu en getrixt uit vind zien met alle lofzang die ik over hem hoor, maar er zijn blijkbaar toch gelijkgezinden :)

Sneu zou ik hem toch echt niet willen noemen! Waarom vind je hem er sneu uitzien?
Ik vind wel dat hij zichzelf wat 'overloopt', maar begrijp hier dat zijn leeftijd hier ook nog wel mede-oorzaak van kan zijn. Maar oh oh, wat een paard! Want ondanks dat ik het soms een beetje te veel vind, kan ik mijn kippenvel toch nog niet onderdrukken :+

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:41

Als ik Totilas na een super proef gewoon aan een lang teugeltje heerlijk ontspannen de ring zie verlaten, is 'sneu' toch wel het allerlaatste woord dat in me opkomt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:43

Jade schreef:

Zou het woordje sneu even in het woordenboek opzoeken. Totilas ziet er vrij tevreden uit en totaal ontspannen na de proef (en dat zijn maar weinig dressuurpaarden op dat niveau)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:45

ik vind dat hij met zijn negen jaartjes overvraagd wordt met zulke extreme bewegingen en prestaties; daarnaast vind ik de beweging zoals ze hem die nu geleerd hebben onnatuurlijk en ook echt niet mooi. hij blijft gezonken in de lendenen om dat voorbeen maar tegen zijn neus aan te kunnen slaan, ik vind het echt een trucjespaard en ik vind hem er niet happy uit zien als je hem aan het werk ziet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:46

sarabande schreef:
Zou het woordje sneu even in het woordenboek opzoeken. Totilas ziet er vrij tevreden uit en totaal ontspannen na de proef (en dat zijn maar weinig dressuurpaarden op dat niveau)

het feit dat je mijn mening niet deelt betekent niet dat ik niet weet wat ik wil zeggen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:28

jeetje, het is makkelijk om te oordelen maar het zelf na doen?
Totilas is een goed opgeleid paard met een super potentie,
hij doet zeer zijn best voor Edward en dat kunnen jullie sneu noemen?
Laat me niet lachen :')

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:39

Nu ga ik me op glad ijs begeven: ik vind het schitterend om te zien, ik ken de stijl van edward gal en hij trixt inderdaad. Hij is niet mijn favouriete ruiter vanwege dit gegeven maar met totilas vind ik het prachtig, omdat dit paard toch nog redelijk los is in de spieren. Mijn vorige instructeur rijdt op dezelfde manier en ook mijn vorige paard hebben we wel eens wat passen getrixt om het zo maar te noemen (uiteraard nog niet in de buurt van totilas). Je voelt daarbij echt wel de rug omhoog komen. Natuurlijk doen de voorbenen dan meer dan de achterbenen, je drukt als het ware je paard omhoog in het front. Het zou toch geen gezicht zijn als de achterbenen van het paard net zo hoog mee gingen doen. En een paard kan niet meer gaan zitten dan het zijn bekken kan kantelen. Kan hij niet meer kantelen dan gaan andere spieren meewerken aan de lift van de voorbenen. Dus ja het klopt wel dat we verder verwijdert raken van klassiek, maar naar totilas kijk ik graag.

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:40

ik vind het er mooi uitzien, en hij zal heus wel weten waar hij mee bezig is toch ;) de jury vind het blijkbaar wel goed!

Ashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:41

modie schreef:
Ook ik vind het een "geweldig" paard, maar geen "geweldig" gereden paard.....

helemaal mee eens!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:47

En toch heeft dat paard een bepaalde rust in de kop...
Bij prijsuitreikingen blijft hij stokstijf stilstaan en staat hij om zich heen te loeren, vindt hij allemaal wel interessant volgens mij. Dat terwijl de anderen om hem heen staan te klieren.

De ereronde gaat in een lekkere draf of handzaam galopje, waar de andere paardn volledig aan de kletter slaan...

Als een paard écht overwerkt is, lijkt me dat juist om zo'n moment, drukte, teugels los etc, hij uit zn plaat gaat....

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:50

totilas is gewoon een heel bijzonder paard. en daar moeten nog heel veel mensen aan wennen.
het is gewoon uniek, zo uniek dat bepaalde mensen(bokkers) het niet kunnen of willen accepteren. je kunt het mooi of niet mooi vinden ieder zijn smaak. maar om nu met uitspraken als sneu te gaan beginnen, nou nou nou, dat vind ik echt pas sneu

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:53

Liezel1 schreef:
Bij prijsuitreikingen blijft hij stokstijf stilstaan en staat hij om zich heen te loeren, vindt hij allemaal wel interessant volgens mij. Dat terwijl de anderen om hem heen staan te klieren.

De ereronde gaat in een lekkere draf of handzaam galopje, waar de andere paardn volledig aan de kletter slaan...

Als een paard écht overwerkt is, lijkt me dat juist om zo'n moment, drukte, teugels los etc, hij uit zn plaat gaat....

dat vind ik ook, hij kan dit werk aan, anders liep hij niet zo zelfverzekerd!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:15

Bij elke sport kun je afvragen is dit nu het punt, dat we echt maximale we uit een sporter hebben gehaalt. Fietsers, hardlopers, schaatsers, zwemmers noem maar op. Nu vragen we dat ook zelfs af bij Totilas.
Is er straks een paard die er nog overheen gaat? Je kunt het je niet voorstellen, maar er zal altijd wel eentje komen. Usian Bolt heeft iets geflikt wat niemand voorzien had. Totilas ook..... wat is het verschil? En Totilas zal in de toekomst ook verslagen worden, misschien pas na zijn dood, misschien eerder.
De sport vraagt dat en dat moeten we misschien maar accepteren. We willen allemaal altijd een stap er op vooruit gaan, terug is onbespreekbaar.
Even een gewetensvraag: Als je op zoek gaat naar een nieuw paard dan moet hij toch beter zijn dan de vorige? .....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:20

Wanted2003 schreef:
Als ik Totilas na een super proef gewoon aan een lang teugeltje heerlijk ontspannen de ring zie verlaten, is 'sneu' toch wel het allerlaatste woord dat in me opkomt.

sarabande schreef:
Jade schreef:

ja, er NA... we hebben het nu toch over tijdens de proef...
Ik ben ook relaxt na mijn werk, maar dat impliceert totaal niet dat ik op mijn werk ontspannen ben.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:21

yarrah,ik ben in mijn leven al verscheidende malen op zoek geweest naar een nieuw paard, en iedere x dacht ik dat paard moet toch eigenlijk beter zijn als mijn vorige.
ik heb nu een 3 jarige appaloosa met gribaldi bloed, en een voorbeen gebruik. wauw! stiekum denk ik dan aan totilas, zo mooi hoeft mijn paardje natuurlijk niet te gaan lopen, maar ze hebben wel allebei gribaldi in hun bloed!! en ik ben er trots op!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:22

Maar als je tijdens je vrije tijd lastig wordt gevallen met zaken die betrekking hebben op het werk, geef je er dan niet de brui aan?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:22

yarrah schreef:
Even een gewetensvraag: Als je op zoek gaat naar een nieuw paard dan moet hij toch beter zijn dan de vorige? .....

Nee, ik zou al zielsgelukkig zijn als ik er ooit één vond die net zo goed was als mijn op twee na laatste.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:23

maar wie jureert er eigenlijk bij het wk?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:23

Liezel1 schreef:
Maar als je tijdens je vrije tijd lastig wordt gevallen met zaken die betrekking hebben op het werk, geef je er dan niet de brui aan?

Hoe bedoel je dat? Als ze me privé zouden gaan bellen ofzo?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:26

Liezel1 schreef:

Sterker nog, ik vind Totilas zelfs een typisch voorbeeld van een paard dat lijkt te genieten van de aandacht, die tijdens het "ooooooohhhhhh" en "aaaaaaaahhhhhhh" de beentjes extra de lucht in gooit, zich groot maakt. Als hij zou kunnen lachen, deed hij het gewoon volgens mij :D

Het is gewoon een showbal optima forma, genietend van de aandacht en daarom moet hij nog wel eventjes tegen zichzelf in bescherming genomen worden, maar dat vertrouw ik Edward ook wel toe, hij krijgt daarin tevens alle ruimte van Moorland Stables.

Tijdens de prijsuitreiking ZIE je Totilas ook denken: "Kijk eens allemaal naar mij, IKKE, IKKE, IKKEEEEEE!!!!!" Je dicht hem bijna menselijke eigenschappen toe, waanzinnig gewoon. Zelden zoiets meegemaakt.