LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:11

sporter schreef:
FaberSmid schreef:
Sporter dat wil niet zeggen dat Arabesk er niks van af weet en niks over kan zeggen.
Ieder heeft hier recht van spreken, u heeft hier niet het alleen recht.
Ga lekker uw hond muilkorven en uw schapen drijven.

Voor iemand die alles met u schrijft en zegt niet snel boos te worden blijft u hier niet zo beleefd

Dat is beleefd schrijven en ben nog steeds niet boos.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:12

sporter,

Sporter ik wil u hier mee graag bedanken voor u pb, waarin u mij schrijft "mij een misselijk mannetje te vinden en met het succes wensen de pb niet bekend te mogen maken aan beheer."
U laat zich wel erg kennen het per pb te doen en niet in het openbaar op het forum. Hoezo hypocriet?

sporter

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:14

Nog maals prof geen enkel probleem als u er nog 1 wil dan vraagt u het maar :D
Misschien moet u ook even vertellen hoe u reageerde op mijn eerdere PB?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:15

Arabesk schreef:
Nee wel op het losrijterrein een uur lang. Ik stond er bij en keek ernaar en filmde het.

Waarvoor ik bewondering en "dank" heb.
Toch één van de weinigen die aan de paarden denkt en niet aan het "latere spektakel" in de ring.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:16

sporter schreef:

Maak een nieuw topic en plaats daar van u beide de pb's.
Laten we nu alle on topic blijven, het Baucher systeem, Meneer Sjefke Janssen en de hollandse school ruiters.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:17

Arabesk schreef:
Nee wel op het losrijterrein een uur lang. Ik stond er bij en keek ernaar en filmde het.

Maar waar was u bij de 2e foto?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:19

sporter schreef:

Dan zal het vast geen "vriendelijke" PB zijn geweest, die je verstuurd hebt, Sporter

Sporter, sportief blijven, tegen je "verlies" kunnen, soms is een ander gewoon "beter"

Lijkt wel of je alles "persoonlijk" opvat, wat geschreven wordt?
Moet je niet doen, alles in het "relatieve" blijven zien en niet in het "absolute"

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:22

modie schreef:
sporter schreef:

Dan zal het vast geen "vriendelijke" PB zijn geweest, die je verstuurd hebt, Sporter

Sporter, sportief blijven, tegen je "verlies" kunnen, soms is een ander gewoon "beter"

Lijkt wel of je alles "persoonlijk" opvat, wat geschreven wordt?
Moet je niet doen, alles in het "relatieve" blijven zien en niet in het "absolute"

Mag ik vragen waar je dat op baseerd? Er stond niks vervelends in alleen een zeer korte vraag.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:23

Ontopic? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:09

Professor
U weet dat u daarvoor een OW kan krijgen?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:22

Professor schreef:
Arabesk schreef:
Toch is het jammer dat de sprongen er niet inzitten. Dát zou dressuur pas écht interessant maken :D

Anky in levade

eens kijken of ze kan blijven zitten }:)

De Schaukel hebben ze er al uit gehaald, voor haar.

tjonge jonge en daar gaan we weer. Heeft u daar zwart op wit bewijs van? Het is zo makkelijk om dit soort dingen te roepen. U heeft al eerder geschreven de "hollandse school"te hebben bekeken maar dat u geen vragen wilde stellen daar u uw conclusies al getrokken had. Als u dat nu eens wel ging doen kwam er wellicht een goede discussie, want dit gaat echt werkelijk nergens over. Slechts modder gooien.
Als u bij een clinic van anky, imke of marlies komt kunt u vragen stellen en opmerkingen maken. Doe dit eens, dan kuntu daarna misschien gefundeerd iets roepen. Hebben wij er ook nog iets aan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:29

conclusies kunnen trouwens heel verkeerd getrokken worden :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:48

Wat is dit onderwerp naar een laag punt afgezakt zeg....heel dapper van degene die het nog vlot proberen te trekken, maar hopeloze zaak ben ik bang. Teveel mensen die de eer nu aan zichzelf willen houden en het gelijk hebben. Dat dit topic nog niet op slot is verbaast meer zeer......mods?

En mensen, echt er leiden meer wegen naar Rome. Ik heb vorige zomer een week lang klassiek dresuurles gehad en de basis blijft toch echt hetzelfde...de lessen die ik nu krijg wijken daar niet van af en is toch echt moderne dressuur (en degene van wie ik les had kwam van ene zeer hoog niveau)!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:46

sporter schreef:
Arabesk schreef:
De moderne dressuur staat mijlenver van de klassieke dressuur al was het alleen maar omdat ze de echt moeilijke oefeningen overboord hebben gegooid; capriole, en andere hogeschoolsprongen.

Om nog maar te zwijgen over de trainingsmethodes waarbij de paarden aan vellen worden gereden zodat ze plooibaar zijn als elastiek en volkomen willoos zijn geraakt en murw gereden.

Wat is er nog over van de piaffe?

Afbeelding

als je dat legt naast dit:

Afbeelding

het eerste is het kunstje 'pootjes optillen' het tweede is echte verzameling

Je hebt geen idee hoe die 2e verzameling verkregen is weer een compleet onzinnige reactie dus.

Afbeelding
Afbeelding

Foto's van een 16 jarige Lipizzaner hengst in de piaffe, zoals hij deze liet zien op 20 september tijdens de clinic van Francisco Bessa de Carvalho. Dit paard is na een rustperiode weer opgepakt en dit was de 1e keer sinds ca. 6 maanden dat er weer serieus mee getraind werd. Er zijn altijd opmerking te maken, ook bij deze foto's ( al was het maar de beenligging van de ruiter) maar de rust was prachtig en je zag de hengst echt "gaan zitten" bij de aanvang van de piaffe.
( http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php ) . Ik stond erbij en keek ernaar en weet dus dat de verzameling/ piaffe, etc bereikt zijn met rust geheel volgens de grondslagen van de ( Klassieke) dressuur.
Overigens is de tegenwoordig zo genoemde klassieke of academische dressuur de enig grondslag die eigenlijk mogelijk zou moeten/ mogen zijn bij de opleiding van paarden, binnen welke discipline dan ook. In mijn ogen is iedereen die waar of wanneer dan ook "quick fixes" als LDR, Rollkur, Hyperflexie hanteert niet op de hoogte van het functioneren van het wezen paard en heeft dus geen enkele kennis van de geestelijk en lichamelijke mogelijkheden en beperkingen van dit dier.
De kans dat mensen die deze "kunstjes" toepassen ooit een goed opgeleid paard :
- onder hun kont zullen hebben
- kunnen opleiden
- kunnen rijden ( met de "kunstjes" cultuur zullen deze geleidelijk en met geduld opgeleide dieren
ernstig in de stress raken omdat ze de ruiter niet begrijpen)
- kunnen herkennen
is nihil. Iets wat men nooit gevoeld/ ervaren heeft kan men ook niet vergelijken. Het aantal "full broke" paarden, die dus op minimale hulpen reageren en aan een adembeweging genoeg hebben, zijn voor ruiters die voorstander zijn de "kunstjes" niet te rijden, omdat deze ruiters het gevoel niet kennen, niet hebben en nooit zullen ervaren.
De grote lariekoek dat klassieke of academische dressuur iets volkomen anders zijn moeten zijn dan de hedendaagse dressuur komt voort uit een een enorm gebrek aan kennis, domheid en verlies van waarden en normen in het algemeen.
Paardrijden is een kunst en jammer genoeg is het tegenwoordig heel duidelijk te zien dat waar de sport begint de kunst ophoudt te bestaan. Dan gaat het alleen nog maar om gewin en zeer twijfelachtige eer, letterlijk en figuurlijk, over de rug van het paard dat alleen nog maar als willoos instrument mag acteren en als "hij het niet meer doet" vervangen wordt door een ander exemplaar. ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:15

ElCid schreef:
Foto's van een 16 jarige Lipizzaner hengst in de piaffe, zoals hij deze liet zien op 20 september tijdens de clinic van Francisco Bessa de Carvalho.

_/-\o_

- Relatieve elevatie door inveren en ondertreden achterhand.
- Voorpoten verticaal.
- Geen aangeleerde hulpeloosheid door hals- en hoofdhouding: keurig het hoofd ruím voor de loodlijn!!!

Een paard wat begríjpt wat de bedoeling is, dit ook kán en zonder spanning uitvoert.
De afgeleide daarvan is dat dit paard ervaart, wéét, dat het makkelijker is om het extra gewicht van de ruiter meer met de achterhand te dragen en dat maakt het rijden minder schadelijk voor het paard.
Dát is het doel van de oefeningen, niet de oefening piaff op zich.

Bedankt voor de fotos ElCid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:23

persoonlijk vind ik dit meer circus dan de sport :)

vooral de eerste foto vind ik echt, echt geen fijn beeld. Vette onderhals, kaak vast, stram in het lijf. nee daar word IK nou echt niet vrolijk van

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:43

KiWiKo schreef:

vooral de eerste foto vind ik echt, echt geen fijn beeld. Vette onderhals, kaak vast, stram in het lijf. nee daar word IK nou echt niet vrolijk van

Als je nou even alles gelezen had zou je hebben meegekregen dat dit paard een maand of 6 stil heeft gestaan door een blessure en dus niet in traning is geweest.
Overigens zoals ik al zei, zijn er best dingen op aan te merken, maar het gehele plaatje is mijlenver te verkiezen voor de foto van de bruine in gekunstelde pootjes optil "mode". Dat is kunstjes of circus, de Lipizzaner zeker niet, maarbovenstaande reactie bedoel ik dus met mensen die geen goed opgeleid ( of in opleiding zijnd) paard kunnen herkennen.

Er zijn, tussen 2 haakjes, een hoop circussen waar paarden beter gereden worden en een nettere paiffe etc. vertonen dan op vele "dressuur" wedstrijden tot op EK niveau toe.
En in die optiek zie ik jouw opmerking dan gewoon als compliment 8-) :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:47

maakt toch niet uit? tis niet een representatieve foto. Als je wil laten zien hoe het WEL moet, dan moet je foto's laten zien die BETER zijn dan die van Totilas :)

en joe haaf right, ik ben echt helemaal vreemd in de wereld van de getalenteerde paarden, ben geheel onbekend met het opleiden, en ik heb het ook nog nooit zelf mogen ervaren.

zal verder maar mijn mond houden :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:53

Tis maar net wat je wil zien Elcid :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:58

KiWiKo schreef:
Tis maar net wat je wil zien Elcid :D

Klopt; of je wil zien of een paard begrijpt wat het effect van relatieve elevatie is of wil zien dat het een kunstje om het kunstje uitvoert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:01

precies :D :D

je vind de tafel mooi of niet....... eventueel met kromme poten

soort van de nieuwe kleren van de keizer maar dan in middeleeuwse uitvoering :D :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:08

ElCid schreef:
KiWiKo schreef:

Als je nou even alles gelezen had zou je hebben meegekregen dat dit paard een maand of 6 stil heeft gestaan door een blessure en dus niet in traning is geweest.
Overigens zoals ik al zei, zijn er best dingen op aan te merken, maar het gehele plaatje is mijlenver te verkiezen voor de foto van de bruine in gekunstelde pootjes optil "mode". Dat is kunstjes of circus, de Lipizzaner zeker niet, maarbovenstaande reactie bedoel ik dus met mensen die geen goed opgeleid ( of in opleiding zijnd) paard kunnen herkennen.

Er zijn, tussen 2 haakjes, een hoop circussen waar paarden beter gereden worden en een nettere paiffe etc. vertonen dan op vele "dressuur" wedstrijden tot op EK niveau toe.
En in die optiek zie ik jouw opmerking dan gewoon als compliment 8-) :o

Het is sowieso belachelijk om van een paard dat 6 maanden stil heeft gestaan door een blessure een piaffe te vragen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:47

Hij zakt mooi in de achterhand en dat missen we inderdaad in de huidige top wat teveel, maar de losgelatenheid in het lichaam is ook een ding... (en ik ben het ermee eens dat het in het kader van dierwelzijn twijfelachtig is om een paard dat zo lang stil heeft gestaan met een blessure een dergelijke oefening te laten doen met de handen op het dijbeen vast gezet zoals te zien op foto 1, foto 2 geeft een fijner beeld, maar goed...)

Het is ook zo dat de iberische rassen meer in een vierkantmodel staan over het algemeen en daardoor ziet het er ook beter uit in verzameling (vind ik). Maar voor de 'lossgelassenheit' (ook erg belangrijk en dat mis ik op bovenstaande foto's) is een langgelijnder paard weer een pré... En dan is het maar net waar je als ruiter voor kiest. Naar mijn idee wordt er met de rollkur en de hyperflexie gewerkt aan maximale aanspanning/ontspanning van de spieren, omdat dàt nu juist ook het punt is waar de tegenwoordige topdressuurpaarden in alle onderdelen enorm kunnen scoren. Bij de klassieke dressuur met de meer barokke rassen zoals de bovenstaande lipizaner ligt de nadruk meer op het verzamelen en met een hoofd achter de loodlijn en het hoogste punt halverwege de hals is dat minder goed mogelijk, al kun je natuurlijk wel werken aan de snelheid van het achterbeen, maar goed.

Kortom; de nadruk ligt op verschillende gebieden en heeft mijn inziens alles te maken met de bouw van het paard. Je benadrukt de sterke punten en dáár scoor je mee.

Ik vind Totilas al aardig lijken op het paard waar je minder compromissen mee hoeft te sluiten; hij kan meer verzamelen dan hij nu doet, en hij is nog jong, dus daar heb ik goeie verwachtingen van en makkelijker losgelassen dan de meeste Iberische paarden naar mijn idee. Bovendien is lijkt zijn temperament een stuk makkelijker te bewerken dan de andere KWPN paarden in de top. Volgens mij zien we Edward binnenkort mooie ereronden rijden met hem. Dit is het paard waar we heen moeten in de fokkerij naar mijn idee. :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:49

Sluit me bij Weetergeen aan. Heel raar dat je een van de zwaardere verzameloefeningen aan een paard vraagt wat 6 maanden heeft stilgestaan. Normaal bouw je alles heel rustig weer op. Een paard wat zijn onderhals aanspant ontspant zijn rug niet dus een dergelijke piaffe doet meer kwaad dan goed.
En ook heel raar dat je mensen die je alleen van achter je pc kent, kunt beoordelen of liever gezegd veroordelen als onkundig omdat zij het niet met jouw beeld eens zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:06

Hij heeft 6 maanden stil gestaan maar is intussen al weer een maand of 2 licht in training!
Hoezo, beoordelen van achter de PC, er worden hier ook conclusies getrokken waar geen enkele verdere achtergrond informatie bij bekend is. Natuurlijk wordt hier niet een paard uit de wei geplukt en aan het werk gezet.
Maar ik had deze reacties al verwacht, typsch Bokt. Ik trek me weer terug uit deze zinloze discussie waarbij de degene die het hardst schreeuwt denkt gelijk te krijgen. Ik ga weer zwijgen, zonde van mijn , wederom, verspilde energie!

HC, waarschijlijk ga ik binnenort weer naar Andalusie, trainen bij JC Dysli. Het lijkt me leuk eens langs te komen!