Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:16

Gerner schreef:
Wat jammer toch zoals er gereageerd wordt.
Een beetje humor kan hier blijkbaar ook niet.
Mijn kennis is niet zoals in boeken geschreven staat, ik lees nl. erg weinig. Ik ben ook niet hoog opgeleid, heb 7 jaar havo gedaan zonder diploma, alleen maar omdat ik liever kindjes lesgaf en zelf genoot van jonge paarden rijden.
Ik heb meer dan 20 jaar geleden de ORUN opleiding gedaan, en heb deze opleiding niet gebruikt om op hoog niveau te kunnen rijden laat staan les te geven op dit niveau.
Hiervoor is deze opleiding ook niet voor bedoeld. Ook al wilden ze dit wel laten geloven.
Ik herinner me nog heel goed, dat ik enorm boos werd op een instructeur omdat we moesten ervaren hoe het was om met stang en trens te rijden, helaas waren de paarden waar we dit op moesten ervaren soms nog maar 4 jaar oud, en konden amper rechtuit lopen.
Ik heb zelf noch de tijd, de paarden en instructie gehad om op dit niveau te kunnen werken.
Wel heb ik andere dingen geleerd.
Wat ik alleen aangaf, was dat ik ooit anders gehoord heb.
Maar ja ik was 20, vol met andere ideeen, hobby's en bezigheden. Misschien heb ik het zelfs toen wel verkeerd begrepen, dit wil nog niet zeggen dat de hele opleiding waardeloos is.
Ik hield me voornamelijk bezig met kinderen fatsoenlijk op de pony leren zitten en eerlijk leren rijden.
Zelf vond ik springen veel leuker, mede ook doordat ik zeer gefrustreerd werd van juryleden die b.v een SB moesten beoordelen en er een 8 voor gaven, terwijl de ruiter er naast hing, en met het binnen been achter de singel het paard de achterhand gewoon naar buiten duwde.
Verder denk ik dat iedereen die denkt de waarheid in pacht te hebben, nog even verder moet leren, want ik ben van mening ddat je nooit uitgeleerd bent.
En wie zegt, dat degene die de boeken geschreven heeft de waarheid spreekt.

De vraag over keertwending, uitgaande wat ik mij nog herinner, dat een zijgang een zijwaartse beweging is met stelling naar de looprichting, of hoe je het ook zeggen wil. (Het zal wel niet kloppen volgens de boeken zoals ik het zeg.) Dan is een keertwending voor mij ook een zijgang.

Maar misschien heb ik het wel hartstikke fout. Ik ga weer nuttige dingen doen en laat jullie verder discussieren over wat nu wel en niet waar is, en bied mijn oprechte excuses aan voor mijn onbelezen en ongeletterde onnozele lege woorden, gelukkig snappen mijn paarden me wel. Maar die hebben dan ook geen wijze woorden nodig,

Maar heeft iemand nu eigenlijk de topic vraag al beantwoord?

Het doel van deze 2 mensen is ook niet om anderen wat te leren of antwoord op een vraag te krijgen. Het doel is het afkraken en commentaar geven op anderen. En dit op internet omdat in het dagenlijks leven de kans vrij groot is dat mensen eens vragen, kom op als je het zo goed weet doe het dan eens voor.

Op internet kunnen dit soort opmerkingen gewoon genegeerd worden. :+

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:20

Ik weet niet of dit hun doel is, eigenlijk wil ik dit niet geloven.
Uitgaande van het goede van de mens, ik proef wel erg veel frustratie, aan de andere kant herken ik dit ook wel maar dan op een ander vlak qua omgang met paarden.
Toch zou ik misschien wel graag een keer van mijnheer of mevrouw Professor een uur les willen krijgen, het zal vast verhelderend zijn.
Ik weet alleen niet of ik het wel zolang volhoud, qua concitie dan, want volgens mij is deze persoon erg volhardend.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:27

Gerner schreef:
Ik weet niet of dit hun doel is, eigenlijk wil ik dit niet geloven.
Uitgaande van het goede van de mens, ik proef wel erg veel frustratie, aan de andere kant herken ik dit ook wel maar dan op een ander vlak qua omgang met paarden.
Toch zou ik misschien wel graag een keer van mijnheer of mevrouw Professor een uur les willen krijgen, het zal vast verhelderend zijn.
Ik weet alleen niet of ik het wel zolang volhoud, qua concitie dan, want volgens mij is deze persoon erg volhardend.

Tjah wie zal het zeggen misschien zou ik er ook les van willen misschien ook niet. Neemt niet weg dat het eindeloos de grond in trappen een verkeerde manier is als je daadwerkelijk iets over wil brengen. Mensen raken er door geirriteerd en luisteren niet meer. Als je het echt voor de paarden doet dan zorg je dat je dingen op een manier uitlegt waardoor mensen willen luisteren. Hier is niemand bij gebaat en zeker de paarden niet. De enige die hier profijt bij heeft is de professor zelf, want hij kan zijn frustratie kwijt. Ook prima maar doe dan niet net alsof je de paarden wil helpen.

nynke1995

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:30

Schouderbinnenwaarts is idd moeilijk omdat ze precies op 3 sporen moeten en recht, alleen er zijn wel moeilijkere zijgangen..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:38

Gerner u kan net als ieder mens niet alles weten, het niet uitgeleerd raken en het hele leven leren. Dat maakt de paardensport juist zo prachtig, niet alleen van de theorie en praktijk kan de mens leren. De wijste lessen worden door de paarden gegeven, die zijn de ware die de mens hun wijze lessen leert.

sporter schreef:
Het doel van deze 2 mensen is ook niet om anderen wat te leren of antwoord op een vraag te krijgen. Het doel is het afkraken en commentaar geven op anderen. En dit op internet omdat in het dagenlijks leven de kans vrij groot is dat mensen eens vragen, kom op als je het zo goed weet doe het dan eens voor.

Op internet kunnen dit soort opmerkingen gewoon genegeerd worden. :+

Sporter uw doel is zeker het afkraken en commentaar geven op die 2 mensen, waar ik vast een van beide ben? Heeft u niet gelezen dat wij voor een theorie en praktijk meeting zijn? Dus dat kom maar op als je het zo goed weet doe het dan eens voor staat. Dus laat meneer Sjefke Janssen en zijn hollandse school ruiters maar komen. Natuurlijk zijn de bokkers ook van harte welkom, te komen luisteren en kijken.
Dezelfde uitnodiging staat voor HoeftNiet, paard en hoef natuurlijk en Arabesk. Natuurlijk dan voor de theorie en praktijk voor natuurlijk bekappen, bekappen en beslaan door hoefsmeden.
Dus komt u maar op!

Gerner het gaat mij niet om de mensen, maar om de paarden. Die hebben ook hun rechten, niet alleen de mensen ten koste van de paarden.
U vraag om een les is een teken van lef, mogen bokkers komen kijken naar de les?

nynke1995 wat zijn de moeilijkere zijgangen, naar uw mening en ervaring?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:50

Citaat:
[quote="sporter
Tjah wie zal het zeggen misschien zou ik er ook les van willen misschien ook niet. Neemt niet weg dat het eindeloos de grond in trappen een verkeerde manier is als je daadwerkelijk iets over wil brengen. Mensen raken er door geirriteerd en luisteren niet meer. Als je het echt voor de paarden doet dan zorg je dat je dingen op een manier uitlegt waardoor mensen willen luisteren. Hier is niemand bij gebaat en zeker de paarden niet. De enige die hier profijt bij heeft is de professor zelf, want hij kan zijn frustratie kwijt. Ook prima maar doe dan niet net alsof je de paarden wil helpen.

De grond intrappen, dat maakt u ervan.
Wanneer ruiters niet weten waarmee zij bezig zijn, is dat triest.
Dat duidt erop dat de instructie steken heeft laten vallen, hele grote.
Profijt heb ik nergens van, heb alleen profijt wanneer de ruiters eens meer gingen nadenken.
Dat ze theoretisch eens meer lazen.
Dat zij dan ook weten waarmee zij bezig zijn. En dat alles te leren is. Dat men zich duidelijk uit kan drukken, wat fout of goed is aan een oefening. Da men de hulpen geving kent, wat het doet en waarom.
Dat en daarom maakt mij vaak een beetje verdrietig, dat ongeveer weten de helft weg laten.
Paardrijden is mooi, maar men kan ook niet voetbalspelen met een team, wanneer men de grondregels niet kent, en de vakuitdrukkingen.
En dat team zijn paard en ruiter, en wanneer het paard verkeerde hulpen krijgt, dan kan het ook nooit de ruiter begrijpen wat hij wil van hem.
Dan kan men met allemaal trucjes dat corrigeren, maar echt begrijpen wordt het nooit.
En met minder energie en met meer plezier wordt het voor beiden wanneer de taal tegenover elkaar ( de hulpen) begrepen worden.]
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-09-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:51

Als er een meeting komt met een les van de professor, dan ben ik ook van de partij.
Ik ben intussen wel erg nieuwsgierig geworden. Ook al typt hij af en toe een sneer, wat hij zegt, snijdt hout. Jammer dat er mensen zijn die van de technische inhoud geen notie willen nemen en zich persoonlijk aangevallen voelen. Volgens mij is de taak van een ruiter om vooral naar zijn eigen verbeterpunten te kijken en hier aan te werken. Dit is toch echt de enige weg om boven jezelf uit te stijgen en hogerop de paardrijladder te kunnen klimmen. Als je dan niet tegen kritiek kunt, ookal is deze niet gegeven volgens de regels van het feedback geven, so what, probeer je er toch in te verdiepen en er van mee te pikken wat je kunt. Ik vind het in ieder geval leerzaam en fijn om te lezen. Het brengt in ieder geval meer diepgang op bokt. ;) }>

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:03

Bij een meeting ben ik ook van de partij.

Lijkt me uitermate leerzaam.
En kennis is nodig, willen we met en niet ten koste van de paarden bezig zijn.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:06

En misschien kom ik dan ook wel even kijken. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:16

Modie aan u dezelfde vraag als in het andere topic, mogen wij u vragen een lijst bij te houden?
Dan stel ik voor dat meneer Professor en ik de planning van de dag voor onze rekening nemen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:17

Mag ik vragen wat de bedoeling is van zo'n meeting/seminar? En wat dan de locatie gaat worden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:19

Hopla rustig aan, eerst kijken of de personen de taken op zich willen nemen.
De locatie is ook nog niet bekend.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:22

FaberSmid schreef:
Modie aan u dezelfde vraag als in het andere topic, mogen wij u vragen een lijst bij te houden?
Dan stel ik voor dat meneer Professor en ik de planning van de dag voor onze rekening nemen?

Dat wil ik graag doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:41

Dan krijgen we 2 dagen of op een dag beide plannen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:42

Liefst op één dag, alles plannen.

Kan het ook overzichtelijk ingedeeld worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:43

Denk nu ik toch meegetrokken word, dat 2 dagen beter is.
Een dag is zeker te kort.
SB en longeren en langeteugels.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:50

Professor schreef:

Laten we het aantal dagen, wellicht afhangen van de deelname??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:51

Professor schreef:

En de hollandse school niet vergeten, theorie en praktijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:54

modie schreef:
Professor schreef:

Laten we het aantal dagen, wellicht afhangen van de deelname??

Dat ook, maar ook aan de mogelijkheden, wat en hoe men het wil.
Rijden met uitleg van bepaalde hulpen en oefeningen SB?
Langeteugel?
Longeren enkele longe en dubbele longe?
Rekent u nu eens de tijd, en de energie die het kost.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:56

Het is voor een goed doel meneer Professor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:21

FaberSmid schreef:
Het is voor een goed doel meneer Professor.

Dat weet ik, maar bedoel de energie die het mij kost. hahahahaha

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:24

Ja makkelijk zullen wij alle het u niet maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:31

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:03

Mijn hemel, wat heb ik nu weer geopperd.
Pfffff, eerst maar eens aan conditie werken, misschien kan iemand anders wat geschoolde paarden meenemen, ik heb alleen maar vrijbuiters en oudjes, het lijkt me erg leuk.
Ik heb wel plek. Noor , kom je ook?
Als het maar in het belang van de paarden is, dan ga ik overal mee in zee.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:07

De paarden komen altijd op de eerste plaats, het goede doel zal ook wel met paarden te maken hebben.