Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

De mijne is geen drie maar vier. Die heeft nog een jaar extra gekregen omdat hij met drie nog zo veulenachtig aandeed. Fransje_70 schreef:Jééétje ik heb dit hele topic in één avond doorgelezen, pfieuw....Wat ben ik wijzer geworden:
- er zijn 'oude rotten' en anderen die vinden dat je een 3-jarige rustig en met verstand door een kundige ruiter kan laten berijden
- er zijn ook veel mensen die vinden dat het pas met 5 of 6 mag.
- Er is veel gedoe over boeken en praktijk-wijsheid
- Er is heel veel geschreven over met of zonder sporen rijden (?)
- Er is veel geschreven over elkaar en elkaars manier van reageren (?)
- Nu gaat het over een L parcoursje in Ermelo (??)
Kortom, als iemand die zich weer opnieuw aan het verdiepen is in paarden + hun welzijn een verwarrend topic.
Wat ik doe als ik een 3-jarige zou hebben is, kijken hoe het paardje erbij staat en hoe zijn gedrag is, en onder begeleiding en advies van een ervaren persoon kijken wat het verstandigste is om te doen bij DAT paard.
Ik geloof wel dus dat ik iets heb geleerd van dit topic, maar ik wilde de mods voorstellen om een soort Arena bij de index te zetten zodat mensen (Vooral vrouwen hier, mis de mannen, die staan toch anders in het leven) eens even lekker op elkaar kunnen gaan fitten.
Tis net als met kinderen: de ene moeder verkondigt dat je de eerste 4 jaar ALLEEN maar dan ook ALLEEN maar zelf voor je kind moet zorgen, terwijl een andere moeder beweert een veel leukere moeder te zijn omdat ze ook 3 of 5 dagen werkt en het kind op de opvang zit. Komen we ook nooit uit dus. En dus ook niet uit het wel/niet (voorzichtig+ met verstand) berijden van een 3-jarige.
tenminste 3 jaar en een paar maandjes. Daarna is er een klein schattig penny meisje opgegaan (mijn zusje van toen 9) Dat woog niet zoveel maar kon geweldig rijden heb daar nog foto`s van. Daarna heb ik haar een hele tijd losgegooit beetje evenwicht laten zoeken over straat gewandeld om pezen te versterken. En ik heb haar sind denk een half jaartje onder mij om haar door te rijden. 4 jaar was ze toen. Wij zijn allemaal lichtgewichtjes.