ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:32

het grote probleem in de paardenwereld is dat veel belangrijke concoursen cq rennen op driearige leeftijd zijn.
Denk aan hengstenkeuringen derby,s, kampioenschap jonge paarden e.d.
Wat hierbij vergeten wordt is het feit dat een paard eerst training nodig heeft alvorens goed te kunnen presteren.
[dit niet o, het geld maar ook als toekomst voor bijvoorbeeld de fokkerij]. Je hebt dan dus 2 mogelijkheden wachten tot je paard 3 is en zo snel mogelijk alles er door heen rachen. Of je begint al als 2 jarige en leert ze rustig alles en geeft ze de tijd om te ontwikkelen. Dan kies ik toch voor dat laatste.
Verder is het zo dat de pezen sterker worden door ze op jonge leeftijd te laten werken.
Dit wist ik ook niet maar t schijnt zo te zijn.
En dan natuurlijk niet als een gek laten werken maar voornamelijk door op de straat te stappen.
Doordat veel dingen nou eenmaal voor jonge paarden zijn heb je er dus niks meer aan als ze later ingereden zijn, of je er nu mee eens bent of niet.
Overigens ben ik ook niet altijd met alles eens hoor.
Maar wat ik het verschrikkelijkst vindt is ^paarden op 3 jarige leeftijd in een bak zien zwoegen.
sorry voor eventuele fouten is een buitenlands toetsenbord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:33

er worden met dat soort evenementen absoluut rekening gehouden met de leeftijden :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:36

nou kiwiko daar ben ik het niet geheel mee eens.
als wij de paarden met 5 jaar gaan inrijden zijn veel belangrijke zaken al voorbij. Als je snapt wat ik bedoel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:40

kyrkelover schreef:
nou kiwiko daar ben ik het niet geheel mee eens.
als wij de paarden met 5 jaar gaan inrijden zijn veel belangrijke zaken al voorbij. Als je snapt wat ik bedoel.

De mijne had al een dik L parcours moeten springen ipv dat ik er nog maar 14x op gezeten heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:45

een L parcours is niet zo ingewikkeld hoor :D :D

het is allemaal maar basis :)

en met de jonge paardenwedstrijden word daar wel degelijk rekening mee gehouden.....

en de paarden die op 3 in het L springen........ dat zijn paarden die dat zowizo al met twee vingers in de neus doen...... en die lopen zo een L parcours alleen voor de ervaring een keer mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:48

met 3 mogen ze toch geen L springen op wedstrijd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:49

zucht.......... bij wijze van.

sorrie was ik vergeten erbij te zetten :D :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:01

okee,dacht ook al , zij heeft er toch meer verstand van :D :D :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:36

:) De mijne is geen drie maar vier. Die heeft nog een jaar extra gekregen omdat hij met drie nog zo veulenachtig aandeed.

In Ermelo staat niet echt een simpel L parcoursje... Dan moet je toch al aardig kunnen schakelen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:09

Jééétje ik heb dit hele topic in één avond doorgelezen, pfieuw....Wat ben ik wijzer geworden:
- er zijn 'oude rotten' en anderen die vinden dat je een 3-jarige rustig en met verstand door een kundige ruiter kan laten berijden
- er zijn ook veel mensen die vinden dat het pas met 5 of 6 mag.
- Er is veel gedoe over boeken en praktijk-wijsheid
- Er is heel veel geschreven over met of zonder sporen rijden (?)
- Er is veel geschreven over elkaar en elkaars manier van reageren (?)
- Nu gaat het over een L parcoursje in Ermelo (??)

Kortom, als iemand die zich weer opnieuw aan het verdiepen is in paarden + hun welzijn een verwarrend topic.

Wat ik doe als ik een 3-jarige zou hebben is, kijken hoe het paardje erbij staat en hoe zijn gedrag is, en onder begeleiding en advies van een ervaren persoon kijken wat het verstandigste is om te doen bij DAT paard.
Ik geloof wel dus dat ik iets heb geleerd van dit topic, maar ik wilde de mods voorstellen om een soort Arena bij de index te zetten zodat mensen (Vooral vrouwen hier, mis de mannen, die staan toch anders in het leven) eens even lekker op elkaar kunnen gaan fitten.
Tis net als met kinderen: de ene moeder verkondigt dat je de eerste 4 jaar ALLEEN maar dan ook ALLEEN maar zelf voor je kind moet zorgen, terwijl een andere moeder beweert een veel leukere moeder te zijn omdat ze ook 3 of 5 dagen werkt en het kind op de opvang zit. Komen we ook nooit uit dus. En dus ook niet uit het wel/niet (voorzichtig+ met verstand) berijden van een 3-jarige.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:26

Fransje_70 schreef:
Jééétje ik heb dit hele topic in één avond doorgelezen, pfieuw....Wat ben ik wijzer geworden:
- er zijn 'oude rotten' en anderen die vinden dat je een 3-jarige rustig en met verstand door een kundige ruiter kan laten berijden
- er zijn ook veel mensen die vinden dat het pas met 5 of 6 mag.
- Er is veel gedoe over boeken en praktijk-wijsheid
- Er is heel veel geschreven over met of zonder sporen rijden (?)
- Er is veel geschreven over elkaar en elkaars manier van reageren (?)
- Nu gaat het over een L parcoursje in Ermelo (??)

Kortom, als iemand die zich weer opnieuw aan het verdiepen is in paarden + hun welzijn een verwarrend topic.

Wat ik doe als ik een 3-jarige zou hebben is, kijken hoe het paardje erbij staat en hoe zijn gedrag is, en onder begeleiding en advies van een ervaren persoon kijken wat het verstandigste is om te doen bij DAT paard.
Ik geloof wel dus dat ik iets heb geleerd van dit topic, maar ik wilde de mods voorstellen om een soort Arena bij de index te zetten zodat mensen (Vooral vrouwen hier, mis de mannen, die staan toch anders in het leven) eens even lekker op elkaar kunnen gaan fitten.
Tis net als met kinderen: de ene moeder verkondigt dat je de eerste 4 jaar ALLEEN maar dan ook ALLEEN maar zelf voor je kind moet zorgen, terwijl een andere moeder beweert een veel leukere moeder te zijn omdat ze ook 3 of 5 dagen werkt en het kind op de opvang zit. Komen we ook nooit uit dus. En dus ook niet uit het wel/niet (voorzichtig+ met verstand) berijden van een 3-jarige.

>;) >;)
Het is trouwens "vitten" en ik weet dat want ik ben een vrouw :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:53

@ Maikeltje: Ja, te laat gezien kon niet meer wijzigen ;-)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:56

Een paard van 3 kan je gewoon inrijden,
zolang je het paardje maar geen zwaar en belastend werk geeft,
leer wat basis en doe rustige oefeningen, later kan je verder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:07

maikeltje schreef:
>;) >;)
Het is trouwens "vitten" en ik weet dat want ik ben een vrouw :D

Afbeelding Kijk, leuk, daar moet ik ineens bijna hardop om lachen. Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 02:25

mijn fries is met 3 jaar zadelmak gemaakt :P tenminste 3 jaar en een paar maandjes. Daarna is er een klein schattig penny meisje opgegaan (mijn zusje van toen 9) Dat woog niet zoveel maar kon geweldig rijden heb daar nog foto`s van. Daarna heb ik haar een hele tijd losgegooit beetje evenwicht laten zoeken over straat gewandeld om pezen te versterken. En ik heb haar sind denk een half jaartje onder mij om haar door te rijden. 4 jaar was ze toen. Wij zijn allemaal lichtgewichtjes.

3 jaar kan geen kwaad als ik zie dat een paard met 3 jaar volwassener is dan andere 3 jarige maak ik haar zadelmak. Dan gooi ik penny kind van misschien 30 kilo erop. Niet onverantwoordelijk kind gaat al vanaf haar 4e te paard en de meeste bokkers kunnen aan haar rijstijl een puntje zuigen. Als jij een gestreste fries laag en ontspannen kan laten lopen onder je kont met je 9 jaar dan mag je best trots zijn.

Waar ik wel zwaar op tegen ben is op een 3 jarige spielroze knol een vol gewicht gooien.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:37

Goede samenvatting Fransje! Er is gewoon geen eenduidig antwoord. Gevoel voor en aanvoelen van is zeer belangrijk.
Waar ik (al eerder gezegd) bang voor ben, is het overvragen van jonge paarden door onervaren ('gevoelsloze') ruiters. Die zou je ergens moeten kunnen stoppen, maar ik denk niet dat dat vaak gebeurd.
Juist omdat het gevoel aan de oppervlakte komt, wordt het heftig op zo'n forum als dit (een hok vol vrouwen die het allemaal beter weten).
Soms ben ik wel dat ik paardloos door het leven ga, en gewoon lekker vanaf de zijlijn er het mijne van kan denken ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:45

de haflinger die ik moest doorrijden was zelfs ingereden een maand
voordat hij 3 was,..ik kan dr verder niks aan doen en heb hem
opgepakt,...ik laat hem nu rustig aan een beetje rijden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:07

Mijn paard was 5 toen ze ingereden werd..
Ze is nu net 8 en ze loopt nu pas waar ik haar wil hebben (ik heb haar een jaar).
Merk af en toe wel dat ze niet echt goed is ingereden.. Een meisje die haar gekocht heeft heeft t allemaal maar een beetje gedaan dus dat merk je toch wel in verschillende dingen.
Ik vind 4 en ouder een mooie leeftijd om in te rijden.
Lekker op t land en als ze 4 zijn beginnen met zadeltje erop en longeren enzo!

Buiten dat heb ik me ooit eens laten vertellen dat paarden meestal op de leeftijd 12-13 op hun best zijn?
Schijnt dat ze dan alles goed onder de knie hebben en het rijden allemaal door hebben.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:19

Wanneer voel je dan eigenlijk of het goed is en wanneer niet?
Ik bedoel, er wordt vaker hier gemeld dat de ruiter op de 2 of 2 jarige goed moet weten wat hij doet.
Wanneer weet je als ruiter dan of het zwaar belastend is, het ene paard is het andere niet.
Of is het gewoon 2 2x pweek, 3 3x per week, 4 4x per week enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:53

Joyce, dat laatste is wel waar hoor, paarden hebben vaak jaren nodig om tot een bepaalde lichaamsbeheersing te komen. Het doorsnee paard leert niet in 3 jaar tijd om zijn lichaam echt goed genoeg te begrijpen om met gemak en overtuiging een Z proef te rijden (met de toegestane 6 jaar). En besides, de meeste ruiters kunnen het ook niet zo foutloos aan elkaar breien dat dat lukt. Een goede ruiter leert het paard genoeg vertrouwen te hebben om van het een naar het ander te rijden, want het Skala zit niet voor niets logisch in elkaar, het is een vervolgverhaal. Een goede ruiter neemt geen short-cuts, maar gaat gewoon keurig alle stappen rustig uitwerken. Soms mag je best even uitdagen en op sommige oefeningen moet je echt 1 keer handig brengen om te laten slagen, achterwaarts is daar een voorbeeld van. Uitdagen mag best, maar mag niet uitmonden in het overslaan van stappen.

PT, op een jong paard stap je op met een tevoren bedacht plan en als je dat bereikt hebt, stap je af. Voor een ritje van een kwartiertje op een driejarige (paar weken onder het zadel) kan een plan bestaan uit aandacht bij het op- en afstappen, stappen, draven en galopperen op twee handen met licht contact, eventueel op tweede hoefslag. In draf voltes op het midden, van hand veranderen via de diagonaal. Nette overgangen, ontspanning op blijven zoeken. Als dat lukt sta je er in een kwartier weer naast. Moeilijker dan dat hoeft het niet. Als een paard de voltes wat in de benen krijgt en niet meer zoekende is bij het veranderen van hand, dan kun je eens proberen om van volte te veranderen om op de andere hand te komen. Dit is dus een voorbeeld van iets waar de meeste groene paarden moeite mee hebben en zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Ga je die oefening wel rijden, dan pest je je paard daarmee en maak je hem onzeker.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:02

En welke ruiters snappen dat dan?
Zeg nou niet de goede, dat antwoord kan ik zelf ook bedenken.

Zijn het diegenen met de slofjes en het spoortje, of is het gewoon heel eenvoudig. Je kijkt op bokt en de rest komt vanzelf. Als ik naar de meeste plaatjes kijk denk ik echt vaak, nou is er zoveel kennis en wat gebeurt er?
Nee, ik geloof er niet in, eerst een paard paard laten zijn en zichzelf ontwikkelen, kracht hebben en een eigen balans.

Waarom willen mensen zo goed alles van paarden afpakken?
Desensibiliseren, terug naar oerpaard, jong geleerd, zelfs 2 is al best geaccepteerd op de renbaan. Die zijn verversbaar nietwaar, daar zijn de slachtcijfers o.a. op gebaseerd.

Weten mensen het echt zoveel beter dan, daar geloof ik niet in als ik in deze tijd om me heen kijk.
Slofje, spoortje, zweepje dat heeft niets meer te maken met goed rijden, dat heeft te maken met 'goed' de macht overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:13

PT ik snap wel welk beeld je schetst, maar ik denk niet dat elke ruiter daaraan voldoet. Er zijn genoeg ruiters die wel het beste uit hun paard willen halen en daar ook geen slof voor nodig hebben. Op een jong paard neem ik ook wel een zweepje mee, dat kan handig zijn en later ook een spoortje. Het verschil met een slofteugel is dat je sporen en zweep niet hoeft te gebruiken, maar een slof altijd inwerkt. Veel mensen pakken een slof om een paard nageeflijk te krijgen en te houden, terwijl een paard helemaal niet kàn nageven op een slofteugel. Ik snap wel welke ruiters je bedoelt, maar het geldt niet voor iedereen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:22

Hier wat informatie van een site. Heb niet alles gelezen in dit forum maar de meeste dingen wel. Ik kan me in deze tekst helemaal vinden, er zou gezegd moeten worden: paard inrijden vanaf zijn zesde levensjaar.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.
Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Dus er bestaat in mijn ogen geen excuus om met een driejarige/vierjarige te beginnen. :Y)
Met puppy's mag je ook geen 10 kilometer gaan lopen en als de ''uitlaatplaats'' een stuk lopen is word er zelfs gezecht dat je je
pup een stuk moet dragen (hebben wij ook gedaan met toen onze hond een pup was).
Wie heeft op deze informatie een weerwoord om paarden op hun derde in te rijden?
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 21-08-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:27

Ik vind het zonde dat al die paarden op hun derde al ingereden worden, ben van idee dat als je wacht tot ze volgroeid zijn, ze er fitter en mooier bijstaan dan de (meeste) paarden nu tegenwoordig.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:20

Zoals ik al vermelde is mijn paard niet lekker ingereden.
Bij de vorige eigenaar liep ze erg op de voorhand en in de krul omdat ze mooi moest zijn voor nhb Deurne.
Vreselijk, ik vind dat een paard zijn achterhand moet gebruiken, juist dat kan hij ontspannen en omlaag gereden worden.

Had vandaag weer les en we hebben alles op nul gezet.
Ik begin weer helemaal overnieuw!
We hebben aan een wat langere teugel gereden waarin mijn paard nagefelijk moest blijven maar ook ontspannen en doorlopen!
Ze vond het erg moeilijk maar alles lukte uiteindelijk wel!
Halstrekken? Pfff dat was geen gezicht!
Nu? ik zou er zo een 10 voor kunnen krijgen bij wijze van spreken!