Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lay

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:16

Zoo gister weer gereden.. Lay had erge spierpijn en ging moeilijk in de ontspanning.. Ik kreeg Lay ook niet laag ingesteld.. Wat oefeningentjes gedaan door te buigen en toen werd ze wat soepeler en zakte ze toch ook wel met haar hoofd.. Toen we in draf zaten, drukte ze erg haar rug eruit en ging sterren lopen kijken.. Lay een stukje losse teugel gegeven en ik moet zeggen dat ze daardoor wel lekker begon te ontspannen.. We gingen alleen wel iets te hard.. Daarna Lay opgepakt, ze begon ook toen tijdens de oefeningen netjes ontspannen te lopen.. Na 20 minuutjes alweer gestopt.. Aangezien ze toen zo fijn en goed liep... :D Vandaag maar een stukje wandelen om de overige spierpijn er uit te krijgen...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:20

Lay schreef:
Zoo gister weer gereden.. Lay had erge spierpijn en ging moeilijk in de ontspanning.. Ik kreeg Lay ook niet laag ingesteld.. Wat oefeningentjes gedaan door te buigen en toen werd ze wat soepeler en zakte ze toch ook wel met haar hoofd.

Ik pik het er maar ff uit, want ik zie het hier de laatste tijd erg vaak voorbij komen, die focus op die lage hoofd-hals positie. Waarom?! Dat het hoofd zakt, is een gevolg van de losheid in het lijf. En zo moet je dus ook werken; lijf losmaken met als gevolg dat t hoofd zakt, en niet dat hoofd omlaag werken omdat hoofd laag = goed, want dat is dus niet zo! Lay, je geeft hierboven zelf ook al mooi aan, dat het losmaken zorgde dat ze zakte, ik zou proberen dat in mn achterhoofd te houden de volgende keer :j

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:50

woodstock (ken geen echte naam, tenzij je echt woodstock heet) ik denk dat je daar gelijk in hebt. Eigenlijk denk ik dat veel dingen die met een hoofdhalsshouding te maken hebben (betrap mezelf er ook veel te vaak op) afgedwongen worden, terwijl de hoofdhalshouding juist een maatstaf moet zijn hoe het met de achterkant en de rug gaat volgens mij (n instructrice). Dus daar niet zelf aan frutten maar laten komen vanuit achter loopt ie laag is zijn rug mooi ontspannen, richt ie dan van daaruit stukjes op is de achterhand er ook bij. Begin zelf ook telkens het hoofd omhoog te vragen en opzich kan dat als je het lichtjes aangeeft van 'stofzuigmodus over' misschien wel, maar het is geen kwestie van de hoofd in een plaats houden omdat het dan goed is.

Merk zelf dat hoe meer ik met het hoofd bezig ben, hoe minder ik besef heb van wat er onder en achter mij gebeurd.

Kort gezegd (kom je er nu achter dat je de vage tekst hierboven niet had hoeven lezen := ): de hoofdhalshouding zou misschien meer vanuit de rest van het lichaam moeten volgen ipv dat de hoofdhalshouding opgelegd wordt omdat je dan een juist lichaamshouding zou creeeren (wat lang niet altijd zo werkt).

Is dat wat je ongeveer bedoelde Woodstock of vat ik het nu heel maf op?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:15

KDS schreef:
Kort gezegd (kom je er nu achter dat je de vage tekst hierboven niet had hoeven lezen := ): de hoofdhalshouding zou misschien meer vanuit de rest van het lichaam moeten volgen ipv dat de hoofdhalshouding opgelegd wordt omdat je dan een juist lichaamshouding zou creeeren (wat lang niet altijd zo werkt).

Is dat wat je ongeveer bedoelde Woodstock of vat ik het nu heel maf op?

My point exactly ;)

Ennuh nee, ik heet geen Woodstock, gewoon Leandra ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:54

@ Woodstock, hoe zou jij een training aan de hand beginnen gericht op gezonde buiging op de volte?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:14

Fransje_70 schreef:
@ Woodstock, hoe zou jij een training aan de hand beginnen gericht op gezonde buiging op de volte?

Uhm heel kort gezegd; afhankelijk van welk paard ik heb, en hoe dat paard er op dat moment voor staat. Ik kom er nog verder op terug, maar ik heb inmiddels een zeer pijnlijke nek/schouder van al het gecomputer voor mijn afstuderen end, dus ik ga ff lekker voor de tv hangen ;)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:19

Woodstock schreef:
Lay schreef:
Zoo gister weer gereden.. Lay had erge spierpijn en ging moeilijk in de ontspanning.. Ik kreeg Lay ook niet laag ingesteld.. Wat oefeningentjes gedaan door te buigen en toen werd ze wat soepeler en zakte ze toch ook wel met haar hoofd.

Ik pik het er maar ff uit, want ik zie het hier de laatste tijd erg vaak voorbij komen, die focus op die lage hoofd-hals positie. Waarom?! Dat het hoofd zakt, is een gevolg van de losheid in het lijf. En zo moet je dus ook werken; lijf losmaken met als gevolg dat t hoofd zakt, en niet dat hoofd omlaag werken omdat hoofd laag = goed, want dat is dus niet zo! Lay, je geeft hierboven zelf ook al mooi aan, dat het losmaken zorgde dat ze zakte, ik zou proberen dat in mn achterhoofd te houden de volgende keer :j

Ben het ook wel met je eens, maar Lay is soms zo stijf dat ik dit voor mij zelf een erg prettige oefening vindt om te zien dat ze na wat oefeningentjes toch los komt :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:31

Ik ben sinds maandag ook weer aan het oefenen. Maandag en gisteren aan de hand en de longe geoefend en vandaag ook in de bak gereden.

Maandag was ze rechtsom nog wat stijf, gisteren ging het al een stuk beter en vandaag weer wat beterder.

Zowel aan de hand als onder het zadel hadden we weer tempo-issues. Dus met rijden veel haltgehouden en weer rustig weggestapt. Later ging het beter en kon ik de oefening schoudervoor ook weer oppakken. Als het tempo niet goed is hoef ik niet aan oefeningen en nagevelijkheid te denken.

Ik stel Koek zeker met rijden altijd vrij hoog in. Ze wil zelf graag laag en opgekruld op de voorhand lopen...

Ik ben vanavond gestopt toen ik voelde dat ik zelf te moe werd om rustig en ontspannen te reageren. Doorrijden heeft dan absoluut geen zin.

Zaterdag heb ik weer les trouwens! Eindelijk weer eens :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:43

Vandaag weer met Lay gereden, ze was erg druk... Geen ontspanning kunnen rijden, geen rustig tempo, helemaal niks dus..... Ik had helaas ook niet meer tijd, dus moest stoppen... Voor mijn gevoel erg slecht afgesloten... Ga morgen een herkansing doen...

Sanne_Mayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:38

HannahFrouk Heb je je problemen ondertussen kunnen oplossen? En zo ja, hoe dan?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:15

Woodstock schreef:
Fransje_70 schreef:

Uhm heel kort gezegd; afhankelijk van welk paard ik heb, en hoe dat paard er op dat moment voor staat. Ik kom er nog verder op terug, maar ik heb inmiddels een zeer pijnlijke nek/schouder van al het gecomputer voor mijn afstuderen end, dus ik ga ff lekker voor de tv hangen ;)

ik heb de DVD's van Anja Beran bekeken! Wat is dat mooi zeg....pfieuw....bijna té, een niet te behalen niveau (nou ja ook vergeleken met wat voor een paarden ze daar rijdt!)
Woodstock, ik zie dat Anja B dat ubertreten aan de hand oefent met het bit en niet met de kaptoom. Is dat om paard alvast aan die hulp te laten wennen? Eigenlijk al het werk aan de hand doet ze met hoofdstel (behalve longeren) zie ik dat goed? Een DVD kan natuurlijk maar een beperkt deel laten zien van haar training, daarom mijn vraag.
(Grappig om alle damesassistentes in het 'Anja Beran'uniform te zien, jodhpur koltruitje fleecejasje, heb jij die ook al in de kast hangen voor volgend jaar ;) )

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:43

Anja werkt idd veel met bit. Ze vind bitloze optomingen te weinig subtiel voor het echte werk. Het opstarten van jonge paarden aan de longe gebeurt idd wel met kaptoom om de mond te ontzien. Omdat een jong paard nog zo weinig balans heeft, zoekt hij snel steun op het bit, of wordt het bit rommelig in zijn mond.

Persoonlijk kan ik me er goed in vinden dat ze het werk aan de hand met bit doet. Je kunt dan mbv de teugels de buitenkant begrenzen, binnen stelling vragen... dingen die je met alleen een kaptoom weer niet of moeilijker kunt. Ik longeer ook altijd met de dubbele longe, dus zonder kaptoom, met bit, zodat ik ook meer controle heb op buiging en tempo. Je paard leert dan aan de longe al de hulpen, iets wat ik toch wel heel prettig vind om voor elkaar te hebben voordat ik erop stap ;)

Ennuh nee, heb nog geen uniform :D Hoop ook niet dat dat in t echie ook moet, heb echt een enorme hekel aan coltruien ;)

Haar nieuwe dvd's laten wat meer van de trainingen zien, dus ook de stukjes die nog minder goed gaan. De 1e dvd is echt de perfectie, erg mooi. dvd 2 relativeerd weer wat, en is ook erg bruikbaar. Ik vind het leuk om te zien dat alle paarden er zowel fysiek als mentaal op en top bij staan, terwijl het echt niet allemaal moeders mooisten zijn. Door het correcte werk, lijkt het wel heel wat omdat ze zo mooi in de bespiering zitten. Wat training al niet kan doen he :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:03

Na een winterstop ivm sneeuw en ijs heb ik afgelopen zaterdag weer les gehad. Ik had in de week ervoor het werk al wel weer wat oppakt en even kort een aantal fases die we al eens eerder doorlopen hadden opnieuw meegemaakt :D Maar zaterdag was eigenlijk alleen ons tempo-issue een ding. Koek wilde onder het zadel weer harder dan nodig en goed was.
Ik had eerder al gemerkt dat wijken in haar geval een goede manier is om haar aandacht even te verleggen van het tempo. Dit had ik voor de les overlegd met mijn instructrice en daar hebben we ook wat aangewerkt.

Mijn instructrice vind wijken op de volte een fijne oefening omdat je dan het tempo wat beter kan controleren. Ik moest dus op de volte haar schouder helemaal naar binnen zetten met mijn buitenteugel tegen de hals en zelf naar het middenpunt kijken. Zover het lukte wat binnenbeen erbij maar dit gaf vaak een iets te heftige reactie. Maar al met al was Cookie wel erg geconcentreerd bezig met de oefening en werd ze rustig in haar tempo.
Wat ik normaal doe om het tempo terug te brengen is zodra ze iets harder gaat dan gewenst haar meteen naar een tempo lager te zetten, vanuit stap dus naar halthouden. Dat kan zijn na 2 stappen maar ook na 2 rondjes.

Toen het tempo voldoende onder controle was konden we verder gaan werken aan de nagevelijkheid. Dit ging niet verkeerd ze volgde netjes mijn hand en ook het schakelen in tempo ging heel goed. Zo goed da ik haar zowaar wat moest gaan aandrijven toen ik haar in stap bijna tever terug reed :D Het daarna weer verhogen van het tempo ging netjes, ze werd niet rennerig.

Het is mij erg meegevallen hoe weinig ze terug is gevallen is in bespiering en souplesse. We kondne na de temporegulering weer verder waar we gebleven waren. *\o/*

Volgende les gaan we waarschijnlijk ook aan de galop werken. Dat is dan weer nieuw dus ik ben benieuwd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:04

Overigens gaan woodstock en ik meeten volgend weekend en dar worden waarschijnlijk wel foto's van gemaakt dus dan hebben we weer wat te bespreken. Nu kon ik niemand vinden die om 9.30 's morgens in de kou wilde gaan staan :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:42

bij ons zijn er 3 dagen geweest zo ongeveer van goede grond, en inmiddels ligt er weer sneeuw en nu met het vriezen zal zelfs de longeerronde wel te hard bevroren zijn. In die drie dagen ben ik vooral bezig geweest met haar energie eruit werken op verantwoorde manier en proberen een beetje buiging te krijgen. De kou werkt toch wel heel erg op der benen en rug dus ze is onwijs stijf! Ik kan niet wachten op de lente en dan zal ik ook proberen weer eens wat verder te komen. De winter drukt de pret een beetje hier.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:08

KDS schreef:
bij ons zijn er 3 dagen geweest zo ongeveer van goede grond, en inmiddels ligt er weer sneeuw en nu met het vriezen zal zelfs de longeerronde wel te hard bevroren zijn. In die drie dagen ben ik vooral bezig geweest met haar energie eruit werken op verantwoorde manier en proberen een beetje buiging te krijgen. De kou werkt toch wel heel erg op der benen en rug dus ze is onwijs stijf! Ik kan niet wachten op de lente en dan zal ik ook proberen weer eens wat verder te komen. De winter drukt de pret een beetje hier.

Hier hetzelfde hoor KDS, vrijdag en zaterdag gelongeerd en zaterdag na het warmmaken aan de longe even aan de hand gewerkt, maar jeetje wat was ze stijf, viel op beide kanten ontzettend op de schouder naar binnen, wel logisch na die lange periode zo verkrampt lopen over bevroren grond. Daarbij was ze de maandag daarvoor helemaal uit haar dak gegaan aan de longe, en ik denk dat ze daar wel een paar dagen heule erge spierpijn van heeft gehad....
In ieder geval, vanaf zondag weer sneeuw, vannacht -10 geweest dus alles zal wel knoerthard zijn, misschien de bak die is wel gepekeld, dat ik even met haar wat kan gaan doen rustig rustig....

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:24

het vraagt nogal wat geduld, en het is helemaal niet goed voor haar om zo verkrampt te lopen nouja at heb je dan in je achterhoofd. En als je dan iets doet wil je het ook eigenlijk perfect doen want dat is het allerbest voor der. Nouja, niet het allerbest als je niet vanaf het begin begint kwam ik achter.
Gelukkig is het zo'n paard wat op een gegeven moment mij heel duidelijk kan maken dat ik te ver ga (zonder al te gevaarlijk te worden) en toen ben ik maar gestopt. Het komt wel weer als het weer mee zit, nu doe ik maar wat ik kan haha. werk aan de hand op de harde ondergrond kan altijd, wel alleen in stap dan weer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:06

Fransje wat leuk dat jullie de galop gaan proberen, ben ik zelf ook heel benieuwd naar! Maar ik vrees dat het nog wel even duurt voordat ik weer goed aan het lessen en oefenen ben. Ook bij ons is de bak weer hard bevroren en hoewel er van alles aan gedaan wordt om het nog wat berijdbaar te houden, tsja, tegen -10 of 20 cm sneeuw kun je soms weinig beginnen.

Ik ga maar heel erg hopen dat de lente vroeg is dit jaar.

En leuk dat jullie gaan meeten. Vast genoeg te bepraten ghehe. Heb je geen broertje dat een paar euro wil verdienen door te gaan blauwbekken met een fototoestel? := :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:16

Zo verkrampt en stijf als jullie beschrijven is Koek niet. De eerste keer aan de hand werken na een maand moest ze weer even inkomen maar uiteindelijk viel het wel mee.
Ik heb tijdesn de sneeuwperiode wel regelmatig haar achterhand gemasseerd en er even wat spierlinement op gedaan om ze los te houden. Verder heeft ze nu een nog iets dikkere deken op om alles wamr te houden want als ze het toch wat koud hebben verkrampen ze ook wel een beetje.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:18

Woodstock komt een clinic geven op de ALV van de vereniging Davers.nl en daar worden zeker weten foto's gemaakt.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:40

Dat zijn leuke dingen.. :D Wanneer is de clinic?

Lay is inderdaad ook lang zo stijf niet... Lay staat wel vanaf oktober aan de equilin basic voor haar spieren... Misschien dat dit ook helpt? Ze is wel een stuk minder gevoelig op haar achterhand, qua spieren.. En ze heeft 3 weken geleden een sportmassage met drukpuntmassage gehad, deze heeft goed geholpen... Ze is op de punten waar ze vast zat wel weer losser.. :)

Gister weer even begonnen waar we zondag waren gestopt... Lay eerst gelongeerd.... Ze was zo druk, dat ik haar maar los heb gelaten in de ring en haar eerst 10 minuten heb laten uitrazen/bokken/springen... Daarna nog even losgewerkt aan de longe.... Toen ben ik er op gegaan....Eerst Lay even op adem laten komen, maar wel wat oefeningentjes gedaan om haar soepel te krijgen... Ik merkte wel dat het goed resultaat had om haar eerst aan de longe los te werken, aangezien ze veel losser was.... Daarna aangedraafd, Lay wilde erg hard.. Veel buigingsoefeningen gedaan, ging wel redelijk alleen viel ze de eerste paar keren erg weg over haar buitenschouder.. Tempo was daarna erg goed, ook begon ze goed te ontspannen.. Na een tijdje werd ze ook fijn nageefelijk en erg licht in de hand... Waar we al een tijdje niet aan hebben kunnen oefenen ging gister zo goed! Lay zelfs wat hoger in kunnen stellen, zonder dat ze erg ging rennen en veel overgangen (stap,draf) kunnen rijden zonder dat ze er extra druk van werd.... Volgende week heb ik weer eens les, ik ben benieuwd.... :)
Vrijdag krijg ik mijn kaptoom... Dus gaan we verder oefenen aan de hand...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:04

zo, ik ben ook volgende in dit topic.
Ik zag toevallig het item in de lijst staan en ik heb vanavond een theorieavond over recht richten,
dus ben even begonnen met lezen vanaf pagina 1 (het is nogal wat tekst!)

Ik dacht, het is wel handig om even wat voor kennis te vergaren, alvorens naar de theorieavond te gaan, zodat ik in ieder geval weet wat het een beetje inhoud.

Mijn paard is nogal scheef en stijf, we zijn dan ook bezig om van voren af aan bij stapje 1 de oefeningen op te bouwen.
Mijn instructrice is zeer kundig en geintresseerd in de klassieke rijkunst dus ik krijg goede hulp.
Nu heb ik al wat handige tips hier en daar gelezen, dus ik hoop dat ik de tijd heb om alles door te lezen en wie weet een keer zelf wat foto's kan plaatsen!

In ieder geval succes allemaal!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:15

Welkom Nefertarie! Kan je wat meer vertellen over je paard :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:04

Naam paard : Moonlight (v. Goodtimes) spring gefokt, roepnaam:Mooney
Leeftijd: 15 jaar

Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: Ehm, ik les sinds dag 1 dat ik haar heb 1 x in de 2 weken.
Nu zijn we sinds een paar weken (onbewust) bezig met de beginselen van RR. rechtsgebogen paardje, zoals bijna alle paarden, dus bezig met contrastelling op de ene hand en het zacht maken van de buitenteugel op de andere hand, zodat ze daar straks ook stelling kan gaan aannemen.

Geschiedenis van paard: Gekocht via advertentie marktplaats, leuk lief paard. Zo langzamerhand veel geleerd over problemen en moeilijkheden in het lijf van een paard. Eigenaresse voor ij had les in dressuur en springen, crosste en sprong veel met haar", dressuur was minder "belangrijk"(dressuur is de basis van alles...)Nu sinds een week heeft de eigenaresse hiervoor gereageerd, dus ik hoop dat ik wat meer info kan krijgen over het leven van Mooney. Zij had haar gekocht als crosspaard.

Aanleiding RR: RR komt vanzelf aanbod bij het africhtingsproces van paardrijden. zonder rechtgericht paard is de rest niet mogelijk.

Specifieke probleem: Omkantelen op de volte, niet kunnen galoperen, vooral op links, omhoog springen ipv naar voren, achterbeen niet onder de massa, achterhand van de hoefslag af tijdens galoperen, pijn in het lijf van Moon, chagarijnig paard enz. enz.

Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: ik vind het moeilijk om te voelen, wat juist heel belangrijk is bij het RR ivm omkantelen, op de schouder vallen e.d, ik reageer niet snel genoeg, dus kennis!

Wat al bereikt: qua RR staan we nog aan de basis, na 1 jaar lessen is er op het totaal plaatje al wel flink wat veranderd, onderhals is naar boven verhuisd, ze neemt het bit meer aan, valt minder op de voorhand, treed als iets meer onder (stuwd minder)

zo, hier een introductie van ons!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:00

hallo nefertarie (drie keer gekeken hoe je naam nu was, en euhm nog altijd in twijfel of ik geen tikfouten heb gemaakt)!
Klinkt als een typisch gebogen paard inderdaad.

Ik ging voro de gein vandaag mezelf weer eens controle op scheefheid (hyperflexibel, daardoor overdreven gespannen spieren op punten en na een week of 4 van beoordelingsstress is mijn rechtgerichtheid ver te zoeken; rij dan ook bewust niet op die momenten). EN dat was een grote grap.
Rechts geheel vast, links heel lang... dus ik ben nu mezelf aan het 'rechtrichten' telkens als ik merk dat ik lekker zit (en dus in mijn scheve houding) precies andersom gaan zitten, veel losdraaien, vriendlief mag masseren, en mijn tas op mijn linkerschouder gehangen en dat was al moeilijk genoeg.

Dus ikben hartstikke druk met rechtrichten, nu door het weer meer bij mezelf dan bij het paard, ook geen slecht punt denk ik dan.