heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:02

Snoevie schreef:
Gipsylover schreef:
Ik gebruik én geen sporen én geen zweep! ;)
Over de zweep:
Lion is van zichzelf al erg voorwaarts, is hij dat niet, of geeft hij geen snelle reactie krijgt hij een harde schop.
Dan is hij meestal meteen wakker geschud, en rijd ik de overgang na enkele drafpassen weer opnieuw en gaat het 1000 x beter!

ik weet het niet hoor,maar ik dacht dat sporen niet voor het voorwaartse waren............ 8-)

Beste Snoevie, we hadden het over de ZWEEP, daar ging ik op in ;)!
Misschien heb ik dit niet duidelijk aan gegeven.

Qimm

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:09

nou moet ik zeggen dat ik liever een tikje met de zweep bij geef om wat duidelijker te zijn dan hard te schoppen. Hard schoppen vind ik een stuk sneuer voor het paard

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:59

Gipsylover schreef:
Beste Snoevie, we hadden het over de ZWEEP, daar ging ik op in ;)!
Misschien heb ik dit niet duidelijk aan gegeven.

nee dat was inderdaad niet duidelijk,maar nu zie ik het wel,sorry

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:03

Ik rij zeker niet met sporen en m'n instructrise vind zelfs dat ik beter ook zonder zweep kan rijden.
M'n paard is (meestal) goed voorwaards en anders los ik dit wel op andere manieren op dan met een zweep of sporen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:07

met sporen hoor je je paard niet voorwaarts te rijden en een zweepje is ook ter ondersteuning...................

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:33

Ik ben er ook dik op tegen prik jij maar eens met je vinger keihard tussen je ribben zo voelt dat!
En die meisjes laten zien dat ze niet kunnen rijden. Want als dat als dat paard al aardig gewoon loopt zonder heel heel veel beendruk en je moet dan met sporen rijden? Tis juist vet hip zonder sporen! 8-)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:37

Qimm schreef:
nou moet ik zeggen dat ik liever een tikje met de zweep bij geef om wat duidelijker te zijn dan hard te schoppen. Hard schoppen vind ik een stuk sneuer voor het paard

Ja inderdaad met een tikje is ie ook wakker.
Schoppen helpt niet.
En als je helemaal zoiets niet wil doen maak dan veel overgangen stap draf stilstaan draf stap. Dan moet ie wel opletten! Want hij word steeds stilgezet en voortgedreven!

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:42

Ik heb tot t M zonder sporen gereden met mn paard, vanaf t M was t verplicht dus ja dan kun je niet anders. Was ze t niet helemaal mee eens, dus echt hele kleine spoortjes gekocht. Met dresuur rijd ik nooit met lange zweep, ze vind dat super eng. Maar met springzweep lukt t wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:04

als je sporen niks vind,je hebt ook dummy's die je wel mag gebruiken in het M :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:00

jeske81 schreef:
Ik heb tot t M zonder sporen gereden met mn paard, vanaf t M was t verplicht dus ja dan kun je niet anders. Was ze t niet helemaal mee eens, dus echt hele kleine spoortjes gekocht. Met dresuur rijd ik nooit met lange zweep, ze vind dat super eng. Maar met springzweep lukt t wel.

met een springzweep kan ik dan weer niet rijden. Ik kan dan nooit makkelijk achter mijn been/op de bil bijtikken. Dan moet mijn hand echt te veel bewegen en dan stoor ik weer enorm in de mond. Lange zweep is een minimale polsbeweging. Maar ieder heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk :j

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:19

Ik rij zonder sporen en zonder zweep en zo lang het niet verplicht is (rij nu L2) blijft dat ook zo.

Bij mijn jonge paard is het niet nodig in principe, al pak ik daar zo nu en dan een zweepje bij om haar iets duidelijk te maken, denk dan aan een klein tikje achter mijn kuit of op de buitenschouder als ik haar niet tegen kan houden bij het uitbreken. (ze is net ohz..vandaar)

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:49

ik rij ook zonder sporen of zweep. Omdat mijn pony al voorwaards is. dus waarom zou je sporen nodig hebben als die al goed loopt. :)

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:55

ik draaf alleen sporen als het nodig is, is het niet nodig, draag ik ze ook niet. ik merk wel dat mensen sporen dragen omdat het ''stoer'' is

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:02

kaas_ schreef:
ik rij ook zonder sporen of zweep. Omdat mijn pony al voorwaards is. dus waarom zou je sporen nodig hebben als die al goed loopt. :)

Om je hulp te verfijnen misschien?

Ik rij de eene pony (L2 en L) met alleen zweep zodat als ze niet reageert oid dat ik haar dan een tikje bij kan geven, wel rij ik die pony heel voorzichtig qua zweepgebruik aangezien ze erg heftig kan reageren. Met springen is dat anders, thuis rij ik met alleen mijn springzweepje maar op vooral grotere concoursen rij ik haar ook met sporen. Dat doe ik omdat ze snel wat bang is en ik haar dan niet lekker naar voren kan rijden en als ik dan een tik bij geef met mijn zweepje wordt ze alleen maar angstiger dus vandaar dat ik dan met sporen rij (het is dan niet zo dat ze constant een spoor in haar buik heeft, dat tikje van die zweep wordt dan vervangen door spoorgebruik).

Andere pony (L1 en L) rijd ik zonder zweep en zonder spoor, met springen heb ik er wel een zweepje bij zodat als ze iets te veel terug komt ik een tikje op de schouder kan geven. Vind zonder spoor toch fijner rijden, ben snel bang dat ik de spoor te veel ga gebruiken en dat is het laaste wat ik wil. Ik wil ook graag zonder spooor het L uit rijden, in het M zien we dan wel weer verder.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:04

Laura232 schreef:
ik draaf alleen sporen als het nodig is, is het niet nodig, draag ik ze ook niet. ik merk wel dat mensen sporen dragen omdat het ''stoer'' is

Ja klopt, zie inderdaad veel kinderen die sporen om doen terwijl ze niet echt weten waarom. Ik vind het zelf juist wel leuk als ik dan de ring in rij zonder zweep en zonder sporen terwijl de rest dan bijna allemaal met sporen en vaak ook nog met zweep rijden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:49

ik was vandaag schrijven op de brabantse kampioenschappen voor pony's...
wat je daar zoal tegen komt... bijna elke ponyruiter heeft sporen om... zelfs in de AB-B kom je ze al tegen :?

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:53

Ik rij B, Ik draag wel sporen, omdat de instructeur
dat aangaf, want met sporen reageert ze beter op mijn binnen been,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:24

kaas_ schreef:

}:0 :Z

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:33

snap t probleem niet? waarom druk maken of iemand wel of niet met sporen rijdt en of t goed of slecht is

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:12

Ik krijg in mijn L2 proef vaak complimenten van de jury dat ik zonder zweep en sporen rij :D

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:33

ik rijd niet met sporen en ook niet met zweep.
bij mij is het niet nodig.
maar ik vind het ook zo dom dat het vanaf M dressuur (geloof ik?) verplicht is.

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:05

moet dat nog niet proberen, zweep moet ik ook niet proberen

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:23

ik rij niet met sporen, moet ook toegeven dat ik daar mijn benen nog niet stil genoeg kan voor houden, zouw hem anders maar gaan prikken denk ik..

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:31

Ik weiger om sporen aan te doen. Mijn eigen pony (vroeger manegepony die vaak met sporen en zweep gereden werd door andere en dan nog niet vooruit te krijgen was) rijd ik nu zonder sporen en zweep en dat gaat heel goed :) Ik moet nu ook een pony van iemand anders rijden. Deze pony wordt altijd met sporen gereden wegens een nogal luie aard. Ik rijd haar nu gewoon zonder sporen maar wel met een zweep. Dat werkt ook gewoon al moet je zelf wel meer inspanning leveren. Ik denk persoonlijk dat sommige mensen sporen voor het gemak aandoen zodat ze zelf niet al te veel moeite meer moeten doen.
Dit is MIJN mening.

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:09

Ik gebruik ook geen sporen, niet nodig in mijn geval